Hogwarts Legacy Officiella tråden

Permalänk
Medlem

Tycker inte det här är en spoiler, men taggar det så ingen blir butt hurt <3

Det finns en shop keeper i Hogsmeade som heter Augustus Hill. Mind blown. är det en nod till Oz? you know Oz, wizard..

Dold text
Permalänk
Medlem

Länge sen jag köpte ett spel så här nära releasedatum, är positivt överraskad måste jag säga. hade gärna sett att det såldes på GOG däremot, hatar verkligen denuvo.
Förutom en del problem med frame drops när nya områden laddas in så flyter spelet på förvånansvärt bra. kör allting på ultra utom RT som är avstängt i 1440p med mitt 3070Ti, förhoppningsvis kommer det några patchar framöver som optimerar prestandan.

Mit största andra klagomål är att som mus och tangentbordsspelare så upplever jag alls menyer och UI alldeles för anpassade för kontroller. detta är i och för sig ett problen på alla nya spel nu för tiden,

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Länge sen jag köpte ett spel så här nära releasedatum, är positivt överraskad måste jag säga. hade gärna sett att det såldes på GOG däremot, hatar verkligen denuvo.
Förutom en del problem med frame drops när nya områden laddas in så flyter spelet på förvånansvärt bra. kör allting på ultra utom RT som är avstängt i 1440p med mitt 3070Ti, förhoppningsvis kommer det några patchar framöver som optimerar prestandan.

Mit största andra klagomål är att som mus och tangentbordsspelare så upplever jag alls menyer och UI alldeles för anpassade för kontroller. detta är i och för sig ett problen på alla nya spel nu för tiden,

Tveksamt på menyerna, det är riktigt kass navigering med kontroller eftersom du måste styra pekaren med spakarna istället (cirkelmenyn). Den andra menyn har så sega animationer vid bläddringen att det bara blir irriterande istället

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kom just en patch i Steam och spelet verkar inte vara inte vara lika minneskrävande längre vad jag kunde se?

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Kom just en patch i Steam och spelet verkar inte vara inte vara lika minneskrävande längre vad jag kunde se?

Många rapporterar tyvärr att det flyter ännu sämre än det gjorde innan.
Jag upplever dock det motsatta. Inga astronomiska skillnader, men lite mindre stutter samt att RT ser ännu bättre ut nu.

https://hogwartslegacy.bugs.wbgames.com/patch-notes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Många rapporterar tyvärr att det flyter ännu sämre än det gjorde innan.
Jag upplever dock det motsatta. Inga astronomiska skillnader, men lite mindre stutter samt att RT ser ännu bättre ut nu.

https://hogwartslegacy.bugs.wbgames.com/patch-notes

Härligt! Det verkar som att den häe patchen eventuellt löste problemet med att spelet krashar vid scene transitions på Linux Får köra lite mer och testa men körde en timme utan problem iaf!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Min Ctrl-knapp på mitt stackars, och gamla, mekaniska har nog inte mått så dåligt från strider på ett bra tag. Underhållande spel i övrigt tycker jag. Lite synd att det upplevs som väl grindigt i vissa avseenden - men dessa delar känns igen fr shadow of mordor och co. Kul är det i alla fall och jag är, på något vis, förvånad att detta inte har skapats tidigare med tanke på följarskaran!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det känns som ett game over-scenario om det ska finnas ett uns av logik i det.

Finns ju fängelse i skolan där de skulle kunna sätta oss, tänk rdr2 typ!

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oggan:

Min Ctrl-knapp på mitt stackars, och gamla, mekaniska har nog inte mått så dåligt från strider på ett bra tag. Underhållande spel i övrigt tycker jag. Lite synd att det upplevs som väl grindigt i vissa avseenden - men dessa delar känns igen fr shadow of mordor och co. Kul är det i alla fall och jag är, på något vis, förvånad att detta inte har skapats tidigare med tanke på följarskaran!

Min vänstra Ctrl-knapp gick faktiskt till och med sönder på mitt helt nya tangentbord. Fick åka och byta det idag

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Min vänstra Ctrl-knapp gick faktiskt till och med sönder på mitt helt nya tangentbord. Fick åka och byta det idag

Lite som det gamla spelet ur LOTR-serien; konungens återkomst. Fast då var det vänster musknapp som fick en högst utmattande väg till döden. Varför envisas de med att denna rulla-runt-i-rinken-aktivitet ska vara så satans OP? Sen är ju jag gubbe så det finns garanterat bättre grejer att ha för sig däri (egentligen).

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Om man bortser att spelet blir lite för ostabilt med RT med mitt 3080 så flyter spelet på bra. Stängde av RT för hellre mjuk och stadig framerate.
Jag har ju både läst böckerna och sett filmerna. Jag tycker världen är magisk (no pun intended).
Till spelet. Stämningsfullt, riktigt rolig combat, vackra detaljerade miljöer. Man fastnar lätt i "ska bara se vad som finns här" rätt som det är så är man på andra sidan kartan och gör quests. Det var mycket större än vad jag trodde.
Det som jag inte gillar är: man kan inte vara Voldemort ond, RT känns inte optimerat, man kan inte skada någon som inte räknas som fiende. Ja, jag ville leva ut min inre Voldemort. Men elever mm reagerar inte ens på ens försök att skada dom. Har bara spelat ca 10h och då har jag inte kört mycket av MQ. Men just nu känns det bara som det enda "onda" man kan göra är att vara lite dryg i konversationer.

Det är nog det jag saknar mest med. Egentligen behöver det inte vara extremt utvecklat.

Det hade varit en kul twist i spelet om det gått:
- Döda utan att bli sedd = skapar rykten och andra konsekvenser på Hogwarz och i världen
- Döda och bli sedd = professorer lägger sig i, ministry of magic lägger sig i = Azkaban (+deleveling) = enda sättet att lyckas slutföra spelet är att hålla på med polyjuice potion för att verka under en annan elev om/när man kommer ut.

Det är egentligen den enda stora kritiken jag kan komma på. Riktigt bra spel överlag.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Kom just en patch i Steam och spelet verkar inte vara inte vara lika minneskrävande längre vad jag kunde se?

Härligt! Blir att testa det efter jobbet då. Låter lovande de punkter som verkar ha förbättrats

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Kom just en patch i Steam och spelet verkar inte vara inte vara lika minneskrävande längre vad jag kunde se?

Hade inga större problem med spelet innan, men nu krashar det efter 10 minuters spelande, trisst. Verkar inte hitta fler som får det problemet dock. AMD 6700 XT.

Edit: Har provat att installera om hela spelet. Bytt grafikkort till ett 1060 6GB. Provat med och utan uppskalning / FSR 1 och 2 och Nvidia NIS. Provat med alla grafikinställningar på Low. Gjort undantag för Control Flow Guard för .exe.filerna. Inget har förhindrat att det krashar efter 10-15 min nu ändå.
Februari-uppdateringar från Microsoft är inte installerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Härligt! Blir att testa det efter jobbet då. Låter lovande de punkter som verkar ha förbättrats

Det flöt på lite bättre för mig när jag testade igår... men det kan kanske också bero på att jag kom på att jag fortfarande hade minneshastigheten inställd på 2133mhz i bios😅 Jag har haft den här datorn i 3 år och det är först nu minnena körs i sin fulla kapacitet (3200mhz)... tänk vad man kan missa och sedan erkänna det på Sweclockers forum😂
Det kanske blev några extra FPS i Hogwarts Legacy med snabbare RAM... eller så var det patchen som gjorde det.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Hade inga större problem med spelet innan, men nu krashar det efter 10 minuters spelande, trisst. Verkar inte hitta fler som får det problemet dock. AMD 6700 XT.

Fungerar inte för mig heller för tillfället. Dock vet jag inte om det är spelets uppdatering eller Windows-uppdateringar som installerades inatt. Fungerade för mig igår innan spelets och Windows uppdateringar.

Permalänk

Kan inte ens starta spelet efter uppdatering nu, får "disk read error" meddelande när den _nästan_ har laddat klart (steam). Testat verifiera filer o så men ingen skillnad. Kanske får ominstallera det o se.

Edit: För info så funkar det efter ominstallation av spelet.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Nog blev FPS mer stabil med den nya patchen? Nu har jag inte testad med RT ännu men hittils såg det bra ut och betydligt stabilare

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Gud vad mycket sämre det vart med uppdateringen.
Hade inga problem innan, perkele!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Mina stutters är betydligt färre än det var innan, tog bort de två performance mods jag lagt in och nu funkar det rätt ok.

Har 4070ti och lirar i 4k high på allt, dlss quality och rt medium.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Sitter på ett RTX 3070 och AMD FSR2 verkar ge betydligt bättre upplevelse än Nvidias DLSS, förmodligen någonting som behöver patchas från utvecklarnas håll.

Permalänk
Medlem

Raytracingen i spelet är ju riktigt lågupplöst. Även på ultra, supergrynigt.

Någon har tagit fram ett tweak som ökar på strålarna. Det tar mycket GPU förståss men ser också väldigt mycket bättre ut. På 4090 med frame generation fungerar det och jag kör bara 5120x1440, så inte ens 4k. Men jag tycker det är värt det. Får ungefär 100fps med detta. Jag känner den extra latencyn lite (inte farligt mycket) med så låg fps. Skall nog börja spela med kontroller iallafall, det blev många knappar i striderna.

https://www.gameskinny.com/f6mbt/hogwarts-legacy-how-to-fix-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Sitter på ett RTX 3070 och AMD FSR2 verkar ge betydligt bättre upplevelse än Nvidias DLSS, förmodligen någonting som behöver patchas från utvecklarnas håll.

Jag ser ju att FSR lägger på lite sharpening, medan DLSS inte gör det. Även TAA ser ju supermjukt ut. Vad är det för problem du tycker det är?

Jag kör DLSS med extra sharpening iallafall. Men kan heller inte köra FSR2, frame generation fungerar bara med DLSS i detta spelet, och jag vill inte halvera frameraten för FSR även om den ser lite bättre ut.

Känns ju rent allmänt som det här spelet behöver mogna lite. Tycker mig ha microstutters hela tiden som i Witcher 3, 60 fps känns inte som 60 fps. Detta syns inte i frametimegrafen. Och precis som witcher 3 verkar frame generation vara enda botemedlet som fungerar. Sen hackar det ju till ordentligt då och då iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArEm85:

Blev verkligen förvånad över RAM-användningen. Jag som trodde 16 gb skulle räcka bra till spel, jag som nyss köpte ny dator. Men annars så kör jag ultra på allt förutom skuggor där jag kör high, får 100-160 fps beroende på vart jag är. i5 13600KF och 6950 XT.

upplever du att du fått lägre fps nu efter patchen eller inte? jag sitter med på ett 6950 xt

Permalänk
Medlem

För mig med 5800X3D+4090 gjorde patchen inte någon märkbar skillnad i prestanda, har inte RT igång dock så kanske är den förbättrad där? Däremot märkte jag att det tycks det ta något längre tid innan visa texturer laddas in, dvs jag upplever lite mer pop-ins efter patchen.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vart man kan få tag i mods? Jag vet om nexusmods men de tar ju bort en massa de inte vill ha med.
Vart kan man hitta de andra? Ska finnas en kul där man kan attackera vemsomhelst i spelet och släppa lös sin slytherin sida

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Benchade patchen mot den tidigare några timmar efter den släpptes. Samma result som innan patchen. Ingen skillnad, varken avg fps eller 1%min fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Benchade patchen mot den tidigare några timmar efter den släpptes. Samma result som innan patchen. Ingen skillnad, varken avg fps eller 1%min fps

Konstigt
Jag jag bra bit över 100 fps med allt på ultra. Ingen RT
Har runt 80 nu och en hel del stuttering.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Konstigt
Jag jag bra bit över 100 fps med allt på ultra. Ingen RT
Har runt 80 nu och en hel del stuttering.

Helt tvärtom för mig

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag ser ju att FSR lägger på lite sharpening, medan DLSS inte gör det. Även TAA ser ju supermjukt ut. Vad är det för problem du tycker det är?

Jag kör DLSS med extra sharpening iallafall. Men kan heller inte köra FSR2, frame generation fungerar bara med DLSS i detta spelet, och jag vill inte halvera frameraten för FSR även om den ser lite bättre ut.

Känns ju rent allmänt som det här spelet behöver mogna lite. Tycker mig ha microstutters hela tiden som i Witcher 3, 60 fps känns inte som 60 fps. Detta syns inte i frametimegrafen. Och precis som witcher 3 verkar frame generation vara enda botemedlet som fungerar. Sen hackar det ju till ordentligt då och då iallafall.

Jag hade absolut kört DLSS men problemet jag har är kring micro stutter. Det flyter på bra tills det med jämna mellanrum dyker upp stutter. Har inte alls samma upplevelse med FSR dessvärre :(. DLSS är riktigt suveränt i övriga spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Jag hade absolut kört DLSS men problemet jag har är kring micro stutter. Det flyter på bra tills det med jämna mellanrum dyker upp stutter. Har inte alls samma upplevelse med FSR dessvärre :(. DLSS är riktigt suveränt i övriga spel.

Perfekt svar! Ja, det förklarar ju att jag tycker mig ha microstutters då.