Permalänk
Medlem

Rekommendation för lödkolv?

Är total nybörjare på lödda och ska bara ha den till lite reperationer och modifikationer av mindre elektronik.
Letar efter något relativt billigt men ändå med kvalitet nog att utföra ett bra jobb och som kommer hålla ett tag.

Skulle föredra om jag kan hitta den i en fysisk butik, men det är dock inte ett krav.
Detta är vad jag har landat på för tillfälligt.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Är intresserad vad någon med mer erfarenhet tycker, täcker den mina behov eller har ni annan rekommendation

EDIT: beställde en pinecil, tror den kommer fungera utmärkt till mina behov

Permalänk

Oj en sån där fin har inte ens jag som löder endel Du börjar med riktiga grejer! Kör hårt

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Den funkar säkert för dina behov. Kabeln ser dock rätt stel ut av bilden att döma, och det finns typ inget värre än att fightas med en sådan när man försöker löda med precision. Kanske något du vill kolla upp/känna på innan köp

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Vive la liberté!

Fråga som dyker upp titt som tätt, kolla gärna in kolvar med värmeelementet i spetsen (Ex Pinecil).
De är betydligt trevligare jämfört mot motsvarande med värmeelementet i handtaget.

Tråd från i närtid när samma fråga dök upp.
#20080151

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kan varmt rekommendera lödstationer med ställbara grader. Brukar även finnas med varmluft då för en liten extra kostnad.

Kolla amazon, de är inte dyra sett till vad du får !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Fråga som dyker upp titt som tätt, kolla gärna in kolvar med värmeelementet i spetsen (Ex Pinecil).
De är betydligt trevligare jämfört mot motsvarande med värmeelementet i handtaget.

Tråd från i närtid när samma fråga dök upp.
#20080151

Har kollat lite om pinecil och är ganska imponerad med tanke på priset. Tror faktiskt jag kommer beställa en pinecil
Tack för hjälpen

EDIT: vad skulle du rekommendera för usb-c vägg adapter för få ut rimlig watt ur den

Permalänk
Vive la liberté!

Se till att köpa USB-C kabel i silikon ex denna https://droneit.se/product/pinecil-usb-type-c-to-usb-type-c-s...
Så går det bra med vilken USB-C som matar ut 65W+ som helst
Ex denna
https://www.pricerunner.se/pl/528-3202750917/Batterier-Laddba...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Se till att köpa USB-C kabel i silikon ex denna https://droneit.se/product/pinecil-usb-type-c-to-usb-type-c-s...
Så går det bra med vilken USB-C som matar ut 65W+ som helst
Ex denna
https://www.pricerunner.se/pl/528-3202750917/Batterier-Laddba...

Ska leta lite till men hittills är dom flesta sidorna lika dyra eller dyrare än kostnaden för pinecil med frakten inräknad från pine64's egna sida, och dom säljer även 65W adapter och silikon usb-c till usb-c kabel till rimligt pris så kan lika gärna ta hela paketet därifrån

Permalänk
Medlem

Jag har den som kostar 299,90 från Kjell och jag är nöjd med den. Verktyg man använder sällan behöver inte vara professionella. Jag har en gång för länge sedan klarat av flygvapnets mjuklödnings certifikat. Så viss erfarenhet har jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag har den som kostar 299,90 från Kjell och jag är nöjd med den. Verktyg man använder sällan behöver inte vara professionella. Jag har en gång för länge sedan klarat av flygvapnets mjuklödnings certifikat. Så viss erfarenhet har jag.

Ja som jag nämnde ovan så blev det en pinecil. Betydligt mindre, lite billigare och verkar kunna prestera väldigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimZiii:

Ja som jag nämnde ovan så blev det en pinecil. Betydligt mindre, lite billigare och verkar kunna prestera väldigt bra

Pinecil och liknande temperaturreglerbara lödkolvar är väldigt trevliga alternativ, har en TS80P för fältarbeten. Brukar rekommendera dem till nybörjare, men senaste gångerna har nybörjare i fråga redan ställt in sig på billighetsalternativet från Classe, Kjell, etc, så kände inte för att skriva ännu en avhandling utan förmodad nytta. Du verkar ju dock ha låtit dig övertalas

Du undrade om laddare. Kolla vilka snabbladdningsstandarder lödkolven klarar (PD, QC, etc), vilken effekt den maxar ut på med respektive standard, och skaffa en laddare som kan leverera maxeffekt med önskad standard. Om USB-lödkolvar har en svaghet så är det den förhållandevis låga effekten, man vill ha allt man kan få. Tycker Ugreen har bra grejer, om du vill ha tips om ett specifikt fabrikat.

Följsam [silikon]sladd som det tipsats om tidigare är ett måste, se till att den också är specad för önskad effekt.

När du fått din Pinecil och bekantat dig med den kan du ta en kik på IronOS också, och se om det är något för dig. Japp, customfirmware till lödkolv, ganska bisarrt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Pinecil och liknande temperaturreglerbara lödkolvar är väldigt trevliga alternativ, har en TS80P för fältarbeten. Brukar rekommendera dem till nybörjare, men senaste gångerna har nybörjare i fråga redan ställt in sig på billighetsalternativet från Classe, Kjell, etc, så kände inte för att skriva ännu en avhandling utan förmodad nytta. Du verkar ju dock ha låtit dig övertalas

Du undrade om laddare. Kolla vilka snabbladdningsstandarder lödkolven klarar (PD, QC, etc), vilken effekt den maxar ut på med respektive standard, och skaffa en laddare som kan leverera maxeffekt med önskad standard. Om USB-lödkolvar har en svaghet så är det den förhållandevis låga effekten, man vill ha allt man kan få. Tycker Ugreen har bra grejer, om du vill ha tips om ett specifikt fabrikat.

Följsam [silikon]sladd som det tipsats om tidigare är ett måste, se till att den också är specad för önskad effekt.

När du fått din Pinecil och bekantat dig med den kan du ta en kik på IronOS också, och se om det är något för dig. Japp, customfirmware till lödkolv, ganska bisarrt

Ja jag kollade lite youtube videos och blev ganska imponerad över hur den presterade, speciellt med tanke på storleken och priset, antagligen pga att värmeelement sitter i spetsen som den presterar högre än jag förväntat mig.
Ska kolla upp ironOS medans jag väntar på den, och ska ha ugreen i åtanke nästa gång jag behöver en adapter men tog faktiskt allt från deras egna hemsida. Fick pinecil, pinepower (deras 65W 3ports adapter), 1,5m silikon sladd och deras mini ställ för 670kr, med frakten inräknad.
Men det stod att dom inte dragit något för vat och skatt än så håller tummarna för att tullen inte ska ta mitt paket gisslan.
Kommer aldrig glömma första gången tullen gjorde så med ett paket från kina, dom skickade ett mörkt otydligt foto på mitt paket via sms och krävde betalning för släppa vidare det.
Kunde inte låta bli att skratta för det kändes verkligen som en gisslantagare som begärde lösen.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimZiii:

Ja jag kollade lite youtube videos och blev ganska imponerad över hur den presterade, speciellt med tanke på storleken och priset, antagligen pga att värmeelement sitter i spetsen som den presterar högre än jag förväntat mig.
Ska kolla upp ironOS medans jag väntar på den, och ska ha ugreen i åtanke nästa gång jag behöver en adapter men tog faktiskt allt från deras egna hemsida. Fick pinecil, pinepower (deras 65W 3ports adapter), 1,5m silikon sladd och deras mini ställ för 670kr, med frakten inräknad.
Men det stod att dom inte dragit något för vat och skatt än så håller tummarna för att tullen inte ska ta mitt paket gisslan.
Kommer aldrig glömma första gången tullen gjorde så med ett paket från kina, dom skickade ett mörkt otydligt foto på mitt paket via sms och krävde betalning för släppa vidare det.
Kunde inte låta bli att skratta för det kändes verkligen som en gisslantagare som begärde lösen.

Tack för hjälpen

Jo, de blir varma snabbt, men de orkar inte riktigt med när man ska jobba med flerlagers laminat, stora komponenter, stora jordplan, etc, som leder bort mängder av värme. Särskilt avlödning är vanskligt. T ex är det nog så gott som omöjligt att recappa ett moderkort med en USB-lödkolv utan förvärmning.

Aha, ja, har de alla grejer som behövs är det såklart ingen dum idé att ta det där. Nånstans får man ju anta att tillbehören de säljer är lämpliga för lödkolven

Haha, ja, saknas bara ett brev med bokstäver urklippta ur tidningen. "Vi har din lödkolv! Betala, annars...."

Tillägg: klickade in mig på silikonsladden som länkades tidigare i tråden. Något jag hade älskat är en dylik med mycket kortare, alternativt 45-gradersvinklat kontaktdon. Tyvärr ger de där långa kontaktdonen sladdens vikt en viss hävstång, och resulterar i att onödigt mycket sladd är l luften, så det blir lite krig med den helt oavsett hur följsam den än må vara.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimZiii:

Är total nybörjare på lödda och ska bara ha den till lite reperationer och modifikationer av mindre elektronik.
Letar efter något relativt billigt men ändå med kvalitet nog att utföra ett bra jobb och som kommer hålla ett tag.

Skulle föredra om jag kan hitta den i en fysisk butik, men det är dock inte ett krav.
Detta är vad jag har landat på för tillfälligt.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Är intresserad vad någon med mer erfarenhet tycker, täcker den mina behov eller har ni annan rekommendation

EDIT: beställde en pinecil, tror den kommer fungera utmärkt till mina behov

den du länkar till är riktigt bra, köpte den efter testat en jäkla gäng olika modeller.
den funkar utmärkt för allt från att löda kretsar eller ledtejp till större lödningar ute.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jo, de blir varma snabbt, men de orkar inte riktigt med när man ska jobba med flerlagers laminat, stora komponenter, stora jordplan, etc, som leder bort mängder av värme. Särskilt avlödning är vanskligt. T ex är det nog så gott som omöjligt att recappa ett moderkort med en USB-lödkolv utan förvärmning.

Tydligen skall EPR stödjas nu (28V, 3A) vilket ger ca 126W med korta spetsar. Inte hunnit prova dock, har inte en laddare som stödjer mer än 100W, samt inte uppdaterat ironOS. Men med EPR borde det finnas kraft nog även för kraftigare jobb. Är nog inte billigt dock

Permalänk

Jag har en enkel lödkolv (45w) med bara en spets som kostar typ 70kr och har lött alla möjliga grejer med den, onödigt att slänga pengar på något proffsmodell som man använder sällan som någon redan nämnt. Viktigast är att det blir tillräckligt varmt och att du eventuellt kan byta ut spetsar till 2-3 olika. Spara pengar!

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jo, de blir varma snabbt, men de orkar inte riktigt med när man ska jobba med flerlagers laminat, stora komponenter, stora jordplan, etc, som leder bort mängder av värme. Särskilt avlödning är vanskligt. T ex är det nog så gott som omöjligt att recappa ett moderkort med en USB-lödkolv utan förvärmning.

Tillägg: klickade in mig på silikonsladden som länkades tidigare i tråden. Något jag hade älskat är en dylik med mycket kortare, alternativt 45-gradersvinklat kontaktdon.

Jo det kan jag tänka mig, men förtillfälligt kommer jag nog bara använda den till små jobb, som mindre modifieringar av spel konsol och byte av komponenter vid behov. Först på listan ligger tex att byta analog stick moduler på en ps5 kontroll, så avlödningar på den skalan hoppas jag verkligen den klarar. 🙂

Ja vinklat kontaktdon hade varit ganska bra, tyvärr slog det inte mig att leta upp en vinklad när jag beställde.

Skrivet av §zgeMbit/s§:

Jag har en enkel lödkolv (45w) med bara en spets som kostar typ 70kr och har lött alla möjliga grejer med den, onödigt att slänga pengar på något proffsmodell som man använder sällan som någon redan nämnt. Viktigast är att det blir tillräckligt varmt och att du eventuellt kan byta ut spetsar till 2-3 olika. Spara pengar!

Håller med, men det var bara ett förslag och jag bad om åsikter och alternativa rekommendationer. Skrev även att jag köpte en betydligt billigare lödkolv, blev en pinecil som kostade 250kr före frakt och skatt.
För väldigt längesedan blev jag rekommenderad en liten gasdriven lödkolv till mina små projekt hemma, och jag som inte visste det minsta om lödkolvar köpte en och ja, det var inte den bästa lödkolven för mindre elektronik.
Så nu när jag bestämde mig för köpa en riktig lödkolv ville jag inte slänga iväg 200-300 på något som åter igen var billigt skräp som var besvärlig att jobba med och gjorde ett dåligt jobb, för att antagligen behöva köpa något lite dyrare igen längre fram, så jag hittade något mellan dom lite dyrare och jätte billiga, och 30% rabatten va ett plus.
Men folk verkar väldigt nöjda med deras pinecil och jag gillade det jag såg och läste om den så valde den istället