Permalänk

Är detta en fake i7 12700k?

Hej, jag har köpt en processor på blocket som påstås vara vunnen under en tävling på dreamhack. Har ingen som helst orsak att tro att den skulle vara fake. Men varför ser en som man köper på webhallen annorlunda ut jämfört med denna?

Den processorn som inte har en QR kod och en cirkel i top left corner. Det är den jag köpte från blocket.

Den andra med två kvadrater i hörnet och en qr kod är den från webhallen. Varför skiljer sig dessa? Är den ena fake?

BLOCKET:

WEBHALLEN:

Mycket tacksam om någon kunnig kan hjälpa mig förstå detta.

Permalänk
Hedersmedlem

Första resultatet på google: https://www.reddit.com/r/intel/comments/vl25b8/did_i_bought_a...

Enligt tråden där är det bara ny/annan batch med nya/gamla loggan.

Således borde den vara geniun.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk

Okej, ja det känns lite bättre. Ska benchmarka
Båda två just in case.

Är någon variant sämre?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Okej, ja det känns lite bättre. Ska benchmarka
Båda två just in case.

Är någon variant sämre?

Tack

Du kan kolla äktheten genom att torka av heatspreadern med aceton. Försvinner texten, så är den fake.
Äkta text försvinner inte.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Du kan kolla äktheten genom att torka av heatspreadern med aceton. Försvinner texten, så är den fake.
Äkta text försvinner inte.

Vet inte vad aceton är men samma princip med cleaning alcohol alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Vet inte vad aceton är men samma princip med cleaning alcohol alltså?

Nej, bör vara aceton. Viss fake-text går bort med alkohol också, men det ska vara aceton.
Finns i vanliga mataffärer. (Tjejer använder aceton för att rengöra sina naglar).