Gör mig galen!: Windows bara stängs av sig självt

Permalänk
Medlem

Gör mig galen!: Windows bara stängs av sig självt

Har en jobbdator, en Acer Predator med Windows 11 Home 64-bit som bara stängs av emellanåt av sig själv. Jag brukar låta datorn stå på under natten med alla de program och dokument som jag dagligen använder, för att spara tid på morgonen när jag kommer till jobbet så att jag inte behöver starta upp datorn med alla program varenda morgon.

Men då och då när jag kommer till jobbet så är datorn avstängd helt. Dvs. inte i viloläge utan helt avstängd. När jag sätter på den så har i princip allt stängts ned. Jag kan återställa internetsessionerna men exempelvis allt jag skrivit i anteckningar som jag ej sparat (kan inte spara varenda grej kontinuerligt) är borta. Gör mig galen och jag förstår ej varför detta sker. När detta skedde första gången trodde jag att datorn hade uppdaterat sig själv och stängts av. Men nu har det hänt ett flertal gånger och jag kan inte komma på orsaken.

Någon som har en aning om vad som händer med datorn, eller är den besatt?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Har du varit inne i energialternativ och kollat hur det är inställt? Tänker ifall det är inställt att den ska ligga i viloläge i några timmar för att sedan stänga av sig helt om du ej rör datorn. Börja att kolla dessa inställningar.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Har du varit inne i energialternativ och kollat hur det är inställt? Tänker ifall det är inställt att den ska ligga i viloläge i några timmar för att sedan stänga av sig helt om du ej rör datorn. Börja att kolla dessa inställningar.

Glömde nämna att ja, det har jag redan gjort. Skärmen stängs av efter 45 minuter men datorn försätts Aldrig i viloläge (trots detta så kommer jag ibland till jobbet och den är i viloläge, utöver de gånger den är helt avstängd).

Har även kollat mer detaljerad i energischemat och valt Stäng av hårddisken efter 0 min (= aldrig).

Så jag förstår inte vad som händer.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Glömde nämna att ja, det har jag redan gjort. Skärmen stängs av efter 45 minuter men datorn försätts Aldrig i viloläge (trots detta så kommer jag ibland till jobbet och den är i viloläge, utöver de gånger den är helt avstängd).

Har även kollat mer detaljerad i energischemat och valt Stäng av hårddisken efter 0 min (= aldrig).

Så jag förstår inte vad som händer.

Du har inte missat inställningen "vad händer när locket på datorn stängs"? Vad står den på? Annars kan det ju va någon energisparfunktion i bios?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Du har inte missat inställningen "vad händer när locket på datorn stängs"? Vad står den på? Annars kan det ju va någon energisparfunktion i bios?

Hittar inte den inställningen "Vad händer när locket på datorn stängs". Var hittar man det och vad betyder det?

I övrigt så är datorn så sporadisk att jag inte finner något mönster i vad som händer. Med andra ord så stängs inte datorn av varje dag utan då och då. Ibland viloläge, ibland helt avstängd. Hade den stängs av dagligen så hade jag förstått att det säkert är någon inställning som inte stämmer men detta är så sporadiskt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Ja, det låter väldigt märkligt. På sidan där du väljer vilket energischema du ska ha så på vänstersidan finns "Ange hur strömbrytarna ska fungera" samt "Ange vad som händer när datorns lock stängs" min står på "gör ingenting". Det är väl för att jag dockar den på jobbet och då stänger locket, antar att du redan har samma inställning, men värt att kolla.

Annars vet jag inte vad som är fel. Kan du inte kolla med IT-ansvarig på ditt jobb?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Hittar inte den inställningen "Vad händer när locket på datorn stängs". Var hittar man det och vad betyder det?

I övrigt så är datorn så sporadisk att jag inte finner något mönster i vad som händer. Med andra ord så stängs inte datorn av varje dag utan då och då. Ibland viloläge, ibland helt avstängd. Hade den stängs av dagligen så hade jag förstått att det säkert är någon inställning som inte stämmer men detta är så sporadiskt.

Värt att kolla är också datorns temps, kan vara överhettning som gör så att datorn stängs? Ladda ner hwmonitor och kolla tempsen under en dag för att se så att allt ligger bra till. Kolla även datorn efter virus.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Ingen städare/annan person som stänger av den på kvällen/natten?
Inte så att strömuttaget är tidsstyrt?
Ingen schemalagd nedstängning?

Sen ang anteckningar.
Så kan jag tipsa om notepad++ som man kan öppna massor med txt filer som sen är öppna igen när man stänger ner notepad++ och öppnar det igen efter en windows omstart.
Det har även en backup funktion som man kan ställa in att spara vid x antal sek (dock ej säker på om det är påslaget från början) vilket funkar skitbra, har tex en txt fil som jag inte ens sparat nånstans som jag använder till snabba saker och liknande.
Den är alltid öppen och finns där.

Är totalt överlägsen windows anteckningar i alla avseenden.
https://notepad-plus-plus.org/

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Förlåt, jag tog för givet att du hade en laptop. Insåg nu att du förmodligen har en stationär? Där är orsaken till att du inte ser alternativet angående locket

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av King D:

Har en jobbdator, en Acer Predator med Windows 11 Home 64-bit som bara stängs av emellanåt av sig själv. Jag brukar låta datorn stå på under natten med alla de program och dokument som jag dagligen använder, för att spara tid på morgonen när jag kommer till jobbet så att jag inte behöver starta upp datorn med alla program varenda morgon.

Men då och då när jag kommer till jobbet så är datorn avstängd helt. Dvs. inte i viloläge utan helt avstängd. När jag sätter på den så har i princip allt stängts ned. Jag kan återställa internetsessionerna men exempelvis allt jag skrivit i anteckningar som jag ej sparat (kan inte spara varenda grej kontinuerligt) är borta. Gör mig galen och jag förstår ej varför detta sker. När detta skedde första gången trodde jag att datorn hade uppdaterat sig själv och stängts av. Men nu har det hänt ett flertal gånger och jag kan inte komma på orsaken.

Någon som har en aning om vad som händer med datorn, eller är den besatt?

Det här är inte en lösning på dina datorproblem. I know.

Men ett gott råd är att gå över till notepad++ istället för anteckningar i windows.

Utöver en massa extra funktioner (som kanske är irrelevanta) så sparas allt i notepad++ vid omstart av datorn även om du inte sparat det som dokument.
Bara den delen är en game changer!
Dessutom har programmet flikar så man kan ha flera olika anteckningar/projekt och sådant uppe i samma fönster.

Edit:
Ninjad av @grizzly666

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Värt att kolla är också datorns temps, kan vara överhettning som gör så att datorn stängs? Ladda ner hwmonitor och kolla tempsen under en dag för att se så att allt ligger bra till. Kolla även datorn efter virus.

Ja, ska ladda ned och kolla. Datorn är bara någon månad gammal och utan överklockning så bör ej ske men ska kontrollera detta.

Skrivet av grizzly666:

Ingen städare/annan person som stänger av den på kvällen/natten?
Inte så att strömuttaget är tidsstyrt?
Ingen schemalagd nedstängning?

Sen ang anteckningar.
Så kan jag tipsa om notepad++ som man kan öppna massor med txt filer som sen är öppna igen när man stänger ner notepad++ och öppnar det igen efter en windows omstart.
Det har även en backup funktion som man kan ställa in att spara vid x antal sek (dock ej säker på om det är påslaget från början) vilket funkar skitbra, har tex en txt fil som jag inte ens sparat nånstans som jag använder till snabba saker och liknande.
Den är alltid öppen och finns där.

Är totalt överlägsen windows anteckningar i alla avseenden.
https://notepad-plus-plus.org/

Har ett eget låst rum med kodlås, ingen kan komma in i rummet. Strömuttaget är ej tidsstyrt. Inga schemalagda nedstängningar vad jag vet, ibland har Windows uppdaterats automatiskt men annat än det finns inget schemalagt i Schemläggaren.

Tavk för tipset, ska prova Notepad++

Skrivet av SwedZi:

Förlåt, jag tog för givet att du hade en laptop. Insåg nu att du förmodligen har en stationär? Där är orsaken till att du inte ser alternativet angående locket

Japp, stationär

Skrivet av Söderbäck:

Det här är inte en lösning på dina datorproblem. I know.

Men ett gott råd är att gå över till notepad++ istället för anteckningar i windows.

Utöver en massa extra funktioner (som kanske är irrelevanta) så sparas allt i notepad++ vid omstart av datorn även om du inte sparat det som dokument.
Bara den delen är en game changer!
Dessutom har programmet flikar så man kan ha flera olika anteckningar/projekt och sådant uppe i samma fönster.

Edit:
Ninjad av @grizzly666

Tack för tipset.

Förstår fortfarande inte varför datorn bara stängs av på måfå.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det finns någon "företags policy" installerad på datorn? som gör att den stängs ner efter visst antal timmar av inaktivitet, för att spara ström osv.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av King D:

Förstår fortfarande inte varför datorn bara stängs av på måfå.

Det kankse går att se vad som hänt i windows event viewer.
Sök på event viewer i windows bara så dyker den upp.

Under windows logs - system sparas bland annat shut down loggar.
Event ID 1074 är för shut down så filtrera efter dem.

Där borde det stå vad det är som initierat nedstängningen. Så här kan lösningen kanske hittas.

Eller så hittar du inte en sådan (kan ju vara så att datorn fått dåligt med ström eller nå sånt som fått den att stänga) och då finns det ju ingen logg på vad som initierat.

Då kan du scrolla igenom system logs - eller den under custom view - administrative events och kolla igenom natten när den stängde av senast. Det är en väldans massa log entrys där med massa errors. Men någon gångupphör de väl abrupt - när datorn stängt av. Precis innan det hände kan man ibland hitta någon logg som kan ge vägledning.
Går samma mönster att hitta vid tidigare nattliga nedstängningar? Förekommer de eventsen bara just i samband med medstäningar?

Det är väl mitt första spår jag hade följt här. Kräver inge hårdvarutester eller så heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Testa öppna kommandotolken som administratör och skriv powercfg /h off. Stänger av viloläget. Det skulle också kunna röra sig om att datorn kraschar under natten vilket gör att när du kommer tillbaka är den avstängd.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Det är inte så att det finns någon "företags policy" installerad på datorn? som gör att den stängs ner efter visst antal timmar av inaktivitet, för att spara ström osv.

Nej, bara jag som haft med datorn att göra och gjorde förstagångsinstallationen vid inköp.

Skrivet av Söderbäck:

Det kankse går att se vad som hänt i windows event viewer.
Sök på event viewer i windows bara så dyker den upp.

Under windows logs - system sparas bland annat shut down loggar.
Event ID 1074 är för shut down så filtrera efter dem.

Där borde det stå vad det är som initierat nedstängningen. Så här kan lösningen kanske hittas.

Eller så hittar du inte en sådan (kan ju vara så att datorn fått dåligt med ström eller nå sånt som fått den att stänga) och då finns det ju ingen logg på vad som initierat.

Då kan du scrolla igenom system logs - eller den under custom view - administrative events och kolla igenom natten när den stängde av senast. Det är en väldans massa log entrys där med massa errors. Men någon gångupphör de väl abrupt - när datorn stängt av. Precis innan det hände kan man ibland hitta någon logg som kan ge vägledning.
Går samma mönster att hitta vid tidigare nattliga nedstängningar? Förekommer de eventsen bara just i samband med medstäningar?

Det är väl mitt första spår jag hade följt här. Kräver inge hårdvarutester eller så heller.

Bra tips. Har nu kollat igenom Loggboken och funnit att datorn senast stängdes av (eller i detta fall startades om) 2022-12-13, alltså natten till idag enligt följande:

Händelse 1074 skedde 2022-12-13 22:00:00

Processen C:\Windows\uus\AMD64\MoUsoCoreWorker.exe (DESKTOP-X) har startat restart på datorn DESKTOP-X för användaren NT AUTHORITY\SYSTEM av följande orsak: Operating System: Service pack (Planned)
Orsakskod: 0x80020010
Avstängningstyp: restart

MoUsoCoreWorker förmodar jag är någon typ av uppdatering.

Har i övrigt kollat alla andra shutdown som skett på natten och funnit följande:

Alla shutdown har orsakats av antingen:

  • CloudExperienceHostBroker

  • MoUsoCoreWorker

  • TrustedInstaller

  • eller shutdown.exe

Samt funnit följande som jag ej förstår varför har skett:
Processen C:\Windows\system32\shutdown.exe (WIN-AD) har startat restart på datorn WIN-AD för användaren WIN-AD\Administrator av följande orsak: No title for this reason could be found
Orsakskod: 0x800000ff
Avstängningstyp: restart

Processen C:\Windows\servicing\TrustedInstaller.exe (DESKTOP-X) har startat restart på datorn DESKTOP-X för användaren NT AUTHORITY\SYSTEM av följande orsak: Operating System: Upgrade (Planned)
Orsakskod: 0x80020003
Avstängningstyp: restart

Skrivet av Seziuo:

Testa öppna kommandotolken som administratör och skriv powercfg /h off. Stänger av viloläget. Det skulle också kunna röra sig om att datorn kraschar under natten vilket gör att när du kommer tillbaka är den avstängd.

Ska göra detta också, tack.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en jobbdator borde den ligga i något AD? Kanske ni har någon group policy som trycker ut uppdateringar lite då och då som kräver omstart. Oftast brukar man få upp en prompt om detta med en förslagen tidpunkt för omstarten men kanske inte alltid händer.

De två sista händelserna ser ut som något sådant i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det ser onekligen ut som att det är updates som sätter igång nedstäningarna.

Utöver den WIN-AD som rimligen är active directory som är inställt från jobbet. Någon regel kallar på shutdown.exe. Vad det är man vill uppnå där får man nästan fråga ITavdelningen om - om man måste veta. Är det för att spara ström på kontoren? Eller har man kallat på shutdown efter att man fått konfirmering att en installation gått klart per maskin? Möjligt att man inte får närmre svar där oavsett.

Möjligt att man kan fråga IT om de kan planera in det här så att man får förvarningar om att omstart behövs 2 dygn i förväg eller så - så att man själv kan planera in detta.

Vi har nog en förklaring på varför det händer här iaf. Olika anledningar (kanske?) - men det verkar komma från jobbet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Alla som skriver om AD kan släppa det. Home har inte stöd för AD så datorn kan inte vara ansluten till någon domän.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Dom loggar som Du hänvisar till tyder på att detta sker p.g.a. uppgraderingar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Okej, så vi kan alla komma överens om att det är med största sannolikhet uppdateringar av Windows som förorsakar nedslängningen av datorn. Tack för alla svar!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Avstängd

Varför inte använda hibernate? Det borde både hindra att datorn startas om (om du inte väljer att den ska starta upp från hibernate för uppdateringar) och göra att du snabbt är tillbaka där du var. Att lämna datorn igång dygnet runt för att spara någon minut boot-tid på morgonen känns inte så bra.

Annars låter det som något ditt företag tvingar in. Jag får diverse saker som försöker installeras varje dag exempelvis, som jag har stoppat från att installera för jag inte vill ha dem, men likväl försöker den varje dag. Andra saker kontrolleras också dagligen förstås och en del av dessa kräver omstart och då får jag en prompt om att datorn startas om automatiskt om några timmar som jag inte kan stoppa, eller i alla fall inte enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför inte använda hibernate? Det borde både hindra att datorn startas om (om du inte väljer att den ska starta upp från hibernate för uppdateringar) och göra att du snabbt är tillbaka där du var. Att lämna datorn igång dygnet runt för att spara någon minut boot-tid på morgonen känns inte så bra.

Annars låter det som något ditt företag tvingar in. Jag får diverse saker som försöker installeras varje dag exempelvis, som jag har stoppat från att installera för jag inte vill ha dem, men likväl försöker den varje dag. Andra saker kontrolleras också dagligen förstås och en del av dessa kräver omstart och då får jag en prompt om att datorn startas om automatiskt om några timmar som jag inte kan stoppa, eller i alla fall inte enkelt.

Så när datorn är i hibernate (viloläge) så hindrar detta datorn från att startas om?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av King D:

Så när datorn är i hibernate (viloläge) så hindrar detta datorn från att startas om?

Det finns ett val vad jag förstår, om man ska tillåta Windows att ta datorn ur hibernate för uppdateringar och liknande. Jag kan inte kolla nu för jag sitter på jobbdatorn och där är det rätt stängt. Personligen så föredrar jag att datorn uppdateras när jag inte använder den, i alla fall på jobbdatorn där uppdateringarna kommer väldigt mycket senare men ändå är väldigt mycket mer bråttom, annars kommer de ju när jag vill sätta igång att jobba liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns ett val vad jag förstår, om man ska tillåta Windows att ta datorn ur hibernate för uppdateringar och liknande. Jag kan inte kolla nu för jag sitter på jobbdatorn och där är det rätt stängt. Personligen så föredrar jag att datorn uppdateras när jag inte använder den, i alla fall på jobbdatorn där uppdateringarna kommer väldigt mycket senare men ändå är väldigt mycket mer bråttom, annars kommer de ju när jag vill sätta igång att jobba liksom.

Tack, ska kolla upp detta.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Vill Du styra något mer(dock inte 100%) så koppla bort datorn ifrån nätverket när Du lämnar. Fungerar detta så kan Du styra när Du vill tillåta uppdateringar, det är dock inte vattentätt, men den där WIN-AD burken kommer i alla fall inte kunna begära något på distans. Interna Windows Update processer kommer däremot fortfarande kunna starta om burken.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vill Du styra något mer(dock inte 100%) så koppla bort datorn ifrån nätverket när Du lämnar. Fungerar detta så kan Du styra när Du vill tillåta uppdateringar, det är dock inte vattentätt, men den där WIN-AD burken kommer i alla fall inte kunna begära något på distans. Interna Windows Update processer kommer däremot fortfarande kunna starta om burken.

Så WIN-AD burken - är det en dator på distans som stänger av min dator eller vad är det som försiggår?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Så WIN-AD burken - är det en dator på distans som stänger av min dator eller vad är det som försiggår?

Vad heter din? Mest så att jag svarar så rätt som möjligt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vad heter din? Mest så att jag svarar så rätt som möjligt.

DESKTOP-X såsom det står längre upp.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Framgick inte längre upp vad din hette. Framgick två olika namn men inte vilken som var din.

Då är det är WIN-AD burken som begär på distans en omstart utav din burk.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Framgick inte längre upp vad din hette. Framgick två olika namn men inte vilken som var din.

Då är det är WIN-AD burken som begär på distans en omstart utav din burk.

Så datorn är i princip hackad kan man säga, för ingen ska ha tillgång till min dator på distans. Går det att ta reda på mer specifikt vem den andra datorn är?

EDIT: Vänta, vänta, vänta!

Ser att händelsen att WIN-AD burken stängde av min dator skedde 2022-01-10, men datorn inköptes 2022-06-13. Vad i hela friden är det som försiggår?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.