Fjärrstyra Linux pc ifrån Windows

Permalänk
Medlem

Fjärrstyra Linux pc ifrån Windows

Har prövat RDP och Teamviewer men är inte nöjd.
RDP skapar en ny session så fort jag loggar på så att jag de saker jag hade uppe när jag jag ifrån linux datorn finns inte i den sessionen.
RDP är väldigt långsamt jämfört emot att köra RDP emot en Windows maskin.

Teamviewer är långsamt samt att den kopplar upp sig emot deras molntjänst för att sen ansluta min maskin.
Vill ogärna ha det så.

Har inte kört VNC på säkert 20 år, hur är det idag ?
Finns det andra smarta tips ?
Hur gör ni andra ?

Permalänk
Medlem

Hade testat VNC om jag var du, tycker det fungerar friktionsfritt i hemmamiljö.
Annars blir det mest SSH.

Permalänk
Medlem

Det låter lite som att du har behov av att pilla i något slags GUI och i så fall är nog VNC det bästa alternativet. Annars är SSH överlägset. Vad är det egentligen du ska göra för något?

Permalänk
Medlem

ssh x11 kan ju vara något om du inte vill använda dig av någon tredjepart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Det låter lite som att du har behov av att pilla i något slags GUI och i så fall är nog VNC det bästa alternativet. Annars är SSH överlägset. Vad är det egentligen du ska göra för något?

Tanken är att kunna fortsätta jobba med saker på distans som jag har öppet på linux datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Tanken är att kunna fortsätta jobba med saker på distans som jag har öppet på linux datorn

Är det enbart i terminal du arbetar så skulle jag rekommendera ssh med tmux

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Använder NoMachine som är betydligt snabbare än RDP/VNC och stänger inte ner applikationer mellan sessions.

https://www.nomachine.com

Permalänk
Medlem

Hört mycket bra om https://rustdesk.com/, dock inte testat själv. En open source alternativ till TeamViewer, fast du kan hosta servern själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Använder NoMachine som är betydligt snabbare än RDP/VNC och stänger inte ner applikationer mellan sessions.

https://www.nomachine.com

Japp, håller med. NoMachine är grymt bra och är ingen molntjänst som TeamViewer.

Annat alternativ kan vara x2go (som är vad NX-protokollet, vad NoMachine använder baseras på) - https://wiki.archlinux.org/title/X2Go

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

ThinLinc är rätt smidigt, använder privat och även på jobbet.

https://www.cendio.com/thinlinc/download

Edit:
Insåg nu däremot att det kanske inte fungerar så som du vill ha att använda redan befintlig session, så kanske blir lite fel.

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag pillade med RDP på Linux, men när jag körde Raspbian har jag för mig att jag var tvungen att byta VNC-inplementation som används under huven för att få sessionshanteringen att fungera. Eventuellt pillade jag med inställningarna också.

På den tiden fanns inget av komprimeringen som finns i Windows-implementationen, så det fungerade att köra på samma LAN, men var inte speciellt kul att köra över internet. Att kolla på Youtube eller liknande var bara att glömma.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera https://remotedesktop.google.com/ . Fjärrstyr direkt i chrome (kan fungera i andra webbläsare också).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quart:

Har prövat RDP och Teamviewer men är inte nöjd.
RDP skapar en ny session så fort jag loggar på så att jag de saker jag hade uppe när jag jag ifrån linux datorn finns inte i den sessionen.
RDP är väldigt långsamt jämfört emot att köra RDP emot en Windows maskin.

Teamviewer är långsamt samt att den kopplar upp sig emot deras molntjänst för att sen ansluta min maskin.
Vill ogärna ha det så.

Har inte kört VNC på säkert 20 år, hur är det idag ?
Finns det andra smarta tips ?
Hur gör ni andra ?

När jag använder xvnc-servern tycker jag att det är rimligt att ställa in -FrameRate-alternativet till cirka 5 för anslutningar över Internet. Lägre bildhastighet ger en mer effektiv dataöverföring. Om din bildhastighet är högre än vad nätverket på ett tillförlitligt sätt kan leverera, så kommer din skärm hamna lite offsync och "lagga" det är ofta ett problem som gör VNC lite "sämre" men det är konfigurationen som måste tweakas lite du kan prova... Du kan prov detta lättast genom att gå in på valfri sida scroll upp och ner och känn efter hur du tycker att det flyter på hackickt eller mer släpande.

Tyvärr har inte alla VNC-servrar ens det här alternativet. xvnc har det. Det är samma med sessioner det är en konfigurations fråga. Sedan har vi det här med ssh också och proxies, ifall om du sshar in i din box och tunnlar trafiken och sedan kör över localhost så kommer det flyta på lite bättre.

Se här:

Citat:

The maximum number of updates per second sent to each client. If the screen updates any faster then those changes will be aggregated and sent in a single update to the client. Note that this only controls the maximum rate and a client may get a lower rate when resources are limited. Default is 60.

Ju lägre desto bättre tycker jag många gånger skall skall styra en och sitta i en terminal på andra sidan om man gillar det bättre ja då behövs inte lika m.m men det är olika beroende på vad man gör, prova det och gör det med tålamod så kan det bli väldigt bra, standard fungerar sällan sällan bra för alla hela tiden det krävs tid och tålamod det har jag verkligen lärt mig genom åren som Gentoo användare att man får vad man lägger ner i tid ungefär. Men jag tror Framedrops är viktigare än att tunnla X men det är också ett tips men börja med Framedrops bara det tar lite tid, provar du så berätta gärna om det inte var något bättre så kan vi kolla på något eller jag kan kanske ge tips på något ur min erfarenhet, källa som alltid manualen men:

https://tigervnc.org/doc/Xvnc.html

Har du verkligen provat att konfigurera dom du har använt? Läst manualen? Testat dess olika funktioner och sådär? Vill du bara hitta en som funkar så bra som möjligt för så lite konfiguration som möjligt så vet jag ej då har nog alla altenativ nästan skrivits nu tror jag jag kunde bara bidra med lite tips för en ändate konfiguration, det finns måpnga många mer på Xvnc, det finns det säkert på din rdp också.

Ge inte upp så förbaskat enkelt känns som att många gör det och sen hoppas på jackpot på nästa men så blir det sällan så då tar man det som är sämst men som funkar bäst många gånger som jag tycker det låter ibland det är väl inte bra? Ja, det var ju inte frågan men jag tycker det är intressant då det ligger flera tusentals timmar bakom en ändaste konfiugurations inställning ibland och så provar man inte ens.

Det är folk som varit där du är exakt som vill fjärrstyra en Linux dator och arbetat ihop ett program och till och med utvecklat just fjärrstyrning från windows dom har nog en väldigt bra anledning till varför just en ändaste konfiguration har lagts till det fyller ett syfte då är det värt att prova.

Bättre altenati får du nog inte i tråden, men olika konfigurations möjligheter det går nog att få tusentals. Detta var den jag tänkte på, prova åtminstonde om du kör VNC, Hur många har provat detta som har kört VNC handen på hjärtat, det behövs inga svar jag bara vill säga hur viktigt det är. Prova allt, sedan bedöm ett program.

Har själv varit där man bara tar och byter program det ärklart vem har inte varit det, men jag har helt enkelt lärt mig att det lätt värt att lägga ner lite exdtra tid på sådant som man vill få bra sedan blir man duktig på köpet också det finns saker som är helt otroligt effektiva i vissa saker och jag möter ofta folk som aldrig har ens har haft en aning, det är därför manualen är bra. Tråkigt, men ack så effektivt. På den XVNC listan, sätt dig ner mer en kopp kaffe och lugn musik vad ddu gillar och läs igenom alla konfigurationer alltså läs dom verkligen och förstå dom skriv ut dom på ett papper om du har svårt att fokusera vid datorn många har det då det är mycket som händer runt omkring som är aktivt och blinkar och händer jag menmar bara allmäna råd nu. Så kommer det gynna en själv 100% iaf har det gynnat mig hur mycket som helst, förstår man inte så kan man googla på vad man inte förstår, en efter en.

Jag är helt övertygad om att du kommer bli nöjd med det första programmet du använde, om du bara läser igenom manualen för det och jag tror faktiskt att det du frågar om även står där, eller jag vet att det gör det för jag har kollat faktiskt.

Jag hade kört på rdp om jag var du med förutom det dom små saker du skriver, det är två sake du tar upp. Det kan ingen annan fixa åt dig förutom du själv men man måste vilja det också, läs dokumentationen jag har gjort det åt dig, men svaren får du hitta själv dom finns där men omd et blir bra det kan man bara veta ifall om provat.

Detta är nästan lite som Microsoft RDP folk använder teamviewer istället för dom inte vill logga ut den andra datorn, det är också bara inställning som skall ändra från 1 till 0 om "logout" i regedit sen sitter man med te.x teamviewer om man gillat rdp i flera år framöveröver det skulle ta 1h att läsa dokumentationen och förstå den så hade alla dom som gör precis detta blivit helt stumma över att det visst bara var en konfiguration.

I linux världen finns ett bra quote bland alla som har väldigt bred kunskap, den lyder:

Citat:

6 hours of debugging can save you 5 minutes of reading documentation

Det stämmer till 100% och då är det där MILT!

6 Hours Of Debugging Can Save You 5 Minutes Of Reading Documentation: Funny blank lined notebook for software developer / programmer / code - 6 x 9 inch Paperback – 7 Sept. 2021

Nu har jag spenderat tillräckligt tid på att försöka berätta detta, det jag la ner tid på för jag tror det kommer gynna både dig och många andra om ni följer mitt råd annars hade jag aldrig spenderat tid på detta, så är det! Hoppas det går bra.

Jag läste dokumentationen, inte hela men för dina frågor i alla fall för jag tänker inte läsa hela för något jag inte använder. Skrev detta långa inlägget för att berätta detta för dig och andra vet nu hur du kan göra. Det tog mig ca 8 minuter att hitta det + skriva detta.

Google suger, många tips här kommer på första topp 10 resultaten av google jag kolla precis, lustigt eller så har iv en väldigt stor mix av användare och program här - Framedrops hitttar man inte på första sidan av google - Det är min egen erfarenhet, så prova. nu skall jag surfa vidare men nu har jag lärt mig lite om xrdp genom att läst dokumnetationen och dess saker. Tack för att du frågar hoppas du lägger ner tid på det jag ger råd till dig om för det var för DIN skull så återkom gärna om du blev nöjd eller inte nöjd det krävs inte mega svar dirket, det tycker jag är trevligt att höra så får jag kännedom om det funkar bättre eller sämre för andra också eller om det bara är jag som gillar det. Så tänker jag.

// wuseman