Hundägare - Försäkring? till ny hund

Permalänk
Medlem

Hundägare - Försäkring? till ny hund

Tja alla nördar

Jag har nu beslutat mig för att skaffa en liten valp, mest då jag jobbar från hemmet ca 95% av tiden.
Nu ska jag hämta upp valpen om ca 7 dagar, men har kört mig helt i jungeln av alla djurförsäkringar.

Så, ni som har vovve, vad rekommenderar ni?
Jag har Länsförsäkringar som mitt vanliga försäkringsbolag..

Tacksam för bra rekommendationer..

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att inte snåla då veterinärkostnader är extremt dyra! Nöj dig inte med lägsta maxersättningen, tror det vanligaste är 60k, 90k eller 120k. Månadskostnaden blir så klart dyrare om du väljer högre maxbelopp.

På vår förra hund hade vi valt 90k som maxbelopp, vilket åts upp på 4 dagar på Strömsholms djursjukhus efter ett huggormsbett i ena framtassen. Det hela slutade tyvärr med att hunden inte klarade sig och vi fick betala 18k utöver vanliga självrisken och komma hem utan någon hund

Så nu förtiden väljer vi alltid högsta ersättningen som är möjligt oavsett om månadskostnaden blir lite högre.

Edit: Glömde ju rekommendera ett bolag, men vi har alltid kört med Agria eller Folksam och har goda erfarenheter av båda och inget krångel att få några veterinärkostnader utbetalda. Vi brukar kolla varje år strax innan förnyelsedatum och välja det som är billigast av dom två. Det är lite som med bilar, det kan skilja i pris för varje nytt år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som föregående talare så ta en med bra och högt tak. Agria har fungerat för mig. Tänk på att enbart köra BRA foder. Och undvik tex royal canin som är glorifierat bös.
Lycka till med hunden🤘

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Har agria till mina bägge katter, och tycker att de har fungerat väldigt bra. Har fått använda försäkringen ett par ggr och de har aldrig klagat. Även bonus om du har länsförsäkringar i övrigt för då dår du rabatt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Har agria till mina bägge katter, och tycker att de har fungerat väldigt bra. Har fått använda försäkringen ett par ggr och de har aldrig klagat. Även bonus om du har länsförsäkringar i övrigt för då dår du rabatt.

Agria borde vara det självklara valet här, då det är Länsförsäkringar för djur. Brukar ju vara bäst att ta samma bolag som man redan har, eftersom man brukar få bonus/rabatter om man samlar hos ett bolag. Vilket gör att man kan ta en dyrare försäkring men ändå inte betala något mera över lag.

Enda jag vet som kan vara värt är ifall det finns någon specifik sjukdom som bara något bolag täcker, vet att det till exempel bara var ett bolag som täckte tandsjukdomen FORL hos katter förut, men det kan ha blivit bättre.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.
Jag tänkte själv på Agria då jag har länsförsäkringar.
Men jag vet att min syster blev sjukt förbannad på dem då de höjde kostnaden på deras katter mer 70% efter att de blev 6år.
Nu vet jag inte om det även gäller hundar eller vad.

Men jag ska ta maxbelopp i beaktning!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Som föregående talare så ta en med bra och högt tak. Agria har fungerat för mig. Tänk på att enbart köra BRA foder. Och undvik tex royal canin som är glorifierat bös.
Lycka till med hunden🤘

Vilket foder skulle du rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Men jag vet att min syster blev sjukt förbannad på dem då de höjde kostnaden på deras katter mer 70% efter att de blev 6år.
Nu vet jag inte om det även gäller hundar eller vad.

Det står ju på deras hemsida att det är så:

Skrivet av Agria Kattförsäkringar:

Priset för en kattförsäkring bygger på de skadekostnader din kattras har haft och vilket kön katten har. Det innebär att alla kattraser ska bära sin egen kostnad.

De första åren i kattens liv är premien lägre. För katter som försäkras efter sju års ålder tillkommer ett seniortillägg. Kattungar under fyra månader och ID-märkta huskatter får rabatt.

Men det understryker ju dock vikten av att läsa det finstilta ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det står ju på deras hemsida att det är så: Men det understryker ju dock vikten av att läsa det finstilta ordentligt.

Jag säger inget emot detta alls, då hon visade att de hade ändrat dessa.
Problemet är att de ändrat dem med -30 dagar dvs, du hade ingen juste chans att byta..
Det var det enda..

Mvh

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

Har haft IF och Agria när det kommer till djur. Bägge funkade kanon när de behövdes.
Försäkring uppskattas när man ser kostnaderna för en olycka och djuren fått ligga inne några dagar, kanske en operation.

Ofta får man också rabatt om man är med i någon av rasklubbarna

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Har haft IF och Agria när det kommer till djur. Bägge funkade kanon när de behövdes.
Försäkring uppskattas när man ser kostnaderna för en olycka och djuren fått ligga inne några dagar, kanske en operation.

Ofta får man också rabatt om man är med i någon av rasklubbarna

Jag uppskattar din erfarenhet!!!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vilket foder skulle du rekommendera?

Allt e beroende på din hund alltid
Min hund äter var jag äter... utan dess kryddor...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Allt e beroende på din hund alltid
Min hund äter var jag äter... utan dess kryddor...

Alla kanske inte har råd att bjussa hunden på kyckling och annat kött varje dag lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Alla kanske inte har råd att bjussa hunden på kyckling och annat kött varje dag lol

tror inte det var foder jag frågade om...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Är det en frisk ras så hade jag jag nog startat ett ISK med månatliga insättningar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Är det en frisk ras så hade jag jag nog startat ett ISK med månatliga insättningar istället.

Jag brukar också förespråka självförsäkring, men vissa saker bör man försäkra och djur är ett sånt område, det blir väldigt dyrt, väldigt fort numer och djur är oberäkneliga både avseende sjukdomar och olyckor. Så som någon annan skrev, snarare titta på självrisk, max belopp, sjukdomar som inte täcks o.s.v.

Har bra erfarenhet av både IF och Agria som någon annan också skrev. Har IF för tillfället med högre ersättningsbelopp.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Vi betalade försäkring i några år för vår hund när vi pluggade men fick knappt ut någonting av försäkringen. Hon fick t.ex. inflammation i livmodern efter varje löp och vi bestämde tillsammans med veterinär att ta bort livmodern. Vad sa Agria? Det måste vara livshotande för att det ska gå på försäkringen. Tackar!

Förhållandevis dyr också för vad man fick (ca. 600kr i månaden): självrisk 3k+20% och maxbelopp 50k. Så fort vi hade pluggat klart och fått varsitt vettigt jobb sa vi upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vilket foder skulle du rekommendera?

Beronde på ras men Carnilove är hyffsade för pengen.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Vad kostar din valp?

Ofta har du en ganska hög självrisk när det kommer till djurförsäkring.
Alltså små saker som skrapsår, tömning av analsäckar, mild öroninflammation kommer du bekosta själv oavsett om du har en försäkring eller ej.

Sen kommer vi till allvarliga saker. De kostar ofta ganska mycket att behandla, så som benbrott, artros mm. Ofta måste du själv betala en tredjedel av kostnaden som överstigen självrisken. Alltså har du en räkning på 50.000, så betalar du en självrisk á 5000kr, plus en tredjedel av 45.000, dvs 20 tusen totalt.

Detta utöver månadspremien.

Så min ursprunbgliga frågan - vad kostar din valp? Är det billigare att köpa en ny valp om något allvarligt inträffar och ha den oförsäkrat livet ut?

PS - vi hade en oförsäkrtat hund (gatuhund utan papper, valpen kostade 2000kr), som vid 8 års åldern bröt ena tassen. Jag var inställd på att avliva, men frun så nej. Det blev en operation till en kostnad av 45.000kr plus löpande proccedurer ca 1000kr i månaden.
Hunden avlivade vi när den blev 12 år, eftersom den har slutat gå helt. Artros, atroferade muskler m.m.
Så ja, det är svårt att ta bort en familje medlem

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Har if till min hund och katter. De hade överlägset bäst försäkring för priset när jag tecknade den men det är nog rätt jämt skägg nu prismässigt. If insåg nog att deras var väldigt billig och höjde upp den till agrias nivå.

Hur som har jag alla försäkringar, utom fordon, på if. Kanske inte billigast men det är aldrig strul eller tjafs om kvitton vilket är skönt nu när vi nyttjat försäkringen ett par gånger då vovven är på ålderns höst.

Tillägg: Tror det är fast självrisk dessutom vilket är väldigt skönt om olyckan är framme 🙂 kostar ett par tusen att bara sticka in tån hos veterinären

Permalänk
Medlem

Har Agria på min katt, men dom höjde priset enormt mycket nu när han blev ett år.
Vet inte om fler upplevde stor höjning nu vid årsskiftet typ. (han är född då, så osäker om det hade med det att göra, eller att han blev ett år)

Men som dom andra säger, ta lite höjd med beloppen.
Speciellt om det är en ras som är stor (leder är dyrt att fixa, la 60-70k på min rottweiler i vetrinärskostnader pga leder)
Eller om du vet med dig att rasen du valt, har en del problem med vissa saker.
Kolla även att försäkringen täcker just dom bitarna, för det är inte alltid självklart att dom gör det tyvärr.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Folksam alla dagar i veckan!
Har det på båda mina hundar varav en haft en hel del problem och det har aldrig vart något problem med ersättning!.

Sveland har dock gratis utdragning av valptänder om det skulle behövas. Vi hade det på vår yngsta hund fram tills den tappat alla tänder sedan bytte vi. Dom hade dock bara en självriskperiod på 135 dagar varav Folksam har på 365 dagar. Dock lite högre självrisk.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Eller om du vet med dig att rasen du valt, har en del problem med vissa saker.
Kolla även att försäkringen täcker just dom bitarna, för det är inte alltid självklart att dom gör det tyvärr.

Kan bara hålla med om detta.
Raser med kända problem kan ha undantag för dessa!!!
Tex Golden retriever som en kompis hade för runt 10 år sedan.
Som fick höft problem där bak vilket är ganska vanligt, för just det felet den hunden hade så skulle en operation ha hjälpt.
Men försäkringsbolaget sa att efter en viss ålder så slutar dom stå för dessa kostnader på golden retrievers.
Och det var en ganska låg ålder vad jag minns, minns dock ej vilken ålder det var, ej heller vilket Fbolag det var.

Och det finns ju raser med kända problem som har större risker att få dessa problem än höft problem på golden retrievers.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Min förra hund var oförsäkrad, men jag hade väldigt mycket tur med henne.
Hon blev nästan 20 år gammal och hade inga problem alls förräns där i slutet då jag tyvär fick avliva henne.
Så det är inget att rekommendera iallafall.

Men nu har vi 3 chihuhuor och tanten har satt det på Folksam, det har funkat bra för oss och eftersom vi har det i husförsäkring och bilar så blir det lite rabatt.
Men sen kan du tänka på ifall det är en hona och du ska avla på henne att du letar upp ett försäkringsbolag som täcker kejsarsnitt för där kan det bli väldigt dyrt annars, kommer inte ihåg vad det hette men nog inte så svårt att googla fram ett vettigt alternativ.

Sen som några har sagt angående foder, snåla inte in där.
Lägg hellre några extra kronor och få ett bra foder, du kommer spara in på det i längden och hunden ska ju ha det lite bättre än en annan

Permalänk
DingDongerMcDongface

Nu har jag inte hund, men katt, och mitt främsta tips är väl som följande:

Fundera på vad du är villig att göra för ditt djur och huruvida försäkringens villkor täcker det. Enklare varianter har inte alltid täckning för vissa behandlingar, även om beloppet räcker.

Prioritera låg rörlig självrisk före den fasta, om du vill få ned premiekostnaden. Den fasta biten betalar man generellt sett bara en gång under en försäkringsperiod, men den rörliga (brukar vara mellan 15-25%) betalar man alltid. Skulle man ha otur och stå med en saftig veterinärräkning kommer det sannolikt spela större roll huruvida man måste betala 15 eller 25 procent av det beloppet och mindre roll huruvida den fasta avgiften var 1500 eller 2500 kronor.

Veterinärvårdsbelopp: Personligen lägger jag mig aldrig lägre än 60 000 kronor i veterinärvårdsbelopp. Det räcker med ett akutbesök med inläggning över natten för att vara uppe i 20-30k. Med det sagt, har du inte buffert eller råd att täcka självrisken för ett högre belopp är väl frågan huruvida det gör någon större nytta. Har man en rörlig självrisk på säg 15% gör det ju ingen nytta att ha ett veterinärvårdsbelopp på 120k, om man inte har råd att lägga ut motsvarande 15% av det beloppet.

Edit: Personligen har jag Svedea och är nöjd, men jag har också både uppfödarrabatt och flerkattsrabatt, så jag har dålig koll på om det är ett prisvärt alternativ för hund och "vanliga" djurägare. Brukar råda att vara lite försiktig med de väldigt nya och inte lika etablerade försäkringsbolagen. Bara nu för några veckor sedan meddelade exempelvis Manypets att de lägger ned verksamheten i Sverige efter bara några år på marknaden och jag vet flera djurägare som står inför att antingen få reservationer på nya försäkringar hos andra bolag, eller behöva käka en många gånger dyrare premie.

Permalänk
Medlem

Glöm bara inte att läsa om eventuella friskrivningar, Agria är mästare på detta som jag tyvärr blev varse om i år. Men allt är mitt fel, det stod ju faktiskt i deras avtal bara att jag läste det för dåligt när jag tecknade försäkringen för 6 år sen. Man blir ju sur, mest på mig själv, att jag betalat dyrt så många år och sen inte får tillbaka något för just denna skada.

Sen i övrigt, veterinärer är dyra, så snåla inte med ersättningsbeloppet.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Den fasta biten betalar man generellt sett bara en gång under en försäkringsperiod

Hos just Agria verkar detta bara gälla deras dyraste försäkring, iaf nu när vi kollar runt. Vi har idag Manypets som försäkringsbolag och har ingen fast självrisk alls, och med frekventa små besök är det väldigt skönt. Dom har också varit väldigt bra att ha att göra med, inte minsta antydan till strul. Tyvärr lägger dom ner sin verksamhet i Sverige så vi har dom bara ett år till. Därefter lär det bli just Agria då vi fått ett övergångserbjudande via Hundar utan hem, men det kommer bli betydligt dyrare oavsett och tidigare erfarenhet av just Agria har inte varit klockrena. Men vi får väl se. Jag skulle inte vilja stå utan försäkringen.

edit* Såg att du la till ett stycke om Manypets. Det är absolut vettigt att ta ett etablerat bolag, speciellt med valp där man helst inte ska byta försäkring sen. Hundar utan hems övergångserbjudande till Agria är 50% rabatt ett år, ingen reservation för tidigare sjukdomar eller skador samt ingen karens för hundar som Agria tar över från ManyPets. Så det är lite därför vi känner oss "tvingade" att gå till just Agria. Det känns tryggast i sammanhanget.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av macmann1:

Hos just Agria verkar detta bara gälla deras dyraste försäkring, iaf nu när vi kollar runt. Vi har idag Manypets som försäkringsbolag och har ingen fast självrisk alls, och med frekventa små besök är det väldigt skönt. Dom har också varit väldigt bra att ha att göra med, inte minsta antydan till strul. Tyvärr lägger dom ner sin verksamhet i Sverige så vi har dom bara ett år till. Därefter lär det bli just Agria då vi fått ett övergångserbjudande via Hundar utan hem, men det kommer bli betydligt dyrare oavsett och tidigare erfarenhet av just Agria har inte varit klockrena. Men vi får väl se. Jag skulle inte vilja stå utan försäkringen.

edit* Såg att du la till ett stycke om Manypets. Det är absolut vettigt att ta ett etablerat bolag, speciellt med valp där man helst inte ska byta försäkring sen. Hundar utan hems övergångserbjudande till Agria är 50% rabatt ett år, ingen reservation för tidigare sjukdomar eller skador samt ingen karens för hundar som Agria tar över från ManyPets. Så det är lite därför vi känner oss "tvingade" att gå till just Agria. Det känns tryggast i sammanhanget.

Ja jag har sett att det är ett par stycken som kör liknande kampanjer. Har för mig att det är Hedvig som tar över befintliga kunder annars och tyvärr är det väl så att Manypets varianter utan fast självrisk och dylikt inte var en hållbar modell rent kostnadsmässigt. Det vanligaste annars är att man betalar den fasta självrisken en gång per 130 eller 135 dagar. Vissa har lite längre eller lite kortare, men där var väl ungefärliga normen tidigare iaf.

Jag blir personligen lite skeptisk mot många av de nya som utlovar väldigt låga priser men väldigt hög ersättning och många förmåner. I min värld är det svårt att få ihop de båda, särskilt eftersom veterinärvård inte direkt blivit billigare. Med det sagt betyder det ju inte att bolaget i sig är dåligt att ha och göra med, och detsamma gäller ju åt andra hållet. Ett bra etablerat bolag kan ha bra försäkring och villkor, men urkass kundtjänst. Hade Agria tidigare och det var okej, men bytte till Svedea eftersom det på den tiden (cirka 2017) var samma villkor till betydligt lägre pris. Nu är jag kvar för att mina kastrater börjar bli lite äldre och vissa skulle få reservationer vid byte.

Värt att notera är att priset påverkas av många faktorer. Djursort, ras, hona eller hane, var man bor osv. Jättesvårt att jämföra priser mellan olika personer eller hushåll, vilket är varför jag brukar rekommendera att kolla på villkor istället.

Permalänk
Medlem

Skaffa försäkring innan hunden fyller 4 månader om du vill ha billigare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Har sveland som vi är nöjda med

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.