Utsatt för bedrägeri via länk i iPhone 12 Pro - Antivirusprogram?

Permalänk
Medlem

Utsatt för bedrägeri via länk i iPhone 12 Pro - Antivirusprogram?

Hej,

Blev lurad och klickade på en länk som kom på SMS. Blev lurad på småpengar men är nu orolig att det installerats något i telefonen.

Finns det något program/antivirus som jag kan ladda ner i mobilen för att skanna den mot otrevligheter? iPhone 12 Pro

Tacksam för svar!

Permalänk

Har tyvärr ingen kunskap gällande din fråga men det vore intressant att höra hur bedrägeriet gick till. Har du gjort en polisanmälan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlAndersson_2:

Har tyvärr ingen kunskap gällande din fråga men det vore intressant att höra hur bedrägeriet gick till. Har du gjort en polisanmälan?

Skulle köpa en sak på blocket med blocketpaketet. Lämnade ut mitt mobilnr, fick en länk som gick till blocket (såg ut som blocket). Fyllde i mina uppgifter, signerade med bankid och så var pengarna borta. Fick en andra länk till en blocketchatt direkt efter som såg riktigt sketchy ut och då förstod jag att jag hade blivit lurad. Allt är anmält till polisen, blocket och banken. Alla användare behöver BankId för att registrera sig på blocket så borde inte vara svårt för polisen att hitta bedragaren. Har gett dom alla uppgifter (printscreens).

Permalänk
Medlem

Såg en liknande tråd för inte så länge sedan. Verkar vara en metod som bedragare använder på Blocket just nu.

Du kan vara lugn gällande virus på iPhone.
För säkerhetsskull kan du kolla om du har signerat någon skadlig app genom att gå in på Inställningar->Allmänt->Profiler

Finns det inget där behöver du inte oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Såg en liknande tråd för inte så länge sedan. Verkar vara en metod som bedragare använder på Blocket just nu.

Du kan vara lugn gällande virus på iPhone.
För säkerhetsskull kan du kolla om du har signerat någon skadlig app genom att gå in på Inställningar->Allmänt->Profiler

Finns det inget där behöver du inte oroa dig.

Tack! Inga profiler installerade!

Permalänk
Hedersmedlem

@997GTS

Citat:

Alla användare behöver BankId för att registrera sig på blocket så borde inte vara svårt för polisen att hitta bedragaren. Har gett dom alla uppgifter (printscreens).

Tråkigt att höra, men bra att det endast handlade om småpengar. Finns en liknande tråd här.
Tyvärr är det svårt för Blocket (och alla andra aktörer) att stoppa ex. "målvaktbedrägerier" där det ofta handlar om personer som är väldigt skuldsatta eller har andra problem. Att åka dit för småbedrägeri är deras minsta problem.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 997GTS:

Hej,

Blev lurad och klickade på en länk som kom på SMS. Blev lurad på småpengar men är nu orolig att det installerats något i telefonen.

Finns det något program/antivirus som jag kan ladda ner i mobilen för att skanna den mot otrevligheter? iPhone 12 Pro

Tacksam för svar!

Om du är orolig att det ligger något på telefonen så gör en återställning istället. Även om det skulle finnas något antivirusprogram så är det inte säkert att det hittar något

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2