EU tvingar nätjättar till större ansvar på internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akrobaten:

För det är så det fungerar idag men på ett annat sätt, media väljer vilken information som ska ut till allmänheten.

Ett exempel på det är BRÅ:s senaste rapport gällande kriminalitet och socioekonomiska faktorer. I deras senaste rapport så tar de död på den myten och istället hävdar att kulturella skillnader har större betydelse.

Det har knappt stått någonting om det i mainstream media, varför? För det passar inte in i den verklighetsbilden som de vill förmedla.

Du får gärna visa var det står kulturella skillnader. Eftersom du inte länkat och jag hittade en rapport som jag tror du menade så kan inte jag se att det står något om kulturella skillnader. Nu är kanske definitionen av "kulturella" inte glasklar.

https://bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2023-03-01-s...
I rapporten står att det:
Andra riskfaktorer har ett starkare samband med brottsligt beteende
När man jämför med faktorer som forskning identifierat som riskfaktorer för brott, exempelvis föräldrarnas uppfostringskompetens, förekomst av konflikter i familjen, skolproblem eller ett umgänge med brottsliga kamrater, visar forskningen att dessa har ett starkare samband med brottsligt beteende än socioekonomiska bakgrundsfaktorer. Det samma gäller för riskfaktorer kopplade till individen själv, till exempel brottstillåtande attityder eller impulsivitet.

Det är inte kulturella skillnader enligt mig.

Edit: Glömde själva länka
Permalänk
Rekordmedlem

Det vore bra om det kom krav på förhandsgranskning av annonser så att alla bedrägeriannonser aldrig kommer så långt att de visas.
Och krav på att det ska vara enkelt och gå snabbt att kontakta plattformarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akrobaten:

En annan fundering när det kommer till det här direktivet, chat control m.m.

Vad händer om en forskare kommer fram till en slutsats som inte passar makthavarens narrativ? Eller att en forskare kommer fram till en slutsats gällande t.ex. miljön som stämmer in i narrativet men en annan forskare kommer fram till någon annan?

Vem ska tystas och märkas med desinformation?

Har du koll på de faktiska vetenskapliga metoderna? Det verkar inte så. Undersök dem.

Ett tips är: resultatet ska vara återupprepningsbart - försök argumentera bort ett sådant faktum.

Skrivet av Mrbond:

En väldigt snedvriden diskussion avseende DSA här enligt mig, och flera av er som kommenterat kan knappast ens ha ögnat igenom rättsakten innan ni började raljera.

Syftet med DSA är (1) att skapa ett säkrare digitalt utrymme där de grundläggande rättigheterna för alla användare av digitala tjänster skyddas,

(2) att skapa lika villkor för att främja innovation, tillväxt och konkurrenskraft, både på den europeiska inre marknaden och globalt.

Det har t.ex. genomförts ett offentligt samråd, och det verkar med anledning av förslaget inte vara särskilt många som oroar sig begränsningar i yttrandefriheten som en följd av DSA (jfr https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/summary-repo....

Tvärtom införs bland annat möjligheten att ifrågasätta plattformars beslut om innehållsmoderering.

I övrigt handlar det främst om åtgärder för att bekämpa olagliga varor och tjänster samt olagligt innehåll på nätet. Det är även fråga om öppenhetsåtgärder för internetplattformar i en rad frågor, bland annat de algoritmer som används till rekommendationer samt skyldigheter för mycket stora aktörer att förhindra missbruk av sina system genom riskbaserade åtgärder och oberoende granskningar av sina riskhanteringssystem.

Enligt mig är DSA mycket välkommet och väl avvägt.

Diskussionen blir folieprassel, då artikeln knappt skrapar på ytan vad som menas med DSA. För exempelvis artikelns rubrik blåser upp en bubbla, men det finns ingen uppbyggnad för oljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Har du koll på de faktiska vetenskapliga metoderna? Det verkar inte så. Undersök dem.

Finns ingen orsak att vara så otrevlig. De vetenskapliga processerna kan inte nödvändigtvis överleva när sanningen blir ideologiskt styrd. Till och med svenska politiker ser en tystnadskultur bland svenska lärosäten https://www.svt.se/kultur/tystnadskultur.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Finns ingen orsak att vara så otrevlig. De vetenskapliga processerna kan inte nödvändigtvis överleva när sanningen blir ideologiskt styrd. Till och med svenska politiker ser en tystnadskultur bland svenska lärosäten https://www.svt.se/kultur/tystnadskultur.

Du axar mitt inlägg, och sedan tar du fram ett handplockat och snävt exempel - som endast tonar för ditt dilemma, men har ingenting med mitt budskap att göra.

Dock kan jag nämna att: om en vetenskapshen argumenterar emot en giltig förklaring - som är återupprepningsbar, så kan jag inte begripa varför den individen tillhör skaran såsom forskare. För individer som i denna krets förkastar resultat på grund av en personlig agenda, går emot etik och moral som forskarväsendet normalt står för.

Dock spelar det ingen roll om förklaringen ogillas, det är fortfarande förklaringen till ett fenomen - den för ögonblicket bästa förklaringen till ett fenomen. Och detta faktum förändras inte i och med ogillandet av andra aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Du axar mitt inlägg, och sedan tar du fram ett handplockat och snävt exempel - som endast tonar för ditt dilemma, men har ingenting med mitt budskap att göra.

Dock kan jag nämna att: om en vetenskapshen argumenterar emot en giltig förklaring - som är återupprepningsbar, så kan jag inte begripa varför den individen tillhör skaran såsom forskare. För individer som i denna krets förkastar resultat på grund av en personlig agenda, går emot etik och moral som forskarväsendet normalt står för.

Dock spelar det ingen roll om förklaringen ogillas, det är fortfarande förklaringen till ett fenomen - den för ögonblicket bästa förklaringen till ett fenomen. Och detta faktum förändras inte i och med ogillandet av andra aktörer.

Det finns en uppsjö av gamla förklaringar som understöddes av "återupprepningsbara" experiment, men fortfarande inte anses korrekta idag. Bara som index https://en.wikipedia.org/wiki/Superseded_theories_in_science.
Att försöka motbevisa rådande förklaringar, även när de har positiva bevisningar, är definitionen av den vetenskapliga metoden. Normalt beaktar vetenskapspersoner något som en acceptabel förklaring när ingen lyckats motbevisa det, inte när någon lyckats bevisa det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det finns en uppsjö av gamla förklaringar som understöddes av "återupprepningsbara" experiment, men fortfarande inte anses korrekta idag. Bara som index https://en.wikipedia.org/wiki/Superseded_theories_in_science.
Att försöka motbevisa rådande förklaringar, även när de har positiva bevisningar, är definitionen av den vetenskapliga metoden. Normalt beaktar vetenskapspersoner något som en acceptabel förklaring när ingen lyckats motbevisa det, inte när någon lyckats bevisa det.

Mitt inlägg blev upp och ned,

"Dock kan jag nämna att: om en vetenskapshen argumenterar emot en giltig förklaring - som är återupprepningsbar, så kan jag inte begripa varför den individen tillhör skaran såsom forskare. För individer som i denna krets förkastar resultat på grund av en personlig agenda, går emot etik och moral som forskarväsendet normalt står för."

Vad jag menade att säga, är att en personlig agenda kan inte fälla eller gömma undan ett återupprepningsbart resultat.

Och ifrågasättandet av resultatet är normalt, och möjliggör för nya hypoteser, så förklaringen till en förställning kommer närmare sanningen. Men att lägga ett lock över något som stipulerats för stunden, för inte vetenskapen framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Så du menar att brås rapport då skulle klassas som desinfornation bara för att viss media 'knappt' skrivit om det?

Har du fler exempel på där du anser att världen fungerar svart eller vitt

Knappt, skulle snarare säga ingenting.

Vad får du för dig att jag anser att världen är svart eller vitt? Du får gärna redogöra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akrobaten:

Knappt, skulle snarare säga ingenting.

Vad får du för dig att jag anser att världen är svart eller vitt? Du får gärna redogöra det.

Ja du verkar tro att allt som inte följer ett viss bild olika media inte "vill förmedla" konmer klassas som desinformation. Jag delar inte den bilden su ger, så du får gärna specificera mer.
Med det sagt du är inte den enda som påstår liknande saker. Det roliga är att många har olika exempel som inte alls stämmer och som dessutom säger emot varandra.
Så det finns många perspektiv och man kan inte dra allt över samma kam.
Känns som typisk internet mentalitet av vissa folk med skydd bakom skärmarna.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akrobaten:

Knappt, skulle snarare säga ingenting.

Fast det har ju skrivits en hel del om det? Det är ju lätt att hitta tidningar som skrivit om det, och t.ex. denna kolumn från Aftonbladet som anser att rapporten feltolkats av många tar upp en del exempel.

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Det finns en uppsjö av gamla förklaringar som understöddes av "återupprepningsbara" experiment, men fortfarande inte anses korrekta idag. Bara som index https://en.wikipedia.org/wiki/Superseded_theories_in_science.
Att försöka motbevisa rådande förklaringar, även när de har positiva bevisningar, är definitionen av den vetenskapliga metoden. Normalt beaktar vetenskapspersoner något som en acceptabel förklaring när ingen lyckats motbevisa det, inte när någon lyckats bevisa det.

Det knäppaste är väl egentligen inte att det finns vetenskapliga teorier som stämmer men inte accepteras, utan det faktum att folk argumenterar för att censurera information som är obekväm. Jag tycker inte, oavsett om något stämmer eller inte, att man ska censurera. Det hjälper dessutom inte. Tvärtom i många fall.

Förstår verkligen inte vad EU håller på med. Snacka om att göda idiotkonspirationer som QAnon exempelvis.

Politikerna är verkligen på en annan planet ibland. Arrogansen man har om man ser sig själv som en person med perfekt kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Det knäppaste är väl egentligen inte att det finns vetenskapliga teorier som stämmer men inte accepteras, utan det faktum att folk argumenterar för att censurera information som är obekväm. Jag tycker inte, oavsett om något stämmer eller inte, att man ska censurera. Det hjälper dessutom inte. Tvärtom i många fall.

Förstår verkligen inte vad EU håller på med. Snacka om att göda idiotkonspirationer som QAnon exempelvis.

Politikerna är verkligen på en annan planet ibland. Arrogansen man har om man ser sig själv som en person med perfekt kunskap.

Jag förstår varför politiker vill införa censur. Till skillnad från dystopisk litteratur från 1900-talet så är det inte nödvändigtvis maktlystna politiker som kämpar för att införa kontroll och förtryck. Det är befolkningen, ofta yngre, som aggressivt kämpar för att allt från böcker till privat kommunikation ska bli censurerat av myndigheter.

https://redfieldandwiltonstrategies.com/plurality-of-britons-...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-paskupploppen-en-tre...
https://apnews.com/article/first-amendment-free-speech-censor...
https://www.commondreams.org/news/2021/09/16/analysis-shows-f...
https://nationalpost.com/news/politics/lgbtq-group-asks-crtc-...

I nästan alla västerländska länder finns det ett politiskt tryck för att begränsa talfriheten i nästan alla format av en uppsjö av olika orsaker. Om politiker väljer att inte jobba aktivt för kontroll, övervakning och censur så blir de demoniserade i folkmun, vilket jag anser är helt förkrossande.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast problemet vi har idag är väl snarare att de stora bolagen är de som väljer vad vi ska se och höra. Och det vill man i nån mån reglera.

Ja men oavsett vem som reglerar blir det filter vad som får och inte får sägas. Jag tycker filtren är ett problem oavsett om EU eller bolagen bestämmer över dem. Jag litar om möjligt ännu mindre på EU än bolagen.

Permalänk
Medlem

Nu börjar "det_lutande_planet" att synas på riktigt och vår nuvarande regering släpper loss alla tidigare spärrar.
Mao precis det som många pekat på som risken med FRA.
Har inget förtroende för denna pajas regering

https://www.dn.se/debatt/fra-far-ta-over-ansvaret-for-sverige...

ps
en genomlysande artikel kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast det har ju skrivits en hel del om det? Det är ju lätt att hitta tidningar som skrivit om det, och t.ex. denna kolumn från Aftonbladet som anser att rapporten feltolkats av många tar upp en del exempel.

Oj vad ont det gjorde att läsa det där, Oisín Cantwell som hänvisar till Helena du Rées, allt som saknades var en koppling till Jerzy Sarnecki för tre i rad i galenskap 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Konstigt, jag har Telenor (som "äger" Vimla) fast bredband och här är det fortfarande blockerat. Även Telia har det fortfarande blockerat.

Vimla kanske tycker att Ryssland är ett jättegulligt land nu igen? Och visst blir det märkligt när det nu låter som att jag kritiserar Ryssland när jag i föregående inlägg lät nästan tvärtom? Det är bara värdelöst att isp ska välja sidor och bestämma vad jag ska kunna läsa. Var står Vimla i Sudankonflikten???

Du ser inte att du motsäger dig själv????
Illegal är ju din definition. Vill man göra någonting illegalt till legalt brukar man i demokratier normalt sett ändra på detta genom att rösta på partier/kandidater som ändrar på dessa lagar. Om det görs omöjligt av sittande makthavare torde det vara diktatur.

Om Ålandsvännerna123, som driver ett fritt Åland, seglar upp till 40% av rösterna i Finlands nästa val blir förbjudna av sittande regering - är det frihet?

Vill bara inflika, jag kommer åt RT både på mitt privata Telia bredband hemma, mobilen samt jobbets mobil med Telenor. 🤷

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompe90:

Vill bara inflika, jag kommer åt RT både på mitt privata Telia bredband hemma, mobilen samt jobbets mobil med Telenor. 🤷

Direkt när den censuren utlystes så kollade jag och några vänner olika operatörer mobilt och hemma. Bland oss var det bara Sunet som tillät åtkomst till RT och Sputnik.

https://www.nyteknik.se/nyheter/svenska-operatorer-blockerar-...

Tror att fler vågat ge åtkomst efter att Bahnhof vägrade blockera tillgång.

https://sverigesradio.se/artikel/farmanbar-inget-straff-for-a...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompe90:

Vill bara inflika, jag kommer åt RT både på mitt privata Telia bredband hemma, mobilen samt jobbets mobil med Telenor. 🤷

Märkligt om det är olika utfall med samma operatör . Jag har ingen aning om din teknisk expertis eller icke-expertis, men du är säker på att du använder din isp's dns i din router? Och när du testar mobilerna, har du då möjligtvis wifi påslaget så att du går via hemmaroutern (vad du då har för mobil-operatör spelar ingen roll)?

Jag testar nu igen, privat fast telenor fiber samt telia mobil företagsabonnemang - bägge DNSblockerar rt.com. Jag märkte att det på senare tid aldrig gick att komma in på tpb heller, sedan såg jag sweC artikel om att även tpb DNSblockeras. Kör nu med Cloudfare DNS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja du verkar tro att allt som inte följer ett viss bild olika media inte "vill förmedla" konmer klassas som desinformation. Jag delar inte den bilden su ger, så du får gärna specificera mer.
Med det sagt du är inte den enda som påstår liknande saker. Det roliga är att många har olika exempel som inte alls stämmer och som dessutom säger emot varandra.
Så det finns många perspektiv och man kan inte dra allt över samma kam.
Känns som typisk internet mentalitet av vissa folk med skydd bakom skärmarna.

Jag tycker du kommer med diverse anklagelser och påståenden som inte har något direkt med det som Akrobaten skriver.

Permalänk

Bättre vore väl att få folk att tänka själva istället för att lita på att någon annan tänkt rätt åt en. Mer info är bra (exempelvis markering att det är en statlig aktör) men inte märkning och censurering av material som "falskt" - berätta istället vad som talar för och emot så att jag förstår. Ge mig verktyg för att utröna sanningen själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sago:

Jag tycker du kommer med diverse anklagelser och påståenden som inte har något direkt med det som Akrobaten skriver.

Det var till att vara känslig för frågor åt nån annans vägnar, men ok. 🤷‍♂️

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Man behöver inte sträcka sig längre än att ta upp Fox news som exempel på varför det behövs en obligatoriskt utbildning i kritiskt tänkande och hur man undersöker källor för alla skolungdomar i Sverige.

Den här tråden är också ett bra exempel till varför det behövs för vuxna också.

Men förväntar mig inte mer av dagens samhällen än att vi snart har personer i den här tråden som kommer hävda att 2+2=5 för man måste ju få tänka olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja du verkar tro att allt som inte följer ett viss bild olika media inte "vill förmedla" konmer klassas som desinformation. Jag delar inte den bilden su ger, så du får gärna specificera mer.
Med det sagt du är inte den enda som påstår liknande saker. Det roliga är att många har olika exempel som inte alls stämmer och som dessutom säger emot varandra.
Så det finns många perspektiv och man kan inte dra allt över samma kam.
Känns som typisk internet mentalitet av vissa folk med skydd bakom skärmarna.

Först så tillskriver du diverse saker till andra personer "Ja du verkar...Många har .." och
Sedan skriver du "man kan inte dra allt över samma kam"
Jag tycker det låter som du inte riktigt själv följer det du själv skriver.

Ser tidigare exempel tex du skriver att någon är "svart vit", sedan får du frågan: "Vad får du för dig att jag anser att världen är svart eller vitt? Du får gärna redogöra det"
Men jag ser att du helt undviket den frågan.

Skrivet av Molotov:

Det var till att vara känslig för frågor åt nån annans vägnar, men ok. 🤷‍♂️

Kanske är det jag som är känslig när folk skriver något och sedan inte själva följer det de skriver ?
(Du drar folk över en kam med många exempel ovan..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sago:

Först så tillskriver du diverse saker till andra personer "Ja du verkar...Många har .." och
Sedan skriver du "man kan inte dra allt över samma kam"
Jag tycker det låter som du inte riktigt själv följer det du själv skriver.

Ser tidigare exempel tex du skriver att någon är "svart vit", sedan får du frågan: "Vad får du för dig att jag anser att världen är svart eller vitt? Du får gärna redogöra det"
Men jag ser att du helt undviket den frågan.

Kanske är det jag som är känslig när folk skriver något och sedan inte själva följer det de skriver ?
(Du drar folk över en kam med många exempel ovan..)

Ja jag fick inga svar på min fråga.
"Det verkar som" är väll samma sak som jag att jag inte vet, inte att jag påstår nått.. Jag förstår inte jag fick inget svar på min fråga helt enkelt.

Vad är du så upprörd över att du mpste hoppa in från sidan om. du kan gärna förklara nu har jag förklarat mitt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ännu ett steg mot fullständig kontroll och censur av internet, som en gång var fritt.
Kina ligger steget före och allting dom höll på med steg för steg håller vi också på med. Titta på dem så förstår ni vart vi är om 10 år.

Endast EUs egna desinformation kommer att tillåtas i framtiden och endast deras kontrollerade massmedia får berätta för dig vad som är sant och falskt och vad du ska tycka, tänka och göra.

Allt som kritiserar makten eller föreslår alternativt leverne i frihet kommer att stoppas.
Oavsett om det är sant eller falskt. Vad som är sant eller falskt spelar ingen roll, termerna är bara vapen dom använder för att Du ska manipuleras och godkänna att deras censur är korrekt och bra för Dig.
Det är vad som folk har tillgång till att se och uppleva som spelar roll och makten kommer att ha monopol på all propaganda under täckmanteln att det gör dig trygg på bekostnad av all frihet du inte längre kommer att minnas att du en gång haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du får gärna visa var det står kulturella skillnader. Eftersom du inte länkat och jag hittade en rapport som jag tror du menade så kan inte jag se att det står något om kulturella skillnader. Nu är kanske definitionen av "kulturella" inte glasklar.

https://bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2023-03-01-s...
I rapporten står att det:
Andra riskfaktorer har ett starkare samband med brottsligt beteende
När man jämför med faktorer som forskning identifierat som riskfaktorer för brott, exempelvis föräldrarnas uppfostringskompetens, förekomst av konflikter i familjen, skolproblem eller ett umgänge med brottsliga kamrater, visar forskningen att dessa har ett starkare samband med brottsligt beteende än socioekonomiska bakgrundsfaktorer. Det samma gäller för riskfaktorer kopplade till individen själv, till exempel brottstillåtande attityder eller impulsivitet.

Det är inte kulturella skillnader enligt mig.

Tack för att du rättade mig, du har helt rätt! Det framgår inte, enda kopplingen "kanske" skulle kunna vara barnuppfostran. Men som sagt kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Har du koll på de faktiska vetenskapliga metoderna? Det verkar inte så. Undersök dem.

Ett tips är: resultatet ska vara återupprepningsbart - försök argumentera bort ett sådant faktum.

Diskussionen blir folieprassel, då artikeln knappt skrapar på ytan vad som menas med DSA. För exempelvis artikelns rubrik blåser upp en bubbla, men det finns ingen uppbyggnad för oljudet.

I min utläggning så förutsätter jag att forskarna, oavsett slutsats, använder korrekta vetenskapliga metoder och att resultatet ska vara återupprepningsbart.

Så åter till min frågeställning, vem av dessa forskare sprider desinformation om de kommer fram till olika svar men använt korrekta metoder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Ja det stämmer, 1933 bildades Sudettyska partiet i Tjeckoslovakien. Dom ville återförenas med Tyskland och blev Tjeckoslovakiens största parti redan 1935.

Även Neville Chamberlein (Storbritanniens premiärminister) tyckte att Sudettyskarnas krav om återförening med Tyskland var rimligt och att en folkomröstning borde genomföras.

(Jag besvärar mig att att besvara din oneliner-nazi-påhopp av Flashbackkaraktär.)

De fick just över 15% i valet 1935 men lyckades inte få igång något storskaligt samarbete. Så även om du tekniskt sett har rätt att de blev det största partiet så fanns det ingen majoritet för att Suddetenland skulle bli tyskt så din information är bokstavligen irrelevant..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |