Köpråd robotdammsugare m. automatisk tömning

Permalänk
Medlem

Köpråd robotdammsugare m. automatisk tömning

Hej Sweclockers!

Har en lägenhet på 67 kvadrat som jag vill köpa en robotdammsugare till, och känner mig lite vilsen vad man ska välja. Vill lägga max ~6000kr. Har kikat på följande:

- Dreame Z10 Pro
- Roborock Q7 Max +
- Samsung Jet Bot+

Värdesätter följande egenskaper:

- Automattömning i basstation
- Hyfsat lättillgängliga/inte alltför dyra påsar till ovannämnda
- inte alltför hög (under 10cm)
- Att det blir rent
- Hyfsad app

Moppning är varken bu eller bä, trevligt om det funkar I guess men inget jag vill ge upp någon av ovannämnda egenskaper för.

Vad hade ni rekommenderat att man väljer?

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: ASUS ROG Azoth NX Snow | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Artisan FX Hien XL Soft | TCL 34R83Q |

Permalänk
Medlem

Av dina tre produkter så skulle jag personligen ha valt Roborock Q7 Max +. Det är också vad jag faktiskt precis har gjort just idag.

Den största anledningen till att jag inte valde Dreame D10-serien var att hela serien saknar sido-/väggsensor. Med andra ord så har den ingen aning om avståndet till väggen eller andra hinder på sidan.

I denna tyska video ser man tydligt hur D10-serien åker in mot väggen, ut från väggen, in mot väggen, ut från väggen osv. om och om igen:

Jag funderade även på Roborock S7 och S8, men tyckte att båda dessa var för dyra med tömningsstation.

Skillnaden på S7 och Q7 Max i praktiken är endast att S7 har en vibrerande del för moppning samt att den kan lyfta moppen 5mm för att dammsuga mattor utan att blöta ner (lika mycket). S7 ska ha lägre sugkraft men bättre tätning så resultatet är likvärt.

S8 tillför i princip endast kamera och samma vibrerande moppning (inkl. lyft) från S7 jämfört med Q7 Max.

Anledningen till att jag inte valde Dreame Z10 Pro är pga. avsaknaden av gummiborsten som både Dreame D10-serien och Roborock Q7 och senare har, vilken rekommenderas för hår från både djur och människor. Gummiborsten är också mycket enklare att rengöra när skräp och hår faktiskt fastnar.

Dreame Z10 Pro är dock den enda dammsugaren av alternativen som har någon typ av system för att undvika bajs och kablar men är tydligen inte jätteduktig på det jämfört med dammsugare som kostar desto mer.

@aragon har mycket erfarenhet av olika lite dyrare dammsugare (och säkert andra också) och har kanske lite att tillägga.

Jag har ingenting att säga om Samsungs robotdammsugare men troligen är den inte i närheten av lika vettig.

Dreame och Roborock har billiga påsar och tillbehör från Aliexpress om du inte vill köpa orginal, vilket är lite dyrare men finns överallt i svenska butiker. Båda fungerar med Xiaomi Mi-appen men båda har även egna appar. Home Assistant har officiellt stöd för Roborock.

Både Roborock Q7 Max + och Dreame Z10 Pro är under 10cm i höjd.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av dessa modeller då jag endast går på toppmodellerna sedan ett par år tillbaka.
Jag skulle förmodligen gått på vad @nu1mlock säger som har erfarenhet av dessa.

Men ska jag skriva något generellt så är det följande,
titta dig inte blind på utskriven sugeffekt, dom mäter på olika sätt.
du vill ha något som känner av väggar annars kommer du fula märken på dörrar och lister och dammsugare som fastnar på saker.
Personligen kommer jag aldrig mer köpa en dammsugare utan kamera, av anledningen att dom jag kört/kör älskar att fastna i saker medans dom med kamera närmast aldrig fastnar. (vår s7+ älskar toapapper och sladden till våra sängar)
kolla så du kan plocka av sidorna på borsten samt att filter är tvättbara.

Har du kollat något på ecovacs? talar man ren dammsugning är dom väldigt bra på att göra rent och håller väldigt hög kvalité åtminstone på x1ultra som vi kör på klubben. skiter du i mopp delen skulle jag ta en titt på tex https://www.ecovacs.com/se/deebot-robotic-vacuum-cleaner/DEEB... om den inte ligger för högt i pris.

Det kan ju även vara en ide att vänta lite med inköp till någon av dom lite dyrare sjunker i pris när nya modeller lanseras.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Av dina tre produkter så skulle jag personligen ha valt Roborock Q7 Max +. Det är också vad jag faktiskt precis har gjort just idag.

Den största anledningen till att jag inte valde Dreame D10-serien var att hela serien saknar sido-/väggsensor. Med andra ord så har den ingen aning om avståndet till väggen eller andra hinder på sidan.

I denna tyska video ser man tydligt hur D10-serien åker in mot väggen, ut från väggen, in mot väggen, ut från väggen osv. om och om igen:https://www.youtube.com/watch?v=UkfCrwZAnow&t=128s

Jag funderade även på Roborock S7 och S8, men tyckte att båda dessa var för dyra med tömningsstation.

Skillnaden på S7 och Q7 Max i praktiken är endast att S7 har en vibrerande del för moppning samt att den kan lyfta moppen 5mm för att dammsuga mattor utan att blöta ner (lika mycket). S7 ska ha lägre sugkraft men bättre tätning så resultatet är likvärt.

S8 tillför i princip endast kamera och samma vibrerande moppning (inkl. lyft) från S7 jämfört med Q7 Max.

Anledningen till att jag inte valde Dreame Z10 Pro är pga. avsaknaden av gummiborsten som både Dreame D10-serien och Roborock Q7 och senare har, vilken rekommenderas för hår från både djur och människor. Gummiborsten är också mycket enklare att rengöra när skräp och hår faktiskt fastnar.

Dreame Z10 Pro är dock den enda dammsugaren av alternativen som har någon typ av system för att undvika bajs och kablar men är tydligen inte jätteduktig på det jämfört med dammsugare som kostar desto mer.

@aragon har mycket erfarenhet av olika lite dyrare dammsugare (och säkert andra också) och har kanske lite att tillägga.

Jag har ingenting att säga om Samsungs robotdammsugare men troligen är den inte i närheten av lika vettig.

Dreame och Roborock har billiga påsar och tillbehör från Aliexpress om du inte vill köpa orginal, vilket är lite dyrare men finns överallt i svenska butiker. Båda fungerar med Xiaomi Mi-appen men båda har även egna appar. Home Assistant har officiellt stöd för Roborock.

Både Roborock Q7 Max + och Dreame Z10 Pro är under 10cm i höjd.

Tack för utförligt svar! Du tar upp flera bra punkter, det lutar nog mot Q7:an nu. Skönt att veta att det finns påsar tillgängliga också.

Du får väldigt gärna återkomma med dina tankar om Q7:an med tanke på att du införskaffat en.

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: ASUS ROG Azoth NX Snow | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Artisan FX Hien XL Soft | TCL 34R83Q |