Sätta in NVIDIA 4090 i 'MSI X470 GAMING PRO'

Permalänk
Medlem

Sätta in NVIDIA 4090 i 'MSI X470 GAMING PRO'

Hej,

Går i tankarna om att köpa ny dator. Men av nyfikenhet
Har en 5 år gammal dator som har moderkort 'MSI X470 GAMING PRO'. Sitter även ett 'Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream' i den.
Lådan är den här 'https://www.inet.se/produkt/6902536/fractal-design-define-r6-...'

Undrar

  • Finns det tillräcklig utrymme och PCI lanes för sätta in ett nvidia 4090 kort i den här datorn?

  • Finns det plats och utrymme om jag behåller mitt 'Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream' allså kör med två st NVIDIA kort?

  • Ser ut att finnas många tillverkare av nvidia 4090, vilket kort av dessa anser de flesta är bäst, om man inte bryr sig om priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nighter:

Hej,

Går i tankarna om att köpa ny dator. Men av nyfikenhet
Har en 5 år gammal dator som har moderkort 'MSI X470 GAMING PRO'. Sitter även ett 'Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream' i den.
Lådan är den här 'https://www.inet.se/produkt/6902536/fractal-design-define-r6-...'

Undrar

  • Finns det tillräcklig utrymme och PCI lanes för sätta in ett nvidia 4090 kort i den här datorn?

  • Finns det plats och utrymme om jag behåller mitt 'Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream' allså kör med två st NVIDIA kort?

  • Ser ut att finnas många tillverkare av nvidia 4090, vilket kort av dessa anser de flesta är bäst, om man inte bryr sig om priset?

X470 har bara PCI-e 3.0, 4090 stödjer 4.0, det går att köra på 3.0 och tappet är inte superstort.
https://www.youtube.com/watch?v=jx8DcqQHZbI

Du kommer bara få 8 lanes per port om du kör 2 kort, dessutom endast pci-e 3.0, 4090 vill helst ha pci-e 4.0, även om skillnaden inte är enorm, så är det några % i de testar jag kikade på. Prestanda tappet från pci-e 4.0 x16 till pci-e 3.0 x8, lär dock vara större.
Du lär inte heller få plats med ett 4090 som tar upp mer än 3 kortplatser och det kommer bli trångt.
Så att köra bara ett 4090 skulle fungera, även om du tappar några procent från en tex X570 bräda som har pci-e 4.0.
Jag hade inte rekommenderat att köra 1080ti samtidigt i detta bygge.

Vad gäller kort, med nuvarande moderkort, utan 1080ti:
ASUS ROG Strix GeForce RTX 4090 OC Edition

Om du ändå vill köra med 1080ti med så skulle du kunna köra detta för att det tar mindre plats, men prestandaförlusten du får på ditt 4090 är rätt stort, och du kan behöva tänka över chassit, åtminstone hur du ska sätta fläktarna, kanske köpa kraftigare mer högljudda fläktar, köper du ett X570 moderkort kan det fungera:
https://www.komplett.se/product/1218713/datorutrustning/dator...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nighter:

Hej,

Går i tankarna om att köpa ny dator. Men av nyfikenhet
Har en 5 år gammal dator som har moderkort 'MSI X470 GAMING PRO'. Sitter även ett 'Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream' i den.
Lådan är den här 'https://www.inet.se/produkt/6902536/fractal-design-define-r6-...'

Undrar

  • Finns det tillräcklig utrymme och PCI lanes för sätta in ett nvidia 4090 kort i den här datorn?

  • Finns det plats och utrymme om jag behåller mitt 'Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream' allså kör med två st NVIDIA kort?

  • Ser ut att finnas många tillverkare av nvidia 4090, vilket kort av dessa anser de flesta är bäst, om man inte bryr sig om priset?

Om du har en svagare CPU så kan du märka av CPU bottlenecking vilket kommer resultera i lägre prestanda, men det fungerar såklart och prestandadroppet är inte så stort, speciellt om du har en ryzen 7 eller 9!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nighter:

Hej,

Går i tankarna om att köpa ny dator. Men av nyfikenhet
Har en 5 år gammal dator som har moderkort 'MSI X470 GAMING PRO'. Sitter även ett 'Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream' i den.
Lådan är den här 'https://www.inet.se/produkt/6902536/fractal-design-define-r6-...'

Undrar

  • Finns det tillräcklig utrymme och PCI lanes för sätta in ett nvidia 4090 kort i den här datorn?

  • Finns det plats och utrymme om jag behåller mitt 'Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream' allså kör med två st NVIDIA kort?

  • Ser ut att finnas många tillverkare av nvidia 4090, vilket kort av dessa anser de flesta är bäst, om man inte bryr sig om priset?

För att göra det enkelt för dig

Ja ett 4090 kommer funka felfritt, även om du nu bara har pcie 3.0 så är skillnaden jämfört med 4.0 några enstaka procent som värst.

Finns ingen anledning att köra med flera grafikkort så länge du inte ska köra flera virtuella maskiner på datorn med egna dedikerade grafikkort vilket jag antar du inte ska göra.

Angående vilken modell som är bäst så är det en omöjlig fråga att svara på, så länge du undviker gigabyte så år det mer eller mindre bara att välja helt valfritt (anledningen till att undvika gigabyte är då dom har horribel hantering av Garanti ärenden)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Du lär inte heller få plats med ett 4090 som tar upp mer än 3 kortplatser och det kommer bli trångt.

Skrivet av norrby89:

Finns ingen anledning att köra med flera grafikkort så länge du inte ska köra flera virtuella maskiner på datorn med egna dedikerade grafikkort vilket jag antar du inte ska göra.

Tackar för svar, är dags köpa en ny dator, kommer säkert komma flera trådar från mig om köpråd framöver. Även om jag är den största newben när det gäller hårdvara, skulle jag våga säga att jag är hyffsad poweruser när det kommer till det som körs på datorn.

Behöver koppla in 6st 27 tums skärmar (Det kör idag). Är därför behov av dubbla kort för få tillräckligt med uttag så kan köra prime i Linux. I mitt yrke behöver jag också kunna köra hashcat vilket är fördelaktigt med flera vassa nvidia kort. Samt GPU passhthrough med flera VMs är intressant och skoj leka med.

Kommer mest köra Linux, men enstaka tillfällen dual-boot för till Windows för leka lite med HP-Reverb G2 VR, och då är det kul med bra grafikkort.

Har även problem just nu att i och med de sitter 2 NVIDIA i burken just nu. Så är alla PCI lanes upptagna så har ett 10ge nätverskort som inte kan användas (Har sånt maxat internet). Vilket också är en anledning till köpa ny dator.

Att 4090 inte fysiskt får plats i datorn, ser jag som en anledning det är dags uppgradera. Så nu blir framöver bygga en dator runt ett moderkort med många PCI lanes och en stor låda där allt får plats. En threadripper med många cores hade varit skoj så kan dra upp många VM i vagrant.

Permalänk
Medlem

Följdfråga:

Vilket NVIDIA kort som då tar upp 2 slots är det kraftfulaste på marknaden ?

Klart trevligt med en ny dator, och kanske blir det så slutändan, men ska jag tänka ekonomiskt kanske jag klarar mig ett tag till med ett bättre NVIDIA kort. Hade vart trevligt få lite bättre prestanda till min HP Reverb G2. Gillar mitt 1080ti kort, så har svårt överge det helt. Hade vart snyggt få in ett till som får plats som är lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nighter:

Följdfråga:

Vilket NVIDIA kort som då tar upp 2 slots är det kraftfulaste på marknaden ?

Klart trevligt med en ny dator, och kanske blir det så slutändan, men ska jag tänka ekonomiskt kanske jag klarar mig ett tag till med ett bättre NVIDIA kort. Hade vart trevligt få lite bättre prestanda till min HP Reverb G2. Gillar mitt 1080ti kort, så har svårt överge det helt. Hade vart snyggt få in ett till som får plats som är lite bättre.

Vad jag kan hitta på prisjakt så är det detta:
MSI GeForce RTX 4080 Gaming X Trio HDMI 3xDP 16GB
Så nästan samma prestanda.

Finns även ett 3080ti som bara tar 2 platser.
Samt ett 3080.
Och en drös 3070.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Grymmt tack, ni är bäst.