Högljudda fordon: Moderna penisförlängare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

"Folk får göra vad dom vill så länge det inte inkräktar på andra, vilket onödigt högljudda fordon gör."

Hur inkräktar fordon på folk?

En sak om de står utanför din tomt och puttrar i all evighet, om du däremot går runt på stan får de göra vad de vill. De inkräktar inte på dig.

Det inkräktar när deras ljud är så högt att jag får pausa teven för att jag inte hör den, eller så att sonen vaknar av det exempelvis. Ljudstyrka är reglerat av en anledning, tyvärr verkar ingen bry sig. För mig personligen är polishelikoptrarna som cirkulerar mitt område på låg höjd värre dock. Ljudet är väl ungefär lika illa, men de kan ju hålla på i timmar i sträck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Förstår inte problemet? Låt folk göra som dom vill, själv hatar jag ALLA som kör tyska suvar (samt Volvo suvar) för ingen av dom i hela nedrans landet borde ha körkort.

Nej, folk får inte göra som de vill tack o lov. Vi har något som kallas lagar i Sverige och störigt ljud finns med där.

När du inte påverkar andra eller din omgivning, DÅ kan du göra vad du vill. Kallas respekt i dagligt tal.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen aldrig stört mig speciellt mycket. Är själv bilintresserad och har haft en del sportbilar. För egen del har jag alltid sett till att klara 95db eftersom över det blir man svartflaggad på de flesta banor i Sverige. Ringen har väl 98db tror jag. På typ varje banträff dyker det upp någon nybörjare som tycker det är tufft med avgas som låter som fan, vi gamla banrävar bara suckar och väntar på svartflagg på första varvet.

Därför har det iaf i mina kretsar blivit pinsamt med bilar som låter för högt. Bilar som låter för högt ägs av posörer som ändå inte kan köra dom på bana på riktigt. Visst, man kan väl kliva på hyffsat i vanlig trafik, men det är onödigt, omoget och dessutom kan du absolut ändå inte ta ut svängarna och testa gränserna på riktigt utan avåkningszoner etc. Eller ja, man kan och det är väl därför det dör ett gäng dårar varje år.

Men, trots att jag mest ler lite stelt och tycker högljudda fordon är pinsamma på ägarens bekostnad så har dom egentligen aldrig stört mig, tycker det är lite mysigt med motorljud. Dock har detta ändrats lite sista tiden. Min granne (trevlig som fan) har skaffat en caféracer som låter något så in i HELVETE. Alltså, det är det värsta jag hört i hela mitt liv. Det låter fan värre än en gammal F1 på fullgas. Det är som om han kör raka rör hela vägen och sist monterat en megafon istället för slutburk. Så varje morgon vid 5-tiden när han kör till jobbet väcks man ur sömnen av vad man tror är Putins invasionarmé som kör pansarvagnar genom väggen in i vårt sovrum. Men, grannen är trevlig och jag har inte riktigt hjärta att klaga. Så han får hållas. Fattar dock inte att inte polisen inte plockat honom ännu.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nej, folk får inte göra som de vill tack o lov. Vi har något som kallas lagar i Sverige och störigt ljud finns med där.

När du inte påverkar andra eller din omgivning, DÅ kan du göra vad du vill. Kallas respekt i dagligt tal.

Ja och är precis vad jag sagt senare i tråden, med att låta folk göra vad dom vill så menar jag såklart så länge det är lagligt...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Helst en Cadillac med V8 (cabbe/*2D/4D HT från 50/60 talet, dock inga pizzaracers eller Chevor), finns inget skönare ljud å i "crusing" fart ca 25/30 km/t. Hatar dock ljudet från dessa "risbrännare" (japansk mc), som låter som bålgeting svärm, en gammal HD (från 50/60 talet)låter helt klart bättre.
* = 2/4 dörras jänkare utan mittstolpe. Fanns även 4D cabbe från 60 talet, Lincoln , JFK blev skjuten i en sådan. HT = HardTop.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Oj oj oj vilken hatertråd som kopplar samman motorintresse med kränkning av könsorgan.

Det är självklart att ljudnivån ska vara respektfull vid vad som anses vara tid människor normalt sover. Men sen tycker jag enbart hatet som diskuteras här är trams.
Vill man inte ha kontakt med andra människor eller deras intressen så bör man inte bo i närheten av andra människor.

Hat och kränkningar är inte alls ok, bara för att vi har olika intressen!

Jag tycker det är kul att höra häftiga motorer.

Vem är kränkt?

För att ha ett fungerande samhälle behöver olika intressen hanteras och jämkas. Problemet med högljudda fordon är att det är omöjligt för resten av befolkningen att, på rimliga sätt, undkomma dem. Din lösning om att alla som inte delar minoritetens intresse ska migrera känns kanske en gnutta radikal.

Jag tycker inte att det är orimligt att hela uteserveringen behöver pausa sina konversationer tills Herr HD tuffat förbi. Tycker du?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Själv förstår jag precis vad Gorian syftar på.

En Harley som kommer brummandes mitt inne i stan håller ofta en ljudnivå som ligger markant högre än alla andra ljud i den stadsmiljön, då inkluderat lastbilar och allsköns andra fordon. Men värre kan vara sporthojarna eller sportbilarna som folk av någon anledning vill bränna runt med 02:00 utanför folks hem och AKTIVT göra så mycket som möjligt för att låta så mycket som möjligt.

Dvs. det är inte att de låter som är problemet, det är att man väljer att AKTIVT låta mitt bland andra människor. De hörs över flera kilometer för några få människors nöjes skull.

Bättre spara sådant till specifika motorbanor eller säg motorväg i icke tätbebyggt område, enligt mig finns det ingen ursäkt att framföra dylika fordon i städer på ett sådant sätt som får dem att låta satan. Puttra runt med dem stillsamt, fine, då visar man hänsyn. Men att trycka på gasen på den centrala vägen i staden mitt bland hyreshus? NOLL hänsyn.

För att förtydliga: Ha GÄRNA ett motorintresse! Ha GÄRNA högljudda fordon om det är ett måste, men bränn inte runt med dem så att de låter jävel där folk bor och vistas

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir en mer civiliserad känsla när man står och pratar utan hörselskydd bredvid detta, tänk om töntarna som inte kan få fart på prylarna utan bara bygga bullerburkar kunde lära sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Ostbullen:

Vill svara att det beror på! En gammal jänkare som kommer längs landsvägen på sommaren kan låta riktigt trevligt, medans en gammal s40 som någon unge smällt på raka rör 3" låter oftast vidrigt

Vad är skillnaden på dessa fordon? Ingen av dom låter högt vid originalutförande och båda varianterna är modifierade att låta mer.

Då skulle jag säga att det mer beror på vem som kör fordonet. Alla bilar (även i originalutförande) kan låta fan, men det beror helt på föraren och dess framförande av fordonet.

Att åka runt i en bil som låter mer än original är bara onödigt, och att framföra det på ett hänsynslöst vis är total idioti.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Vem är kränkt?

För att ha ett fungerande samhälle behöver olika intressen hanteras och jämkas. Problemet med högljudda fordon är att det är omöjligt för resten av befolkningen att, på rimliga sätt, undkomma dem. Din lösning om att alla som inte delar minoritetens intresse ska migrera känns kanske en gnutta radikal.

Jag tycker inte att det är orimligt att hela uteserveringen behöver pausa sina konversationer tills Herr HD tuffat förbi. Tycker du?

En lösning i detta fallet skulle kunna vara att skapa en zon där inga motorfordon vistas. På detta sätt befrias uteserveringen från direkt kontakt med oljudet.

Det finns lösningar på alla problem!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Mopeder där någon liten skit fått för sig att den går snabbare bara för att man tömt innehållet i ljuddämparen... morrr

Permalänk
Medlem

Görs det snyggt och "lagom" är det bara trevligt. Är motorintresserad och kör själv motorcykel (italiensk supersport + lite annat) men det passar sig inte att brassa helvete överallt liksom.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Vad är skillnaden på dessa fordon? Ingen av dom låter högt vid originalutförande och båda varianterna är modifierade att låta mer.

Då skulle jag säga att det mer beror på vem som kör fordonet. Alla bilar (även i originalutförande) kan låta fan, men det beror helt på föraren och dess framförande av fordonet.

Att åka runt i en bil som låter mer än original är bara onädigt, och att framföra det på ett hänsynslöst vis är total idioti.

Är ju helt klart en fråga om smak och tycke, men personligen uppskattar jag mullret från en v8a med köpt och specialanpassat avgas, mot bonnamek pojktrim på en gammal rak 4a.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

En lösning i detta fallet skulle kunna vara att skapa en zon där inga motorfordon vistas. På detta sätt befrias uteserveringen från direkt kontakt med oljudet.

Det finns lösningar på alla problem!

Visst vore det en lösning, men varför straffa 99% för den sista procentens snedsteg?

Känner att folk i tråden, medvetet eller ej, blandar ihop äpplen med päron. Jag pratar inte om fordon/förare som i sina originalutföranden och normala beteende råkar låta lite mer än andra. Jag pratar om fordon där man gjort allt man kan för att fordonen ska låta mer än nödvändigt (det vanligaste exemplet är väl HD-cyklar).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Är lite därför jag nu kör elbilar, alltid gillat sportigare bilar med motor i men har man kört dem så väcker de kvarteret bara man kör från porten även från fabrik. Nu kan man få prestandan men knäpptyst vilket jag verkligen uppskattar, slipper dra uppmärksamhet från alla på gatan bara för att man hittade en lucka i trafiken man ville ta.

Så jag ser det som att elfordon och miljözonen kommer lösa problemet med högljudda fordon när människor vistas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Ja och är precis vad jag sagt senare i tråden, med att låta folk göra vad dom vill så menar jag såklart så länge det är lagligt...

Problemet är att detta inte kontrolleras på ett tillfredsställande sätt. Bilprovningen har ett gränsvärde på 103 dB(A) men det kontrolleras vid stillastående utan något specificerat varvtal eller så.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gorian:

Visst vore det en lösning, men varför straffa 99% för den sista procentens snedsteg?

Känner att folk i tråden, medvetet eller ej, blandar ihop äpplen med päron. Jag pratar inte om fordon/förare som i sina originalutföranden och normala beteende råkar låta lite mer än andra. Jag pratar om fordon där man gjort allt man kan för att fordonen ska låta mer än nödvändigt (det vanligaste exemplet är väl HD-cyklar).

Jag bor nära en väg där det tyvärr åker en del HD s och de är verkligen fruktansvärda pga det pulserande ljud de har genom den i grunden felkonstruerade motorn och de som äger dem verkar också ofta vara hänsynslösa svin, det är väl därför de organiserar sig i hogs ?

Jag har inga störningsproblem med varken flyget eller mina raggargrannar som har en del högljudda V8or för dels låter de mycket behagligare i karaktären och grannarna brukar inte heller köra som svin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Problemet är att detta inte kontrolleras på ett tillfredsställande sätt. Bilprovningen har ett gränsvärde på 103 dB(A) men det kontrolleras vid stillastående utan något specificerat varvtal eller så.

Ja det borde naturligtvis mätas under de förhållanden som fordonet bullrar mest, det ska inte under några förhållanden kunna skapa mer oljud än gränsvärdet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har börjat se nya problem med ljud på min gata. På denna gata finns äldre merca cab, 940, mopeder etc men de har jag alldrig reagerat på.
Tills grannen skaffade mg suven. Det är den mest högljudda bilen på gatan. Han rullar långsamt och fint genom området men bilen låter waaaaaaaaaaaa.
Sen ska han parkera waaaaaa…Whaa….waaa…waaaaaa….waaa.waaa.wwaaa…waaaaaaaaaa. Så jävla irriterande. Kan höra det på andra sidan huset vilket är enda bilen i kvarteret som är så högljud. Kunde han inte skaffat en korvett istället, då hade iallafall det varit mer konstant brus.
Nu har de mitt emot en vw id3 och den är inte särskilt tyst heller så nu är de mest störande bilarna på gatan mg, id3, moped, 940….i den ordningen…och 940 hade varit nästan knäpptyst om den haft elfläkt istället för rem.

Vad är det med elbilar att låta som tröskverk?

Sen när bilar väl är uppe över typ 30 är det bara döckbuller ändå…vilket också är något högre på elbilarna pga vikt och bredare däck.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Har börjat se nya problem med ljud på min gata. På denna gata finns äldre merca cab, 940, mopeder etc men de har jag alldrig reagerat på.
Tills grannen skaffade mg suven. Det är den mest högljudda bilen på gatan. Han rullar långsamt och fint genom området men bilen låter waaaaaaaaaaaa.
Sen ska han parkera waaaaaa…Whaa….waaa…waaaaaa….waaa.waaa.wwaaa…waaaaaaaaaa. Så jävla irriterande. Kan höra det på andra sidan huset vilket är enda bilen i kvarteret som är så högljud. Kunde han inte skaffat en korvett istället, då hade iallafall det varit mer konstant brus.
Nu har de mitt emot en vw id3 och den är inte särskilt tyst heller så nu är de mest störande bilarna på gatan mg, id3, moped, 940….i den ordningen…och 940 hade varit nästan knäpptyst om den haft elfläkt istället för rem.

Vad är det med elbilar att låta som tröskverk?

Sen när bilar väl är uppe över typ 30 är det bara döckbuller ändå…vilket också är något högre på elbilarna pga vikt och bredare däck.

Jo det där är störigt. Det kom en regel om att elbilar måste låta för att folk inte ska bli överraskade, men samtidigt har ju "fossilbilarna" blivit väldigt tysta så nu låter elbilar mer än dem. Och kommer man typ över 15-20 så hörs ju bilarnas däck ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

.... en åsna som har ont i magen....

Buhahaha dagens bästa! Tack

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Datavetare

Som andra redan nämnt: är generellt helt emot högljudda fordon, men finns trots allt vissa specifika fordonstyper vars motorljud är ren musik. Men även om man har ett fordon som "låter högt med bra" får man ju fatta att inte bruka det på platser / tider där det sannolikt är störande.

Skrivet av mrqaffe:

Det blir en mer civiliserad känsla när man står och pratar utan hörselskydd bredvid detta, tänk om töntarna som inte kan få fart på prylarna utan bara bygga bullerburkar kunde lära sig.
https://www.youtube.com/watch?v=91UX0RfDYRo

Är inte det där ett exempel på något som är totalt meningslöst? Man kan diskutera hur vettigt dragracing överhuvudtaget är, det kan i.o.f.s göras med en rad saker som det går att tävla i, men tror de flesta som sett top-fuel live nog skriver under på att ljudet är en av huvudkomponenterna i upplevelsen. Ljudtrycket är så extremt, kan peak:a på 150 dB, vilket betyder att det inte bara hörs utan det känns rejält i hela kroppen.

Själva "race:et" tar ju 3,7-4,5s och är egentligen inte speciellt mycket att se...

Vidare, om man nu tittar på de tekniska detaljerna, utnyttjas de mekaniska egenskaperna hos den enorma mängd avgaser som produceras av en top-fuel till att trycka fast bilen mot vägen precis vid launch (innan fartvinden börjar göra någon nytta mot vingen). Så en el-version kan av den anledningen inte heller bli lika bra rent tekniskt sett (målet är ju att avverka 1000 fot på kortast möjliga tid).

Skrivet av snajk:

Problemet är att detta inte kontrolleras på ett tillfredsställande sätt. Bilprovningen har ett gränsvärde på 103 dB(A) men det kontrolleras vid stillastående utan något specificerat varvtal eller så.

Dagens bilar (tror det är från 2007 och framåt) har tillåten ljudnivå som del av registreringsbeviset, kan skilja en hel del mellan modeller. Ljudnivån vid stillastående är vid ett specificerat varvtal, men det kan skilja mellan olika bilar

Edit: verkar vara längre tillbaka än 2007, tror från 90-talet någongång, har en bil från 2006 och den har också denna specifikation. EU-lagen kring detta verkar reviderats 2007.

Från två lika gamla bilar

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Buller är otroligt subjektivt och är man sedan negativt inställd så upplevs det som ännu värre
Och i tätbebyggt område så ekar det lite extra, även om det inte blir högre så tar det ju aldrig slut

Lagstiftningen är också helt fel / efterföljs dåligt - statiskt mätning säger absolut noll och intet
Bullermaskiner som Harleys och V8 går oftast långt ner i frekvens och dBa som är standard tappar känslighet redan vid 1Khz

Skrivet av Jumpcut:

Jag har egentligen aldrig stört mig speciellt mycket. Är själv bilintresserad och har haft en del sportbilar. För egen del har jag alltid sett till att klara 95db eftersom över det blir man svartflaggad på de flesta banor i Sverige. Ringen har väl 98db tror jag. På typ varje banträff dyker det upp någon nybörjare som tycker det är tufft med avgas som låter som fan, vi gamla banrävar bara suckar och väntar på svartflagg på första varvet.

Därför har det iaf i mina kretsar blivit pinsamt med bilar som låter för högt. Bilar som låter för högt ägs av posörer som ändå inte kan köra dom på bana på riktigt. Visst, man kan väl kliva på hyffsat i vanlig trafik, men det är onödigt, omoget och dessutom kan du absolut ändå inte ta ut svängarna och testa gränserna på riktigt utan avåkningszoner etc. Eller ja, man kan och det är väl därför det dör ett gäng dårar varje år.

Även nya sportbilar klarar 95dBa gränsen dåligt, många får short shifta innan mätaren
Porsche GT3 vid 9000rpm hamnar på 98dBa - i mina öron en ljuvlig skönsång
Min egen Porsche bullrar mer så jag klarar mig pga A vägning

Nurburgring gäller statisk mätning - 95dBa
Och 130dBa när man passerar mätaren i fullt blås

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

Bor i södra Sverige (Åhus) turistparadis och bortskämda välkurlade femtio åringar Jo det är faktiskt så illa Visst ungdomar är i majoritet men värst är endå 40 - 55 åringar som fått sin våta dröm besannad HD eller Japanare spelar ingen roll, i vårt villaområde finns tio tolv stycken som ser det som sin skyldighet att jävlas med resten, barnfamiljer med låneskuld på 5.000.000 vill inte ha ovänner utan tiger och gnisslar tänder. Blir det krig i detta landet ska jag visa dessa idioter samma respekt tillbaka. Sverige är ett lustigt land där brist på respekt för andra är på modet, börjar få avsmak för de folk vi börjat bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Bor i södra Sverige (Åhus) turistparadis och bortskämda välkurlade femtio åringar Jo det är faktiskt så illa Visst ungdomar är i majoritet men värst är endå 40 - 55 åringar som fått sin våta dröm besannad HD eller Japanare spelar ingen roll, i vårt villaområde finns tio tolv stycken som ser det som sin skyldighet att jävlas med resten, barnfamiljer med låneskuld på 5.000.000 vill inte ha ovänner utan tiger och gnisslar tänder. Blir det krig i detta landet ska jag visa dessa idioter samma respekt tillbaka. Sverige är ett lustigt land där brist på respekt för andra är på modet, börjar få avsmak för de folk vi börjat bli.

Hur man än vrider o vänder det så finns alltid dom som tror att alla andra tycker det är coolt att det gasas
Sätt ut en stereo på fullt blåst spelande en ostämd fiol som payback

Har turen att jag har ett inkognito läge på bilen så när jag kör innan solen går upp så väcker jag ingen
Sätter jag på Megabullerläge då baktändänder det, en massa gurgel o bludder
Sådant är jag för gammal för plus att med cabbe väsnas det för mycket

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Som andra redan nämnt: är generellt helt emot högljudda fordon, men finns trots allt vissa specifika fordonstyper vars motorljud är ren musik. Men även om man har ett fordon som "låter högt med bra" får man ju fatta att inte bruka det på platser / tider där det sannolikt är störande.

Är inte det där ett exempel på något som är totalt meningslöst? Man kan diskutera hur vettigt dragracing överhuvudtaget är, det kan i.o.f.s göras med en rad saker som det går att tävla i, men tror de flesta som sett top-fuel live nog skriver under på att ljudet är en av huvudkomponenterna i upplevelsen. Ljudtrycket är så extremt, kan peak:a på 150 dB, vilket betyder att det inte bara hörs utan det känns rejält i hela kroppen.

Själva "race:et" tar ju 3,7-4,5s och är egentligen inte speciellt mycket att se...

Vidare, om man nu tittar på de tekniska detaljerna, utnyttjas de mekaniska egenskaperna hos den enorma mängd avgaser som produceras av en top-fuel till att trycka fast bilen mot vägen precis vid launch (innan fartvinden börjar göra någon nytta mot vingen). Så en el-version kan av den anledningen inte heller bli lika bra rent tekniskt sett (målet är ju att avverka 1000 fot på kortast möjliga tid).

Dagens bilar (tror det är från 2007 och framåt) har tillåten ljudnivå som del av registreringsbeviset, kan skilja en hel del mellan modeller. Ljudnivån vid stillastående är vid ett specificerat varvtal, men det kan skilja mellan olika bilar

Edit: verkar vara längre tillbaka än 2007, tror från 90-talet någongång, har en bil från 2006 och den har också denna specifikation. EU-lagen kring detta verkar reviderats 2007.

Från två lika gamla bilar

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Jo precis, för de flesta (alla helbilsgodkända i alla fall) bilar så fina det specificerat hur mycket de får låta vid ett specifikt varvtal som de kan jämföra med på besiktningen. Samma gäller många MC, men långt ifrån alla. 103 är väl max tillåtna om det inte finns. Men en MC som är högljudd kommer ju att ha ett högt värde där, 90 dB är väl inte onormalt högt exempelvis, medan bilar generellt har väldigt mycket lägre normalnivå, kanske 45 dB exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis, för de flesta (alla helbilsgodkända i alla fall) bilar så fina det specificerat hur mycket de får låta vid ett specifikt varvtal som de kan jämföra med på besiktningen. Samma gäller många MC, men långt ifrån alla. 103 är väl max tillåtna om det inte finns. Men en MC som är högljudd kommer ju att ha ett högt värde där, 90 dB är väl inte onormalt högt exempelvis, medan bilar generellt har väldigt mycket lägre normalnivå, kanske 45 dB exempelvis.

45dBA upplevs som nästan tyst

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yoshman:

Som andra redan nämnt: är generellt helt emot högljudda fordon, men finns trots allt vissa specifika fordonstyper vars motorljud är ren musik. Men även om man har ett fordon som "låter högt med bra" får man ju fatta att inte bruka det på platser / tider där det sannolikt är störande.

Är inte det där ett exempel på något som är totalt meningslöst? Man kan diskutera hur vettigt dragracing överhuvudtaget är, det kan i.o.f.s göras med en rad saker som det går att tävla i, men tror de flesta som sett top-fuel live nog skriver under på att ljudet är en av huvudkomponenterna i upplevelsen. Ljudtrycket är så extremt, kan peak:a på 150 dB, vilket betyder att det inte bara hörs utan det känns rejält i hela kroppen.

Själva "race:et" tar ju 3,7-4,5s och är egentligen inte speciellt mycket att se...

Vidare, om man nu tittar på de tekniska detaljerna, utnyttjas de mekaniska egenskaperna hos den enorma mängd avgaser som produceras av en top-fuel till att trycka fast bilen mot vägen precis vid launch (innan fartvinden börjar göra någon nytta mot vingen). Så en el-version kan av den anledningen inte heller bli lika bra rent tekniskt sett (målet är ju att avverka 1000 fot på kortast möjliga tid).

Dagens bilar (tror det är från 2007 och framåt) har tillåten ljudnivå som del av registreringsbeviset, kan skilja en hel del mellan modeller. Ljudnivån vid stillastående är vid ett specificerat varvtal, men det kan skilja mellan olika bilar

Edit: verkar vara längre tillbaka än 2007, tror från 90-talet någongång, har en bil från 2006 och den har också denna specifikation. EU-lagen kring detta verkar reviderats 2007.

Från två lika gamla bilar

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Ja meningslöst är det men det var en illustration på hur det låter utan en förbränningsmotor och gillar man lmotorjud bör man hoppa dragracing och gå på tractorpulling i stället för där lever det om på allvar så att marken skakar när man kan ha upp till 6 metanol-dragracingmotorer på en traktor.
Men de värsta monstren är mer civiliserade även där med typ 4 gasturbiner för effekt så det räcker och bra körkaraktär så att man behåller greppet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Jo precis, för de flesta (alla helbilsgodkända i alla fall) bilar så fina det specificerat hur mycket de får låta vid ett specifikt varvtal som de kan jämföra med på besiktningen. Samma gäller många MC, men långt ifrån alla. 103 är väl max tillåtna om det inte finns. Men en MC som är högljudd kommer ju att ha ett högt värde där, 90 dB är väl inte onormalt högt exempelvis, medan bilar generellt har väldigt mycket lägre normalnivå, kanske 45 dB exempelvis.

Regelverket verkar allt annat är enkelt... Framförallt inte för bilar nyare än 1996 (som då rimligen är när man började med typgodkännande).

För bilar innan 1996 verkar gränsen vara 80 dB (10 kap, 5 §).

Är lite förvånad hur en bil som Mustang GT500 överhuvudtaget kunna bli godkänd i EU givet att den i standardutförande kan nå 107-110 dB! Kollade data i registreringsbeviset för en sådan, tydligen har de fordon som finns här någon form av dispens (det finns inget antecknat kring max ljudnivå, i stället finns en extra sektion kring dispenser relaterade till avgassystemet)...

Har själv övervägt just en sådan bil, men om man faktiskt äger något som har den maxvolymen får man ju ta hänsyn och inte använda den där det kan uppenbart kan störa.

Men tycker samtidigt: har man en bil med kompressormatad V8 som gör 760 hp ska det också låta därefter! Är ju inte så det är en bil man kommer veckopendla i...

Klicka för mer information

sidospår...

Skrivet av mrqaffe:

Ja meningslöst är det men det var en illustration på hur det låter utan en förbränningsmotor och gillar man lmotorjud bör man hoppa dragracing och gå på tractorpulling i stället för där lever det om på allvar så att marken skakar när man kan ha upp till 6 metanol-dragracingmotorer på en traktor.
Men de värsta monstren är mer civiliserade även där med typ 4 gasturbiner för effekt så det räcker och bra körkaraktär så att man behåller greppet.
https://www.youtube.com/watch?v=whzW2H-ENx8

Nu är båda av dessa tävlingar mycket en tävling i ingenjörskonst av det lite mer extrema slaget, men nej: ljudnivån du får från den där ~8000 hp "traktorn" är inte i närheten vad som kommer ur en ~10000 hp top-fuel dragster. 150 dB är helt galet, står man nära är vibrationerna i kroppen nästan smärtsamma.

Båda är extrema, men tror de flesta har lite svårare att uppskatta det fantastiska att dra ett "jättetungt släp över en åker" men ganska lätt att fatta det speciella i: finns inget "bil" som accelererar snabbare än den som du nu har framför dig. 0-160 km/h på 0,8s är rätt speciellt, få "vanliga" bilar kommer under 3s på 0-100 km/h.

Och i båda fallen är ljudnivån en väldigt central del av upplevelsen.

Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kör man med onödigt högljudda fordon i tätbebyggt område eller uppenbart stör omgivningen på annan plats ska det anses som ociviliserat beteende med indraget körkort eller fängelse som möjlig påföljd tycker jag.
Jag ser inga goda skäl för detta beteende över huvud taget.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient