Snabbkoll: Läser du manualen?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Läser du manualen?

Med allt från IKEA-möbler till moderkort är den berömda manualen gemensam nämnare. Studerar du den flitigt eller går du på magkänsla?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Syftar du endast på hårdvara? För då är det klart att man kikar lite extra om man inte gjort det förut.

Syftar du även på mjukvara? I Linuxvärlden är manualen ett dokument som jag aldrig förstått i någon större utsträckning. I Windows världen är gränsnitt ofta tillräckligt bra för att man skall kunna klara sig med relativt få tittar i eventuell manual, som ofta inte ens finns.

Jag minns min salig farfar, född 1913 och INGENJÖR som arbetat statligt på Arbetarskyddstyrelsen på 50-60 talet. När jag introducerade datorer (Windows) för honom på sent 90-tal så var första frågan: Var är instruktionsboken?

Jag har fortfarande inget bra svar på den frågan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skummar iaf igenom manualen först i alla lägen. Försöker dessutom lära min fru och mina barn att läsa instruktionerna innan man sätter igång. Det går sådär kan jag säga. Har dock fått "baila ut" dem flera gånger just för att de inte läst.

När det gäller IKEA så är det lusläsning som gäller, samt:

Läs punkt 1 --> utför punkt 1
Läs punkt 2 --> utför punkt 2.

Lägger alltid delarna exakt som de ligger på bilden osv. Blir så lätt fel om man inte räknar de förborrade hålen på bilden, och sedan jämför med den riktiga delen.

Tillägg
Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Alltid lika kul att se folks min man ska hjälpa när man frågar om manualen. "Vad ska du med den till? Du kan ju data?" Har man hört otaliga gånger.
Då får man vänligt förklara att bara för att man är bilmekaniker betyder det inte att man automatiskt kan allt om alla bilar som en enkel liknelse.
Brukar sedan högt läsa ut ur manualen hur man löser problemet 😁

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad det är för produkt såklart.
Men generellt, allt som innefattar skruvande eller annat fysiskt ihopsättande/installation behöver jag manual och allt som innefattar att man pluggar in en strömkabel behövs ingen manual.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Beror lite på vad det är för produkt såklart.
Men generellt, allt som innefattar skruvande eller annat fysiskt ihopsättande/installation behöver jag manual och allt som innefattar att man pluggar in en strömkabel behövs ingen manual.

Bra tumregel!

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Rätt kul Hade en timmes samtal med farsgubben igår kväll och det slutade med att JAG måste läsa manualen till hans nya GPS så jag kan tala om för honom hur man ska göra. Jag bor i Spanien, han bor i Sverige... Det här må låta illa men min far är teknikidiot utan dess like... Han fick en dator från jobbet sent 80 och haft datorer hemma i 40 år. Han frågar fortfarande om han ska höger eller vänster klicka. I det här fallet köper jag det eftersom manualen inte kom på svenska och hans ögon börjar ge upp lite (tänkte direkt... då ska du inte åka bil...) men han har fått en ny leksak så jag ska sätta mig ner nån kväll och gå igenom allt.

Svar på frågan: "ja" jag läser manualer...för andra. Sista manualen jag läste (hela) var tidigt 2000 då jag som ingenjörsstudent helt plötsligt blev dvd-author

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Ja. Monteringsbeskrivningar för möbler osv läser jag. Jag gör hellre rätt första gången än att försöka bevisa något. Och om jag vill veta mer om en produkts funktioner så läser jag även manualen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Alltid lika kul att se folks min man ska hjälpa när man frågar om manualen. "Vad ska du med den till? Du kan ju data?" Har man hört otaliga gånger.
Då får man vänligt förklara att bara för att man är bilmekaniker betyder det inte att man automatiskt kan allt om alla bilar som en enkel liknelse.
Brukar sedan högt läsa ut ur manualen hur man löser problemet 😁

Samma med Googling.

Bekant ringer och frågar: Hur gör man X?
Jag Googlar: Hur gör man X?
Jag läser upp första stycket i första resultatet
Bekant: Du är så duktig på datorer! Jag skulle aldrig kunna lära mig att förstå detta! Det är otroligt hur man kan vara så kunnig!

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Alltså ska jag montera en ikeamöbel, ett stort legobyggsett med över tusen bitar etc så följer jag en byggmanual.
Men när jag t.ex. köpte mitt Playstation VR2 headset så var det bara plocka ut den och tänka att man kommer på hur man ska göra. Problemet med manualen för vissa saker är att den bara blir mer krångligt än att försöka.

Det finns lite undantag som man är extra försiktig, men vi pratar då inte om produkter för privat bruk.

Permalänk
Medlem

Det beror som sagt mycket på vad det handlar om, men följer det med en manual och produkten inte är helt trivial så kommer jag i alla fall skumma igenom den. Inte alltid det hjälper dock, som till mitt våffeljärn där manualen rekommenderade en matsked smet till varje våffla...

Skrivet av Pepsin:

Samma med Googling.

Bekant ringer och frågar: Hur gör man X?
Jag Googlar: Hur gör man X?
Jag läser upp första stycket i första resultatet
Bekant: Du är så duktig på datorer! Jag skulle aldrig kunna lära mig att förstå detta! Det är otroligt hur man kan vara så kunnig!

Obligatorisk XKCD

Permalänk
DingDongerMcDongface

Får nog instämma med de flesta och säga att det beror lite på produkt! Läste exempelvis igenom manualen till min nya tvättmaskin hyfsat noga, bland annat för att förstå vad alla de 100 olika tvättprogrammen och inställningarna innebar och vad de lämpar sig bäst till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Skummar iaf igenom manualen först i alla lägen. Försöker dessutom lära min fru och mina barn att läsa instruktionerna innan man sätter igång. Det går sådär kan jag säga. Har dock fått "baila ut" dem flera gånger just för att de inte läst.

När det gäller IKEA så är det lusläsning som gäller, samt:

Läs punkt 1 --> utför punkt 1
Läs punkt 2 --> utför punkt 2.

Lägger alltid delarna exakt som de ligger på bilden osv. Blir så lätt fel om man inte räknar de förborrade hålen på bilden, och sedan jämför med den riktiga delen.

Just ikea är nog de jag mest sällan läser, de passar oftast bara på ett sätt och man vet ju hur resultatet ska se ut på förhand

Permalänk
Medlem

"Ja, men bara när allt redan gått åt skogen."

Yepp, that sounds like me. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Rekordmedlem

Om det behövs pga att jag inte känner till produkten börjar jag med att läsa den, känner jag till produkten läser jag den oftast vid nått senare tillfälle bara för att kolla att jag inte missat nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Just ikea är nog de jag mest sällan läser, de passar oftast bara på ett sätt och man vet ju hur resultatet ska se ut på förhand

Och du har inte varit med om att t.ex. skivan bakpå en bokhylla blivit felvänd så du fått göra om eller så? inte jag heller.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Och du har inte varit med om att t.ex. skivan bakpå en bokhylla blivit felvänd så du fått göra om eller så? inte jag heller.

Självklart, men att följa manualen tar ju också tid

Permalänk
Medlem

För vissa kategorier krävs det att man kikar i manualen, t ex moderna systemkameror. Byter man system så är manualen nästan ett måste för att förstå menyer och funktioner.
Annars är det ytterst sällan jag kikar i en manual, nu tillhör jag iofs Meccano och trimma moppe generationen.

stava
Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Manualer från IKEA och Lego läses från pärm till pärm. Annars åker manualen endast fram när det uppstått problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Samma med Googling.

Bekant ringer och frågar: Hur gör man X?
Jag Googlar: Hur gör man X?
Jag läser upp första stycket i första resultatet
Bekant: Du är så duktig på datorer! Jag skulle aldrig kunna lära mig att förstå detta! Det är otroligt hur man kan vara så kunnig!

Haha, igenkänning på den där!
Som när sambon ville gå över till iPhone, så jag måste lära mig iPhone så jag kan lära henne.

Permalänk
Medlem

Jag läser knappt aldrig en manual de är lättare att se hur det ska sitta än att titta i en manual gör saken bara mer jobbigare, men de finns exempel där jag titta i en manual och de är när man kommit till HDD, power-led och såvidare dom små kablarna inte alltid man lägger dom på minnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Bara att kolla i forumet här hur många det är som inte läser manualen, eller lyckas att googla fram det mest basala. Hänt flera gånger att man bara har markerat frågan i tråden och valt, "sök på google" så har i stort sett svaret legat framför ögonen. Inget illa ment men det är lite så det är.

Tror det blir lite så när folk tycker att någon annan ska läsa manualen åt dom.

Ps. Läser alltid manualen, brukar bli bäst så

Permalänk
Avstängd

Beror helt på vad det är för produkt. I allmänhet är saker hyfsat självförklarande idag, eller så har de inbyggda hjälpfunktioner eller så, men inte alltid och då behövs ju manualen. Ska jag exempelvis koppla in en hembioreciever, kalibrera den och liknande så hade jag läst manualen, men en ny TV ska det inte behövas för i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Ja, oftast.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Har generellt sett svårt för folk som inte läser manualer, speciellt till saker som ska leva i rätt många år.
Man lägger 5000 på en fåtölj från IKEA och orkar inte spendera 10 minuter att läsa en beskrivning från dom som tillverkat produkten i hur den ska sitta ihop.

Jag anser att det är väl investerade minuter.

Tar man sedan manualen till en bil så kanske man inte lusläser den men ofta brukar man hitta rätt kul saker, saker som smarta ingenjörer klurat ihop men som man inte tänkt på.
Vet när jag snubblade över att man kunde hålla ner "lås-upp" knappen på fjärrnyckeln så åker alla fönster. Och samma procedur för att få dom att åka upp, lite kul.

Men samma gäller ju för folk som försöker snickra hemma, det ska gå snabbt men du ska leva mer resultatet i 10 år.

Permalänk
Medlem

Läser du manualen? Ja alltid, oavsett vad det är.

Varför? För att kunna motbevisa frun i huset som aldrig läser igenom vare sig manual eller recept. Oftast när saker går mindre rätt så finns det ett uttänkt sätt att felsöka på, men nä här hemma så "ska det bara fungera" allt annat är fel.

Permalänk
Medlem

Som de flesta andra här: Beror på hur komplicerad produkten är att få igång, samt hur illa det potentiellt kan gå om man gör fel. Om något inte fungerar som förväntat tittar jag garanterat i manualen och/eller googlar, snarare än omedelbart ställer en troligtvis korkad fråga på ett forum…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Hedersmedlem

Jag älskar läsa manualer! Man hittar så ofta användbara funktioner man inte hade någon aning existerade, och man slipper göra fel. Dessutom är det alltid lika roligt att läsa säkerhetsanvisningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Beror lite på vad det är för produkt såklart.
Men generellt, allt som innefattar skruvande eller annat fysiskt ihopsättande/installation behöver jag manual och allt som innefattar att man pluggar in en strömkabel behövs ingen manual.

Skulle säga att det är bra att läsa på om saker, speciellt saker man ska koppla in med strömkabel. Annars kanske det blir som min förra husägare, kopplar in två st infravärme på 1800W st till en gammal grenkontakt till en 10A säkring

Permalänk

Jag skriver manualen