Steam öppnar sig själv och tabbar till sig själv

Permalänk
Medlem

Steam öppnar sig själv och tabbar till sig själv

Vet inte hur detta startade. Men det började idag. Det är jävligt drygt.
Har uppdaterad precis allt som finns. Alla program. Window. Drivrutiner. Bios.
Allt är senaste.

  • Stänger jag av Steam helt - så startar den av sig själv efter max 1 minut

  • När Steam är öppen så "tabbar" den till sig själv

  • Jag kan öppna steam menyn på taskbar genom högerklick. Men det händer inget om jag trycker på något tex Library. Det fungerar dock bra att göra detta vid "tray icons där borta till höger" Men alltså inte på själva taskbaren.

Självklart är Steam ominstallerat.

Vad händer?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Laddningsikonen på muspekaren (den där som snurrar) dyker upp lite då och då också. Även om datorn är helt idle och man bara stirrar på windowsbakgrunden.
Kan detta ha något med saken att göra?

Känns som det är något som autostartar Steam. Macro/Keybind. Fast det händer dock helt automatiskt även utan någon som helst input från mig.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

kolla din event viewer

Permalänk
Medlem

Beter sig likadan även är inte nätverkssladden/Wlan är avstängda (ifall det är någon (oönskad) fjärrstyrning aktuellt)??

inte dubbel tangentbord inkopplad vara den ena har en trave papper/böcker på sig... (den missen har man gjort)

annars skulle jag nog ladda ned en iso för virus-scanning från någon av de stora AV-husen och bota den på USB-sticka och skanna datorn ifall den fått virus - framför allt dom typerna som kidnappar hela windows (och det är då värdelöst att köra AV-program inom windows då de kommer inte upptäcka något)

Permalänk
Medlem

Kanske har lösts sig. Men känns som datorn har annat skumt för sig också.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kanske har lösts sig. Men känns som datorn har annat skumt för sig också.

Bäst att kolla upp den med sökning efter sabotageprogram. Om du vill testa ClamAV, så kan du ladda hem den härifrån. Den huvudsakliga fördelen med ClamAV är att inga filer laddas upp till någon server som hos till exempel Kaspersky och Bitdefender. Istället uppdaterar man databasen innan skanningen. ClamAV har sin källkod helt öppen för alla att se, och därför är antiviruslösningen helt gratis att använda.

Annars kan du ju söka igenom datorn med någon mer välkänd antivirus-lösning, så som Kaspersky

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

Kaspersky. Det ryskägda förstahandsvalet...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför Steam öppnade och startade sig själv (även om jag stängt av det helt) men det problemet har försvunnit.

Gällande detta;
Jag kan öppna steam menyn på taskbar genom högerklick. Men det händer inget om jag trycker på något tex Library. Det fungerar dock bra att göra detta vid "tray icons där borta till höger" Men alltså inte på själva taskbaren.

Så var det tydligen någon AMD bug och och om man startade om en service som heter AMD Event Viewer eller något så funkade det efteråt. Även efter omstart av Windows.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken