Lagringsdisk - SSD eller HDD 2023?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hum, fabrikat bör väl inte spela roll, eller?

nu har jag en WD SN850 1 TB med typ samma mängd skrivningar (45-55 GB/dygn för det mesta).

Har en SN850 2TB, köpt inte allt för länge efter de släpptes, 284TB skrivna. I början på året så hade jag fyllt den till ~300GB ledigt och då började den frysa vid hårdare skrivbelastning. Inga SMART-fel, inget i felloggar mer än att den misslyckas med att skriva ett block, även vid upprepade försök. Snackade med NewMaxx som skriver SSD-köpguider och han nämnde att han hört lite rapporter om batch med dålig flash till någon WD SN, men var lite osäker vilken det var exakt.
Har bytt ut den nu för att kunna köra lite ytterligare felsökningar, men inte tagit tag i det.
13,5TB skrivna på 30 dagar där på nya.

Permalänk
Medlem

Ingen metod är idag bra nog att lita på utan backup

Minst tre kopior
På minst två olika platser
På minst två olika lagringsmedium

SSD/HDD är idag ganska jämförbara, och skulle personligen inte lita på någon av dem för mycket mer än 5-10 år innan man för investera i minst en ny kopia

Och RAID är inte backup, RAID är ett sett att hålla bättre tillgänglighet på en kopia. Även RAID6 är bara en kopia

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Har en SN850 2TB, köpt inte allt för länge efter de släpptes, 284TB skrivna.

13,5TB skrivna på 30 dagar där på nya.

Hur lyckas man med detta? Över 250 GB/dygn på den första och 450 GB/dygn på den andra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thu:

Har en SN850 2TB, köpt inte allt för länge efter de släpptes, 284TB skrivna. I början på året så hade jag fyllt den till ~300GB ledigt och då började den frysa vid hårdare skrivbelastning. Inga SMART-fel, inget i felloggar mer än att den misslyckas med att skriva ett block, även vid upprepade försök. Snackade med NewMaxx som skriver SSD-köpguider och han nämnde att han hört lite rapporter om batch med dålig flash till någon WD SN, men var lite osäker vilken det var exakt.
Har bytt ut den nu för att kunna köra lite ytterligare felsökningar, men inte tagit tag i det.
13,5TB skrivna på 30 dagar där på nya.

Hm jo, det där låter ju inte normalt.
Min är på dryga 26 TB skrivna nu sedan Nov 2021.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingen metod är idag bra nog att lita på utan backup

Minst tre kopior
På minst två olika platser
På minst två olika lagringsmedium

SSD/HDD är idag ganska jämförbara, och skulle personligen inte lita på någon av dem för mycket mer än 5-10 år innan man för investera i minst en ny kopia

Och RAID är inte backup, RAID är ett sett att hålla bättre tillgänglighet på en kopia. Även RAID6 är bara en kopia

3 kopior
2 olika lagringsmedia
1 ska vara off site

Ska sägas att cd, dvd och blu-ray inte alltid håller måtten de heller, och band också kan bli dåliga, så återläsningstest måste utföras med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

3 kopior
2 olika lagringsmedia
1 ska vara off site

Ska sägas att cd, dvd och blu-ray inte alltid håller måtten de heller, och band också kan bli dåliga, så återläsningstest måste utföras med jämna mellanrum.

Absolut! Ingen media är säker, man får se allt som en process som man får leva med och underhålla regelbundet. Man blir aldrig klar

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Enligt min uppfattning (kan vara helt fel, så lita inte blint på detta) så känns det som att det fortfarande är bäst att långtidslagra viktiga saker på HDDs (med backup såklart). En HDD som är på väg att krascha kan man (i många fall, inte alla såklart) bli förvarnad om pga ljud, att den börjar prestera abnormalt, S.M.A.R.T-info varnar osv.

En SSD kan dö från ingenstans, trots att alla värden visar bra. Det man har att gå på är typ driftstemp, TBW, men de flesta bra SSD:s har ju om man valt "rätt" modell 1000-2000+ TBW. Och garantitiden kan hinta lite också, 5 års garanti, vilket tyder på att tillverkaren efter interna tester räknat med att större majoriteten av enheterna kommer att klara det. Men det kan även ge en falsk trygghet, och en dag är SSDn död.

De anekdoter jag har hört om är oftast att någons HDD börjar låta konstigt, den kan kopplas ur och ersättas och de flesta hinner kopiera över all data till nyinköpt disk utan att förlorat någon data. Medan bekantas SSDs dött över natten från att man stänger av den på kvällen, och försöker sätta på dagen efter utan lycka. Men som sagt, anekdoter.

Om man tex ser lagringsenheten som ett flygplan. Med en HDD har det liksom inte blivit en katastrofal flygolycka, så man har möjlighet och tid att nödlanda på ett plant fält, vatten eller större väg. Men med SSDn så är det mer så att båda vingarna rycks av utan förvarning och det blir en katastrofal dödlig olycka där inte mycket går att rädda.

Av en handfull döda hårddiskar genom åren har jag endast vid ett tillfälle lyckats rädda data. Det var när hårddisken plötsligt började ge ifrån sig missljud och datorn bete sig konstigt. Känt fel på dessa diskar (någon gammal IBM-modell på 120GB om jag minns rätt). Jag hann kopiera det viktigaste innan den dog helt (backuper är för fegisar).

Med SSD;er har jag hittills inte varit med om några dödsfall, bortsett från en trasig SATA-kontakt. Överprovisionering ska dock hjälpa och göra disken fortsatt användbar om den börjar ge upp på livet. Då kan man eventuellt lyckas rädda lite data innan det är godnatt.

Bästa är ju dock att ha vettiga strategier för att hantera eventuellt haveri. En ensam SSD eller HDD är ju ingen bra strategi för att lagra viktiga saker över tid. Fast ingen minns heller en fegis.

För övrigt bör en SSD klara betydligt mer än vad tillverkarna anger. Se detta test:
https://techreport.com/review/the-ssd-endurance-experiment-th...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

För övrigt bör en SSD klara betydligt mer än vad tillverkarna anger. Se detta test:
https://techreport.com/review/the-ssd-endurance-experiment-th...

Här en en viktig grej att ta fasta på ur artikeln angående hur firmware i SSDs agerar när den registrerar att enheten nått slutet av sin livstid: "shift into read-only mode and then to brick itself when the power is cycled".

Den stackars sate som inte vet om detta och bootar om för att "datorn krånglar" går miste om sin sista chans att kopiera informationen. Upplevde precis detta för ett tiotal år sedan på en dator jag skulle fixa något på, och det var något annat SMART-felmeddelande som inte hade med slitaget att göra. Jag är lite osäker på om det var en dialogruta från Windows eller om den hade någon övervakningsprogramvara som körde i bakgrunden som varnade SMART-fel. Jag kopierade allt av värde till en annan enhet hursomhelst, och vid omstart brickades enheten totalt och gick inte att accessa mer.

Det jag inte lärde mig förrän långt senare är att det är enhetens firmware som stoppar möjligheten att fortsätta använda den vid vissa fel, och att det triggas vid nästa omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Här en en viktig grej att ta fasta på ur artikeln angående hur firmware i SSDs agerar när den registrerar att enheten nått slutet av sin livstid: "shift into read-only mode and then to brick itself when the power is cycled".

Den stackars sate som inte vet om detta och bootar om för att "datorn krånglar" går miste om sin sista chans att kopiera informationen. Upplevde precis detta för ett tiotal år sedan på en dator jag skulle fixa något på, och det var något annat SMART-felmeddelande som inte hade med slitaget att göra. Jag är lite osäker på om det var en dialogruta från Windows eller om den hade någon övervakningsprogramvara som körde i bakgrunden som varnade SMART-fel. Jag kopierade allt av värde till en annan enhet hursomhelst, och vid omstart brickades enheten totalt och gick inte att accessa mer.

Det jag inte lärde mig förrän långt senare är att det är enhetens firmware som stoppar möjligheten att fortsätta använda den vid vissa fel, och att det triggas vid nästa omstart.

Det här visste jag inte. Här snackar vi verkligen "planed obsolescence", vad/vem avgör slutet av livstiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Det här visste jag inte. Här snackar vi verkligen "planed obsolescence", vad/vem avgör slutet av livstiden?

Firmware.

Jag tror inte det är planerat åldrande, utan det är nog tänkt som ett sista skydd innan all data förstörs av t.ex. en korrupt kontroller. Det finns ju ett antal felkällor som övervakas med SMART, vilka det är och vilket antal som krävs för att enheten ska trigga den här "domedags-mekanismen" har jag ingen koll på tyvärr.

Hur som helst kan det vara bra att känna till att om SSDn på något sätt ger tecken på några diskproblem (ett som nämns i artikeln är att enheten går till read only-läge) så är det dags att kopiera data omedelbart d.v.s. avbryta allt annat och inte starta om innan det är klart.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det senaste från Intel -- Intel Ultra Core Memory!

Här ett 8 GB minneskort på ett 8 B magnetkärneminne:
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av maweric:

Aha!
Passar till en Commodore 128?

Om du bygger en adapter så går det.

Jag har stött på kärnminnen i verkligheten i datorer som användes (PDP-6 och 8)

https://www.pdp8online.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Firmware.

Jag tror inte det är planerat åldrande, utan det är nog tänkt som ett sista skydd innan all data förstörs av t.ex. en korrupt kontroller. Det finns ju ett antal felkällor som övervakas med SMART, vilka det är och vilket antal som krävs för att enheten ska trigga den här "domedags-mekanismen" har jag ingen koll på tyvärr.

Hur som helst kan det vara bra att känna till att om SSDn på något sätt ger tecken på några diskproblem (ett som nämns i artikeln är att enheten går till read only-läge) så är det dags att kopiera data omedelbart d.v.s. avbryta allt annat och inte starta om innan det är klart.

Dom hade ju kunna valt att sätta den i ett permanent read only-läge och att inte bricka den vid omstart. När något blir knasigt med datorn är det första många gör att starta om den. Nä jag är inte alls pessimistisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du bygger en adapter så går det.

Jag har stött på kärnminnen i verkligheten i datorer som användes (PDP-6 och 8)
https://www.pdp8online.com/pdp8em/pics/large/g619a-300.jpg
https://www.pdp8online.com/pdp8em/pics/large/g619a-s1200.jpg
https://www.pdp8online.com/

Ser ju ut som en matta, måste fråga sambon om det är något hon kan göra på vävstolen, oändligt med minne here I come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Dom hade ju kunna valt att sätta den i ett permanent read only-läge och att inte bricka den vid omstart. När något blir knasigt med datorn är det första många gör att starta om den. Nä jag är inte alls pessimistisk

Som sagt, jag är långt ifrån fullt insatt, men det är absolut en reell risk. Det är ju snudd på en standardåtgärd att starta om när något verkar krångla, men jag har själv insett att man ska försöka hejda den impulsen just med diskproblem på SSD.

Jag har dock varit med om ett nästan lika jobbigt scenario medan jag hade mekaniska hårddiskar, och det var 2008 när moderkortets SATA-kontroller pajade. Windows klagade bara vid läsning, så jag kopierade febrilt alla filer jag kunde till en annan disk. Problemet var bara att all data som skrevs var korrupt, så jag förstörde inte bara allt jag kopierade över utan också en mängd saker som redan låg på den mottagande disken. Sen formaterade jag givetvis den "trasiga" disken som en förberedelse för att skicka in den.

Någon gång därefter började jag märka att det var ett udda men kritiskt fel på SATA-kontrollern, och att all data hade varit intakt om jag bara stängt av datorn och kollat diskarna med hjälp av en annan dator.

Jag hade backup på ganska mycket, men där gjorde jag det största tappet av data någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

För ren lagring rekommenderas mekaniska diskar, dels för priset men också för att man kanske inte behöver de höga hastigheterna men istället livslängden (som du själv märker)

Uppgradera storleken redan nu, snåla inte och se till att skaffa en riktigt backup:)

Livslängden? Var får du det ifrån? Menar du en disk som förvaras offline? Det stämmer att det inte är bra för en SSD men i allt övrigt håller en SSD längre än en HDD.
https://www.backblaze.com/blog/how-reliable-are-ssds/

Permalänk
Medlem

När min systemdisk, en SSD gav upp så var symptomen att Windows helt plötsligt började krasha och starta om slumpmässigt, ingen blåskärm.
128GB Kingston mSATA halfsize (MLC tror jag).

OM jag inte hade haft dessa symptom så hade jag mest troligt en dag upptäckt att SSDn inte längre fungerade och att all data varit förlorad... (om jag inte hade backat den.)

Enligt CrystalDiskInfo fanns det inga fel på SSDn, CDI raporterade dessutom att disken var i utmärkt skick...
Det fanns helt enkelt inget uppenbart fel på SSDn, kan inte heller minnas några klagomål vid läsning eller skrivning till disken vilket fick mig att börja leta efter andra felorsaker än SSDn till att datorn slumpmässigt hade börjat starta om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Här är en tråd som det har diskuterats i

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1133664-vilket-medium-...

Edit..
Jaha det var mellan ssd och hd
Lätt svar HD

För elva år sedan... Öht inte relevant information idag.

Utöver pris finns inga fördelar med HDD.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft råd att ha ett par 100TB i ssd så absolut, men tills vidare fortsatt mekaniskt😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur lyckas man med detta? Över 250 GB/dygn på den första och 450 GB/dygn på den andra.

Väldigt mkt jobb för datorn med allt möjligt, kör en del virtuella maskiner, och på nya är åtminstone 4TB nerladdning av massa ML-data som processas och så kör jag ZFS med snapshots varje timma så förändringar ger en del write amplification, men jag vet faktiskt inte riktigt.

Snitt på 3,18MB/s, ~8TiB i månaden. Sen är väl ~1,5TiB från själva datamigreringen till nya SSD:n, nån TB är säkert benchmarks för att säkerställa att allt funkar som det ska. Det blir 10,5TB. 3TB skrivningar verkar saknas.. kommer inte ihåg om den bara loggar host-writes eller om det skulle kunna vara ~30% write amplification internt i SSD:n. Kör en hel del som tröskar småfiler. Eller så kanske jag körde mer benchmarks innan jag slog igång statistikloggningen igen än jag tycker mig komma ihåg.

Skrivet av Thomas:

Hm jo, det där låter ju inte normalt.
Min är på dryga 26 TB skrivna nu sedan Nov 2021.

Det är nog lite extremfall både användningsmässigt och betéendemässigt, men det är ju rätt långt ifrån garanterade 1200TBW. Då jag köpte SN850 (första nvme) körde jag säkert 26TB benchmarks för att se hur bra den orkade med olika laster och se hur det funkade med ZFS, steady state vid olika fyllnadsgrad och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur lyckas man med detta? Över 250 GB/dygn på den första och 450 GB/dygn på den andra.

Har själv en liknande genomströmning av data. Vi är ju trots allt på Sweclockers forum, inte morfars Facebook, så förstår inte riktigt varför ögonbryn höjs så ofta varje gång man hanterar mycket data

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Då förstår jag.

Intressant ämne att google lite på, verkar kunna bli en betydande write amplification med ZFS samt kräva en hel del manuell optimering för att minska det. Jag fick vara bollplank för en som skulle köpa konsumenthårdvara till en server med en ZFS-baserad programvarumiljö, så jag var nog åtminstone rätt ute som rekommenderade att satsa på så hög write endurance som möjligt över alla andra egenskaper på förekommande SSDs.

Skrivet av Kyraal:

Har själv en liknande genomströmning av data. Vi är ju trots allt på Sweclockers forum, inte morfars Facebook, så förstår inte riktigt varför ögonbryn höjs så ofta varje gång man hanterar mycket data

För att det inte är datacenterclockers.com och utgångspunkten är att de allra flesta pysslar med grejer som är lämpade för vanliga konsumentgrejer snarare än för datacenterprylar?

Permalänk
Medlem

En lagringdisk på endast 2TB i en dator som används frekvent? Allt annat än SSD vore hål i huvet Kan inte tänka mig en enda anledning att ha HDD istället.

Självklart finns backup och det har TS redan verifierat.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag köpte faktiskt en spinnande disk häromdagen…
En Western Digital Purple till en DreamMachine…
Annars skulle jag sagt uteslutande ssd’er, aldrig mer hdd mer eller mindre.

Det finns två anledningar till hdd egentligen;

Den första är data som skall vara åtkomligt, men sällan/aldrig ändras. Tänk typ filarkiv eller mediebibliotek.

Den andra är data som ständigt ändras, typ som den jag köpte min WD Purple disk till, alltså videoövervakning. Där primeras nog hdd rätt hårt över ssd med tanke på antalet skrivningar och omskrivningar som sker… alltså NVR.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Här är mina åsikter:

Är det bara ett par TB, säg 4-8, och enheten ska sitta internt i datorn skulle jag köra SSD. Det är möjligt att en hårddisk är några kronor billigare i inköp, men ljudet, vibrationerna, och att det tar tid för disken att spinna upp (för man vill definitivt att den ska spinna ner om man inte använder den konstant) är grymt irriterande.

För en extern enhet tänkt enbart för backup skulle jag köra hårddisk, för jag tänker att de är mer tillförlitliga när de inte är inkopplade under långa perioder, och för att de är billigare (iaf i större storlekar), och för att det är en annan teknik än den interna lagringen som sker på SSD.

För en extern enhet man ska "använda", t ex om man behöver mer utrymme för att lagra video på som man sedan kör videoredigering på så är en SSD mer passande.

Ska man lagra mycket data, t ex en server med 10+ TB, är hårddiskar betydligt billigare. Man kan kombinera med en SSD som cache eller för att lagra saker som behöver högre hastighet (OS:et, VM:ar etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Då förstår jag.

Intressant ämne att google lite på, verkar kunna bli en betydande write amplification med ZFS samt kräva en hel del manuell optimering för att minska det.

Ja, out of the box får man ju 32x write amplification vid 4KB random writes på 128KB record size. Nackdel med checksummande filsystem. Men det är ju inte en helt vanlig last, man får anpassa recordsize efter lasten bara. Kör man virtella maskiner på ZVOL så kan det bli lite klurigt då filerna i VM:ens filsystem inte alignar med records i ZFS, fragmentering ger påverkan på komprimering osv. Finns ett antal fotpistoler att tabba sig med Men den är nog inte så överdrivet stor på min workstation, inte så mkt data som skrivs om.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag fick vara bollplank för en som skulle köpa konsumenthårdvara till en server med en ZFS-baserad programvarumiljö, så jag var nog åtminstone rätt ute som rekommenderade att satsa på så hög write endurance som möjligt över alla andra egenskaper på förekommande SSDs.

Här blir det klart viktigare, oavsett filsystem, då det är väldigt lätt att börja tugga data med servrar Kollar jag hemmaservern snittar jag 33MB/s mot poolen sen boot, 2,72TB/dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Skall och be få tala om för herrn . Hållremsa kom redan på 1800 talet för att styra vevstolar med. Farsan hade hållremsa till sin telex maskin ( Telex var 1940 till 1980 talet sätt att skicka E-post innan faxen slog ingenom.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av apophis_84:

Hej forumet!

Har börjat se över alternativ till min spinnande lagringsdisk på 2TB-disk (Seagate Barracuda Green).
Den har nyligen fyllt 12 år, med ca 22.000 timmars driftstid om man ska lita på CrystalDiskInfo.
Behöver nog inte mer utrymme men den har ju ändå varit med ett bra tag.. Vill helst byta ut den INNAN den rasar.

Fram till idag har jag velat mellan ett par spinnande alternativ (WD Red Plus / Seagate Ironwolf), men nu börjar det ju faktiskt slå mig; varför inte helt ta bort spinnande diskar från systemet? Till OS och spel-biblioteket har jag redan m.2 SSD-diskar, varför det kan tyckas korkat att inte gå över till SSD även för lagringen?

Prisskillnaden är inte heller särskilt stor, beroende på val av NAND flash:
2TB Red Plus / Ironwolf = Ca 1000 SEK
2TB PNY CS900 (TLC) = Ca 1100 SEK
2TB Samsung 870 EVO (3D MLC) = Ca 1500 SEK

Viktigast är ju såklart hållbarheten när de kommer till lagring.
Hur står sig TLC / MLC i den aspekten?

Hållbarhet mellan billigaste NAND-typen (TLC) kontra roterande diskar?
Övriga För/nackdelar?
Har ni själva gått över till andra alternativ när de gäller lagringen?

För lagring hade jag utan tvekan valt en HDD. Pris / GB är fortfarande oslaget just för lagringen.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som sagt, jag är långt ifrån fullt insatt, men det är absolut en reell risk. Det är ju snudd på en standardåtgärd att starta om när något verkar krångla, men jag har själv insett att man ska försöka hejda den impulsen just med diskproblem på SSD.

Jag har dock varit med om ett nästan lika jobbigt scenario medan jag hade mekaniska hårddiskar, och det var 2008 när moderkortets SATA-kontroller pajade. Windows klagade bara vid läsning, så jag kopierade febrilt alla filer jag kunde till en annan disk. Problemet var bara att all data som skrevs var korrupt, så jag förstörde inte bara allt jag kopierade över utan också en mängd saker som redan låg på den mottagande disken. Sen formaterade jag givetvis den "trasiga" disken som en förberedelse för att skicka in den.

Någon gång därefter började jag märka att det var ett udda men kritiskt fel på SATA-kontrollern, och att all data hade varit intakt om jag bara stängt av datorn och kollat diskarna med hjälp av en annan dator.

Jag hade backup på ganska mycket, men där gjorde jag det största tappet av data någonsin.

Man kan ju hoppas på att det finns någon firmware reset som man kan få tag på.

Vilket elände du råkade ut för, ibland undrar man hur datorer klarar sig över huvud taget när det är så mycket som kan gå fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

För lagring hade jag utan tvekan valt en HDD. Pris / GB är fortfarande oslaget just för lagringen.

Hålremsa var väldigt vanliga inom kretkortstillverkning (framförallt för borrning och fräsning av korten) till, ja i alla fall 2000-talet och kanske tom. förbi detta för de som hade äldre maskiner i sin produktion, filerna för fotoplottning var ofta på diskett, men även där var det det ibland tillbaka en rulle med hålremsa med Gerber-kodningen för fotoplottern som kom tillsammans med fotomaskerna.

På den tiden sa vi alltid Gerberfiler om dessa rullar och jag gissar att 'G-kod' för dagens 3D-skrivare är egentligen Gerberkod och har sin grund bland NC-maskiner för materialbearbetning och därmed också hanterar Z-led...

HPGL är också en stor plotter-format och har används för tex. kretskortsfräsar och har används tex för framtagning av fotomasker för senare IC-tillverkning då den kan skalas utan att tappa värdesiffror vilket passar om man skall göra masker med precision på nm-nivå. nackdelen med hpgl är att den har ingen z-led. Dock ser man på båda formaten att när dessa skapades var i en tid när RAM-minne och annan lagring var dyrt vilket gjorde att kommandona inom formaten är väldigt korta i typiska 2 och 3-ställiga tecken - tex 'PU' för 'pen up' i HPGL.

kommer ihåg inför en upphandling så skickades underlagen och ritningar ut på HPGL-kod av den anledningen formatet tog minst plats och rymdes på en CD-ROM skiva - då var 1 CD-skiva större än de flestas hårddiskar i datorerna och därmed bökiga att hantera.

jag provade att packa om i flera av ridningarna alternativa vektorformat (typ coreldraw, PS mfl.) för att få det mer hanterbart men vad jag än försökte med så tog det minst dubbelt i utrymme... det är också en orsak varför jag inte har några spår av detta från den tiden just bara för att det var för stort och vi kunde själva inte bränna kopior på detta just då.

Permalänk
Medlem

Lite förvånad att diskussionen/frågan överhuvudtaget fortfarande är relevant 2023 för lagring under 4TB.
Allra helst om det dessutom är inte "slut lagring". Snackar vi "större" filservrar men fortfarande för hemmabruk eller htpc med stort filmbibliotek så kan HDD absolut vara vägen fram. Men generellt sett, som lagring i en desktop som används som arbets/gaming/media e.t.c så ser jag verkligen ingen som helst anledning and ens fundera på HDD(som alltid så finns ytterligheter och väldigt få ovanliga undantags fall).
Finns verkligen inga fördelar i det scenariot.

Visa signatur