Högljudda fordon: Moderna penisförlängare?

Permalänk
Medlem

Idioter hela bunten. speciellt kul när man promenerar, gärna går i en undergång. det tycker dom är kul. jävla töntar

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tillhör själv skaran som peta på 2,5" system på min lada Samara, plocka bort alla ljuddämpare och satte på en 4,5" japsdämpare! Fan va jag saknar den bilen =(

Men idag är man vuxen och får nöja mig med en Kawasaki custom med uppborrade original pipor ^^

Förstår inte problemet? Låt folk göra som dom vill, själv hatar jag ALLA som kör tyska suvar (samt Volvo suvar) för ingen av dom i hela nedrans landet borde ha körkort.

Edit: hade till å med sparat en video från när vi va klara ^^
https://www.youtube.com/watch?v=_n-Wnlf9rdQ

Skrivet av Hyllbert:

Folk får göra vad dom vill så länge det inte inkräktar på andra, vilket onödigt högljudda fordon gör.

@Hyllbert said it 👍

Problemet är att man tar sig friheten att störa personerna i sin omgivning, som i sin tur inte kan göra något som kan anses skäligt för att värja sig mot oljudet.

Än värre är förstås personer som i sina hem blir drabbade av barnfasonerna (typ småbarnsmamman jag skrev om).

Det är inte okej för en minoritet att störa majoriteten, bara för sin egen glädjes skull.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Raka rör på en hoj är ju det härligaste som finns. Det ska låta och lukta lite, det är en del av hoj-åkande. Med det sagt är det inte charmigt att varva på tomgång på olämplig plats enbart i syfte att få uppmärksamhet med varken bil eller mc.

Permalänk
Medlem

Omoget och irriterande, men kan ändå uppskatta ett gött motorljud. Behöver inte vara raka pipor och "attention-whore"-fasoner för att en motor ska låta fint. En helt original gammal Mustang som mullrar förbi eller en mullrande gammal hoj med onödigt stor motor men ordentliga dämpare låter trevligt, och kanske inte knäpptyst men definitivt inte "titta på mig allihopa"-högljutt.

Så det beror på, börjar man modifiera och varva runt för att låta så mycket som möjligt så blir det töntigt, men en original-motor med ett mindre tyst men ändå gött ljud känns vettigt. Beror helt på avsikt och hur man hanterar fordonet tänker jag.

Permalänk
Medlem

Beror på. Vissa gamla bilar låter trevligt (upp till en viss volym)

Det som stör mig mest är dessa as dryga epa traktorer som pumpar musik på max volym 03:00 mitt i centrum :/ Fattar inte hur man kan vara så respektlös

Permalänk
Medlem

Jag hör bara förlorad effekt när förbränningsmotorer vrålar. Fullkomligt slöseri. Vill man lyssna på nåt härligt så finns det högtalare eller hörlurar.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom det är onödiga och miljövidriga leksaker och idioter till förare så borde fordonen omedelbart beslagtas och förarna få kännbara straff utöver att fordonet beslagtas.
Bor nära en väg där HD är ett miljöproblem och alla HDar verka låta mer än de förflyttar sig, de bara bullrar och de går så sakta att de stoppar traktorerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inget problem, men har å andra sidan inte råkat ut för att folk med flit kör sakta, varvar upp osv bara för att störa.
Att folk kör jenkare, hd, epa mm har jag inga problem med.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyllbert:

Ingår.

Folk får göra vad dom vill så länge det inte inkräktar på andra, vilket onödigt högljudda fordon gör.

Är du sådan som är emot att fotografer fotar människor på stan också. Det inkräktar ju, men det är på allmän mark, där man får göra i stort sett vad som helst, som inte hindrar andra på något sätt såklart.

Skrivet av mrqaffe:

Eftersom det är onödiga och miljövidriga leksaker och idioter till förare så borde fordonen omedelbart beslagtas och förarna få kännbara straff utöver att fordonet beslagtas.
Bor nära en väg där HD är ett miljöproblem och alla HDar verka låta mer än de förflyttar sig, de bara bullrar och de går så sakta att de stoppar traktorerna.

Endast elfordon för dig?

Permalänk
Medlem

HD har jag inte så mycket för och moddade 740 utan avgassystem går också bra att vara utan.

Däremot är sannolikt ljudet från en V-twin från Aprilia eller Ducati bland det vackraste, kanske enbart slaget av när dottern skrek första gången och första fågelkvittret på våren

Permalänk

Det finns väl en hel del penisförlängare som varvar inne i städer.
Men för oss konnesörer så finns det också en hel del örongodis, men sällan ägarna till dessa står och rödljusvarvar eller spelar dunka dunka och kör runt runt och gapar. (En runda i hamnen så är dom nöjda, parkerar vid andra 60+are som uppfyllt barndomsdrömmarna)

(För övrigt så tycker jag det är skönt när man hör bilar komma när man är ute och går , i rimlig nivå. Dessa jäkla ninja-elbilar)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nozomi:

Är du sådan som är emot att fotografer fotar människor på stan också. Det inkräktar ju, men det är på allmän mark, där man får göra i stort sett vad som helst, som inte hindrar andra på något sätt såklart.

Endast elfordon för dig?

Nja HDåkare är ett eget dräggsläckte med sina pluttersmällor som mest bara bullrar i stället för att förflytta sig, det är sällan man blir störd av övriga fordon och jag bor ändå ganska nära en flygplats och tycker att JAS låter bättre än HD men det landade en helikopter 150 m bort i våras och det bullrade väldigt ovant och ordentligt men det är inte normalt utan de brukar hålla sig på flygplatsen och inte landa på åkrarna runtomkring.

Men gärna elfordon men det duger med fordon med fungerande ljuddämpare.
Däremot vore det ju logiskt att förbjuda lekfordon som stör, bra för miljön både sett till buller och utsläpp och det påverkar ingen nyttotrafik negativt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns 2 snubbar med fyrhjulingar som tycker det är sjukt nice att det är dåligt med bilar här inne i stan mellan kl 02 och 04 så de kan gasa omkring och tävla med fyrhjulingarna som de monterat bort ljuddämparna på för att få lite extra hästkrafter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nja HDåkare är ett eget dräggsläckte med sina pluttersmällor som mest bara bullrar i stället för att förflytta sig, det är sällan man blir störd av övriga fordon och jag bor ändå ganska nära en flygplats och tycker att JAS låter bättre än HD men det landade en helikopter 150 m bort i våras och det bullrade väldigt ovant och ordentligt men det är inte normalt utan de brukar hålla sig på flygplatsen och inte landa på åkrarna runtomkring.

Men gärna elfordon men det duger med fordon med fungerande ljuddämpare.
Däremot vore det ju logiskt att förbjuda lekfordon som stör, bra för miljön både sett till buller och utsläpp och det påverkar ingen nyttotrafik negativt.

Även om man bannar varenda bensindrivna fordon i Sverige så kommer inte det göra något som helst för klimatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Raka rör på en hoj är ju det härligaste som finns. Det ska låta och lukta lite, det är en del av hoj-åkande. Med det sagt är det inte charmigt att varva på tomgång på olämplig plats enbart i syfte att få uppmärksamhet med varken bil eller mc.

Har ingen MC, dock en V8 utan ljuddämpare och väljer också mina tillfällen av respekt för omgivningen. Jag har större problem med föräldrar som låter sina damp-ungar skrika hela dagar och helger utan respekt för sin omgivning.

"Vad säger ni andra - är trångsynta gnällspikar nettopositiva eller -negativa för samhället?"

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har ingen MC, dock en V8 utan ljuddämpare och väljer också mina tillfällen av respekt för omgivningen. Jag har större problem med föräldrar som låter sina damp-ungar skrika hela dagar och helger utan respekt för sin omgivning.

"Vad säger ni andra - är trångsynta gnällspikar nettopositiva eller -negativa för samhället?"

Det är inte ett nollsummespel. Föräldrarna har begränsad kontroll över sina barns beteenden och förutsatt att de gör allt de kan för att få ungarna att behärska sig så kan man inte direkt jämföra det med att låta en högljudd leksak störa folk. Har de dessutom faktiskt damp så får man sympatisera ännu mer med såväl kids som föräldrar.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Lite får det låta, men som sagt MC och bilar som ska vräka på inne i stan, bredvid gående. Bland vuxna, barn, hundar med mera.
Så högt att det ringer i öronen..
Kompanismörj.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Vad säger ni andra - är högljudda fordon nettopositiva eller -negativa för samhället?

Bonusvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=ipDmsxQVxIM

Älskar det!!.....på rätt plats dvs bana eller uppvisning. Mäktigaste ljuden jag varit med om hittils är mycket lågflygande Blackhawk helikopter och 3st JAS även på låg höjd. Då inte bara hör man ljudet, man känner ljudet.

Resterande ljud är bara störande t ex stadsmiljö.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Är du sådan som är emot att fotografer fotar människor på stan också. Det inkräktar ju, men det är på allmän mark, där man får göra i stort sett vad som helst, som inte hindrar andra på något sätt såklart.

Vet inte varför du kommer med "exempel" som inte har med vad jag sa att göra överhuvudtaget. Visar bara att du inte förstår saken och då finns det inget att diskutera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyllbert:

Vet inte varför du kommer med "exempel" som inte har med vad jag sa att göra överhuvudtaget. Visar bara att du inte förstår saken och då finns det inget att diskutera.

Du sa att ljudet inkräktar.

Permalänk
Medlem

Alldeles för många omogna nyblivna epa/bilförare där jag bor, som har noll respekt för andras liv. Fullt ös i bostadsområden mitt i natten i arbetsveckorna, både med stereo och moddade avgasrör.
Så rent krasst är det ett samhällsproblem, då folk inte får sova och därför inte kan "producera" lika mycket som en utvilad person.
Ring polisen då, säger folk. Hjälper ju inte mycket när de har folk om står vakt vid samhällsgränsen och varnar de andra, om polisen är på ingång. Civila bilar är nog enda vägen att komma åt dem...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det är inte ett nollsummespel. Föräldrarna har begränsad kontroll över sina barns beteenden och förutsatt att de gör allt de kan för att få ungarna att behärska sig så kan man inte direkt jämföra det med att låta en högljudd leksak störa folk. Har de dessutom faktiskt damp så får man sympatisera ännu mer med såväl kids som föräldrar.

Förutsatt att föräldrar gör vad de kan ja. Jag har förståelse för de som försöker.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Oj oj oj vilken hatertråd som kopplar samman motorintresse med kränkning av könsorgan.

Det är självklart att ljudnivån ska vara respektfull vid vad som anses vara tid människor normalt sover. Men sen tycker jag enbart hatet som diskuteras här är trams.
Vill man inte ha kontakt med andra människor eller deras intressen så bör man inte bo i närheten av andra människor.

Hat och kränkningar är inte alls ok, bara för att vi har olika intressen!

Jag tycker det är kul att höra häftiga motorer.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pontooz:

Oj oj oj vilken hatertråd som kopplar samman motorintresse med kränkning av könsorgan.

Det är självklart att ljudnivån ska vara respektfull vid vad som anses vara tid människor normalt sover. Men sen tycker jag enbart hatet som diskuteras här är trams.
Vill man inte ha kontakt med andra människor eller deras intressen så bör man inte bo i närheten av andra människor.

Hat och kränkningar är inte alls ok, bara för att vi har olika intressen!

Jag tycker det är kul att höra häftiga motorer.

Ja tex de i McMurtry Spéirling, den har dessutom en lite fjantig funktion så man kan varva upp fläkten separat via gaspedalen så att den väsnas lite för de som inte bara vill ha de vanliga vindljuden när man kör, man kan även ha lite annan nytta av fläktkontrollen, nya tider och nya tystare vanor

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Du sa att ljudet inkräktar.

Tror inte din förståelse är bättre för att du upprepar vad jag sa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyllbert:

Tror inte din förståelse är bättre för att du upprepar vad jag sa.

"Folk får göra vad dom vill så länge det inte inkräktar på andra, vilket onödigt högljudda fordon gör."

Hur inkräktar fordon på folk?

En sak om de står utanför din tomt och puttrar i all evighet, om du däremot går runt på stan får de göra vad de vill. De inkräktar inte på dig.

Permalänk
Medlem

Skillnad på ljud och ljud också; en HD låter skönt upp till en viss nivå då det hårda ljudet blir störande. Precis som med bilar så behöver man inte dra på gasen i tätortter. Sen kommentaren om raggarbilar; få vet att dessa med originalrör knappt hördes alls, viskande V8'or
Medans en tändkulemotor kan låta ett par kilometer bort och fortfarande vara totalt avkopplande.

Permalänk
Medlem

Jag gillar högljudda fordon på rätt plats och det är inte mitt i natten i ett bostadsområde...

Som tur är finns det elektronisk strypning för dagens finare avgassystem

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Vill man inte ha kontakt med andra människor eller deras intressen så bör man inte bo i närheten av andra människor.

Hat och kränkningar är inte alls ok, bara för att vi har olika intressen!

Det är tyvärr det som är problemet med högljudda trafikanter. Finns det en väg så finns det möjlighet för att de är där och låter oavsett var de själva bor. Måste ju flytta långt ut i lappmarkerna för att hitta någon plats där det är lugnt då, och om nu 61% av befolkningen här på Sweclockers (troligtvis mer om man ser till helheten) tycker det är irriterande så blir det ju väldigt trångt och så behöver de boende vägar som trafikanterna kan åka och låta på...

Hade de hållit sig till racingbanor att åka runt och låta på, så skulle man kunna välja ifall man vill bo där eller inte.

Nej hat och kränkningar är aldrig rätt, men när intresset går ut på att åka runt med en högljudd bil så blir ju andra som inte tycker om ljudet kränkta, så det gäller ju båda hållen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Men förare som i stadsmiljö gör allt de kan för att få uppmärksamhet genom att varva sitt högljudda fordon måste ni väl ändå hålla med om är sjukt irriterande och respektlöst?

Har faktiskt bara varit med en enda gång om att en person gjorde motstånd. Det var i ett lägenhetskvarter där det var något tonårsmiffo som lät sin högljudda skrotbil stå på tomgång medan han snackade med polarna. Rätt som det var sticker en kvinna huvudet ur sitt fönster på högsta våningen och skriker "Stäng av bilfan, din idiot! Jag försöker natta en bebis!". Tycker det var ett utmärkt direktiv, som också satte fingret på varför det är respektlöst att tränga sig på i folks hem på det sätt dessa högljudda fordon gör.

Min ena motorcykel låter ganska högt, inte orimligt högt men högt. Dock varvar jag ju inte upp medvetet i miljö med andra människor.. Respekt kommer först.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.