Gaming Dator FPS Problem från ingenstans?

Permalänk

Gaming Dator FPS Problem från ingenstans?

Hej folket! Jag behöver verkligen grov hjälp med ett problem som nyligen kommit för mig.
Jag spelar en hel del Call of Duty Warzone 2 och även Multiplayer och har legat på runt 150-170 fps på warzone och 200-270 FPS på multiplayer med min setup som jag kommer nämna nedan.
När jag skulle spela igår så upptäckte jag att det inte flöt på alls och något måste ha blivit galet. Jag toppade på 80 FPS på multiplayer där jag tidigare legat på 200-270 fps och warzone vill jag knappt tala om. Jag når som max 70 FPS?!?

Jag köpte min dator för 3 månader sedan och varit i kontakt med Komplett som bett mig uppdatera bios samt göra en clean install på grafik rutinerna utan framgång. Jag har kört benchmark och skickat till Komplett men dom säger att dom inte kan se något Fysiskt fel på datorn, men jag vet ju själv att något är galet. Jag körde en benchmark i cod där det står att jag kör 98% bottleneck på CPU och 2% på GPU så den använder ju knappt mitt grafikkort?

Vad kan vara anledningen till att min FPS har gått från topp till bott på bara någon dag? Alla tips mottages på vad jag ska testa, för det är helt sjukt vad dålig prestanda jag fått från ingenstans. Känns som jag provat ALLT men jag hoppas det finns någon hjälte här inne som kan hjälpa mig med mitt problem.

Detta är min setup:
ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070 Ti V2 OC
Intel Core i9-12900F CPU Tray
Cooler Master ML240L V2
Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI Moderkort
Corsair TX750M, 750W PSU (2020 edition)
Windows 11 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille19951:

Hej folket! Jag behöver verkligen grov hjälp med ett problem som nyligen kommit för mig.
Jag spelar en hel del Call of Duty Warzone 2 och även Multiplayer och har legat på runt 150-170 fps på warzone och 200-270 FPS på multiplayer med min setup som jag kommer nämna nedan.
När jag skulle spela igår så upptäckte jag att det inte flöt på alls och något måste ha blivit galet. Jag toppade på 80 FPS på multiplayer där jag tidigare legat på 200-270 fps och warzone vill jag knappt tala om. Jag når som max 70 FPS?!?

Jag köpte min dator för 3 månader sedan och varit i kontakt med Komplett som bett mig uppdatera bios samt göra en clean install på grafik rutinerna utan framgång. Jag har kört benchmark och skickat till Komplett men dom säger att dom inte kan se något Fysiskt fel på datorn, men jag vet ju själv att något är galet. Jag körde en benchmark i cod där det står att jag kör 98% bottleneck på CPU och 2% på GPU så den använder ju knappt mitt grafikkort?

Vad kan vara anledningen till att min FPS har gått från topp till bott på bara någon dag? Alla tips mottages på vad jag ska testa, för det är helt sjukt vad dålig prestanda jag fått från ingenstans. Känns som jag provat ALLT men jag hoppas det finns någon hjälte här inne som kan hjälpa mig med mitt problem.

Detta är min setup:
ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070 Ti V2 OC
Intel Core i9-12900F CPU Tray
Cooler Master ML240L V2
Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI Moderkort
Corsair TX750M, 750W PSU (2020 edition)
Windows 11 Home

Hur ser det ut med tempraturer på datorn? Låter den mer än vanligt?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

kan du köra lite cpu benchmarks. Detta känns som ett cpu problem. Du kan också testa att sätta om thermal pasten. Du kan också se om den överhettar något. Du kan också testa att ominstallera warzone. Händer detta på något annat spel?

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Hur ser det ut med tempraturer på datorn? Låter den mer än vanligt?

Datorn har normal temp och låter inte mer än vanligt. Ska köra en CPU bench och återkommer med resultatet.

Permalänk
Medlem

Samma problem i andra spel?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kan det vara som så att du uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet?

Annars är risken stor att det bara är warzone som är trasigt som vanligt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av frong:

Samma problem i andra spel?

Har märkt av det lite i WoW, men det är inte alls lika krävande. Men mest är det i Cod som det spökar.

Permalänk

Har återställt till gamla grafikkorts drivrutiner utan framgång, även testat dom nya.

Permalänk
Medlem

Vad får du för poäng i cinebench23? Kan du ladda hem hwinfo och ta en print precis i slutet av cinebench?

Userbenchmark kan också vara hjälpligt i detta fall få det visar frekvenser på alla saker. Bör väl dock inte användas för att jämföra komponenter.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille19951:

Har märkt av det lite i WoW, men det är inte alls lika krävande. Men mest är det i Cod som det spökar.

Det spelet har ju en historia av att "gå sönder". Så, funkar det bra i andra spel skulle jag tro på det istället för att det är problem med burken.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det kan hända att nVIDIA inställningar ändrar sig när man uppdaterar drivrutinerna. Kolla så att du har Vsync avslaget i nvidia kontrollpanel.
Kolla sen även att du har rätt hz inställt i densamma.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Skrivet av Oppna:

Vad får du för poäng i cinebench23? Kan du ladda hem hwinfo och ta en print precis i slutet av cinebench?

Userbenchmark kan också vara hjälpligt i detta fall få det visar frekvenser på alla saker. Bör väl dock inte användas för att jämföra komponenter.

Här är en bild på Hwinfo när jag körde testet i CINEBENCH

https://ibb.co/DVFrR4W

Permalänk
Medlem

Länken till bilden fungerar inte. Men vad får processorn för resultat i cinebench när du kör ett multi-core pass?

Om benchmarks inte uppvisar problem skulle jag nog först och främst blåst om Windows på datorn för att utesluta programvara som ligger i bakgrunden och stör. Razer synapse och alla dess olika tillägg har orsakat mycket problem med deras "game boost" funktioner som i själva verket slaktar prestandan istället. Har löst många problem genom att ta bort det skräpet.

Permalänk

Jag tror att kylaren till processorn har ballat ur och kyler jätte dåligt. Processorn når en temp på 100c vid minsta belastning. Ska känna lite på slangar mellan kylaren och cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille19951:

Jag tror att kylaren till processorn har ballat ur och kyler jätte dåligt. Processorn når en temp på 100c vid minsta belastning. Ska känna lite på slangar mellan kylaren och cpu

Som sagt så fungerar inte länken. Men om tempen går upp till 100grsder direkt så har du ju i princip hittat felet

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille19951:

Jag tror att kylaren till processorn har ballat ur och kyler jätte dåligt. Processorn når en temp på 100c vid minsta belastning. Ska känna lite på slangar mellan kylaren och cpu

Mest troligt så har nog pumpen dött då, om inte monteringen av kylaren har varit dålig. Men då den fungerade bra innan verkar inte det vara fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille19951:

Jag tror att kylaren till processorn har ballat ur och kyler jätte dåligt. Processorn når en temp på 100c vid minsta belastning. Ska känna lite på slangar mellan kylaren och cpu

Då är det nog det som är problemet och din CPU throttlar för att skydda sig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille19951:

Hej folket! Jag behöver verkligen grov hjälp med ett problem som nyligen kommit för mig.
Jag spelar en hel del Call of Duty Warzone 2 och även Multiplayer och har legat på runt 150-170 fps på warzone och 200-270 FPS på multiplayer med min setup som jag kommer nämna nedan.
När jag skulle spela igår så upptäckte jag att det inte flöt på alls och något måste ha blivit galet. Jag toppade på 80 FPS på multiplayer där jag tidigare legat på 200-270 fps och warzone vill jag knappt tala om. Jag når som max 70 FPS?!?

Jag köpte min dator för 3 månader sedan och varit i kontakt med Komplett som bett mig uppdatera bios samt göra en clean install på grafik rutinerna utan framgång. Jag har kört benchmark och skickat till Komplett men dom säger att dom inte kan se något Fysiskt fel på datorn, men jag vet ju själv att något är galet. Jag körde en benchmark i cod där det står att jag kör 98% bottleneck på CPU och 2% på GPU så den använder ju knappt mitt grafikkort?

Vad kan vara anledningen till att min FPS har gått från topp till bott på bara någon dag? Alla tips mottages på vad jag ska testa, för det är helt sjukt vad dålig prestanda jag fått från ingenstans. Känns som jag provat ALLT men jag hoppas det finns någon hjälte här inne som kan hjälpa mig med mitt problem.

Detta är min setup:
ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070 Ti V2 OC
Intel Core i9-12900F CPU Tray
Cooler Master ML240L V2
Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI Moderkort
Corsair TX750M, 750W PSU (2020 edition)
Windows 11 Home

Testa ta bort Call of Duty Mappen i Dokuments, sen stäng av Core Isolation, tydligen så blir det nå vajsing med den tillsammans med deras anti-cheat. Sen boota om.

Du kan stänga av core isolation via Windows Defender.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Testa ta bort Call of Duty Mappen i Dokuments, sen stäng av Core Isolation, tydligen så blir det nå vajsing med den tillsammans med deras anti-cheat. Sen boota om.

Du kan stänga av core isolation via Windows Defender.

DU HAR RÄDDAT MITT LIV!!! NU JÄVLAR FLYTER DET PÅ

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille19951:

DU HAR RÄDDAT MITT LIV!!! NU JÄVLAR FLYTER DET PÅ

haha fan toppen! blev de stor skillnad?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

haha fan toppen! blev de stor skillnad?

Ja på alla spel typ känns det som konstigt nog, från 60-70 fps till 220 fps hahaha