EU varnar Apple för fulspel med USB Type-C

Permalänk
Medlem

🤣
Och då har vi inte ens nämnt den kombinatoriska explosionen som sker när också dataöverföringen tas med… Och strömkapacitet. Och video-kompatibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ja och ändå är de många gånger bättre än fulkablarna.
Mina Apple-kablar har åtminstone hållit i 3 år, förutom i bilen men där kör jag andra bättre kablar som är certifierade.

Har du någon statistisk underbyggnad på detta?
Efter att ha jobbat i butik som sålt både Apples kablar och tredjeparts så kan jag säga att det var same same i skadefrekvensen på Apples och de billigaste kablarna

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Apple will be apple.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Haha, vilken jäkla dickmove. Man ska nog dock inte underskatta avansen på en kabel som kostar flera hundra, skulle inte förvåna mig om kabelförsäljningen inbringar en inte helt obetydlig del av deras intäkter.

Skrivet av NiV3Rt:

Om något så är det väl ändå Apples egna kablar som har usel hållbarhet.

Det har i alla fall varit så. Gummiisoleringen verkade inte tåla hudfett, luckrades upp, och sprack/föll i bitar i Lightning-ändan som hanteras ofta.

Antar dock att de åtgärdat det sedan länge? Eller har man medvetet fortsatt med det för att kunna prångla på kunderna reservkablar till ockerpriser senare?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jaha, jag som trodde det handlade om att tjäna pengar på att sälja egna tillbehör likt det man gör idag med Lightning.
Självklart, Apple kräver ju en certifiering för att det är det bästa för konsumenten....

1. Köper du kablar från Biltema får du skylla dig själv, varför ska någon lagsättande entitet in här och gröta?
2. Biltemas kablar görs garanterat i samma fabrik och vad jag vet är dem faktiskt riktigt bra (Jag har haft en för laddning i bilen i en massa år utan problem).
3. Det är väl ändå sämre för miljön att kräva egna kablar när man har andra hemma? För det är ju det vi pratar om ifall du råkade missa den detaljen - Alla kablar du har hemma är ju inte ceritiferade, och hoppsan så måste du köpa nya. av Apple, såklart. Kanske finns en viss monetär fördel med detta ändå...

Såklart de handlar om att tjäna pengar på kablarna, men det handlar även om användarupplevelsen, för att Apple ska kunna garantera så behöver de ha koll på att utrustningen håller måttet.

Har du haft samma kabel från Biltema i bilen i 3 år så kör du antingen inte mycket med bilen, eller så har du inte telefonen ansluten hela tiden.
Min familj har gått igenom mer än 20 kablar från Biltema, samtliga börjar glappa när barnen sitter och spelar med kablarna i telefonen, det gör det inte med de bra kablarna, men funkar de för dig så ska du ju såklart fortsätta med dem.

Permalänk
Medlem

Inte ett problem för alla kablar funkar - Det är laddare som kanske skiljer sig, men om laddaren stödjer USB (Den officiella) Power Delivery så klarar den 5-20v och därmed kan användas till allt.

För att inte tala om att datan i tabellen bryter fysikens lagar men det är ett annat problem.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror snarare de kör utan port, bara trådlös laddning, det hade varit sjukt roligt!

Noooo!
Trådlös laddning är ju skräp sett till energieffektivitet.

Citat:

Testing performed by OneZero found that wireless charging uses, on average, 47% more power than wired charging.

link
Fast det är ju smidigt så:
Sorry mother earth - you need to take one more for the team.

Men: Apple is going to Apple Bra att EU sätter ner foten

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Har du någon statistisk underbyggnad på detta?
Efter att ha jobbat i butik som sålt både Apples kablar och tredjeparts så kan jag säga att det var same same i skadefrekvensen på Apples och de billigaste kablarna

Varför skulle jag behöva en statistisk underbyggnad?
Jag går efter vad som fungerar bäst för mig och min familj som är ganska stor.

Men som jag skrev tidigare, fungerar billiga kablar för er så kör på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv använde min vinkelslip för att kapa en stålbit så råkade jag med vinkelslipen komma åt biltemas usb kabel och kabeln gick av direkt. Apple kablar har ett skyddshölje av utarmat uran har jag hört och ska tåla detta.

Skämt åsido, biltemas kablar av olika modeller är riktigt bra. Jag tror de flesta som klagar på dem inte har använt dem. Sedan finns det skitkablar på Amazon, tradera etc.

Jag använder en skitkabel från Tradera, fungerar hur bra som helst. Skulle aldrig köpa nån från Biltema, alldeles för dyra.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Såklart de handlar om att tjäna pengar på kablarna, men det handlar även om användarupplevelsen, för att Apple ska kunna garantera så behöver de ha koll på att utrustningen håller måttet.

Har du haft samma kabel från Biltema i bilen i 3 år så kör du antingen inte mycket med bilen, eller så har du inte telefonen ansluten hela tiden.
Min familj har gått igenom mer än 20 kablar från Biltema, samtliga börjar glappa när barnen sitter och spelar med kablarna i telefonen, det gör det inte med de bra kablarna, men funkar de för dig så ska du ju såklart fortsätta med dem.

Om det krävde mer än 20 kablar innan man fattade att de inte höll måttet så kommer det inte att hjälpa om Apple tvingar på dig andra kablar. Det funkar för mig för jag vet vad jag får för priset, för kritiska grejer har jag riktiga saker.

Självklart - Det handlar om användarupplevelsen. Jag kan ge ett exempel;

Jag behöver låna en kabel så jag kan ladda min iPhone 15.
- Personen jag lånar ifrån har en [insert alla andra tillverkare].
Användarupplevelse - Telefonen laddar med 5W för kabeln är inte certifierad av Apple.

Jämfört med;
Jag behöver ladda min telefon.
Alla andra kablar fungerar precis lika bra, för det är en öppen standard. Det enda som sätter ev. begränsning är själva laddaren.

Edit - Okej, inte alla

Skrivet av Mayhem SWE:

Det är dock inte helt sant heller. Även i kabeln (eller kanske troligare inbyggt i kontakterna då) måste sitta ett chip som talar om vilken spänning och ström den klarar av, annars bör laddaren endast leverera 5 V om den är korrekt konstruerad.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Varför skulle jag behöva en statistisk underbyggnad?
Jag går efter vad som fungerar bäst för mig och min familj som är ganska stor.

Men som jag skrev tidigare, fungerar billiga kablar för er så kör på det.

För att du formulerat ditt inlägg som att det är en obejktiv sanning.

Fixed it for you

Skrivet av Dem8n:

Ja och ändå är de många gånger fungerar de bättre för mig än fulkablarna.
Mina Apple-kablar har åtminstone hållit i 3 år, förutom i bilen men där kör jag andra bättre kablar som är certifierade.

Om det bara är ens personliga upplevelse som spelar in ska man vara försiktig med att presentera det som objektivt sant

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det har i alla fall varit så. Gummiisoleringen verkade inte tåla hudfett, luckrades upp, och sprack/föll i bitar i Lightning-ändan som hanteras ofta.

Antar dock att de åtgärdat det sedan länge? Eller har man medvetet fortsatt med det för att kunna prångla på kunderna reservkablar till ockerpriser senare?

Är det måhända så att vissa har frätande hudfett som försvarsmekanism mot rovdjur? Jag har i varje fall aldrig haft en Apple-sladd som gått sönder. Då har jag ändå sladdar som säkert hängt med i 10 år. Har aldrig förstått hur vissa lyckas mörda sina sladdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Nu kan jag inte svara för OnePlus, men Samsung har typ en liknande sak.

Antingen får jag "snabbladdning" genom valfri USB-C, t.ex. min 65W laptop-laddare, eller så får jag "supersnabbladdning" genom min Samsung väggadapter + original-kabel (som då endast är 25W). Nu vet jag inte hur Samsung särskiljer snabbladdning från supersnabbladdning. Har inte gjort objektiva mätningar då jag upplever båda metoderna snabba nog.

Men det är inte bara Apple eller OnePlus som "verifierar" sina saker. Däremot verkar det som att Apple tänkt att helt utesluta snabbladdning utanför att deras prylar används, och det är väl det som EU varnar för att inte köra med här.

Vad jag förstått ska du kunna få supersnabbladdning även utan samsungs egna laddare. "Samsung has one key advantage over the competition — it’s built upon the universal USB Power Delivery standard. This means you can use the same adapter to fast charge your smartphone, laptop, and tablet — even if they’re all made by different manufacturers." samt "In fact, Samsung’s Super Fast Charging is based on the newer USB PD Programmable Power Supply (PPS) standard. In a nutshell, PPS enables your device to communicate and negotiate the optimal power output with the adapter in real-time. The only downside is that you need to use an adapter with USB PD PPS support — a standard USB PD charger will be capped at 18W." Dvs så länge du har en laddare som har stöd för PPS så får du supersnabbladdning (så länge du aktiverat det i OneUI) även med laddare som inte är Samsung. Källa: https://www.androidauthority.com/samsung-super-fast-charging-...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är det måhända så att vissa har frätande hudfett som försvarsmekanism mot rovdjur? Jag har i varje fall aldrig haft en Apple-sladd som gått sönder. Då har jag ändå sladdar som säkert hängt med i 10 år. Har aldrig förstått hur vissa lyckas mörda sina sladdar.

Tveksam till att de kemiska variationerna i hudsekretets sammansättning skulle vara så stora från människa till människa, dock kanske mängden utsöndringar kan variera rejält. Kan också vara en fråga om att du gör rätt, och greppar kontaktdonet, utan att ha särskilt mycket kontakt med sladden eller nåt. Faktum kvarstår dock att Apples grisdyra sladdar tycks tåla [felaktig] hantering sämre än andra avsevärt billigare alternativ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jnsson:

Vad jag förstått ska du kunna få supersnabbladdning även utan samsungs egna laddare. "Samsung has one key advantage over the competition — it’s built upon the universal USB Power Delivery standard. This means you can use the same adapter to fast charge your smartphone, laptop, and tablet — even if they’re all made by different manufacturers." samt "In fact, Samsung’s Super Fast Charging is based on the newer USB PD Programmable Power Supply (PPS) standard. In a nutshell, PPS enables your device to communicate and negotiate the optimal power output with the adapter in real-time. The only downside is that you need to use an adapter with USB PD PPS support — a standard USB PD charger will be capped at 18W." Dvs så länge du har en laddare som har stöd för PPS så får du supersnabbladdning (så länge du aktiverat det i OneUI) även med laddare som inte är Samsung. Källa: https://www.androidauthority.com/samsung-super-fast-charging-...

Se på fan!

Tackar för att du grävde fram den informationen, då är det så simpelt som att min Lenovo-laddare helt enkelt inte har stöd för PPS. Mycket nyttig information att ha

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Ganska löjligt kan jag tycka att man gör en sån här stor grej av rykte, Apple släpper ju aldrig den här typen av teknisk information i förväg. Att de dessutom inte har någon liknande begränsning på varken iPad eller Mac som båda använder USB-C, talar ju emot att detta överhuvudtaget skulle ske.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Alla andra kablar fungerar precis lika bra, för det är en öppen standard. Det enda som sätter ev. begränsning är själva laddaren.

Det är dock inte helt sant heller. Även i kabeln (eller kanske troligare inbyggt i kontakterna då) måste sitta ett chip som talar om vilken spänning och ström den klarar av, annars bör laddaren endast leverera 5 V om den är korrekt konstruerad.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Det är inte helt orimligt av Apple, för det säljs mängder av USB-kablar på Amazon m.fl som intehåller måttet - egen erfarenet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Det är dock inte helt sant heller. Även i kabeln måste sitta ett chip som talar om vilken spänning och ström den klarar av, annars kommer laddaren endast leverera 5 V om den är korrekt konstruerad.

Nja, upp till 60 W går det bra med vilken vettig kabel som helst (givet USB-C till USB-C), men över det finns det två varianter av kablar beroende på effekt*. Jag prövade faktiskt alldeles nyligen med en Sony-kabel till min bärbara med en 65 W-laddare av ren nyfikenhet. Det visade sig att kabeln till 65 W-laddaren är chippad för att ge 5 W extra... Jag var nyfiken på om det var så eller om allthop bara ljög ihop 5 W, men datorn visade 60 W med Sony-kabeln. N.b. att inget av detta är orginal, utan externa prylar. Originalladdaren har fast kabel och är på 100 W, men det är nog inte nödvändigt annat än om man plågar den maximalt och samtidigt vill ha full laddning.

*Se noterna till tabellen: https://en.wikipedia.org/wiki/USB_hardware#USB_Power_Delivery

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Ganska löjligt kan jag tycka att man gör en sån här stor grej av rykte, Apple släpper ju aldrig den här typen av teknisk information i förväg. Att de dessutom inte har någon liknande begränsning på varken iPad eller Mac som båda använder USB-C, talar ju emot att detta överhuvudtaget skulle ske.

Men det är ju gött att hacka på Apple oavsett om det finns belägg för det eller inte.

Skrivet av rewoX:

TYPISKT Apple strategi skulle jag vilja säga... dom älskar ju att låsa in deras kunder i deras ekosystem... stor anledning varför jag inte rör Apple-prylar med tång ens.

Då kommer du inte heller inse att man inte är särskilt inlåst.
Eller vad är det för inlåsning du menar på? 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är det måhända så att vissa har frätande hudfett som försvarsmekanism mot rovdjur? Jag har i varje fall aldrig haft en Apple-sladd som gått sönder. Då har jag ändå sladdar som säkert hängt med i 10 år. Har aldrig förstått hur vissa lyckas mörda sina sladdar.

Ärligt talat förvånad, jag ser folk knyta ihop kablar som vore det paracord sedan förvånas de av att kablarna går sönder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Det är dock inte helt sant heller. Även i kabeln (eller kanske troligare inbyggt i kontakterna då) måste sitta ett chip som talar om vilken spänning och ström den klarar av, annars bör laddaren endast leverera 5 V om den är korrekt konstruerad.

Aha okej, alltid kul att lära sig något nytt!
Har inte stött på det själv någon gång, men å andra sidan har jag aldrig köpt en 2 kronors kabel heller...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Snart lär man väl behöva en mjukvarulicense för att kunna snabbladda om Apple inte får kränga sina egna kablar för att tjäna lite extra pengar på

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man pratar den allra högsta laddningen eller dataöverföringen så säger jag det varken spelar så stor roll och det kan finnas argument för det.
Om Apple däremot skulle gå till extremism och endast tillåta 5W laddning, så handlar det helt klart att de medvetet väljer att göra en dålig produkt för konsumenterna. Pratar vi om 10W laddning med vanlig usb c kabel, så skulle folk "överleva" med detta. Det som är tråkigt är dock att ofta då man ej använder sin egen kabel är just när man är någon annanstans och behöver snabbladda.
Jag själv har fått gått hem 1 mil när mitt batteri på mobilen tog slut och mitt busskort inte längre går att ladda. -Ja, jag var en idiot som inte hade powerbanks. Men allt sånt tar plats och ens byxfickor är begränsade.

Angående hycklare. Så om man förespråkar en viss sak som att dataöverföringen ska vara sämre på ej Applekablar så borde man förespråka det överallt. Så man anser att samma sak ska gälla på macbook, där usb ssd, minne som ej har apple certifierade får snigelhastighet osv.
Detsamma med laddning till macbook, förespråka max 5W där också på ej godkända om man tycker det är bra på iPhone.

*edit*
När det gäller dåliga usb c kablar har jag ej stött på såna. Dock finns det gott om kassa laddare. Folk köpte en billig usb 5w laddare för över 10år sedan, denna använder de än idag på deras sprillans nya telefon.

Borde inte bussbolaget se till att folk kan ladda sina mobiler om dom kräver att busskorten är på mobiltelefonen?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tveksam till att de kemiska variationerna i hudsekretets sammansättning skulle vara så stora från människa till människa, dock kanske mängden utsöndringar kan variera rejält. Kan också vara en fråga om att du gör rätt, och greppar kontaktdonet, utan att ha särskilt mycket kontakt med sladden eller nåt. Faktum kvarstår dock att Apples grisdyra sladdar tycks tåla [felaktig] hantering sämre än andra avsevärt billigare alternativ.

Människors kemiska sammansättning och påverkan på omgivningen vågar jag mig inte på att bedöma, men hudkrämer och smink kan definitivt påverka gummi/plast. Styrker detta med egna anekdotiska bevis, jag har helt enkelt lånat ut saker som funkat fint i flera år, och så har de strax därefter (när jag fått tillbaks dem) havererat rent materialmässigt. Typ antihalk-material på telefoner som bara smulats av. Värst var Ericsson r310s (som ju har mycket gummiskydd) där materialet som varit i kontakt med händer eller kind blev lite grand som modell-lera efter att jag lånat ut den till en som hade krämer i ansiktet och på händerna varje dag. Jag bara gissar att en del krämer innehåller typ fotogen...

(jag själv avskyr att använda hudkräm)

Mina barn har Android och kablar går sönder ibland, men till 90% är felet själva kontakten som glappar. Det har blivit bättre med usb-c. Barnens kusiner har däremot iPhone / Ipad, deras kablar är alltid sönder överallt, kontakter, sprickor, kabelbrott. De köper kabelskydd etc som givetvis gör det än värre.

Våra macbook har fått kabelhaveri. Och nintendo. Gemensamt är vita eller gråa kablar. Håller svarta bättre? Våra laptop av sämre sort har haft ok kablar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Borde inte bussbolaget se till att folk kan ladda sina mobiler om dom kräver att busskorten är på mobiltelefonen?

Nu vet jag inte vart i Sverige personen du citerar bor, men i Stockholm går det att ha kortet i mobilen, men det är inget krav. Det är helt upp till kunden att se till att alltid kunna visa biljetten. Det går också att ha biljetten på ett kort.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ärligt talat förvånad, jag ser folk knyta ihop kablar som vore det paracord sedan förvånas de av att kablarna går sönder...

Man blir aldrig förvånas över vad folk lyckas med. Jag har bara en Apple-kabel som gått sönder som beskrivet, men det är en som jag haft i bilen som utsätts för solsken dagarna i ända. Men kablarna folk kommer in med på jobbet och förvånas över att dom inte fungerar, vissa ser ut som att dom använts om bogserlina. 😂

Skrivet av jnsson:

Nu vet jag inte vart i Sverige personen du citerar bor, men i Stockholm går det att ha kortet i mobilen, men det är ju inget krav. Det är helt upp till kunden att se till att alltid kunna visa biljetten. Det går också att ha biljetten på ett kort.

I Skåne är det i princip bara skolelever och pensionärer som tilldelas kort numera, alla andra förväntas ha det på telefonen. Samtliga bussar och tåg har USB-laddare.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Människors kemiska sammansättning och påverkan på omgivningen vågar jag mig inte på att bedöma, men hudkrämer och smink kan definitivt påverka gummi/plast. Styrker detta med egna anekdotiska bevis, jag har helt enkelt lånat ut saker som funkat fint i flera år, och så har de strax därefter (när jag fått tillbaks dem) havererat rent materialmässigt. Typ antihalk-material på telefoner som bara smulats av. Värst var Ericsson r310s (som ju har mycket gummiskydd) där materialet som varit i kontakt med händer eller kind blev lite grand som modell-lera efter att jag lånat ut den till en som hade krämer i ansiktet och på händerna varje dag. Jag bara gissar att en del krämer innehåller typ fotogen...

(jag själv avskyr att använda hudkräm)

Mina barn har Android och kablar går sönder ibland, men till 90% är felet själva kontakten som glappar. Det har blivit bättre med usb-c. Barnens kusiner har däremot iPhone / Ipad, deras kablar är alltid sönder överallt, kontakter, sprickor, kabelbrott. De köper kabelskydd etc som givetvis gör det än värre.

Våra macbook har fått kabelhaveri. Och nintendo. Gemensamt är vita eller gråa kablar. Håller svarta bättre? Våra laptop av sämre sort har haft ok kablar.

Glycerin är väl inte helt ovanligt i krämer?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

I Skåne är det i princip bara skolelever och pensionärer som tilldelas kort numera, alla andra förväntas ha det på telefonen. Samtliga bussar och tåg har USB-laddare.

Jo, vet det. I Stockholm så har tunnelbanan och spårvagnarna inga usb-laddare alls, lika så på pendeltåget, däremot finns det några ställen ombord som har väggkontakt. På bussarna så har nyare bussar det, men inte alla bussar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Människors kemiska sammansättning och påverkan på omgivningen vågar jag mig inte på att bedöma, men hudkrämer och smink kan definitivt påverka gummi/plast. Styrker detta med egna anekdotiska bevis, jag har helt enkelt lånat ut saker som funkat fint i flera år, och så har de strax därefter (när jag fått tillbaks dem) havererat rent materialmässigt. Typ antihalk-material på telefoner som bara smulats av. Värst var Ericsson r310s (som ju har mycket gummiskydd) där materialet som varit i kontakt med händer eller kind blev lite grand som modell-lera efter att jag lånat ut den till en som hade krämer i ansiktet och på händerna varje dag. Jag bara gissar att en del krämer innehåller typ fotogen...

(jag själv avskyr att använda hudkräm)

Mina barn har Android och kablar går sönder ibland, men till 90% är felet själva kontakten som glappar. Det har blivit bättre med usb-c. Barnens kusiner har däremot iPhone / Ipad, deras kablar är alltid sönder överallt, kontakter, sprickor, kabelbrott. De köper kabelskydd etc som givetvis gör det än värre.

Våra macbook har fått kabelhaveri. Och nintendo. Gemensamt är vita eller gråa kablar. Håller svarta bättre? Våra laptop av sämre sort har haft ok kablar.

Haha, jo, väljer sedan gammalt bort möss, tangentbord, handkontroller, etc med gummerad yta. Bara en tidsfråga innan det vulkaniseringen reverserar och det blir kladdigt. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det skulle accelereras av sebum. Hudens pH-värde är inte helt neutralt heller, sur miljö har en förmåga att kunna sätta igång/accelerera en väldig massa processer.

Intressant iakttagelse Kanske har UV-ljus ett finger med i spelet? UV-ljus tränger inte in på djupet i mörk plast. Jfr exempelvis med buntband, vita dylika blir kexiga på nolltid utomhus, till skillnad från svarta. Ett välkänt knep när man renoverar lysrörsarmaturer är också att välja svarta plastdetaljer, så slipper man göra det igen. Skälet till att man behöver renovera dem från början brukar vara att den vita isoleringen på kablarna och/eller de vita lysrörshållarna har blivit kexiga av UV-ljuset som lysrören emitterar och gått sönder.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!