Permalänk

Nytt RAM men vad ger bäst prestanda?

Hej

Det har blivit dags för nya ram moduler för min dator 1 då mina nuvarande ska ge min dator 2 något bättre kapacitet. Dator 1 har en Intel i9 10850K med Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WiFi). Idag har jag minnena CMK32GX4M2B3200C16, 2 st. Då dessa byter dator vill jag ha ett par lika bra eller något bättre, om det finns någon bättre kombo för min i9 och Asus moderkort. Har både tittat på att dubbla kapaciteten och/eller köpa snabbare moduler???

Jag cadar mycket i Fusion 360, minnet är då 40% fyllt med sina 32GB. Öppnar samma cad design på dator 2 med 16GB, minnet blir då 99% fyllt. Jag antar att bubbla minnet kommer inte ge mig någon högre prestanda för dator ???

Ska tillägga att jag kommer köra FS2020 på dator 1

Kommentarer och råd, tas tacksamt emot

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

köp bara denna. Lite snabbare än den du använder nu. Och om du behöver ha mer så kan du ju skaffa två till.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

jag har 4 av föregångare till dessa i min burk. (tror de är exakt samma bara rebrandade efter kingston köpte upp HyperX namnet)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5831522

räcker 32Gb så är dessa troligen också helt ok
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5848136

men ovan nämnare är några kronor billigare för typ samma fast corsair

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Har CAS Latency och Timing värdena någon inverkan, speciellt om man kör system OverClocking?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Skrivet av freddehboy:

Har CAS Latency och Timing värdena någon inverkan, speciellt om man kör system OverClocking?

det har det, men märkbar skillnad är diskutabelt vi snackar typ nanosekunder.

ett par minnen med 3600Mhz cl18 har ungefär samma svarstider som 3200 cl16 t.ex ~10nS medan 3600Mhz cl16 hamnar strax under 9nS svarstid

så dessa kommer ha ~1nS snabbare svarstid än de jag länkade ovan
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5827477

förutsatt att din cpu klarar att köra xmp profilen
(har för mig din cpu bara officiellt är testade med minnen upp till 3200Mhz resten är otestat territorie presic som alla DDR4 cpuer före typ intel 12/13 serien hos intel även om majoriteten kan köra iaf upp till en 3400Mhz utan problem om man inte hade riktigt oflyt i kisellotteriet)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows