Valve nobbar spel med AI-genererat innehåll på Steam

Permalänk
Melding Plague

Valve nobbar spel med AI-genererat innehåll på Steam

I svar till utvecklaren menar de att denne behöver äga rättigheterna för innehållet som AI-modellen tränats på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Redan nu börjar roboten bli en andra klassens medborgare, dåligt.

Permalänk
Medlem

Frågan är vart man ska dra gränsen. De flesta personer som är aktiva inom något fält har tränat på någon annans arbete. En människa konsumerar X mängd av andras verk och skapar sina egna tolkningar. En AI gör detsamma men med mycket mer data. Jag har inget svar. Men frågeställningen är likväl intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Frågan är vart man ska dra gränsen. De flesta personer som är aktiva inom något fält har tränat på någon annans arbete. En människa konsumerar X mängd av andras verk och skapar sina egna tolkningar. En AI gör detsamma men med mycket mer data. Jag har inget svar. Men frågeställningen är likväl intressant.

Men liknelsen du gör är relativt snevriden. Jämför det snarare med att någon stjäl någon annans arbete och lär sig av det, utan ägarens samtycke, eller att du jobbar på ett visst företag, men att du med ett fake:at anställningsintyg tar dig in på ett annat företag för att bli upplärd där, innan du drar vidare till ditt riktiga jobb. Det hade varit skillnad om dessa AI-utvecklare lär upp sin AI med resurser som de själva äger och förfogar över, men det gör de ju inte. Jag håller dock med om att frågan om AI fortsatt behöver utforskas och redas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Redan nu börjar roboten bli en andra klassens medborgare, dåligt.

Håller med. Robotar bör aldrig räknas som medborgare överhuvudtaget.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Men liknelsen du gör är relativt snevriden. Jämför det snarare med att någon stjäl någon annans arbete och lär sig av det, utan ägarens samtycke, eller att du jobbar på ett visst företag, men att du med ett fake:at anställningsintyg tar dig in på ett annat företag för att bli upplärd där, innan du drar vidare till ditt riktiga jobb. Det hade varit skillnad om dessa AI-utvecklare lär upp sin AI med resurser som de själva äger och förfogar över, men det gör de ju inte. Jag håller dock med om att frågan om AI fortsatt behöver utforskas och redas ut.

Du menar att du äger rättigheter till allt du konsumerar på internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Men liknelsen du gör är relativt snevriden. Jämför det snarare med att någon stjäl någon annans arbete och lär sig av det, utan ägarens samtycke, eller att du jobbar på ett visst företag, men att du med ett fake:at anställningsintyg tar dig in på ett annat företag för att bli upplärd där, innan du drar vidare till ditt riktiga jobb. Det hade varit skillnad om dessa AI-utvecklare lär upp sin AI med resurser som de själva äger och förfogar över, men det gör de ju inte. Jag håller dock med om att frågan om AI fortsatt behöver utforskas och redas ut.

Jag äger inte rätten till det material jag arbetat med under mitt yrkesliv. Likväl kommer jag att ta med mig mina erfarenheter till framtida anställningar.

Men jag håller med om att det inte går att jämföra rakt av då det handlar om oändligt mycket större mängder data när det gäller maskininlärning. Likaså har man nog inte programmerat algoritmerna för att ta hänsyn till imaterialrätten.

Och utöver att se över reglerna gällande AI skulle man behöva förändra imaterialrätten i grunden. Men det kommer aldrig att hända då det är alldeles för många starka intressen som tjänar på dagens upplägg.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om det initiala beslutet, men att de inte ändrade det när de fått förklaringen att det rörde sig om placeholders tycker jag däremot inte är helt rätt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av izzie:

Du menar att du äger rättigheter till allt du konsumerar på internet?

precis jag förstår inte alls svaret.
Skillnaden emot dagens Ai och dagen mänskliga skapande är att vi människor ofta men inte alltid är bättre på att dölja var informationen kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Håller med. Robotar bör aldrig räknas som medborgare överhuvudtaget.

Precis. AI står betydligt lägre än husdjur, i klass med getingar och myror för tillfället. När vi får robot-Butlers så kanske dom klättrar upp till katt/hund men då får dom kunna kommunicera ''mänskligt'' med rätt tonfall etc först imo

Permalänk
Medlem

Fantastiskt bra beslut av Valve måste jag säga. Kan inte annat än applåderas.

Permalänk
Medlem

Svårt läge, då man har gjort konstiga avvägningar i immaterialrätten så var det väl bara en tidsfråga innan problemen skulle börja staplas. AI används ju här lite som tryckpressen gjordes för att skapa böcker.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Svårt läge, då man har gjort konstiga avvägningar i immaterialrätten så var det väl bara en tidsfråga innan problemen skulle börja staplas. AI används ju här lite som tryckpressen gjordes för att skapa böcker.

Men de kan fortfarande vinna tid. Vi i väst bråkar om det ena och andra. De andra kan då köra på och kommer springa om oss när de kan minska kostnaden i produkter som de säljer till oss.

En vanlig människa hämtar typ all information från omgivningen, det är att kopiera andra och komma på lite nytt. Skillnaden emot Ai idag är att Ai inte är tillräckligt bra så det går avslöja att det är Ai-skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men de kan fortfarande vinna tid. Vi i väst bråkar om det ena och andra. De andra kan då köra på och kommer springa om oss när de kan minska kostnaden i produkter som de säljer till oss.

En vanlig människa hämtar typ all information från omgivningen, det är att kopiera andra och komma på lite nytt. Skillnaden emot Ai idag är att Ai inte är tillräckligt bra så det går avslöja att det är Ai-skapat.

Det stämmer, men vissa uppgifter är väldigt monotona för en människa och kan göras i princip lika bra av en AI, bakgrundsterräng är en sådan sak i spel till exempel.
Det en AI inte kan göra är ju det kreativa nya som sätter kryddan.
Har man svårt att härleda varifrån AI har lärt sig något, så kanske det som lärdes snarare borde klassas som allmänkännedom än något som kan patenteras. Information är ju trots allt färskvara och med AI med i bilden så blir det rötmånad året runt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Själv är jag enbart trött på allt tjat om AI.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Bra beslut av valve.

Permalänk
Medlem

Logiskt beslut då det än så länge finns oklarheter kring detta. Den som lever får se hur sådsnt här regleras i framtiden.

Jag kan väl tycka att datainsamling av andras verk på en storskalig nivå som AI/maskininlärning känns mycket tveksamt. En av grundstenarna i immateriell rätt handlar ju om rätten att själv få välja hur och var någonstans materialet exponeras sprids.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Om utvecklaren hade fått explicit använanderätt av ägaren av träningsmaterialet - och skrivit det i någon EULA - så hade allt varit helt ok? Typ: open-source verktyg [.... ] Resurser: [....]

Jag håller för övrigt med om att AI-genererat material borde ses om nytt material. Det är så alla lär sig nya saker - dra nytta av andras kunskap och använda den på något nytt vis. Att säga "mitt verk är helt unikt, och kan inte härledas till någonting annat NÅGONSIN" är helt orimligt, eller tecken på okunskap. Även renässansens konst går att härleda till tidigare verk. Kanske inte så självklart som AI, för AI är inte nog bra än. Algoritmerna är för simpla, och skulle kunna liknas vid lärlingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du menar att du äger rättigheter till allt du konsumerar på internet?

Nej, varför skulle jag göra det? Men det är ungefär så som de som utvecklar AI resonerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Men liknelsen du gör är relativt snevriden. Jämför det snarare med att någon stjäl någon annans arbete och lär sig av det, utan ägarens samtycke, eller att du jobbar på ett visst företag, men att du med ett fake:at anställningsintyg tar dig in på ett annat företag för att bli upplärd där, innan du drar vidare till ditt riktiga jobb. Det hade varit skillnad om dessa AI-utvecklare lär upp sin AI med resurser som de själva äger och förfogar över, men det gör de ju inte. Jag håller dock med om att frågan om AI fortsatt behöver utforskas och redas ut.

Varför skulle de stjäla saker för att träna AI? Ock varför skulle du behöva ett fake:at anställningsbevis för att använda erfarenhet från ett företag i ett annat när du byter jobb.
Inspireras av andras konst och använda erfarenhet från tidigare anställningar är något vi gör hela tided och är inte kontroversiellt utan något helt nödvändigt för att vi ska kunna åstadkomma särskilt mycket och för att en kultur ska kunna byggas upp. Annars skulle vi på något sätt behöva nollställas och alla våra minnen raderas innan vi skulle få göra någonting som går att tjäna pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lubricus:

Varför skulle de stjäla saker för att träna AI? Ock varför skulle du behöva ett fake:at anställningsbevis för att använda erfarenhet från ett företag i ett annat när du byter jobb.
Inspireras av andras konst och använda erfarenhet från tidigare anställningar är något vi gör hela tided och är inte kontroversiellt utan något helt nödvändigt för att vi ska kunna åstadkomma särskilt mycket och för att en kultur ska kunna byggas upp. Annars skulle vi på något sätt behöva nollställas och alla våra minnen raderas innan vi skulle få göra någonting som går att tjäna pengar på.

De använder sig av andra personers arbete för att lära upp AI:n, och dessa personer har inte gett deras tillåtelse till att göra det. Testa att gå in på ett annat företag, utan att ha tillåtelse att vara där, och fråga om det är okej med dem om de lär upp dig inom deras arbetsområde som du sen kan ta med dig till annan plats. Att du får erfarenheter från ett arbete där du har tillåtelse att vara, ja, det är så klart skillnad. Men det är inte det vi pratar om här.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av buse_id10t:

De använder sig av andra personers arbete för att lära upp AI:n, och dessa personer har inte gett deras tillåtelse till att göra det. Testa att gå in på ett annat företag, utan att ha tillåtelse att vara där, och fråga om det är okej med dem om de lär upp dig inom deras arbetsområde som du sen kan ta med dig till annan plats. Att du får erfarenheter från ett arbete där du har tillåtelse att vara, ja, det är så klart skillnad. Men det är inte det vi pratar om här.

Laddar du upp ditt material på Facebook, Pinterest eller liknande är det ju nästan defacto som att ge bort sina rättigheter till en början. I vissa fall ger du faktiskt bort de exklusiva rättigheterna rakt av (många sociala media-sidor förbehåller sig rätten att använda materialet du laddar upp för reklam eller andra syften).

"Internet glömmer aldrig" är något som gått varmt länge, inte minst när politiker eller kändisar försökt ta bort pinsamma bilder på sig själv från internet. Har något en gång i tiden väl laddats upp, då kan det anses vara för evigt och du har inte längre definitiv kontroll (vare sig du faktiskt äger produkten i fråga eller ej).

Annat vore det om jag (eller en AI) rakt av stal konsten och sålde som min egna — det ska såklart inte vara tillåtet. Men det är inte vad en AI (och i förlängning scrapers för träning) gör, utan det fungerar precis som om en människa kollar på verket och gör sin egna tolkning — den hämtar information för inspiration.

Tar man detta i förlängning till AI-debatten, att kostnär X laddar upp sitt verk på sajt Y:
Vad är skillnaden att jag som individ går in och tar inspiration från detta verk, kontra en AI? Jag ser då ingen. För kostnären i fråga har valt att publikt vädra sin konst för alla att se, maskin som människa. Skulle en kostnär inte önska detta, då får denna helt enkelt ladda upp en portfolio för att visa sina kunskaper och sedan bibehålla resten bakom en betalvägg av något slag, eller rent av jobba mot beställning.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

De använder sig av andra personers arbete för att lära upp AI:n, och dessa personer har inte gett deras tillåtelse till att göra det. Testa att gå in på ett annat företag, utan att ha tillåtelse att vara där, och fråga om det är okej med dem om de lär upp dig inom deras arbetsområde som du sen kan ta med dig till annan plats. Att du får erfarenheter från ett arbete där du har tillåtelse att vara, ja, det är så klart skillnad. Men det är inte det vi pratar om här.

Fast det är ju inga interna affärshemligheter som AI tränas på utan publik information. Så snarare att likställa att gå in i lobbyn o inspireras av arkitekturen som en arkitektsrudent.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Om utvecklaren hade fått explicit använanderätt av ägaren av träningsmaterialet - och skrivit det i någon EULA - så hade allt varit helt ok? Typ: open-source verktyg [.... ] Resurser: [....]

Ja, om man hade fått rätt att nyttja träningsmaterialet till detta så har man väl löst problemet den vägen.

Skrivet av andelf:

Jag håller för övrigt med om att AI-genererat material borde ses om nytt material. Det är så alla lär sig nya saker - dra nytta av andras kunskap och använda den på något nytt vis. Att säga "mitt verk är helt unikt, och kan inte härledas till någonting annat NÅGONSIN" är helt orimligt, eller tecken på okunskap. Även renässansens konst går att härleda till tidigare verk. Kanske inte så självklart som AI, för AI är inte nog bra än. Algoritmerna är för simpla, och skulle kunna liknas vid lärlingar

Det beror nog mer på *vad* som faktiskt genererats än *hur*; i det fall som AIn förefaller övertränad och spottar ur sig något som är identiskt eller väldigt likt en specifik förlaga så uppstår det ju problem.

"Det finns en AI-pryl i processen" gör liksom varken till eller från sett till att undvika upphovsrättsbekymmer, själva frågan är ju om man rent praktiskt kopierat någon annans verk.
Att ha en AI-pryl i processen kan t.o.m. vara ett sätt att skjuta sig själv i foten, för då är det inte nödvändigtvis någon människa som öht vet om att man kopierat någon annans verk. Dvs, "det bara hände helt automatiskt" men man är precis lika ansvarig ändå.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

De använder sig av andra personers arbete för att lära upp AI:n, och dessa personer har inte gett deras tillåtelse till att göra det. Testa att gå in på ett annat företag, utan att ha tillåtelse att vara där, och fråga om det är okej med dem om de lär upp dig inom deras arbetsområde som du sen kan ta med dig till annan plats. Att du får erfarenheter från ett arbete där du har tillåtelse att vara, ja, det är så klart skillnad. Men det är inte det vi pratar om här.

De flesta människor använder andras material i sin upplärning också, väldigt många målar egna verk inspirerade av andras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Själv är jag enbart trött på allt tjat om AI.

Samma här. Är totalt ointresserad av AI

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är korrekt att kalla det för AI. Jag skulle inte kalla ett program som genererar av1-filer för en AI. Det är applicerade statistik som är skapat av människor. Använder man ffmpeg för att konvertera bilder som man inte har rättigheter till till ett annat bildformat som använder maskininlärning är det också ett upphovsrättsbrott.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Stoppa allt som har med AI att göra.

Bra där Valve!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men de kan fortfarande vinna tid. Vi i väst bråkar om det ena och andra. De andra kan då köra på och kommer springa om oss när de kan minska kostnaden i produkter som de säljer till oss.

En vanlig människa hämtar typ all information från omgivningen, det är att kopiera andra och komma på lite nytt. Skillnaden emot Ai idag är att Ai inte är tillräckligt bra så det går avslöja att det är Ai-skapat.

Mm, precis. Med risk för att låta lite lätt filosofiskt flummig, någonstans kommer ju det människor skapar vara någon slags summa av mänsklighetens samlade erfarenheter.

Förvisso kan man göra en fråga om korrelation eller kausualitet av det, men rimligen borde väl konsten ha varit kvar på grottmålningsstadiet om vi inte haft möjlighet att använda andras erfarenheter i vår personliga utveckling. Evolutionärt är vi inte så värst mycket högre utvecklade än grottmänniskorna, tror merparten av skillnaden utgörs av att vi har tillgång till ett oändligt mycket större samlat vetande än de.

I övrigt har jag inget principiellt emot spel med AI-genererat innehåll, så länge det håller måttet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag håller med om det initiala beslutet, men att de inte ändrade det när de fått förklaringen att det rörde sig om placeholders tycker jag däremot inte är helt rätt.

Problemet där ligger då att Valve måste göra dubbel, trippel eller ännu fler checkar på spel när dem närmar sig full release för att säkerställa att alla assets bytts ut korrekt.

Och även om det är placeholders så måste folk betala för early access (så vida det inte är f2p och inte innehåller mtx) vilket betyder att utvecklaren fortfarande tjänar pengar på vad som nu kan vara material denne inte äger och det tar oss tillbaka till det initiala beslutet.