Ljudanläggning till TV och vinylspelare

Permalänk
Medlem

Ljudanläggning till TV och vinylspelare

Min LP-samlande svärfar gav mig en vinylspelare i julklapp då han fick nys om att jag har en trave gamla LP-skivor liggande. På grund av utrymmesbrist tycker jag det är onödigt att börja skaffa en helt egen ljudanläggning till vinylspelaren, utan tänker att jag kan placera skivspelaren på TV-bänken och samtidigt göra mig av med soundbaren.

Nu är problemet att jag på intet sätt är en audiofil. Vi har som sagt en soundbar med tillhörande subwoofer som ligger vänd på sidan under soffan. Jag föreställer mig en lösning med två hyllhögtalare och en förstärkare med stöd för både HDMI och phono (RCA). Låter det som en rimlig lösning eller börjar det låta platt utan subwoofer?

Svärfar sa att skivspelaren saknar förstärkare, så det behövs antingen ett RIAA-steg eller en förstärkare med inbyggt stöd för detta.

Vad finns det för prisvärda högtalarset och förstärkare för detta ändamål? Kan man ha skivspelaren på samma bänk som högtalarna, eller finns det risk att vibrationerna får nålen att hoppa? Och är det något som jag ännu har glömt att ta med i beräkningarna?

Vi kan säga att budgeten är 10 000 kr.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F | Ryzen 9 5900X | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus RTX 3070 Ti | 32GB Corsair Vengeance 3600MHz | Corsair RM650x | Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorrsnus:

Min LP-samlande svärfar gav mig en vinylspelare i julklapp då han fick nys om att jag har en trave gamla LP-skivor liggande. På grund av utrymmesbrist tycker jag det är onödigt att börja skaffa en helt egen ljudanläggning till vinylspelaren, utan tänker att jag kan placera skivspelaren på TV-bänken och samtidigt göra mig av med soundbaren.

Nu är problemet att jag på intet sätt är en audiofil. Vi har som sagt en soundbar med tillhörande subwoofer som ligger vänd på sidan under soffan. Jag föreställer mig en lösning med två hyllhögtalare och en förstärkare med stöd för både HDMI och phono (RCA). Låter det som en rimlig lösning eller börjar det låta platt utan subwoofer?

Svärfar sa att skivspelaren saknar förstärkare, så det behövs antingen ett RIAA-steg eller en förstärkare med inbyggt stöd för detta.

Vad finns det för prisvärda högtalarset och förstärkare för detta ändamål? Kan man ha skivspelaren på samma bänk som högtalarna, eller finns det risk att vibrationerna får nålen att hoppa? Och är det något som jag ännu har glömt att ta med i beräkningarna?

Vi kan säga att budgeten är 10 000 kr.

Tacksam för svar!

Hade nog kikat på något begagnat, vet inte var du bor. Men finns ju tillexempel RE-hifi utanför Lund som säljer väldigt trevliga saker som är begagnade Svårt att få ihop något vettigt för den budgeten när de är nya saker tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Hade nog kikat på något begagnat, vet inte var du bor. Men finns ju tillexempel RE-hifi utanför Lund som säljer väldigt trevliga saker som är begagnade Svårt att få ihop något vettigt för den budgeten när de är nya saker tyvärr.

Tack för tipset! Jo, det är lite knepigt med gåvor som man måste investera i före man kan använda dem. Vi är mitt uppe i renovering så det finns många hål att stoppa pengarna i innan jag börjar satsa helhjärtat på hifi.

Hur vanligt är det att förstärkare slits ut med åren? Är det generellt sett ”safe” att köpa av privatpersoner på Blocket eller är det bättre att gå via en begagnat-affär?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F | Ryzen 9 5900X | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus RTX 3070 Ti | 32GB Corsair Vengeance 3600MHz | Corsair RM650x | Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

https://www.hifiklubben.se/argon-audio-forte-a5-traadlos-hogt...

Ett par aktiva högtalare med optiskt in för anslutning till TV samt inbyggt RIAA steg så du kan ansluta skivspelaren sen har den även sub-out så man kan komplettera med en aktiv sub.

Till stativhögtalare så är det bra med sub men absolut inte nödvändigt beror mest på vad man lyssnar på, till TV och film är det nästan ett måste men till musik beror det mycket vad för typ av musik som spelas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorrsnus:

Hur vanligt är det att förstärkare slits ut med åren? Är det generellt sett ”safe” att köpa av privatpersoner på Blocket eller är det bättre att gå via en begagnat-affär?

Visst går det att spela sönder förstärkare men troligare är väl att eventuella skador kommer av elektronik som åldrats (kondensatorer...) eller yttre åverkan (spilld dricka i etc).

Jag skulle hellre titta på entusiastforum för begagnade kvalitetsprylar än på Blocket, Facebook etc för att köpa. Ett som verkar tagit stor del av den marknaden nu är https://hifitorget.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

https://www.hifiklubben.se/argon-audio-forte-a5-traadlos-hogt...

Ett par aktiva högtalare med optiskt in för anslutning till TV samt inbyggt RIAA steg så du kan ansluta skivspelaren sen har den även sub-out så man kan komplettera med en aktiv sub.

Till stativhögtalare så är det bra med sub men absolut inte nödvändigt beror mest på vad man lyssnar på, till TV och film är det nästan ett måste men till musik beror det mycket vad för typ av musik som spelas.

Tack för tipset! Det sparar ju mycket plats om man helt slipper ha en extern förstärkare, stiliga var de också. Vi tittar på film och serier så gott som varje helg, så med infon jag fått här utgår jag från att vi får investera i en sub också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F | Ryzen 9 5900X | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus RTX 3070 Ti | 32GB Corsair Vengeance 3600MHz | Corsair RM650x | Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Rekordmedlem

Audio pro gör högtalare med snarlik funktion
https://www.audiopro.com/sv/product/a28/#black-sv
Ingen inbyggd riaa men det går ju enkelt att koppla på externt men den har casting och streamingfunktioner i stället.
En enkel MM riaa https://www.amazon.se/Behringer-PP400-MICROPHONO/dp/B000H2BC4...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorrsnus:

Tack för tipset! Jo, det är lite knepigt med gåvor som man måste investera i före man kan använda dem. Vi är mitt uppe i renovering så det finns många hål att stoppa pengarna i innan jag börjar satsa helhjärtat på hifi.

Hur vanligt är det att förstärkare slits ut med åren? Är det generellt sett ”safe” att köpa av privatpersoner på Blocket eller är det bättre att gå via en begagnat-affär?

Brukar stå sig rätt länge, hade köpt en från en facebook grupp. Förstärkare brukar hålla länge, jag har haft min i nio år utan några problem och min var rätt budger redan när jag köpte den Man kan göra stora kap! En begagnad förstärkare och ett par trevliga högtalare som är begagnade för 10 tusen kanske har ett nypris på 30-35.

Jag har ett par stativare med stativ (lite yttre åverkan på högtalarna men inget man ser om man inte letar.) Nypriset på högtalarna var typ 17. Har jag tur får jag 4500kr begagnat inklusive stativen (som kostade 2000).

Hifi har tyvärr dåligt andrahandsvärde.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Har själv börjat fundera lite i banorna att försöka hitta en liten (till storleken) stereo-förstärkare och para den med ett par Dynavoice Dm6, de låter riktigt bra och behöver ingen sub såvida man inte vill åt de lägsta tonerna. Men då kan man komplettera med en sub i efterhand Går ju att komplettera med en riaa-stärkare också.

https://www.dynavoice.se/sv/artiklar/definition-dm-6.html

Smidigast och "lättast" är ju Audio Pro A28 med en extra riaa-stärkare, samt att man har alla streaming-möjligheter och hdmi (arc) direkt till tv'n.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Kanske detta combo på ovanstånde användarens förslag

https://www.brl.se/sv/artiklar/dynavoice-ca802bt-definition-d...

Sen finns det färdiga paket eller så kan man göra egna.

Permalänk
Medlem

https://www.brl.se/sv/artiklar/marantz-nr1200-dynavoice-defin...

Där har du ett paket som funkar för dig behöver visserligen något att sätta högtalarna på..! Men inbyggt RIAA steg i förstärkaren. Marantz gör riktigt bra saker imo. Dynavoice har jag aldrig provlyssnat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Hej,
lånar den här tråden lite då jag är i liknande situation och har kollat lite på Audio Pro A28. Måste jag ha dom på ett stativ eller funkar det att ha dem på en tv-bänk eller rent av i en tv-bänken utan frontar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ken:

Hej,
lånar den här tråden lite då jag är i liknande situation och har kollat lite på Audio Pro A28. Måste jag ha dom på ett stativ eller funkar det att ha dem på en tv-bänk eller rent av i en tv-bänken utan frontar?

Det funkar alldeles utmärkt att ha de på TV bänk eller i en bänk utan frontar dock så rekommenderar jag på TV helst med någon form av bänkstativ så de kan vinkla upp om det är en låg TVbänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Det funkar alldeles utmärkt att ha de på TV bänk eller i en bänk utan frontar dock så rekommenderar jag på TV helst med någon form av bänkstativ så de kan vinkla upp om det är en låg TVbänk.

Vad som funkar i praktiken vet jag inte, men de verkar ju av bilderna att döma ha en basreflexport på baksidan vilket väl begränsar lite - de brukar ju vilja ha fri luft bakom sig.

Manualen pratar mer om värme i elektroniken tror jag:

Citat:

Se till att det finns tillräcklig ventilation om du
installerar produkten i kringbyggda utrymmen,
exempelvis bokhyllor eller rack. Lämna ett avstånd
på 20 cm över och på ömse sidor om produkten
och 10 cm bakom den. Bakkanten av hyllplan eller
skiva som ligger närmast ovanför produkten ska
dras fram så att det uppstår en glipa på cirka 10
cm bakåt. På så vis bildas en utsugsliknande kanal
där uppvärmd luft kan strömma upp.

https://www.audiopro.com/wp-content/uploads/2022/04/A28_manua...

Men som sagt, det är teori. Jag har ingen praktisk erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Vad som funkar i praktiken vet jag inte, men de verkar ju av bilderna att döma ha en basreflexport på baksidan vilket väl begränsar lite - de brukar ju vilja ha fri luft bakom sig.

Manualen pratar mer om värme i elektroniken tror jag:

https://www.audiopro.com/wp-content/uploads/2022/04/A28_manua...

Men som sagt, det är teori. Jag har ingen praktisk erfarenhet.

Oj, lite fel av mig där kollade inte riktigt på högtalarna 😅 men det är som du säger porten bör ha fritt bakom sig för optimal prestanda men det funkar även rent praktiskt men iom att det är aktiva så bör man vara något försiktigt pga värme.

Jag har bara praktiskt erfarenhet med passiva högtalare i bänk.

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör ja fritt luftflöde runt en basport men det behövs inte så många centimetrar för det, inte direkt mot en vägg men det krävs långt ifrån att de ska vara fristående.
Säg 3-4 ggr portdiametern från vägg så är det försummbar påverkan på luftflödet.

Står de nära bakvägg och inte instängt så kommer luftflödet från basporten att bidra till att kyla men jag har svårt att tro att det på nått sätt är ett problem så länge det inte är en inneslutande placering, att bara ha nått nära en bakvägg är normalt sett inga problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.