Permalänk
Medlem

Oljud från grafikkort

Hej!
Jag köpte ett nytt asus rtx 3070ti tuf i december men tycker det har kommit skumma ljud till och från och när jag laddade ner fancontrol och höjde/sänkte fläktarna på kortet så kom ljudet ganska frekvent. Finns en video på länken nedan. Tycker ni det låter normalt? Det låter ganska högt i verkligheten. Har skickat tillbaka det till butiken som har genomsökt den men de säger att de inte hittar något fel..

https://youtube.com/shorts/2RxUPeMjAfo?feature=share

Visa signatur

Cpu: Intel i5-13600k
MB: Asus rog Strix 690F gaming
Gpu: Asus rtx 3070ti tuf
Ram: Corsair 32gb 5600Mhz cl36 ddr5
Chassi: Phanteks enthoo evolv x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimjonun:

Hej!
Jag köpte ett nytt asus rtx 3070ti tuf i december men tycker det har kommit skumma ljud till och från och när jag laddade ner fancontrol och höjde/sänkte fläktarna på kortet så kom ljudet ganska frekvent. Finns en video på länken nedan. Tycker ni det låter normalt? Det låter ganska högt i verkligheten. Har skickat tillbaka det till butiken som har genomsökt den men de säger att de inte hittar något fel..

https://youtube.com/shorts/2RxUPeMjAfo?feature=share

Det där knastrande ljudet är coil whine. Kommer från någon kondensator eller liknande komponent. När ström går igenom den så börjar den vibrera och skapar det där biljudet. Nu har jag bara lyssnat å¨på det i klippet så kan ej säga med 100% för enklast när man hör det i verkligheten så att säga men det låter precis som coil whine iaf.

Tyvärr inte alltför ovanligt. har det på några komponenter själv. Vet ej om det täckt av RMA men det borde göra det för att det är inte ett ljud som ska vara där så att säga.

Permalänk
Medlem

Nu kör du en kabel till kortet med piggyback. Testa att drs 2 kablar ditnich se om det ändrar något

Stavfel
Permalänk
Medlem

Varför lägga upp den som short så man inte kan justera volymen.

Oavsett så låter det inte "illa", det kan vara coil whine, hur mycket man kan tåla är upp till var och en och är oftast inte skäl nog till RMA och problemet är att kör de med annat moderkort/nätagg när de testar så kanske det inte låter alls, många saker som kan orsaka coil whine, hade coil whine på 3 grafikkort tills jag bytte nätagg själv.

Sen har de flesta grafikkort lite coil whine vid: extremt höga fps, vit renderad bild och hård belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleCat:

Det där knastrande ljudet är coil whine. Kommer från någon kondensator eller liknande komponent. När ström går igenom den så börjar den vibrera och skapar det där biljudet. Nu har jag bara lyssnat å¨på det i klippet så kan ej säga med 100% för enklast när man hör det i verkligheten så att säga men det låter precis som coil whine iaf.

Tyvärr inte alltför ovanligt. har det på några komponenter själv. Vet ej om det täckt av RMA men det borde göra det för att det är inte ett ljud som ska vara där så att säga.

Jo men coilwhine känner jag till, dock aldrig haft problemet själv. Däremot har jag aldrig hört det ljudet. Det låter ju nästan som att de skramlar..

Visa signatur

Cpu: Intel i5-13600k
MB: Asus rog Strix 690F gaming
Gpu: Asus rtx 3070ti tuf
Ram: Corsair 32gb 5600Mhz cl36 ddr5
Chassi: Phanteks enthoo evolv x

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Nu kör du en kabel till kortet med piggyback. Testa att drs 2 kablar ditnich se om det ändrar något

Bytte ut psun i samma veva så har satt dit 2 kablar nu så ska se om det gör någon skillnad när jag sätter dit kortet igen!

Visa signatur

Cpu: Intel i5-13600k
MB: Asus rog Strix 690F gaming
Gpu: Asus rtx 3070ti tuf
Ram: Corsair 32gb 5600Mhz cl36 ddr5
Chassi: Phanteks enthoo evolv x

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Varför lägga upp den som short så man inte kan justera volymen.

Oavsett så låter det inte "illa", det kan vara coil whine, hur mycket man kan tåla är upp till var och en och är oftast inte skäl nog till RMA och problemet är att kör de med annat moderkort/nätagg när de testar så kanske det inte låter alls, många saker som kan orsaka coil whine, hade coil whine på 3 grafikkort tills jag bytte nätagg själv.

Sen har de flesta grafikkort lite coil whine vid: extremt höga fps, vit renderad bild och hård belastning.

Råkade bli en short, lägger sällan upp på yt så blev bara så i farten haha..

Ja men som sagt, coilwhine känner jag till men på alla videos som jag sett så är ljudet inte i närheten av det som jag upplever.

Visa signatur

Cpu: Intel i5-13600k
MB: Asus rog Strix 690F gaming
Gpu: Asus rtx 3070ti tuf
Ram: Corsair 32gb 5600Mhz cl36 ddr5
Chassi: Phanteks enthoo evolv x

Permalänk
Inaktiv

Har du kontrollerat så att det inte är fläktarna slm börjat låta? Jag har ett asus rtx 3070 ti där ena fläkten började väsnas med tiden så är faktiskt i förd just nu med att byta ut fläktarna mot 3st noctua 92mm tillsammans med ett custom 3d-printat shroud som jag bör få idag så det blir nice.