Trasigt grafikkort? Rädda?

Permalänk
Medlem

Trasigt grafikkort? Rädda?

Hej,

Har ett Nvidia RTX 2080 som varit överklockat sedan jag köpte det för tre år sedan ungefär. Har problem med massa konstiga ränder med mina två skärmar. Har avinstallerat msi afterburner och ominstallerat grafikdrivrutiner ett antal gånger och provat olika versioner.

Har jag datorn igång tillräckligt länge så kan ränderna helt upphöra tills jag startar om datorn. Konstigt är också att när jag installerar om grafikdrivrutinerna så är det inga ränder på skärmen under den tid som de gamla drivrutinerna inte är installerade, så utan drivrutiner så finns inga ränder. Sen när de nya installerats så kommer ränderna tillbaka. Är det verkligen fel på grafikkortet? Då borde ränderna synas ALLTID? Har även provat med olika portar i skärmarna samt på grafikkortet samt den andra slotten på moderkortet. Även provat andra kablar till skärmarna. Samma problem.

Här är länk till video på hur problemet ser ut: https://files.fm/u/pm95djf35

Tacksam för hjälp om vad jag kan göra. Annars tvingas jag köpa ett svindyrt grafikkort.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Enda jag kan komma på är att prova klocka ner minne och kärnan lite alternativt övervolta lite.

Har hört det som tips från Tech Yes City på Youtube. Du kan även dra upp fläkten och se om det hjälper att kyla mer. Jag hade ett 8800GTS för många år sedan som jag “fixade” genom att dra upp fläkten rejält. Kortet fungerade bara bra vid låga temperaturer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ditt kort har troligen Micron gddr6 chips tillverkade 2018, dessa tål inte höga temperaturer utan degraderas. Det är troligtvis temperaturskiftningar som med tiden skadar och slutligen förstör koppligarna mellan kisel och "substrate".

Har man ett RTX 20x0 med Micron minne bör man justera fläktkurvan så att kortet håller sig under ~70 grader. Det bästa är att så klart att vattenkyla.

Huruvida man kört minnet överklockat eller ej spelar nog ingen roll utan det är temperaturen och där framförallt skillnaden i temperatur mellan arbete och vila som är farligt för kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Ditt kort har troligen Micron gddr6 chips tillverkade 2018, dessa tål inte höga temperaturer utan degraderas. Det är troligtvis temperaturskiftningar som med tiden skadar och slutligen förstör koppligarna mellan kisel och "substrate".

Har man ett RTX 20x0 med Micron minne bör man justera fläktkurvan så att kortet håller sig under ~70 grader. Det bästa är att så klart att vattenkyla.

Huruvida man kört minnet överklockat eller ej spelar nog ingen roll utan det är temperaturen och där framförallt skillnaden i temperatur mellan arbete och vila som är farligt för kortet.

Hej,

Verkar vara tvärtom, för när datorn står på 20-30 min så försvinner ränderna tills det att jag stänger av datorn under natten och slår på den på morgonen för då är väl grafikkortet svalt igen. Ränderna verkar alltså försvinna när grafikkortet fått jobba ett tag. Finns väl inget att göra? Bara att beställa nytt grafikkort. Har kollat på 6800 XT för 8300kr, verkar prestera drygt dubbelt så bra som mitt 2080.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Enda jag kan komma på är att prova klocka ner minne och kärnan lite alternativt övervolta lite.

Har hört det som tips från Tech Yes City på Youtube. Du kan även dra upp fläkten och se om det hjälper att kyla mer. Jag hade ett 8800GTS för många år sedan som jag “fixade” genom att dra upp fläkten rejält. Kortet fungerade bara bra vid låga temperaturer.

Hej,

Har provat att undervolta memory och clock men det blir tyvärr ingen skillnad.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

baka skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Verkar vara tvärtom, för när datorn står på 20-30 min så försvinner ränderna tills det att jag stänger av datorn under natten och slår på den på morgonen för då är väl grafikkortet svalt igen. Ränderna verkar alltså försvinna när grafikkortet fått jobba ett tag. Finns väl inget att göra? Bara att beställa nytt grafikkort. Har kollat på 6800 XT för 8300kr, verkar prestera drygt dubbelt så bra som mitt 2080.

Det jag skrev var mer en beskrivning hur felet vanligen uppstår.

När felet väl inträffat är den enda permanenta lösningen att byta ut det/de felande minneschippet/en.

Att kortet fungerar bättre när det värmts upp beror antagligen på att de flesta material expanderar när de blir varmare och att felande "interconnects" eller spruckna lödningar då får bättre kontakt igen.

Att "baka" kortet är en fullösning som kan fungera ett litet tag.
(Sälj aldrig ett bakat kort utan att berätta att kortet bakats.)

Permalänk
Medlem

In med han i ugnen.

Räddade faktiskt mitt 1070ti nyligen med en litet bak, dock var det black screen fullt ut.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Du ska verkligen INTE "baka kortet". Det är något av det dummaste man kan göra med elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Verkar vara tvärtom, för när datorn står på 20-30 min så försvinner ränderna tills det att jag stänger av datorn under natten och slår på den på morgonen för då är väl grafikkortet svalt igen. Ränderna verkar alltså försvinna när grafikkortet fått jobba ett tag. Finns väl inget att göra? Bara att beställa nytt grafikkort. Har kollat på 6800 XT för 8300kr, verkar prestera drygt dubbelt så bra som mitt 2080.

Finns 6800XT tills salut på Marknaden nu för 5500:- ett tips! Alternativt 3080 för 6200:-

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Du ska verkligen INTE "baka kortet". Det är något av det dummaste man kan göra med elektronik.

Jag är beredd att hålla med.

Rätt lösning är att sälja kortet på Tradera som defekt med en tydlig problembeskrivning.

Någon som kan byta minneschip kommer köpa kortet och jag tror nästan du blir förvånad över hur bra betalt du kommer få för kortet som för oss vanliga dödliga inte är värt någonting alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Enda jag kan komma på är att prova klocka ner minne och kärnan lite alternativt övervolta lite.

Har hört det som tips från Tech Yes City på Youtube. Du kan även dra upp fläkten och se om det hjälper att kyla mer. Jag hade ett 8800GTS för många år sedan som jag “fixade” genom att dra upp fläkten rejält. Kortet fungerade bara bra vid låga temperaturer.

Skrivet av jonaz_81a:

Ditt kort har troligen Micron gddr6 chips tillverkade 2018, dessa tål inte höga temperaturer utan degraderas. Det är troligtvis temperaturskiftningar som med tiden skadar och slutligen förstör koppligarna mellan kisel och "substrate".

Har man ett RTX 20x0 med Micron minne bör man justera fläktkurvan så att kortet håller sig under ~70 grader. Det bästa är att så klart att vattenkyla.

Huruvida man kört minnet överklockat eller ej spelar nog ingen roll utan det är temperaturen och där framförallt skillnaden i temperatur mellan arbete och vila som är farligt för kortet.

Skrivet av myra:

baka skiten

Skrivet av jonaz_81a:

Det jag skrev var mer en beskrivning hur felet vanligen uppstår.

När felet väl inträffat är den enda permanenta lösningen att byta ut det/de felande minneschippet/en.

Att kortet fungerar bättre när det värmts upp beror antagligen på att de flesta material expanderar när de blir varmare och att felande "interconnects" eller spruckna lödningar då får bättre kontakt igen.

Att "baka" kortet är en fullösning som kan fungera ett litet tag.
(Sälj aldrig ett bakat kort utan att berätta att kortet bakats.)

Skrivet av Maarus:

In med han i ugnen.

Räddade faktiskt mitt 1070ti nyligen med en litet bak, dock var det black screen fullt ut.

Skrivet av Signovinces:

Du ska verkligen INTE "baka kortet". Det är något av det dummaste man kan göra med elektronik.

Skrivet av Maxizor:

Finns 6800XT tills salut på Marknaden nu för 5500:- ett tips! Alternativt 3080 för 6200:-

Skrivet av jonaz_81a:

Jag är beredd att hålla med.

Rätt lösning är att sälja kortet på Tradera som defekt med en tydlig problembeskrivning.

Någon som kan byta minneschip kommer köpa kortet och jag tror nästan du blir förvånad över hur bra betalt du kommer få för kortet som för oss vanliga dödliga inte är värt någonting alls.

Har nu köpt ett 6800 XT från en kille här på SweC. Tyvärr så är det samma ränder på skärmarna med detta kort. Är alltså inte mitt 2080 som är trasigt. Har provat köra bara en hdmi kabel och får samma problem så kan inte vara kablarna heller, båda skärmarna får problemet så kan inte vara dom heller.

Någon som har en jädra aning om vad som spökar?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Format c: /install windows ?

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Format c: /install windows ?

Menar du att jag bör ominstallera windows?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Menar du att jag bör ominstallera windows?

Ja det hade jag testat i allafall!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Grafikkort, sladd och skärm bör vara de 3 saker som kan orsaka någon form av ränder eller andra bildfel.

Men ja testa att installera om Windows eller fundera över om Vattenfall just har byggt en ny gigantisk transformator-station utanför huset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Grafikkort, sladd och skärm bör vara de 3 saker som kan orsaka någon form av ränder eller andra bildfel.

Tycker det med, men som jag tyckte mig läsa så har han uteslutet allt det.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Ja det hade jag testat i allafall!

Skrivet av jonaz_81a:

Grafikkort, sladd och skärm bör vara de 3 saker som kan orsaka någon form av ränder eller andra bildfel.

Men ja testa att installera om Windows eller fundera över om Vattenfall just har byggt en ny gigantisk transformator-station utanför huset...

Har nu ominstallerat Windows men behållt mina personliga filer. Tyvärr samma fel. Ingen aning om vad jag bör göra nu. Kan det vara moderkortet som är paj? Ränderna försvinner som sagt efter en 20 min när datorn varit igång. Mycket märkligt.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

UPDATE:

Tror jag kommit fram till att det är skärmarna som är fel på. Har AOC aoc 24g2u och har googlat och fler verkar ha samma fel. Bara märkligt att det dyker upp ungefär samtidigt på skärmarna, den ena är drygt 1 år äldre än den andra. Ändrar jag uppdateringsfrekvensen till 60 hz så försvinner ränderna helt, ändrar jag tillbaka till 144hz så är dom tillbaka. Någon som vet vad jag kan göra?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Garantiärende eller släng och köp nytt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Jag hade samma problem ett par månader tillbaka då jag fick ränder på högre hz rates på min skärm, då satte jag ned min hz rate ett snäpp, sakta men säkert kom ränderna till den nedsatta hz raten också tills jag var tvungen att sitta på 60hz, lämnade in skärmen då jag hade garanti kvar, fick en ny skärm och vips var problemet borta. Låter som att du har exakt samma problem.
Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedZi:

UPDATE:

Tror jag kommit fram till att det är skärmarna som är fel på. Har AOC aoc 24g2u och har googlat och fler verkar ha samma fel. Bara märkligt att det dyker upp ungefär samtidigt på skärmarna, den ena är drygt 1 år äldre än den andra. Ändrar jag uppdateringsfrekvensen till 60 hz så försvinner ränderna helt, ändrar jag tillbaka till 144hz så är dom tillbaka. Någon som vet vad jag kan göra?

Jag har samma problem med min AOC 271G skärm så det är inte grafikkortet det är fel på. Såg detta då jag nyss bytt grafikkort till burken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jag har samma problem med min AOC 271G skärm så det är inte grafikkortet det är fel på. Såg detta då jag nyss bytt grafikkort till burken.

Japp, fy fan säger jag. Så värdelöst. Har sålt skärmarna nu som defekta. Och köpt en https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till... istället, ångrar inte bytet alls. Så härligt att spela i widescreen och dessutom 1440p.

Ett tips är att sänka din skärm till lägre uppdateringsfrekvens, då försvinner problemet.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.