Yamaha RX-V681 startar bara ibland

Permalänk
Medlem

Yamaha RX-V681 startar bara ibland

Jag har en åldrande Yamaha RX-V681 som ibland inte vill starta förrän man gått in i diagnostik läget. Då står det:

NO PROTECT or PS2 PRT: 195

Hittade online att det kan vara:

Power supply voltage (PS) protection detection.
Voltage detects
PS2: ± 7V, +12V, +3.3T, +VP (PRV2_PROTECTION), -3.3V
So in your case there's probably something wrong with one of these power rails and it could be as simple as a regulator going bad and not supplying sufficient voltage

Jag vet inte riktigt hur jag löser detta. Finns det någon elektronikkunnig där ute som kanske vet mer om detta?

Permalänk

Jag skulle gissa på att det är kondensatorer i en troligen switchande nätdel som börjar bli dåliga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossebrofredrik:

Jag skulle gissa på att det är kondensatorer i en troligen switchande nätdel som börjar bli dåliga.

Ja okej, har ingen aning om sånt tyvärr. Nu verkar den gått sönder helt tyvärr. Går inte att starta efter diagnostik läget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har en åldrande Yamaha RX-V681 som ibland inte vill starta förrän man gått in i diagnostik läget. Då står det:

NO PROTECT or PS2 PRT: 195

Hittade online att det kan vara:

Power supply voltage (PS) protection detection.
Voltage detects
PS2: ± 7V, +12V, +3.3T, +VP (PRV2_PROTECTION), -3.3V
So in your case there's probably something wrong with one of these power rails and it could be as simple as a regulator going bad and not supplying sufficient voltage

Jag vet inte riktigt hur jag löser detta. Finns det någon elektronikkunnig där ute som kanske vet mer om detta?

Servicemanualen finns om du kan läsa den, en del av schemat på nätdelen har du nedan så det går väl att mäta upp den om du vill, det finns också mekaniska ritningar i manualen som visar hur apparaten är ihopskruvad om du behöver det.
https://www.hifiengine.com/manual_library/yamaha/rx-v681.shtm...

P1-2. PS
Power supply voltage (PS) protection detection.
The voltage at 1 pin (PS1_PRT)/2 pin (PS2_PRT)/15 pin (PS3_PRT) of IC76 are displayed.
Voltage detects
PS1: AC12, AC-BL
PS2: ± 7V, +12V, +3.3T, +VP (PRV2_PROTECTION), -3.3V
PS3: +5.6V
Normal value
PS1: 51 to 179
PS2: 136 to 183
PS3: 126 to 177
(Reference voltage: 3.3 V=255)
* If PS1, PS2 or PS3 becomes out of the normal value range, the protection function works to turn off the power.
P1-1
DC: 50
P

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.