Krönika: En datorbyggares lyckosamma barndom

Permalänk

"Efter att ha byggt en dator är de inte längre något mysterium" vet jag inte om jag håller med om.

Jag har byggt otaliga datorer, hade det till och med som yrke ett tag men tycker mig inte kunna påstå att jag vet hur de fungerar bara för att jag kan koppla ihop komponenterna med varandra och vet deras huvudsakliga uppgifter. Det mesta är fortfarande magi, om jag har en trasig komponent i handen som inte har synliga skador så kan jag i regel inte lista ut varför den är trasig.

Permalänk

Mitt första möte med en dator var morsans c128 som hon skaffade när jag var ~10 år nånting och läskunnig någorlunda började man intressera sig för hennes läroböcker om att programmera på den.

Så började det iaf för mig sen när vi skaffade en pc så läste man instruktionerna pärm till pärm och lärde sig att skrämma upp den stackars pentiumprocessorn för att få diablo att fungera bättre genom att öka fsb mha jumpern på moderkortet och installera så mycket 72 pin minne det gick.

Så nu ~30-35 år senare kan man hårdvara och basicly hur den fungerar typ som innehållet i sina fickor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En viss skillnad att tillverka en dator från "scratch" och att plocka ihop färdiga standard komponenter som är designade och testade för att fungera ihop.