Veckans fråga: Vilken uppskalningsteknik använder du helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

DLSS i Tarkov är förmodligen den sämsta implementationen av det i något spel.
Ser förjävligt ut och ger ingen speciell prestanda heller.

Det är lika vidrigt i Warzone kan jag säga. Fattar inte att folk vill använda DLSS2 för att förstöra bilden eller DLSS3 och skapa närmast modem-lagg i spelet. Känns som "knästrumpa över TV:n för att få färg"-nivå på det hela

Men jaja, var och en är salig i sin tro.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Native all the way. All uppskalning är fusk och räknas inte när man skryter.

Permalänk
Lego Master

Alltså helst kör jag ju grejjorna utan uppskalningstekniker, men DLSS är enkelt att härja med eftersom jag har ett RTX-kort. Så, there. Enda gången jag använt det var när jag körde Cyberpunk 2077 precis vid släpp. De flesta spel jag spelar för tillfället har inte ens stöd för det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Det är lika vidrigt i Warzone kan jag säga. Fattar inte att folk vill använda DLSS2 för att förstöra bilden eller DLSS3 och skapa närmast modem-lagg i spelet. Känns som "knästrumpa över TV:n för att få färg"-nivå på det hela

Men jaja, var och en är salig i sin tro.

Fär egen del är DLSS ett sätt att utöka livslängden på graffet. Nödlösning. Från icke spelbar fps till spelbar.
Använder själv bara DLSS om spelet har för låg fps för att vara njutbart. Sitter på 2000-serien graffe, blir att uppgradera nästa år efter
elkaos vintern.

Permalänk
Medlem

Ända spelet där jag kan använda båda där jag använt det är tarkov, och där varierar jag berodne på vad jag gör.

Kör jag nattetid med nightvission så kör jag dlss annars fsr eller helt av beroende på bana.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

FSR för att kunna spela WOTLK Classic på min antika laptop med inbyggd intel grafik.

Permalänk
Medlem

Jag undviker helst uppskalning. När jag har använt uppskalning så har det i stort berott på vad spelet stöder. Senast körde jag Horizon Zero Dawn, vilket stöder både FSR och DLSS, och ärligt talat så kan jag inte se nån skillnad på dem... DLSS gav lite lägre effektuttag (extremt liten skillnad), så det blev det bara för att låta fläktarna vila lite.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Har bara testat DLSS före version två och då var det ganska kasst. Modernaste Nvidia kortet jag har nu är baserat på GP106.
Har testat lite FSR med mitt 6800xt och det är väl okej men inget jag lär använda förrän jag verkligen måste.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kortet mitt stöder ej DLSS (1070 Ti) och de spel som stött FSR har varit v1.0 vilket inte är något särskilt vidare bra (om jag inte misstar mig så senaste FarCry och Cyberpunk 2077 tidigare som lär ska få nån uppdatering snart för 2.0 stöd), behövs nog vara v2.0 men den är ju såpass ny ännu så saknas stöd. XeSS stöder väl bara typ Tomb Raider ännu.

Tror statistiken skulle se helt annorlunda ut ifall DLSS inte skulle kräva 2000 serie eller nyare kort samt FSR 2.0 och XeSS skulle vara mera vanligt... FSR 2.0 och XeSS samt DLSS i högsta kvalité inställningen är ju som en gratis liten fps boost nästan där man ibland kan t.o.m. få subjektivt sett förbättrat kvalité i form av högre skärpa på föremål längre bort t.ex. men resultaten varierar förstås.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Om något, DLSS, men spelet jag spelar mest (World of Warcraft) har ju inte DLSS.

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan jag behöver använda någon uppskalning då jag har 1080p-skärm. Det är mest i spel som Cyberpunk med Ray-Tracing som det inte riktigt orkar med native och då föredrar jag DLSS. Har dock aldrig använt FSR 2.1 så kan inte säga något om det.

Då har jag mer användning av DLDSR i äldre spel och DLAA (Deep Learning Anti-Aliasing, i princip DLSS men utan uppskalningen) där det stöds.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Med 4090 behövs det inte.

Precis. Raw Power.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ingen aning för det mest moderna jag spelar lanserades 2015 och det jag spelar mest är från 2004.

Vilka spel spelar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vilka spel spelar du då?

Det jag har installerat just nu är:

World of Warcraft
World of Warcraft Classic
Cities Skylines
Minecraft
Tibia
DiRT 2
GTA V

Tror både GTA V för PC och Cities Skylines lanserades 2015, resten är äldre än så speciellt Tibia som är från 1997.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

avskyr egentligen uppskalningstekniken. Bilden blir inte fin av det o ja det syns tydligt. Testa bara på COD Vanguard.. Känns som att man springer utan glasögon med DLSS på oavsett skärpa.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Helst och helst. FSR är det enda som fungerar med mitt 1080ti, så det är vad jag använder.

Hade jag ett nyare kort skulle jag kanske hellre använda DLSS. Men det är egentligen hugget som stucket. Ser inte tillräckligt bra för att det ska göra någon större skillnad

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Testade FSR 2.0 i rdr2 och det var ghosting på massa föremål i rörelse. Var tyvärr tvungen att gå tillbaka till TAA då jag inte stod ut med det.

Om spelet stöd för FSR 2.1 det bli ett nytt försök.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Vad är svaret "Jag har ett GTX770 och har inte stöd för någon fancy pancy uppskalningsteknik"