"Gammal gubbe" behöver hjälp med ny dator för bl.a. videoproduktion

Permalänk

"Gammal gubbe" behöver hjälp med ny dator för bl.a. videoproduktion

Jag la detta inlägg under denna rubrik eftersom att jag antar att det vore bäst för mig att byta från bärbar till stationär?
Eller är jag helt ute och "cyklar"?

Jag är helt novis gällande teknik mm angående datorer och datorkomponenter...
Och jag behöver därför Er hjälp med tips och råd mm.

Idag arbetar jag med en bärbar PC , med följande specifikationer:
(Vilket inte säger mig, en 52-årig "gammal gubbe" någonting egentligen...)

Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i7 4710HQ @ 2.50GHz 77 °C
Haswell 22nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. G771JM (SOCKET 0)
Graphics
Generic PnP Monitor (1920x1080@60Hz)
Intel HD Graphics 4600 (ASUStek Computer Inc)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 860M (ASUStek Computer Inc) 58 °C
SLI Disabled
Storage
119GB SanDisk SD7SB3Q128G1002 (SATA (SSD)) 38 °C
931GB Hitachi HGST HTS721010A9E630 (SATA ) 34 °C
Optical Drives
MATSHITA DVD-RAM UJ8G6
Audio
Realtek High Definition Audio

Förutom detta har jag flera stycken externa hårddiskar, 4 TB, 2 TB och 1 TB - där jag brukar spara det som jag har skapat och producerat.

Nu till "saken"...

Jag arbetar med ganska avancerade videoproduktioner och videoinnehåll.
*bort/mod*

Jag arbetar med relativt sett många olika program, men i huvudsak med program inom "Adobesviten", och där främst med After Effects, Photoshop och Premiere.
(Sammanlagt använder jag nog dagligen 4-5 stycken "mindre kända", och mindre krävande program(?) utöver Adobes fantastiska program.)

Jag VET att nästan alla som arbetar med mediaproduktioner använder Mac, men jag är sedan många år van vid PC, och jag vill allra helst fortsätta med detta, dvs om det överhuvudtaget är möjligt?
(Svårt att lära "en gammal hund att sitta"...
Rättare sagt: Jag tror att det skulle ta mig alldeles för lång tid att lära mig Mac då jag nu är van vid PC, men om Ni EXPERTER säger att jag "måste"/bör byta system, så får jag väl "bita i det sura äpplet" och överväga detta...)

Jag känner nu att jag verkligen behöver köpa en ny dator då min nuvarande är extremt "seg" och kraschar mm ju mer avancerade projekt jag gör.
Dessutom VÄLDIGT mycket "väntetid" då datorn håller på med rendering mm...

Kan Ni kära datorexperter guida mig med tips på vad jag bör tänka på, och eventuellt köpa?

Jag tror själv att jag behöver minst 32 Gb som ramminne och minst 1 TB som första hårddisk utan några Partitioner (eller vad det nu heter?) , där programmen, och ibland tempfiler mm lägger sig "automatiskt"...
Men jag kan naturligtvis ha fel?
Det vet Ni mina kära datorexperter...

Jag är "som sagt" INTE insatt i det tekniska mm gällande datorer...
Ber om ursäkt för om jag låter som en komplett "idiot"...

Snälla Ni bästa datorexperter, HJÄLP mig med tips...
Gärna också förslag på specifika datorer och länkar till vart de finns mm, samt ungefärliga priser mm.

Självklart vill jag få tag i en bra dator (för mina behov) till en så låg kostnad som möjligt...
Samtidigt måste den vara "bra nog" för relativt sett avancerade videoproduktioner...

Ni kan även ha i åtanken att jag INTE är ett dugg intresserad av spel eller hur datorn ser ut rent fysiskt, dvs med "lampor", "blink-blink" mm...

Nej, - jag vill ha en bra fungerande dator för mina behov till en så låg kostnad som möjligt...

Förutom ovan nämda "saker" är det bra om datorn är tyst, eller åtminstone inte låter mycket.

Stort TACK på förhand för era tips mina kära datorexperter.

Högaktningsfullt
Joel Nylander

Rubrik förtydligad /mod
Permalänk
Rekordmedlem

Har du monitorer eller håller du bara på med en laptop ?
Ska du videoredigera blir det enklare om du har åtminstone 2 monitorer och helst ska de också ha anständig bild så att du ser färger bra så ips elerl oled panel borde det nog vara och absolut inte tn paneler.

De filer du jobbar med borde lagras på ssd och inte hdd men när du är klar med dem lagrar du dem på hdd och har kanske även nått system för backup.

Du söker väl en färdigbyggd dator för du framstår inte som en som vill bygga nått själv ?

Här är en färdig maskin att utgå från
https://www.komplett.se/product/1205272/dator-surfplatta/stat...
Skulle kanske valt mer ssd-utrymme med tanke på användningen,4 Tbyte är överkomligt prisat idag och mer är bättre om du ska hantera video.

Sedan tror jag du skulle ha glägje av 2 st 4k ips eller oled monitorer som är minst 30" stora om du främst ska hålla på med videoredigering.

Hur mycket utrymme har du för monitorer och hur stor budget har du för allt ? För 30-35 000 borde det gå att skaffa en bra videoredigeringsdator med dubbla anständiga 4K monitorer men det går att välja både billigare och dyrare beroende på dina krav och önskemål.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du monitorer eller håller du bara på med en laptop ?
Ska du videoredigera blir det enklare om du har åtminstone 2 monitorer och helst ska de också ha anständig bild så att du ser färger bra så ips elerl oled panel borde det nog vara och absolut inte tn paneler.

De filer du jobbar med borde lagras på ssd och inte hdd men när du är klar med dem lagrar du dem på hdd och har kanske även nått system för backup.

Du söker väl en färdigbyggd dator för du framstår inte som en som vill bygga nått själv ?

Här är en färdig maskin att utgå från
https://www.komplett.se/product/1205272/dator-surfplatta/stat...
Skulle kanske valt mer ssd-utrymme med tanke på användningen,4 Tbyte är överkomligt prisat idag och mer är bättre om du ska hantera video.

Sedan tror jag du skulle ha glägje av 2 st 4k ips eller oled monitorer som är minst 30" stora om du främst ska hålla på med videoredigering.

Hur mycket utrymme har du för monitorer och hur stor budget har du för allt ? För 30-35 000 borde det gå att skaffa en bra videoredigeringsdator med dubbla anständiga 4K monitorer men det går att välja både billigare och dyrare beroende på dina krav och önskemål.

Sen om man kör med en 4710HQ laptop idag kommer man ju få rätt enorm uppgradering med en 10 tusen kronors stationärdator - 30 000kr klassen kanske är optimalt men behövs ju inte för att det ska funka okej.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du monitorer eller håller du bara på med en laptop ?
Ska du videoredigera blir det enklare om du har åtminstone 2 monitorer och helst ska de också ha anständig bild så att du ser färger bra så ips elerl oled panel borde det nog vara och absolut inte tn paneler.

De filer du jobbar med borde lagras på ssd och inte hdd men när du är klar med dem lagrar du dem på hdd och har kanske även nått system för backup.

Du söker väl en färdigbyggd dator för du framstår inte som en som vill bygga nått själv ?

Här är en färdig maskin att utgå från
https://www.komplett.se/product/1205272/dator-surfplatta/stat...
Skulle kanske valt mer ssd-utrymme med tanke på användningen,4 Tbyte är överkomligt prisat idag och mer är bättre om du ska hantera video.

Sedan tror jag du skulle ha glägje av 2 st 4k ips eller oled monitorer som är minst 30" stora om du främst ska hålla på med videoredigering.

Hur mycket utrymme har du för monitorer och hur stor budget har du för allt ? För 30-35 000 borde det gå att skaffa en bra videoredigeringsdator med dubbla anständiga 4K monitorer men det går att välja både billigare och dyrare beroende på dina krav och önskemål.

TACK SÅ JÄTTEMYCKET! Jag ska genast undersöka ditt förslag. Återigen ett STORT Tack! / Joel

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Sen om man kör med en 4710HQ laptop idag kommer man ju få rätt enorm uppgradering med en 10 tusen kronors stationärdator - 30 000kr klassen kanske är optimalt men behövs ju inte för att det ska funka okej.

Tack för ditt svar, men tyvärr fattar jag inte riktigt vad du menar min vän..?
Rena "Grekiskan" för mig som inte är så insatt
Mvh Joel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JoelNylander:

Tack för ditt svar, men tyvärr fattar jag inte riktigt vad du menar min vän..?
Rena "Grekiskan" för mig som inte är så insatt
Mvh Joel

Det står egentligen en fråga om hur mycket det får kosta för nästan allt du kan köpa nytt är en förbättring men den stora frågan för dig är hur bra det ska bli. En stationär är enklare att uppdatera men det går ju även att koppla monitorer på en laptop eller bara köra på en laptop.

Personligen gillar jag att ha stor skärmyta och ska du hålla på mycket med video så lär det underlätta med bra skärm/skärmar men det påverkar inte hur snabbt datorn hanterar videofilerna men där kan ju tillräckligt stora ssder påverka, de kan eventuellt även påverka cpun utifall dataflödet genom den stryps pga lagringsprestandan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad använder du för någon videokamera för din kanal?

Vill inte tvinga dig in till Mac, men vissa videoformat (H.264 och H.265) fungerar löjligt smidigt i Apples ekosystem.

Dvs en MacBook Air M1 (minsta modellen) klarar utan vidare redigering i 4K med sin inbyggda grafikkrets. Däremot klarar den bara en extern skärm utan extrautrustning.

Är det Premiere Pro och After Effects du arbetar med?

Bästa budgetvalet för dig hade nog utan tvekan varit en Mac Mini M1/M2. Att bygga en stationär PC blir ofta dyrare.

Permalänk
Medlem

Jag säger det, så har vi det sagt. Du skulle bli väldigt nöjd med en Mac om du tar dig den lilla tiden att lära dig hur den fungerar. Prislappen är premium, men det är också upplevelsen.