Pika OS tar sikte på spel i Linux

Permalänk
Medlem

Snacka om tajming, jag gav upp Windows 11 och installerade Arch Linux på min huvuddator igår. Kört länge med Debian på min bärbara och mina servrar. Så kände för att utmana mig själv lite, än så länge går det bra 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Äh, säg en distro utan moddade kernels

Är ju lika vanligt som att ha en startmeny i windows

Slackware

Det är endast Fsync som kräver en patchad kernel åsikterna går isär om Fsync behövs eller inte.
Fsync kan förbättra prestandan en del i vissa spel men det är inte speciellt mycket som skiljer mot Esync som inte kräver en patchad kernel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Kan man inte bara lägga till det man behöver på t ex Linux mint eller fedora eller nåt.

Ja.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jahapp. Ännu ett till OS att lägga till:

Behöver man en hel dist för att få nåt att funka? Kan man inte bara lägga till det man behöver på t ex Linux mint eller fedora eller nåt.

Har tänkt så också. Borde kunna ha nått script som konfar typ mint eller liknande efter smak istället för att göra en ny distro för varje projekt som finns i världen

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

"Flatpak by default", menar du med det immutable-system där flatpak är det primära sättet att installera appar? Eller menar du att OS egna repos är onödiga då flatpak finns?

jag tenderarar att installera flatpak eller snap om inte finns i Fedoras repos eller något annat som gör installerarbart via dnf (I Fedora Workstation. Har inte riktigt sett poängen med immutables (personligen, jag konfigurerar / uppdaterar inte ihjäl systemet så ofta mer) än men de kommer med större steg ser ut som)

Jag gillar när utvecklare gör en Linux-version av spel och tenderar att köpa sådana. Mycket fungerar väl via Proton men ibland är det en del variabelt och ibland inte realistiskt.

Som jag fattat det tycker många utvecklare som provat att göra spel nativ för linux att det är ett problem med den myriad av olika system som spelet ska fungera väl på. Efter som när du installerar deb paket och liknande som modifierar du systemet. Då är det enklare med Steam OS 3.0 lösningen med immutabel system och flatpacks.

Har fattat det som att en del utvecklare som tidigare gjort spel nativ för linux slutat med det sedan proton blivit så bra. Det var mindre problem för användare att köra spelen genom proton än nativ, vilket också blir mindre huvudvärk för utvecklarna.

Linux behöver bli en attraktiv plattform för spel och programutvecklare för att ta fart.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Som jag fattat det tycker många utvecklare som provat att göra spel nativ för linux att det är ett problem med den myriad av olika system som spelet ska fungera väl på. Efter som när du installerar deb paket och liknande som modifierar du systemet. Då är det enklare med Steam OS 3.0 lösningen med immutabel system och flatpacks.

Hmm, den enda anledningen jag nånsin läst om för immutable OS är stabilitet för användaren och enklare att testa och utveckla för utvecklarna av systemet. Det låter vagt logiskt för mig som inte är speciellt insatt att kanske det är enklare att utveckla all mjukvara containerbaserad..men du är den första jag läst om som föreslår det. Ja systemet modifieras när paket installeras, samma som Windows vad jag vet, vilken är en bra spelplattform. Ja olika distros fungerar på en del olika vis men har som nämnt inte sett att alla spel skulle utvecklas som ex Flatpaks vore en lösning. Det är en intressant tanke, utveckla gärna med lite referenser.

https://linuxgamingcentral.com/posts/are-we-getting-too-many-... gnäller på att det finns rätt många immutable-distros nuförtiden och att allt inte finns som Flatpak och permissionsproblem, inget om spelutveckling.

jag inser att det är ett tveeggat svärd att många spel numer funkar ok med Proton. Det är rätt långt från alla dock.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Vad exakt är skillnaden mellan detta och vanlig distro med Steam + Proton?

Permalänk
Medlem

Om en skall spela så rekommenderar jag Fedora, Arch eller något baserat på dessa 2. De släpper uppdateringar många månader innan Ubuntu eller Debianbaserade får dem så särskiljt ny hårdvara tjänar på att använda de förstnämnda.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Om en skall spela så rekommenderar jag Fedora, Arch eller något baserat på dessa 2. De släpper uppdateringar många månader innan Ubuntu eller Debianbaserade får dem så särskiljt ny hårdvara tjänar på att använda de förstnämnda.

Även om jag i det stora hela håller med, och själv kör Arch av den anledningen(I use arch btw) så rekommenderar jag ändå ubuntu eller ev. pop! för gaming. Anledningen är att för att de känns mest mogna för användare med låg "linux-erfarenhet", och att det går att få en bra upplevelse utan att behöva öppna terminalen en enda gång, även om du har nvidia-kort

Appropå det, vad hände med "Sweclockers testar distros" som kördes för drygt ett år sedan? Kanske dags att återuppliva den serien igen?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja men då får man väl göra det lättare att lägga till det man behöver. Inte skapa nya dists hela tiden.
Det är ju det som gör att Linux aldrig kommer bli mainstream nånsing.

Nej det är det inte, det som gör att det går långsamt är att folk inte vågar prova nya saker och har seglivade fördomar. För du behöver inte installera alla distar, du behöver bara installera en av dem. Valfrihet är inte en begränsande faktor.

Permalänk
Medlem

Läst att många väntar på SteamOS, men varför ska man köra den på sin dator?
Installera valfri dist + Steam, Lutris och Heroic. Så har man kommit en bra bit på väg.

Har man en enhet enbart för att spela på, kan man köra ChimeraOS (jag kör det på en HTPC) som nämndes ovan eller holoISO.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Det finns lite av ett inbyggt dilemma med alla såna här "Linux distro med fokus på gaming": främsta målgruppen är relativa nybörjare som vill byta till Linux, men ännu inte tagit steget pga. bristande spelsupport out-of-the-box. Men är man ny på Linux så vill man kunna googla efter lösningar på problem, och då vinner man på att hålla sig till populära distros som många kör. Men dessa är aldrig de gaming-fokuserade distarna, utan distar fokuserade mer generellt på desktopanvändande.

Med andra ord: är man tillräckligt erfaren för att kunna förstå mjukvaruproblem på en djupare nivå än att googla "felmeddelandet" + "namnet på distron", vilket krävs om man kör en smal dist, så är man erfaren nog för att kunna installera det man behöver för sitt spelande ovanpå en av de mer etablerade distributionerna.

Pika OS bygger visst på Ubuntu, det är en stor fördel eftersom lösningar för Ubuntu i många fall kommer att fungera för Pika OS. Lösningar för Ubuntu är lättast att hitta pga den enorma användarbasen. Kör man en nischad dist så lönar det sig alltid att hålla koll på vilken större distribution den bygger på - det är oftast någon av Debian/Ubuntu, Arch, Fedora - för då vet man hur man ska söka efter lösningar om man inte hittar någon på nätet som löst samma problem på den dist man kör.

Skrivet av Mullvaden83:

Ja men då får man väl göra det lättare att lägga till det man behöver. Inte skapa nya dists hela tiden.
Det är ju det som gör att Linux aldrig kommer bli mainstream nånsing.

Det är superenkelt att lägga till det man behöver, det är därför vi har alla distar! Folk gjort precis detta, och en andel av dem som gör så väljer att paketera resultatet som en ny dist

Linux s.k. "fragmentering" är en direkt konsekvens av dess popularitet och dess fria licensmodell. Hade Windows varit FOSS (Free and Open Source Software) likt Linux hade vi antagligen haft 400 Windows-distros. Det finns liksom inga alternativ till detta utan att Linux starkaste selling points går förlorade.

Nya distar är kul, men jag rekommenderar ingen som vill börja med Linux att välja något annat än de långlivade och väl supportade varianterna. Dvs gör som @ronnylov säger ovan, välj någon högt upp i trädet. Jag brukar rekommendera Ubuntu, för det är fortfarande den dist som innebär störst chans att första googlingen på ett problem löser problemet. (med samma logik som jag beskrev ovan, så kan man om man inte hittar en lösning för Ubuntu söka efter lösningar med Debian, som Ubuntu bygger på).

Skrivet av dlq84:

Nej det är det inte, det som gör att det går långsamt är att folk inte vågar prova nya saker och har seglivade fördomar. För du behöver inte installera alla distar, du behöver bara installera en av dem. Valfrihet är inte en begränsande faktor.

Alternativt, att folk inte ser några skäl att byta ifrån något som fungerar tillräckligt bra för dem. Resten håller jag med om.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Vi har förresten en lång tråd om gaming på Linux:
#15891404

Permalänk
Medlem

Skulle denna distro fungera med Intel Arc korten, eller är dom för nya ännu?
Skulle vara coolt att testa istället för Windows när det är dags.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej det är det inte, det som gör att det går långsamt är att folk inte vågar prova nya saker och har seglivade fördomar. För du behöver inte installera alla distar, du behöver bara installera en av dem. Valfrihet är inte en begränsande faktor.

En majoritet av de som testar linux verkar ju inte stanna eller väljer att ha linux vid sidan om. En majoritet av de som kör mac vill aldrig byta tillbaka. Jag ser en röd tråd här och linux skulle kunna bli lika användbart som mac OM det fanns ett sammanhang mellan alla distar. Och allt vad det nu är utvecklarna inte vill ha standard i såsom fönsterhanterare och gud vet vad.

Källa: Min mage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

En majoritet av de som testar linux verkar ju inte stanna eller väljer att ha linux vid sidan om. En majoritet av de som kör mac vill aldrig byta tillbaka. Jag ser en röd tråd här och linux skulle kunna bli lika användbart som mac OM det fanns ett sammanhang mellan alla distar. Och allt vad det nu är utvecklarna inte vill ha standard i såsom fönsterhanterare och gud vet vad.

Källa: Min mage.

Du jämför alltså de som testar Linux med de som kör Mac? Jag misstänker att de som kör Linux i ännu mindre utsträckning byter till något annat. När en lärt sig hur det är att vara fri vill en inte bli fängslad igen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Du jämför alltså de som testar Linux med de som kör Mac? Jag misstänker att de som kör Linux i ännu mindre utsträckning byter till något annat. När en lärt sig hur det är att vara fri vill en inte bli fängslad igen.

Jag har provat linux i omgångar sedan sent nittiotal, så har lite erfarenhet, och det slutar alltid med att man sitter och försöker få helt vanliga program, fönsterhanterare eller ljud/video att funka istället för att använda datorn till det man satte sig för.
Känns mer som frihet att kunna gör det man vill isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

En majoritet av de som testar linux verkar ju inte stanna eller väljer att ha linux vid sidan om. En majoritet av de som kör mac vill aldrig byta tillbaka. Jag ser en röd tråd här och linux skulle kunna bli lika användbart som mac OM det fanns ett sammanhang mellan alla distar. Och allt vad det nu är utvecklarna inte vill ha standard i såsom fönsterhanterare och gud vet vad.

Källa: Min mage.

Ang. testa vs. kör, här finns ett base-rate-problem. Initialkostnaden för att testa Linux är mycket mindre än för att testa Mac, varför folk "testar" Linux men "kör" Mac. Hade OSX gått att ladda ner gratis och testa på generisk PC-hårdvara så hade jag antagligen gjort detta för länge sen. Men nu är det inte så och därför har jag aldrig testat Mac - jag köper inte ny dyr hårdvara som är i stort sett redundant med grejer jag redan har, bara för att få testat ett ytterligare mjukvaru-ekosystem i raden.

Skrivet av Rebben:

Du jämför alltså de som testar Linux med de som kör Mac? Jag misstänker att de som kör Linux i ännu mindre utsträckning byter till något annat. När en lärt sig hur det är att vara fri vill en inte bli fängslad igen.

Skrivet av kjellapa:

Jag har provat linux i omgångar sedan sent nittiotal, så har lite erfarenhet, och det slutar alltid med att man sitter och försöker få helt vanliga program, fönsterhanterare eller ljud/video att funka istället för att använda datorn till det man satte sig för.
Känns mer som frihet att kunna gör det man vill isf.

[min fetning] Det ni beskriver kan nog lättast tolkas utifrån politiska filosofins distinktion mellan positiv och negativ frihet (även kallad frihet till / frihet från). Båda era synsätt låter rimliga beroende på vilket frihetsbegrepp man väljer.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Skulle denna distro fungera med Intel Arc korten, eller är dom för nya ännu?
Skulle vara coolt att testa istället för Windows när det är dags.

Det verkar som det kan vara ganska meckigt än så länge med Intel Arc i Linux, även i de mest uppdaterade distarna såsom Arch.
https://www.reddit.com/r/linux_gaming/comments/112nw1a/intel_...

Generellt sett brukar intel supporta Linux bra med drivrutiner som open source. På sikt kan det nog bli bra med intel Arc men det är nog för tidigt just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ang. testa vs. kör, här finns ett base-rate-problem. Initialkostnaden för att testa Linux är mycket mindre än för att testa Mac, varför folk "testar" Linux men "kör" Mac. Hade OSX gått att ladda ner gratis och testa på generisk PC-hårdvara så hade jag antagligen gjort detta för länge sen. Men nu är det inte så och därför har jag aldrig testat Mac - jag köper inte ny dyr hårdvara som är i stort sett redundant med grejer jag redan har, bara för att få testat ett ytterligare mjukvaru-ekosystem i raden.

[min fetning] Det ni beskriver kan nog lättast tolkas utifrån politiska filosofins distinktion mellan positiv och negativ frihet (även kallad frihet till / frihet från). Båda era synsätt låter rimliga beroende på vilket frihetsbegrepp man väljer.

Jo precis.
Vill avsluta med att säga att jag är väldigt positivt inställd till linux och bsd. Det är därför jag installerar det med några års mellanrum. Men dom behöver någon form av ordning och reda om det ska bli något av det till allt annat än hobby för vanligt folk.