Helgsnack: Vad var bäst och sämst i hårdvaruvärlden år 2022?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad var bäst och sämst i hårdvaruvärlden år 2022?

Med de stora lanseringarna avklarade och ett år som lider mot sitt slut tar vi en funderare på vad som var som mest minnesvärt. Bra som dåligt, dela dina tankar!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

-
Inget nytt för just i år, men något som verkar bli vanligare och vanligare.
Att ha betalat för något där beställningen bara skjuts fram hela tiden...

Permalänk

Att köpa hårdvara som du sedan inte har 100% tillgång till t.ex. mobiltelefoner (bloatware) och tv-apparater (annonser).

Permalänk
Medlem

Priserna, tycker både moderkorts- och grafikkortpriserna har stigit allt för mycket. Blev förvånad över både utbud och pris när jag skulle köpa ett AM4 ITX kort. Alltid hållt mig kring 1000-1500kr klassen men fick kliva upp till över 2400kr för ett med plats för två NVMe-kort. Något jag redan hade på min gamla Asus från 2018 som jag betalade 999kr för.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Bra: OLED har kommit till datorskärmarna på allvar.
Dåligt: Fortfarande inga vettiga OLED-storlekar för min egen skärmuppgradering. Allt är antingen litet eller gigantiskt eller lågupplöst. Heja 2023.

Sen priserna på grafikkort... Behövs ingen vidare kommentar.

Permalänk
Medlem

Något som retar mig är den ständiga höjningen av grafikkorts - och andra komponenter, men i första hand dessa - effektförbrukning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bäst hittills har varit Steam Deck. Varit väldigt kul och engagerande att spela, tweaka och följa hur Valve uppdaterar hårdvaran. Länge sedan något kändes så innovativt.

Tråkigt är väl mest resten av all datorrelaterad hårdvara. Prestandan har varit förväntad utan att kännas spännande och nVidia och AMDs prisökningar känns mer opportunistiska än naturliga.

Permalänk
Medlem

Nominerar hur AMD skött releasen av Radeon RX 7900 XTX till sämst.

Permalänk
Medlem

GeForce 4000-serien var både bäst och sämst samtidigt. Klar vinnare båda kategorier

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Ikea`s Trådfri lampor! Funkar 100-700 dagar Mina fungerade några månader!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Bäst: 5800X3D, för alla spelare på AM4 är det en självklar uppgradering för att förlänga livslängden på burken några år till.
Sämst: De nya grafikkorten, inte på grund av prestanda i sig, utan för att priserna gör dem helt ointressanta. Att få 50% mer prestanda för 70-95% mer pengar (jämför mitt 3080 för 10k mot motsvarande 4080) är inte något som får det att rycka i "uppgraderingstarmen".

Permalänk
Medlem

För mig är det nog AMD 5800X3d som tar hem segern. Att kunna uppgradera min gamla 3600 till något i toppklass på en gammal plattform, inte illa. Att sen ett visst bolag hade en sjuk drop på detsamma, nästan för bra för att vara sant.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

+
Steam Deck
LG OLED 77B1 (nästan gratis)

-
Bränd laptop
Priser på datorkomponenter

Permalänk
Medlem

Bäst:5800x3d

Sämst; priser på moderkort och grafikkort. Jag fattar t.ex. inte varför am4 moderkort verkar ha gått upp 50%(?).

Permalänk
Medlem

Bäst = grafikkort
Sämst = grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Bäst:5800x3d

Sämst; priser på moderkort och grafikkort. Jag fattar t.ex. inte varför am4 moderkort verkar ha gått upp 50%(?).

Dollar mot kronan kanske? + dyrare transporter och låg produktion mot efterfrågan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av atraversiamo:

Bäst = grafikkort
Sämst = grafikkort

Kan bara instämma

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Bäst:
AMD Ryzen 7 5800X3D

Sämst:
Grafikkortspriser som gjort att grafikkortsmarknaden gått kräftgång.
Som...
ny data från Steam Hardware Survey, där det omåttligt populära GTX 1060 avsätts efter flera år på tronen.
Där 1650 är nyare och strömsnålare än GTX 1060. Tillräckligt mycket strömsnålare för att ge bättre prestanda per watt förhållande. Så det är ju trevligt, men...
Men ändå vanligtvis inte tillräckligt för att ge högre absolut prestanda än GTX 1060, åtminstone om man jämför med GTX 1060 6GB.

Att grafikkortspriserna är så galna att folk fortfarande uppgraderar till grafikkort av 2016 års prestandanivå.
Även om de nyare korten nu ger lite bättre prestanda per watt.

Det kan väl inte bara vara jag som vill att 2016 ska ta slut snart?

Permalänk
Medlem

Steam Deck var absolut årets teknikhöjdpunkt. Äntligen något spännande och konsumentvänligt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det här är iofs mjukvara, men den har påverkat hårdvaruvärlden ganska rejält

Bäst: "Proof Of Stake" på Etherium, vilket gjort grafikkortsmarknaden normalare.
Sämst: "Frame generation".

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Bäst utan tvivel är Steam Deck. Inte för att den inte har sina svagheter eller är den första handhållna konsolen för pc-spel utan för att pris, prestanda, mjukvarustöd och community (vad är bästa svenska ordet?) sammanföll.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Bäst, att jag äntligen lyckades köpa ett grafikkort för under MSRP som fanns i lager (RX 6700XT).
Sämsta, priserna på de nya grafikkorten.

Permalänk
Medlem

Frame generation.

Känns som många generationer framåt när man slår på det. Och då är det ju knappt ur grytan än, och redan helt löjligt vad det ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Frame generation.

Känns som många generationer framåt när man slår på det. Och då är det ju knappt ur grytan än, och redan helt löjligt vad ger.

Detta var ett minus va?

Permalänk

Intels grafikkort

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta var ett minus va?

Inte för mig, men jag är helt införstådd i att en del inte klarar av det av olika anledningar.

Det är upp till var och en

Permalänk
Medlem

Bäst: AMD 5800X3D (som jag lyckades få för 2999kr).
Sämst: I täten utan tvekan priserna på (high end) grafikkort i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Inte för mig, men jag är helt införstådd i att en del inte klarar av det av olika anledningar.

Det är upp till var och en

Jag har inte testat, men det känns som en tveksam kompromiss och har inte fått så bra mottagande av testare (som jag sett, såklart)

Kul att du gillar det!

Permalänk

Utan tvekan grafikkort från alla numera tre tillverkare.

För lite prestanda mot vad man betalar för.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas1966:

Ikea`s Trådfri lampor! Funkar 100-700 dagar Mina fungerade några månader!

Köpte mina trådfri lampor 2017 och dom funkar ännu, beklagar dock din förlust av belysning.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8