I7 12700K, 100 grader pga vattenpump som glappar?

Permalänk

I7 12700K, 100 grader pga vattenpump som glappar?

Har en dator.
I7 12700K
16Gb ddr4
gigabyte z690m aorus elite ax moderkort
Cooler Master Liquid ML120L V2 vattenkylning
1TB SSD
RTX 3060Ti
nätdel vej ej, tror det är en coolermaster 550w eller 600w
WIN 11 senaste fullt uppdaterat
Senaste Nvidia Drivers
Senaste Bios F12
------------------
Haft datorn ett tag, spelat bra på den inga problem förrän för nån dag sedan då jag märkte att FPS gick ner från 100fps till 30 ca, sen tillbaka, sen ner igen sen ner till 2-5fps.... starta om datorn sen tyckte jag de blev bättre, hänt så 2-3 ggr.
Igår spela jag sniper warrior contracts igan efter ca 1 timme fick jag 1-2 fps, datorn gick knappt o stänga av, efter ett tag gick jag in på BIOS då såg jag CPU låg på exakt 100grader hela tiden.... Felsökning då jag tyckte vattenpumps logon var släckt, alltså nåt glapp kanske? efter lite sökande tyckte jag kontakten från vattenpumpen in till moderkortet satt väldigt löst, och jag drog ut den, ut med ett stift i taget och bände upp lite så stiften från kontakten gick ner lite trögare. prova efter det gick bra i ca 30 min, ska spela mer idag. Alla fläktar snurra bra vad jag kan se.

Blir CPUn 100 grader snabbt om vattenpumpen tappar ström? trots att datorn ej belastas

Om de var stiften så borde de vara bra nu tycker man.
I övrigt när jag spelar ligger jag på ca 60 grader max på CPU och 65 grader på GPU efter 1 timmes spel

Kollade inne på BIOS inställningarna på fläktarna, inget konstigt, de enda jag reagerade på var att kontakten till vattenpumpen visade ca 1100rpm konstant men går ner till 0 rpm i 4-5 sekunder sen tillbaks till 1100rpm, om de kan vara nåt? när den går ner till 0 rpm så lyser fortfarande loggan i pumpen, så de verkar inte som den tappar kontakt med strömmen. detta fenomen sker jämnt, så nog inget glapp, kanske ska vara så?

vad tror ni

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Känn med handen på pumpen.
Du känner om den blir varm och borde vibrera lite när den är igång.

Permalänk

spelat oavbrutet nu i 90 minuter, inga problem, måste varit glapp i kontakten till moderkortet.
Vi hoppas på de, märker ju om de fryser igen.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |