Hjälp... nytt asus mb installerat... får inget nätverk vid win11 installation...

Permalänk
Medlem

Hjälp... nytt asus mb installerat... får inget nätverk vid win11 installation...

Har precis satt ihop mitt nya asus moderkort i min nya burk. Installerat ny cpu.
Har bootat från en win11 usb-sticka för att installera det men när jag kommer vidare i installstionen så krävs ett nätverk vilket jag märkligt nog inte kan få till.
Aktivitetslampan på ethernetporten blinkar men inte fart-lampan..
Inget fel på kabel.. kopplar jag in det i en annan dator så kopplar den upp direkt. Och i annan dator börjar fart-lampan blinka direkt med...
Hjälp... hur ska jag göra??
Är det fel på mitt nya moderkort??

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Finns inte valet att hoppa över, inte nu eller liknande?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Nej, tyvärr inte.
Finns bara en Nästa-knapp och den är dimmad...

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Som sagt ovan, hoppa över och installera drivrutinerna som medföljde moderkortet om inget annat hjälper.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har du provat att inte ha nätverkskabeln inkopplad?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Guide tagen från första bästa träff:

First of all, before anything else, you should be disconnected from your Internet connection. That means no Wifi and cable connection to your PC. Then, you just proceed normally, with the setup. When you come across the “Let’s connect you to a Network” step, just cool off.

All you have to do is type the following command on your keyboard: Shift and F10. Please, keep in mind that you might need to press Fn, in combination with Shift and F10 (Shift+Fn+F10).

This will bring up the Command Prompt (cmd).

Then you type the following command:

OOBE\BYPASSNRO

and hit Enter.

That’s it. You may continue with your Setup, after the restart, choosing “Continue with limited Set up”. Your Local Account is there for you. Just don’t forget to avoid connecting to a Network, before Windows Welcome Screen. Of course, if you want you can choose to continue with a Microsoft Account.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Visa signatur

Main Computer:
CPU: Intel I9 12900K MB: Asus Prime Z690-P D4 Chassi: Obsidian 750D PSU: Corsair RM850x V2
CPU FAN: Noctua NH-U12A chromax black GPU: Gigabyte 1060 GTX RAM: 64GB DDR4 HD1 OS: MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB HD2 VM-Ware: Kingston SSDNow A400 960GB HD3 Lagring: Western Digital Black - 2TB Chassi FAN: Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem

Jag tänker en sista utväg är att du kan prova att uppdatera bios.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

Något fel behöver det inte vara; jag hade samma sak med senaste Windows 10 Pro, där det inte är fullt så besvärligt att hoppa över. Inget av nätverkskorten hade drivrutin med i installationen, så det blev till att ladda ned på en annan dator och flytta över. Det är otroligt korkat av Microsoft att göra det så svårt att slippa M$-konto, men att påpeka det är väl att piska ett halvt uppätet och ruttet hästkadaver...

Permalänk
Medlem

Tack som fan för era svar.
Guiderna löste det åt mig så nu är jag inne på desktop.
Måste bara ladda hem drivrutinerna till en sticka från en annan burk så ska det nog lösa sig.
Åter igen. TACK. 😁

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S