Returnera defekt TV

Permalänk
Medlem

Returnera defekt TV

Hej!

Fick hem min nya LG OLED65A2 från Netonnet för några dagar sedan. Den fungerade till en början, men dagen därpå fick jag problem med att starta den, och när den väl startade så blinkade skärmen konstant. Googlade lite och testade lite grejer som att: fabriksåterställa, bryta ström, osv. men inget hjälpte. Nu startar den inte alls. Netonnet hänvisar till tillverkarens support i första hand, så jag pratade med LG support, och de sa att det vore smidigast att jag utnyttjar öppet köp då TVn är ny, men annars så erbjöd de service som täcks av garantin.

Jag vill helst bara bli av med den och få pengarna tillbaka, alternativt att få en helt ny. Hur borde jag gå tillväga? Om jag går via öppet köp, borde jag nämna att TVn är defekt? Isåfall kanske de hänvisar mig till LG support igen och jag har ärligt talat ingen lust att hålla på med massa fram och tillbaka angående service, eventuell reparation osv. Men om jag inte nämner det, kan jag åka på någon extra avgift? Vid ev. retur så har jag kvar hela originalförpackningen, men saknar t.ex. skärmskyddet som kom med. Kan jag få betala extra för det?

Jag är rätt ny när det kommer till detta så mina frågor kanske är lite dumma. Uppskattar all vägledning

Permalänk
Medlem

Köpte du i butik eller på nätet ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Reklamera köpet? https://support.netonnet.se/hc/sv/categories/360000002389-Rek...
De lär väl testa tven om du försöker med öppet köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Köpte du i butik eller på nätet ?

Nätet

Permalänk
Medlem

Jag skulle kontaktat Netonnet för en reklamation och kräva omleverans som alternativ.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Låt LG repa den på plats, det är den allra minsta huvudvärken kan jag tycka.

Trots oturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celleequie:

Reklamera köpet? https://support.netonnet.se/hc/sv/categories/360000002389-Rek...
De lär väl testa tven om du försöker med öppet köp

Jo, men vad jag förstår så kommer netonnet först hänvisa till LGs service, och då lär det ta flera veckor om man först ska få service, sen ev. skicka in på reparation, vilket jag helst vill undvika. Att LGs support rekommenderade öppet köp gör mig också lite tveksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trasigtv:

Jo, men vad jag förstår så kommer netonnet först hänvisa till LGs service, och då lär det ta flera veckor om man först ska få service, sen ev. skicka in på reparation, vilket jag helst vill undvika. Att LGs support rekommenderade öppet köp gör mig också lite tveksam.

När du reklamerar till en butik så har butiken en skyldighet att ta in den för att skicka den på service.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Reklamera köpet.
Köper jag en vara som går sönder eller krånglar. Vill jag bli ersatt med en ny vara och kompensation eller få tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLOF:

Reklamera köpet.
Köper jag en vara som går sönder eller krånglar. Vill jag bli ersatt med en ny vara och kompensation eller få tillbaka pengarna.

Vad skulle det vara kompensation för? Kompensationen är ju att få varan utbytt. Inte butikens fel att varan krånglar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kan butiken (NetOnNet) ta tvn på DOA så kan dom nog byta ut tvn åt dig annars blir den nog reparerad (någon tekniker åker ut och fixar tvn vanligtvis).

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TLOF:

Vill jag bli ersatt med en ny vara och kompensation

För att...?

Varför är alla så ivriga med att kräva att de ska ha kompensation? Är väl inte butiken som gjort fel om varan inte fungerar, varför ska de straffas?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag reklamerar och hoppas att de kan ersätta den

Permalänk
Medlem
Skrivet av trasigtv:

Tack för alla svar! Jag reklamerar och hoppas att de kan ersätta den

ja enklast om du kan åka till nån av deras lagershop o byta in den där direkt.

Permalänk
Medlem

När min kusin köpte sin mega-bauta 85" TV som krävde en skåpbil för att få hem så fick han nåt liknande fel som du och fick rådet att köra in med teven. Så han lånade en skåpbil igen och baxade in teven och körde in. Dagen efter när en tekniker kollade på teven så visade det sig att han bara använt en för dålig kabel. Så det var bara låna en skåpbil, ta med en kompis och sen baxa hem åbäket igen och med den nya kabeln var det inga problem. Kan ju vara värt att prova innan du börjar att re med reklamation. Men du kanske redan testat detta?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

För att...?

Varför är alla så ivriga med att kräva att de ska ha kompensation? Är väl inte butiken som gjort fel om varan inte fungerar, varför ska de straffas?

Ja jag vet inte var folk får att det har någon rätt till kompensation. Butikens skyldighet är att ordna så att man får en ny likvärdig vara eller pengarna tillbaka, inget mer eller mindre. Att kräva kompensation är rätt svinigt om det inte handlar om riktigt stora svårigheter. Riktiga Karen vibbar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trasigtv:

Jo, men vad jag förstår så kommer netonnet först hänvisa till LGs service, och då lär det ta flera veckor om man först ska få service, sen ev. skicka in på reparation, vilket jag helst vill undvika. Att LGs support rekommenderade öppet köp gör mig också lite tveksam.

Säljaren ska åtgärda problemet inom "skälig tid", vilket brukar anses vara tre veckor. Så det kan ta tre veckor.
Om det är en stor TV så hade jag bett säljaren att ombesörja frakten, med tanke på risken för fraktskador. Det är inte din uppgift att stå för frakten på en vara som är trasig. Det kan nog bli lite tjafs om detta, men värt det i och med risken det är att frakta en stor TV. Annars kommer du åka på att stå för eventuella skador för att du packat dåligt.

Sedan som tidigare nämnts så har du rätt att önska att du får omleverans direkt, dvs direkt leverans av en ny TV. Butiken ska följa det om de inte kan visa att det är en oskälig kostnad för dem. Med tanke på att LG tycker att du ska ångra köpet så känns det ju som en grej som inte är oskäligt dyr för säljaren att ta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trasigtv:

Jo, men vad jag förstår så kommer netonnet först hänvisa till LGs service, och då lär det ta flera veckor om man först ska få service, sen ev. skicka in på reparation, vilket jag helst vill undvika. Att LGs support rekommenderade öppet köp gör mig också lite tveksam.

Oavsett situationen så kommer svenska återförsäljare hänvisa till tillverkare för att slippa ta ansvar. Oavsett situationen så bör du be dem dra åt helvete.

Köpet är helt och hållet mellan dig och återförsäljare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

som sagt reklamera till NetOnNet det är mellan dem och dig som kontraktet på köpet gäller inte dig och LG.
är lagstadgat med reklamationsrätt på trasig vara.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

det är dem som sen i sin tur får ta hand om lagning hos LG, ge pengarna tillbaka eller bara ersätta produkten om de kan bekräfta felet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows