Budbee och Instabox går samman – bildar Instabee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Instabox är guld!

Alltid snabbare än postnord och har dessutom utdelning på söndagar! Alltså i boxarna, jag använder aldrig hemleverans.

Bättre öppettider också då min instabox ligger i ett köptcenter som är öppet 7-22 alla dagar. Posten här har däremot öppet typ 4 timmar om dagen.

/hulle.

Själv har jag en PostNord box på gården. Kan hämta ut mitt i natten om jag vill. Annars ligger ICA 10 minuter bort som har öppet till 23.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinuko:

Vad får dig att tro det är ett skämt? Företag köper upp varandra hela tiden.

Endast namnet hehe, annars är det ju som du säger

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Har bara använt Instabox en gång och det var en hemleverans, den blev jag lika besviken på som all annan hemleverans jag haft av andra aktörer. Bokade en dag och tid när jag ville ha utkörningen. Dagen kom och gick men inget paket. Fick på dagens slut att de inte kunde leverera paketet och ville att jag skulle välja ny dag i appen. Dock så var det ju smidigt att boka om, och då kom det fram som planerat. Men jobbigt ändå.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag snackar inte om paketskåpen. Det är en försummande liten del. Kolla hur mycket dessa nya uppstart kör ut till dig med personal i fel kläder, fel fordon, fel miljöltänk m.m.

Paketskåp tycker jag är helt fantastisk ideé jag tjatat om i 20 år, istället för att Spel o Trav luckan skulle ge dig paket.

Borde vara lag på att transportfirmorna är stora och har insyn ifrån från stat / folket.

Sist min fru tog budbee kom det en man i en Fiat Dobblo och körde det hem till min hemadress.
Jämfört med en HVO100 körd C-lastbil så snackar vi 1/150del så effektiv utkörning per/ kilo.

Vadderat rum nästa för herrn?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Detta var väntat från min sida. Jag vet inte hur de plötslig dök upp 2 konkurrerande företag med samma idé men förstod att det skulle bli 1 tillslut. Sen är min erfarenhet av instabox bättre än budbee men har använt bägge och fått det jag skulle få men ah. Kan ju vara tillfälligt alltihop gällande erfarenheter.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Instabox hemleveranser är rent utsagt bedrövliga. Jag bor innanför tullarna i Stockholm, ändå så får jag många gånger vänta 3-4 dagar innan paketet kommer fram.
De är ute för leverans mellan 17-22, passerar huset säkert 30 gånger under kvällen men har ändå inte tid att leverera. (Ligger vid hornsgatan), efter 22 får jag ett sms om att de inte hann leverera, men kommer imorgon. Då är det samma visa igen.

Beställer nu mer alltid till boxen istället, där går det snabbt.
Budbee har däremot alltid varit bra på hemleveranser för mig.

Ställer mig positiv till ihopslagningen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd

Får se om de går ihop med Airmee också och vilket namn de då hittar på. Mr Sparkle kanske.

Permalänk
Medlem

Funderar på att säga upp Amazon Prime eftersom de så ofta väljer Airmee istället för att skicka till ombud eller box - vilket är det jag vill. Instabox är bra för min del, då det ändå är på vägen från jobb så det blir ingen omväg att tala om. Får hoppas det inte blir färre boxar och fler hemleveranser.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jahaa... vad intressant... 🤔🤷‍♂️

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av backfeed:

Instabox har varit en 100%-ig upplevelse hittills - smidigt, snabbt, noll krångel. Särskilt bra i en mataffär som stänger sin förbutik tidigare, men har en Instabox stående i entrén.

Vad som händer OM det skulle strula vet jag dock inte - kan butikspersonal hjälpa en eller måste man få tag på någon Instaboxanställd som måste komma dit?

Har ingen erfarenhet av Budbee, men får väl hoppas att Instabox inte blir sämre pga sammanslagningen.

Jag var med en gång om att systemet registrerade lucköppning utan att luckan fysiskt faktiskt öppnades, vilket såklart innebar att jag inte kunde försöka öppna den igen. Det var dock smidigt löst, jag ringde ett nummer som stod på boxen och kom till support som löste det och kunde öppna den på distans. Tog väl kanske 5 minuter totalt extra och var relativt sent på kvällen. Men hade det inte funkat vetesjutton vad de hade behövt göra, vad jag vet har butikspersonal och dylikt egentligen inget med boxarna att göra mer än att de lånar ut sin butiksyta.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av landmarks:

Jag var med en gång om att systemet registrerade lucköppning utan att luckan fysiskt faktiskt öppnades, vilket såklart innebar att jag inte kunde försöka öppna den igen. Det var dock smidigt löst, jag ringde ett nummer som stod på boxen och kom till support som löste det och kunde öppna den på distans. Tog väl kanske 5 minuter totalt extra och var relativt sent på kvällen. Men hade det inte funkat vetesjutton vad de hade behövt göra, vad jag vet har butikspersonal och dylikt egentligen inget med boxarna att göra mer än att de lånar ut sin butiksyta.

Hjälpte en dam att ringa för att öppna hennes lucka igen, hon hade tagit ut sitt paket men lyckats lägga ifrån sig sin telefon i skåpet och klappat igen det.
Minns att jag funderade något varv kring människoartens uppkomst, överlevnadsförmåga och hela evolutionsteorin

Gick smidigt att ringa och få det öppnat på distans iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spännande med en konsolidering av dessa företag! I dags läget är det bara vissa kombinationer av leveranssätt som fungerar bra för mig:

  • Leverans till ombud: Postnord. Har funkat bra för mig och de gånger de varit problem har det för det mesta berott på att avsändaren strulat till det med förpackningen/uppmärkningen.

  • Leverans till paketskåp: Instabox. Snabbaste leveranssättet för mig och väldigt smidigt att hämta ut.

  • Hemleverans: Bring. Långsammast för mig, men uppskattat för tyngre leveranser. Har haft förseningar på en eller två dagar några gånger, men det är inget problem om man har litet framförhållning.

Tyvärr kan man väl bara hoppas på att det som respektive företag är bra på behålls vid en sådan här sammanslagning, eller att företaget satsar på att förbättra sig efter en sammanslagning.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Klart att Apple vill att du ska köpa deras produkter, men Apple stödjer sina äldre modeller betydligt längre än konkurrenterna. Har du en 5 år gammal Iphone 8 så behöver du inte köpa en ny telefon bara för att få IOS 16. Har du däremot Android-lurar som Pixel 3, Galaxy S10 eller Xiaomi Mi 10, som är nyare än Iphone 8, så kan du glömma Android 13.

Apple är så vitt jag vet de enda i branschen som satt som mål för att bli koldioxidneutrala innan 2030 som är på god väg att lyckas. Så om klimatet en viktig fråga så är Apple utan tvekan en bland de bättre aktörerna att satsa på. En annan viktig faktor att väga in är ju att Apples produkter har ett mycket högre andrahandsvärde. Så även om det finns folk som köper nytt varje år så kryllar det av prylar på andrahandsmarknaden, vilket även det är gynnsamt för klimatet.

Ja självklart är det så, använder själv Apple.

Men tycker det är konstigt att dyrka ett utländskt jättebolag vars produkter importeras långt från fjärran till Sverige. Men samtidigt predika att ett litet företag som Instabox/Budbee skulle vara hemska mot miljlön.
För övrigt är Instabox fossilfria i många städer idag.
https://instabox.io/se-sv/fossil-free

Svårt att se att dem skulle ha någon nämnvärd påverkan på miljön.
Kanske 0,001% av Sveriges utsläpp om ens det?

Permalänk
Medlem

Det bästa med instabox/budbee är att man vet när paketet kommer fram till boxen. Med postnord får ombudet paketet mellan 0700-2000.

Permalänk
Medlem

Budbee är ju ett riktigt skräpföretag, trist att det är deras VD som tar över i sammanslagningen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Ja självklart är det så, använder själv Apple.

Men tycker det är konstigt att dyrka ett utländskt jättebolag vars produkter importeras långt från fjärran till Sverige. Men samtidigt predika att ett litet företag som Instabox/Budbee skulle vara hemska mot miljlön.
För övrigt är Instabox fossilfria i många städer idag.
https://instabox.io/se-sv/fossil-free

Svårt att se att dem skulle ha någon nämnvärd påverkan på miljön.
Kanske 0,001% av Sveriges utsläpp om ens det?

Ja att Instabox och Budbee (som också kör fossilfritt) skulle ha en stor påverkan på klimatet tvivlar jag starkt på.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Haha, bra namn.. där tänkte dem till rejält!

InstaBud?

BudBox?

Instabeel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Funderar på att säga upp Amazon Prime eftersom de så ofta väljer Airmee istället för att skicka till ombud eller box - vilket är det jag vill. Instabox är bra för min del, då det ändå är på vägen från jobb så det blir ingen omväg att tala om. Får hoppas det inte blir färre boxar och fler hemleveranser.

Samma här. Instabox runt hörnet hade varit perfekt. Istället sitter man här och väntar på Amazons 1-dagsleverans med airmee tre dagar senare..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Klart att Apple vill att du ska köpa deras produkter, men Apple stödjer sina äldre modeller betydligt längre än konkurrenterna. Har du en 5 år gammal Iphone 8 så behöver du inte köpa en ny telefon bara för att få IOS 16. Har du däremot Android-lurar som Pixel 3, Galaxy S10 eller Xiaomi Mi 10, som är nyare än Iphone 8, så kan du glömma Android 13.

På officiellt sätt ja, men ofta kan man fixa det med custom ROM. Jag byter t.ex. alltid ut MIUI (Xiaomis mjukvara) till en custom ROM, då jag inte gillar MIUI.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Senast jag kollade så körde dem fossilfritt i sina fordon, något som Postnord inte gör.
Sedan är ju människan den största miljöboven, och genom att slippa prata med någon för att hämta ut sitt paket så bör du ju spara åtskilliga ton co2 per uthämtningsställe jämfört med Postnord (Eller för den delen, bara sluta beställa hem grejer, även om det är miljövänligare än att ta bilen till gallerian och köpa något där)

Budbee lånar citymails bilar för sina kvällsleveranser i Malmö och det är bensin & diesel bilar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Budbee lånar citymails bilar för sina kvällsleveranser i Malmö och det är bensin & diesel bilar.

HVO/RME och Etanol verkar det vara mfl.
https://instabox.io/se-sv/fossil-free

Så fossilfritt vetefan, men helt klart bättre än inget.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Instabox har funkat bra för mig förutom den gången då ett paket med receptbelagda läkemedel försvann. inte en höjdare direkt. var ett tag då dom letade efter paketet (runt en vecka?)innan dom gav upp och erkände att det var borta. men det fixade sig med att dom fixade det hela och jag blev inte av med uttaget och fick mitt (nya) paket till slut.

Permalänk
Medlem

Gillar instabox men tycker att budbee är sämre. Man vet inte så mycket om var paketet är fören lunch den dagen de tänker stoppa det i skåpet, instabox ger en tydligare information om när paketet kommer/beräknas levereras.

Postnords boxar såg jag för första gången när jag körde genom en håla i Skåne. Blev lite överraskad. Bra när de inte har något ombud, kostnadseffektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Idag tycker jag både Instabox och Budbee fungerar smidigt och bra, men skulle det bli ändring på detta i framtiden så känns det bra att redan nu ha ett namn redo för dem. Instabeel.

Hahaha, klockrent!

Annars tycker jag det är lite lustigt egentligen att de tog bort de två delarna av namnen som har med leverans/paket att göra, och behöll resten.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Hehe Instabil..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

HVO/RME och Etanol verkar det vara mfl.
https://instabox.io/se-sv/fossil-free

Så fossilfritt vetefan, men helt klart bättre än inget.

Möjligt instabox faktiskt följer det, men budbee gör det inte. Bara tomt pr snack från dom.
Så då blir det roligt att se hur det blir nu när dom går ihop.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Instabox är det bästa sedan skivat bröd. Så jäkla skönt att kunna hämta sitt paket själv utan att krångla i matkön eller riskera att PostNord hänger värdefull post i en vit platspåse vid sin postlåda.

Budbee är väl exakt samma koncept så det blir väl bara bättre då.

Matkön? Hos ombud hämtar man väl alltid i Förbutik/Spelet.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Nozomi:

Matkön? Hos ombud hämtar man väl alltid i Förbutik/Spelet.

Mja, så är det faktiskt inte. Vanligt, ja, men absolut inte överallt. Ett par mindre butiker jag hämtat/hämtar på har delad kassa. I den bästa av världar hittar de en kollega för att hjälpa med paket, men inte alltid.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Mja, så är det faktiskt inte. Vanligt, ja, men absolut inte överallt. Ett par mindre butiker jag hämtat/hämtar på har delad kassa. I den bästa av världar hittar de en kollega för att hjälpa med paket, men inte alltid.

Här känns det som att större affärer typ lite större Ica, Hemköp och så, inte är så sugna på paketutlämning längre. Det finns kvar på en del ställen med förbutiker men annars är det mest mindre servicebutiker som sannolikt får det mesta av sina intäkter från paketen snarare än deras patetiska utbud av typ godis, rullpapper och tobak (ofta gömd bakom disk då de sällan har tillstånd för att sälja tobak).

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt dem av den enkla anledningen att utlämningsställen finns närmare. 2 minuter kö är inte så jobbigt och det känns bättre att ha en människa att prata med om paketet har blivit mörbultat, än att ha en kameraman med sig.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.