Samsung Galaxy S23 utan Exynos lanseras 1 februari

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy S23 utan Exynos lanseras 1 februari

Av misstag avslöjar Samsung tillställningen Galaxy Unpacked, där den trion Galaxy S23, Galaxy S23 Plus och Galaxy S23 Ultra avtäcks.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltså kan någon förklara för mig hur fan man utnyttjar 1 TB lagringsutrymme på sin mobil? Jag har 64 GB i dagsläget och utnyttjar ungefär 50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Alltså kan någon förklara för mig hur fan man utnyttjar 1 TB lagringsutrymme på sin mobil? Jag har 64 GB i dagsläget och utnyttjar ungefär 50%.

Foton och videos tar sinnessjuka mängder lagring.
Tänk på iPhone ägare som filmar i ProRes, där 1 minut av video tar runt 6GB lagring.

Sedan har ju tillverkaren enorma fördelar att driva upp "lagringskraven" då flashminne säljs med sinnessjuka marginaler till slutkonsument.

Men ja, det är löjligt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Alltså kan någon förklara för mig hur fan man utnyttjar 1 TB lagringsutrymme på sin mobil? Jag har 64 GB i dagsläget och utnyttjar ungefär 50%.

Man är data-hoarder.
Exempel: du har haft smartphone x-antal år och vill alltid ha samtliga bilder du tagit sedan dess på din lur.
Även sällananvändare av kameran kommer lätt upp i 50-100GB+ efter sisådär 10år.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ZamSha:

Alltså kan någon förklara för mig hur fan man utnyttjar 1 TB lagringsutrymme på sin mobil? Jag har 64 GB i dagsläget och utnyttjar ungefär 50%.

Högupplöst video tar mycket plats. 50 % av 64 GB kan käkas upp av en enda film i hög kvalitet, och filmar man mycket 4K @ 60 fps plockar det snabbt på.

Med det sagt känner jag personligen inget skriande behov av så mycket som 1 TB, men 64 GB hade varit i minsta laget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av ZamSha:

Alltså kan någon förklara för mig hur fan man utnyttjar 1 TB lagringsutrymme på sin mobil? Jag har 64 GB i dagsläget och utnyttjar ungefär 50%.

Jag hade inte bangat på det, Filmar gärna med 4K 30 eller 4K 24 FPS och då fyller det upp rätt snabbt. Visst finns det iCloud för att ha det i molnet men det är alltid trevligt at kunna bära det lokalt.

Permalänk
Skrivet av ZamSha:

Alltså kan någon förklara för mig hur fan man utnyttjar 1 TB lagringsutrymme på sin mobil? Jag har 64 GB i dagsläget och utnyttjar ungefär 50%.

Tänkte på looseless audio, om man är audiofil. Kan ju ta upp en massa plats om man har mycket musik lagrat lokalt.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av ZamSha:

Alltså kan någon förklara för mig hur fan man utnyttjar 1 TB lagringsutrymme på sin mobil? Jag har 64 GB i dagsläget och utnyttjar ungefär 50%.

Har än vän i Tyskland som jobbar som lärare och allt han gör på jobbet sköts via mobilen, scheman, läxor, mail, precis allt.
Han har Galaxy Note 20 Ultra med 1TB och den räcker inte till, han skulle behöva mer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hade gärna haft 128GB som alternativ ännu om man sparat nån slant, har ännu 85GB av 128GB ledigt på min S10e, så lär nog klara mig ett tag till på det (vid denhär farten blir nog batteriet slut långt förrän jag når max kapaciteten på S23). Med tanke på inflation, antar stigande tillverkningskostnader osv så är väl knappast sannolikt att det blir samma prisnivå som tidigare så. Samsung är som tur en av de få som ännu offererar något mindre format på sina telefoner (alltså mindre än typ 6.5") så lär väl bli en S23 nästa gång då 6.1" känns som lagom nästa steg från 5.8" S10e.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Om grundnivån för priset inte höjs är steget från 128 till 256GB väldigt gött. 128 räcker säkert för de flesta idag men när uppgraderingscykeln blir längre och längre är mer lagring ett måste för att inte känna behov av att uppgradera tidigare än tänkt.

Gjorde själv så i höstas, mest för att prisskillnaden inte var stor mellan 128 och 256GB. Även om det kanske aldrig används fullt ut lär man ändå få tillbaka lite extra om man säljer den vidare.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har än vän i Tyskland som jobbar som lärare och allt han gör på jobbet sköts via mobilen, scheman, läxor, mail, precis allt.
Han har Galaxy Note 20 Ultra med 1TB och den räcker inte till, han skulle behöva mer.

Hur kan det ta så mycket data? Dokument och mejl tar inte så mycket plats. Vad gör han om telefonen går sönder eller tappar bort den. Försvinner allt då?
Finns bra molntjänster för att spara data istället för telefonen. Man måste ändå ha backup på allt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeroastic:

Man är data-hoarder.
Exempel: du har haft smartphone x-antal år och vill alltid ha samtliga bilder du tagit sedan dess på din lur.
Även sällananvändare av kameran kommer lätt upp i 50-100GB+ efter sisådär 10år.

Om man använder telefonen som en HTPC och lagrar filmer på den som jag och sambon gör äts minnet upp snabbt.

(Samsung Dex + 2 par Sony Mx3) Silent cinema.

Permalänk
Medlem

Verkar inte bli S23 för mig då, kan jag konstatera utifrån tillgängliga uppgifter. Vart ingen S21 eller S22 heller.
6.1 tum är 15.5 centimeter vilket möjligen hade kunnat fungera, men för stort för mig om man räknar med några millimeter skal. Och ingen Stylus heller. Fy för den lede.

Traggla vidare med min fina Galaxy Note 10.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Åh neeej, vilket misstag! Och nu skriver en massa tekniksajter om det hela också och skapar oavsiktlig hype. Usch för publicitet! /s

När ska vi sluta låtsas om att dessa "OJ, nu råkade vi läcka en kommande produkt"-misstag inte är planerade?

Ursäkta, har inte druckit kaffe ännu idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk

Förstår inte varför företagen envisas med att kamerorna måste sticka ut istället för att göra telefonen så att den har en slät baksida istället... ha ett större batteri om det blir för mycket tomrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Verkar inte bli S23 för mig då, kan jag konstatera utifrån tillgängliga uppgifter. Vart ingen S21 eller S22 heller.
6.1 tum är 15.5 centimeter vilket möjligen hade kunnat fungera, men för stort för mig om man räknar med några millimeter skal. Och ingen Stylus heller. Fy för den lede.

Traggla vidare med min fina Galaxy Note 10.

Alltså Note 10 är 15,1cm hög, S22 är 14,6cm, så är ju rätt troligt att S23 är mindre än din Note 10 iaf.

6,1" är ju med dagens mått "kompakt" för att vara en telefon med en flaggskepps SoC, sen kan man nog tycka att det är för stort, men spontant så känner jag nog att man får vara glad över att den var så pass "liten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså Note 10 är 15,1cm hög, S22 är 14,6cm, så är ju rätt troligt att S23 är mindre än din Note 10 iaf.

6,1" är ju med dagens mått "kompakt" för att vara en telefon med en flaggskepps SoC, sen kan man nog tycka att det är för stort, men spontant så känner jag nog att man får vara glad över att den var så pass "liten".

Med Stylus? Det var liasom poängen... Note 10 har inbyggd Stylus och jag älskar den. Någon millimeter hit eller dit spelar inte så stor roll och om S23 dyker upp i runt 5 tum så må det vara hänt, men S22 hade inte Stylus förrän du var uppe i släpbar storlek... alltså Ultra i nästan 7 tum. Så om S23 går på samma så har den heller inte Stylus förrän släpbar storlek.

@SAMSUNG !!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Senaste samsung mobilerna verkar ha stannat på att förbättra kamerafronten som om alla deras kunder är kameranördar. Mjukvaran fortfarande laggigt, batteritiden suger på de nya s22 serien jämfört med andra flaggskepp mobiler och likaså fingeravtryck läsaren behöver förbättras. Det finns säker massa delar som kan förbättras eller nya idéer tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Med Stylus? Det var liasom poängen... Note 10 har inbyggd Stylus och jag älskar den. Någon millimeter hit eller dit spelar inte så stor roll och om S23 dyker upp i runt 5 tum så må det vara hänt, men S22 hade inte Stylus förrän du var uppe i släpbar storlek... alltså Ultra i nästan 7 tum. Så om S23 går på samma så har den heller inte Stylus förrän släpbar storlek.

@SAMSUNG !!!

Syftade på att skrev:

Citat:

6.1 tum är 15.5 centimeter vilket möjligen hade kunnat fungera, men för stort för mig om man räknar med några millimeter skal

Men ja är Stylus ett krav så spelar det ju mindre roll.

Permalänk
Medlem

Kan nog bli intressant o se hur cpu skiljer sig emellan.
Fick tag på en s22+ för riktigt fin peng under black friday så tveksamt om man byter upp sig.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnaGGelMan:

Förstår inte varför företagen envisas med att kamerorna måste sticka ut istället för att göra telefonen så att den har en slät baksida istället... ha ett större batteri om det blir för mycket tomrum.

För att man vill ha en bra kamera i telefonen och optik tar plats? Alternativt kan man ju göra telefonen 1cm tjock så blir den platt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag kan även påpeka prestandan på deras mobiler som kan jämföras med 4-5år gamla iphone mobiler. Hemma har vi deras senaste s22 som blir mycket varm efter en halvtimmes spelande i barnens händer. Jämför man med en tio år gammal ipad air 2 klarar sig ipaden bättre.

Permalänk
Skrivet av ZamSha:

Alltså kan någon förklara för mig hur fan man utnyttjar 1 TB lagringsutrymme på sin mobil? Jag har 64 GB i dagsläget och utnyttjar ungefär 50%.

Några bilder från 200Mb sensorn så ordnar det sig

Permalänk
Medlem

Hoppas de går ifrån kurvade kanter på skärmarna det är ett helvete att få skärmskydd att sitta kvar...

Permalänk

Ingen bryr sig. (Går)dagens telefoner är så pass bra att ingen kommer någonsin behöva köpa en ny-lanserad telefon. Förutom människor som inte är smarta då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Ingen bryr sig. (Går)dagens telefoner är så pass bra att ingen kommer någonsin behöva köpa en ny-lanserad telefon. Förutom människor som inte är smarta då.


Om du med "gårdagens" menar förra generationen, eller kanske rentav förrförra generationen, så håller jag i princip med. Jag hade till och med kunnat hålla med om du syfter på min Note 10 som är, vad blir det, 5 generationer tillbaka? Kanske 4 beroende på hur man räknar förmodar jag.

Men du har ju sjukt många osmarta människor som byter ut telefoner som är bara både 1 och 2 generationer gamla. Synd om dem då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Ingen bryr sig. (Går)dagens telefoner är så pass bra att ingen kommer någonsin behöva köpa en ny-lanserad telefon. Förutom människor som inte är smarta då.

Skrivet av Homdax:


Om du med "gårdagens" menar förra generationen, eller kanske rentav förrförra generationen, så håller jag i princip med. Jag hade till och med kunnat hålla med om du syfter på min Note 10 som är, vad blir det, 5 generationer tillbaka? Kanske 4 beroende på hur man räknar förmodar jag.

Men du har ju sjukt många osmarta människor som byter ut telefoner som är bara både 1 och 2 generationer gamla. Synd om dem då?

Eller så vill man ha det senaste. När jag hade Telenor som operatör bytte jag varje år. Nu har jag mobilen via jobbet.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Eller så vill man ha det senaste. När jag hade Telenor som operatör bytte jag varje år. Nu har jag mobilen via jobbet.

Om man vill ha det senaste så är man inte smart, i min mening. Det är mycket bättre att köpa en (i praktiken) lika bra telefon för hälften av priset. DET är smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Alltså kan någon förklara för mig hur fan man utnyttjar 1 TB lagringsutrymme på sin mobil? Jag har 64 GB i dagsläget och utnyttjar ungefär 50%.

Har aldrig heller begripit det. Har använt 39,9/64gb på min 11:a som är 3,5 år gammal...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Om man vill ha det senaste så är man inte smart, i min mening. Det är mycket bättre att köpa en (i praktiken) lika bra telefon för hälften av priset. DET är smart.

Du glömmer att lurar är bling kapital för många

Visa signatur