Köra AMD GPU med en G-sync skärm

Permalänk
Medlem

Köra AMD GPU med en G-sync skärm

Hej!

Planen är att uppgradera till RDNA3 när den väl släpps beroende på hur priset på toppkortet kommer vara jämfört med 4090.
Problemet nu är att jag har en 4K skärm med G-sync och jag kommer inte ha råd köpa ett nytt grafikkort och ny skärm samtidigt helt enkelt. Jag förstår ju att man inte kan utnyttja g-sync med en AMD GPU men kommer jag kunna använda skärmen som vanligt eller blir det andra problem ?

Jag testade för kul skull att stänga av g-sync och lira Spiderman remastered med alla inställningar på max inklusive raytracing samt v-sync aktiverat och jag märkte då ingen större skillnad så g-sync kan jag klara mig utan till en början iallafall.

Mvh

felskrivningar
Permalänk
Medlem

Ja, den enda skillnaden är att du inte kan använda G-Sync-funktionen, i övrigt fungerar den som en helt vanlig skärm.

Givet att skärmen har riktigt G-Sync d.v.s., är den bara G-Sync Compatible så är det samma funktion som AMD kallar för Freesync och fungerar även med AMD-kort.

Permalänk
Medlem

Om du listar din skärmmodell så kan an kolla om den även klarar freesync.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är osäker om det är riktig G-sync eller inte.

Tack för så snabb återkoppling

Min skärm:
Acer 27" Predator XB273K 4K 144Hz G-Sync
Art.nr:UM.HX3EE.P01

Mvh

Permalänk
Skrivet av Sacred:

Hej!

Jag är osäker om det är riktig G-sync eller inte.

Tack för så snabb återkoppling

Min skärm:
Acer 27" Predator XB273K 4K 144Hz G-Sync
Art.nr:UM.HX3EE.P01

Mvh

Typ av synk
AMD FreeSync, G-SYNC Compatible

så det kommer funka med AMD freesync som tidigare sagt är samma sak som G-sync compadable dvs bygger på en Vesa standard för adaptiv synk

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Typ av synk
AMD FreeSync, G-SYNC Compatible

så det kommer funka med AMD freesync som tidigare sagt är samma sak som G-sync compadable dvs bygger på en Vesa standard för adaptiv synk

Men vad bra!

Då hoppas jag att RX7900XT blir mer prisvärd än 4090

Tack för hjälpen

Mvh

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, jag har en g-sync skärm, ASUS 27" ROG Swift PG279Q 165 Hz G-Sync. Är den kompatibel med freesync?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0mppie:

Lånar tråden lite, jag har en g-sync skärm, ASUS 27" ROG Swift PG279Q 165 Hz G-Sync. Är den kompatibel med freesync?:)

Rätt säker den skärmen har en fysisk G-sync modul så skulle gissa på nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0mppie:

Lånar tråden lite, jag har en g-sync skärm, ASUS 27" ROG Swift PG279Q 165 Hz G-Sync. Är den kompatibel med freesync?:)

Har en PG279QZ (så i stort sett samma modell) och eftersom det är en g-sync modul i den så fungerar inte freesync. Körde själv denna ett tag med ett 6800xt och inget jag skulle rekommendera, saknade VRR väldigt mycket då jag föredrar bildkvalité framför fps när jag uppnått runt 80fps och vid denna fps märktes avsaknaden av VRR väldigt mycket. Skulle förmodligen varit ett mindre problem om jag prioriterade fps närmare skärmens refreshrate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Har en PG279QZ (så i stort sett samma modell) och eftersom det är en g-sync modul i den så fungerar inte freesync. Körde själv denna ett tag med ett 6800xt och inget jag skulle rekommendera, saknade VRR väldigt mycket då jag föredrar bildkvalité framför fps när jag uppnått runt 80fps och vid denna fps märktes avsaknaden av VRR väldigt mycket. Skulle förmodligen varit ett mindre problem om jag prioriterade fps närmare skärmens refreshrate.

tack, för enkel förklaring. får helt enkelt tänka om vid val av gpu.