Permalänk

Är min WD HDD fastlödad?

Försöker ta bort min hårddisk från laptopen för att använda i en annan laptop men får inte lös den. Så är den fastlödad eller ska den gå att få ut ur buren?

https://imgur.com/a/9hzrAAW

Permalänk

nej är bara sata kontakterna som sitter på en ribbon kabel du kan ta ur kontakterna ur disken som vanligt och lämna kablaget i laptopen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plastkasse90:

Försöker ta bort min hårddisk från laptopen för att använda i en annan laptop men får inte lös den. Så är den fastlödad eller ska den gå att få ut ur buren?

https://imgur.com/a/9hzrAAW

Vad för dator är det? Det är en god idé att skriva tillverkare och modellnummer när du har en sån här fråga. Ser absolut ut som om den ska kunna komma ur, däremot behöver du först få ut hela buren och skruva loss 4 skruvar runt omkring buren för att få loss hårddisken helt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vad för dator är det? Det är en god idé att skriva tillverkare och modellnummer när du har en sån här fråga. Ser absolut ut som om den ska kunna komma ur, däremot behöver du först få ut hela buren och skruva loss 4 skruvar runt omkring buren för att få loss hårddisken helt

Det är en Dell Inspiron 14 5000 series.

Permalänk

Hur jag än försöker får jag inte loss den svarta delen där ribbon kabeln sitter. Säker på att den inte är soldered? Får även inte loss två av skruvar då gängan är lite sliten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plastkasse90:

Hur jag än försöker får jag inte loss den svarta delen där ribbon kabeln sitter. Säker på att den inte är soldered? Får även inte loss två av skruvar då gängan är lite sliten.

Det är inte clips i kontakten då? Ser så ut på bilden, att du lär trycka ner en spärr för att få loss kontakten. Kan ha fel såklart

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Det är inte clips i kontakten då? Ser så ut på bilden, att du lär trycka ner en spärr för att få loss kontakten. Kan ha fel såklart

Kan inte se något man bara klickar ner. Det är i alla fall en WD Blue 500LPCX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plastkasse90:

Det är en Dell Inspiron 14 5000 series.

Om du ger specifikt modellnummer kan man få fram servicemanualen hos Dell. Kan dock inte få det på det du uppgett.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plastkasse90:

Kan inte se något man bara klickar ner. Det är i alla fall en WD Blue 500LPCX.

Kika på videon så ser du hur du gör. Ser bara ut att sitta riktigt hårt. 5:20 ish in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=OP7g7EO74LI

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plastkasse90:

Försöker ta bort min hårddisk från laptopen för att använda i en annan laptop men får inte lös den. Så är den fastlödad eller ska den gå att få ut ur buren?

https://imgur.com/a/9hzrAAW

Hårddisken sitter med fyra skruvar i sidan på hållaren, som inte helt sällan är helt lös. Testat att lyfta ur den och titta?

Smart förövrigt att censurera serienummer och sådant, då kan ingen obehörig installera ransomware på den eller ta ut pengar från ditt konto.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Kika på videon så ser du hur du gör. Ser bara ut att sitta riktigt hårt. 5:20 ish in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=OP7g7EO74LI

Testade men det går inte. Den sitter som sten. Kan det vara en annan modell på hårddisken eller något? Ribbon kabel på videon är längre än den jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plastkasse90:

Testade men det går inte. Den sitter som sten. Kan det vara en annan modell på hårddisken eller något? Ribbon kabel på videon är längre än den jag har.

Har du specifika modellnumret så går det som sagt att få fram servicemanualen från Dell som säger exakt hur du ska göra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

1: www.google.se
2: Dell Inspiron 14 5000 disassembly

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

ribboncabel får du nog av mobot med den vita flärpen på connectorn. alltså den vita delen kan man fälla upp så blir kabeln fri. sen får du nog bättre sikt ver hur det ser ut på HDD sidan.
där är kanske nån locking tab du inte ser på andra sidan förräns du tagit av den? ovanligt, men möjligt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

1: www.google.se
2: Dell Inspiron 14 5000 disassembly

Du behöver vara mer exakt än bara 5000, finns många i den serien. Min pappa har t.ex. en 5000 serien, och närmare bestämt 5470

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig