Tips på robotdammsugare

Permalänk
Medlem

Tips på robotdammsugare

Funderar på D10 Plus 4449kr, Pro 4999kr eller Roborock Q7 Max 3999kr

Kollade på iRobot också men det var svårt att hitta relevant spec för jämförelse
Inga jätte krav, ute efter

  • Ska ha en sugkraft på minst 4000pa

  • Ska klara av minst 2cm tröskel

  • Ska gå att undvika hinder

Vilken hade ni gått på? Om någon har nån av dessa produkterna är ni nöjda?

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min Roborock S5 Max, både hårdvaru och mjukvarumässigt. Så för mig låter ju Q7 som ett vettigt alternativ.

Men nyfiken fråga, har du någon bakgrund till varför det måste vara minst 4000pa? Var tvungen att kolla upp min, som har klena 2000pa, men inte märkt att den skulle ha för klent sug iaf. Visst bättre är bättre, men är det verkligen ett krav?

EDIT: att tillägga på sugkraften. Kan ju tänka mig att 4000pa lär låta rätt mycket mer än 2000pa. Så tror ju inte det är något du kommer vilja köra på regelbundet. Själv kör jag på "Balanced" läget, som är klart lägre ljudnivå än maxläget och det funkar för mig. Sen går den på max när den kör över mattor såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Jag är väldigt nöjd med min Roborock S5 Max, både hårdvaru och mjukvarumässigt. Så för mig låter ju Q7 som ett vettigt alternativ.

Men nyfiken fråga, har du någon bakgrund till varför det måste vara minst 4000pa? Var tvungen att kolla upp min, som har klena 2000pa, men inte märkt att den skulle ha för klent sug iaf. Visst bättre är bättre, men är det verkligen ett krav?

EDIT: att tillägga på sugkraften. Kan ju tänka mig att 4000pa lär låta rätt mycket mer än 2000pa. Så tror ju inte det är något du kommer vilja köra på regelbundet. Själv kör jag på "Balanced" läget, som är klart lägre ljudnivå än maxläget och det funkar för mig. Sen går den på max när den kör över mattor såklart.

Kanske inte ett krav, men tänkte att det ska va så bra som möjligt på dom punkter jag har ett behov utav. Dreame D10 har snarlik specifikation och man får en tömningsstation för nästan samma kostnad, dock är det bara en bonus för mig. Hittar inte många recensioner på dessa produkter så det är svårt att få fram hur bra de klarar trösklar.

Permalänk
Officiell jultomte

Vi köpte en Roborock Q7 Max+ förra veckan och är sjukt nöjd hittils. Spenderade gårdagen att mappa våningarna samt dela upp rum osv.
Tycker att den gör ett bra jobb och appen är väldigt lätt att arbeta i. Ska köra lite automatiseringar i Home Assistant i veckan men har inte kommit så långt än. Men den dammsugaren är att rekommendera.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Dreame z10 pro i somras. Går varje natt och dammsuger upp hår efter hundarna.
Nackdel med Dreame, deras ai för att känna igen saker är väldigt dum så den är avstängd. Den tyckte mattkanten på våra mattor var ett hinder och kör stora cirklar runt när den är på. Den är dock väldigt duktig på att klätta över saker. Dock vet jag inte om 2 cm tröskel kommer fungera.

Det har inte kommit en enda mjukvarauuppdatering till den sedan i somras. Så det som går att läsa om Dreame att den är lite dum, det har inte ändrats sedan de kommentarerna kom till. (om du läser på prisjakt eller andra sidor)

Trots det så är priset på under 5000.- väl värt pengarna då den städade bättre än vår Roborock S5 MaxV gör samt den har autotömning som är rätt najs. Trodde inte jag skulle vara så nöjd som jag är.

Nu kommer ju Roborock S8 med lite uppdateringar som gör att jag kommer uppgradera. Villhöver möjlighet att torka golvet samt dubbla borstar. Samtidigt så vill jag ha påslaget nån AI funktion ifall nån hund råkar ut för en natt olycka.

Permalänk
Medlem

kör l10s ultra, den klättrar väldigt bra och fastnar aldrig, jag förmodar dom har likande system i dessa du länkat.
2cm trösklar är inget problem, jämför jag med roborock s5 samt s7plus så är dom stendumma jämfört och fastnar jämt, en annan fördel är ljudet, l10 låter väldigt lite både under städning och när den klättrar över saker jämfört med dom andra dammsugarna, dvs det är inget problem att den kör när man sover.

jag såg det var en butik som säljer w10 för 5500kr, då får du ju med automatiskt tömning och rengöring för moppen med
https://cdon.se/hushallsapparater/dreame-w10-p118785415

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem

Har under många år kört med en Neato Botvac Connected som dock fick gå i pension för några veckor sedan. Bytte till just en Dreame D10 Plus som jag är nöjd med hittills.

Några skillnader:
Neaton hade mycket bättre sugkraft, men var också mer högljud. Nu låter jag roboten gå varje dag, så det hinner inte bildas så mycket damm ändå.
Placeringen av borsten gör skillnad. Neato gör en stor grej av sin D-konstruktion där borsten sitter längst fram, och den nådde bättre in i hörnen än vad Dreamen gör.
Neatos app var bättre. Enklare att använda och att hitta det man vill göra. Nu valde jag att köra Mi Home appen eftersom jag redan använde den. Det kan vara skillnad om man använder Dreame appen.
Dreame navigerar mycket bättre och har bara fastnat en gång. Neaton fastnade någonstans minst ett par gånger i veckan. Ingen stor grej, men trevligt att slippa ta loss den.
Båda robotarna klarar trösklar på 2cm, men jag skulle också säga att det beror på hur tröskeln ser ut. Om det är en 2cm kant rakt upp skulle jag inte lita på att den alltid kommer över. I mitt fall är det en liten ramp i form av en lutande nivålist.

Men på det hela taget är jag nöjd. Den lägre ljudnivån och smartare navigering gör stor skillnad.

Skrivet av aragon:

jag såg det var en butik som säljer w10 för 5500kr, då får du ju med automatiskt tömning och rengöring för moppen med
https://cdon.se/hushallsapparater/dreame-w10-p118785415

W10 såg trevlig ut. Lite synd att det erbjudandet inte fanns när jag köpte. Den har även borsten längre mot kanten som jag skrev om ovan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!