vart borde jag köpa windows ifrån?

Permalänk
Medlem

vart borde jag köpa windows ifrån?

jag har byggt en ny dator och undrar vart jag ska köpa windows ifrån?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En genuin återförsäljare

Edit: Du kan köra Windows utan produktnyckel också, 10:an har isf några få begränsningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lampis:

jag har byggt en ny dator och undrar vart jag ska köpa windows ifrån?

Jag har köpt nycklar och vet många fler som också gjort det via "cdkey.se" funkar väldigt bra. Du kan nog maila dom och fråga vilken nyckel du bör köpa för just ditt syfte och vad skillnaderna på nycklarna är.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Har köpt alla mina Windows i PRO versioner och via diverse "key" sidor såsom, livekort (absolut köpt flest där), allkeyshop, mm..
Aldrig haft ett problem under flera år med någon av dessa koder.

Men säger moralkompassen annat så kan du vända dig till en riktig återförsäljare som tex webbhallen eller inet.

Permalänk
Medlem

Köp exempelvis från spelkoder.se för 159 kr.

Eller köp en Windows 10-kod från någon motsvarande sida och uppgradera, så sparar du ytterligare några tior.

Om moralkompassen indikerar att du borde betala 2000 kr extra i onödan till ett miljardföretag så föreslår jag att du ger mellanskillnaden till välgörenhet istället.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Köpte min key från kinguin hemsidan och funkat utmärkt. Fick min key dä för 120kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Köp exempelvis från spelkoder.se för 159 kr.

Eller köp en Windows 10-kod från någon motsvarande sida och uppgradera, så sparar du ytterligare några tior.

Om moralkompassen indikerar att du borde betala 2000 kr extra i onödan till ett miljardföretag så föreslår jag att du ger mellanskillnaden till välgörenhet istället.

Jag håller med dig att MS inte behöver mer pengar rent moraliskt för hemmaanvändare av windows.

Det moraliska problemet med dessa sidor är väl snarare att det finns risk att koderna kommer från brottslig verksamhet (t.ex. köpts med stulna kreditkortsuppgifter etc.) så att det drabbat tant Agda och inte MS.

Om det garanterat är "gråimporterade" eller massutförsäljningar av bulkköpta företagslicenser eller liknande har jag inget problem med det, men jag vet inte hur jag skulle se skillnad. Om du vet så får du gärna tipsa så kommer jag köpa så nästa gång jag behöver en ny licens!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweDragon:

Jag håller med dig att MS inte behöver mer pengar rent moraliskt för hemmaanvändare av windows.

Det moraliska problemet med dessa sidor är väl snarare att det finns risk att koderna kommer från brottslig verksamhet (t.ex. köpts med stulna kreditkortsuppgifter etc.) så att det drabbat tant Agda och inte MS.

Om det garanterat är "gråimporterade" eller massutförsäljningar av bulkköpta företagslicenser eller liknande har jag inget problem med det, men jag vet inte hur jag skulle se skillnad. Om du vet så får du gärna tipsa så kommer jag köpa så nästa gång jag behöver en ny licens!

Intressant inställning som jag ser svårigheter att vara konsekvent i. Hur kollar du upp att oxfilen inte kommer från en knarkarbralla innan du äter på en restaurang?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Intressant inställning som jag ser svårigheter att vara konsekvent i. Hur kollar du upp att oxfilen inte kommer från en knarkarbralla innan du äter på en restaurang?

Kan tänka mig att inställningen snarare är: i de fall då det är uppenbart, som här, så stöder jag det inte.

Att man inte kan veta i alla situationer är ju inget hinder för att skippa de fall som man vet om.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det moraliska problemet med dessa sidor är väl snarare att det finns risk att koderna kommer från brottslig verksamhet (t.ex. köpts med stulna kreditkortsuppgifter etc.) så att det drabbat tant Agda och inte MS.

Om det garanterat är "gråimporterade" eller massutförsäljningar av bulkköpta företagslicenser eller liknande har jag inget problem med det, men jag vet inte hur jag skulle se skillnad. Om du vet så får du gärna tipsa så kommer jag köpa så nästa gång jag behöver en ny licens!

Välj OEM-versionerna så vet du att de kommer från företag.

Men varför oroa sig för detta just när det handlar om Windows-licenser? Allt som säljs begagnat kan vara stöldgods, och för all del varor som säljs av företag också.

Känns som en talepunkt från MS för att skrämma folk till att köpa deras dyra licenser.

Permalänk
Medlem

Har köpt från livekort dom senaste gångerna. Har fungerat klockrent. Windows 11 Pro för typ 100kr. Sen kan man ju diskutera hur och var dom kommer ifrån..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Har köpt alla mina Windows i PRO versioner och via diverse "key" sidor såsom, livekort (absolut köpt flest där), allkeyshop, mm..
Aldrig haft ett problem under flera år med någon av dessa koder.

Men säger moralkompassen annat så kan du vända dig till en riktig återförsäljare som tex webbhallen eller inet.

Snor du bilar och skänker mellanskillnaden också? Hur stor summa vinst behöver ett bolag generera för att det ska bli moraliskt ok att stjäla från dem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av izzie:

Snor du bilar och skänker mellanskillnaden också? Hur stor summa vinst behöver ett bolag generera för att det ska bli moraliskt ok att stjäla från dem?

Dessa licenser är så pass legitima att de kan aktiveras via Microsofts servrar och du kan dessutom få support direkt från Microsoft om det blir problem. Jag har provat support både på Office 2021 pro plus och windows 2022 server.
Utöver detta får man ett riktigt kvitto att visa upp.

En stulen bil däremot svartlistas alltid. Bilanalogier fungerar extremt sällan.

Som en parantes var grundfrågan i vilken riktning man kunde köpa sin licens. Jag föreslår höger.

Permalänk
Medlem

Billigaste stället jag hittat i alla fall. Blir ca 16 kr för en licens med rabattkoden AKS50.

https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Dessa licenser är så pass legitima att de kan aktiveras via Microsofts servrar och du kan dessutom få support direkt från Microsoft om det blir problem. Jag har provat support både på Office 2021 pro plus och windows 2022 server.
Utöver detta får man ett riktigt kvitto att visa upp.

En stulen bil däremot svartlistas alltid. Bilanalogier fungerar extremt sällan.

Som en parantes var grundfrågan i vilken riktning man kunde köpa sin licens. Jag föreslår höger.

Vilken märklig logik. Licensen är naturligtvis riktig, annars hade du inte kunnat aktivera den. Således får du även support. Vad som diskuteras är hur du anskaffat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Intressant inställning som jag ser svårigheter att vara konsekvent i. Hur kollar du upp att oxfilen inte kommer från en knarkarbralla innan du äter på en restaurang?

T.ex. så går jag inte på restauranger som har misstänkt billig oxfile

Jag skulle inte köpa begagnat som är uppenbart för billigt heller.

Det är svårt att vara säker i många fall men lätt att undvika uppenbara underpriser för saker (t.ex. en klippning för 50kr etc etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hur stor summa vinst behöver ett bolag generera för att det ska bli moraliskt ok att stjäla från dem?

Det handlar inte om att stjäla.

De som ursprungligen köpte dessa nycklar har betalat för dem. Microsoft har valt att sälja dem billigt för att hålla uppe sin marknadsdominans. Då får de leva med att de konkurrerar med sig själva när dessa nycklar säljs vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Snor du bilar och skänker mellanskillnaden också? Hur stor summa vinst behöver ett bolag generera för att det ska bli moraliskt ok att stjäla från dem?

Vet inte om du svarar på fel inlägg då det inte var jag som pratade om att skänka någon mellanskillnad.
Men det handlar inte riktigt om att stjäla, nycklarna är redan betalda för..
Dessutom blir en bil oanvändbar så fort den är stulen då den får en efterlysning..
Likaså som hade hänt med licensen om Microsoft misstyckt om licensen.

Skulle passa frågan till vart man vill lägga sina kostnader och där det gör skillnad.
Handlar jag svenska matvaror och vägrar utländsk för att stötta våra lokala bönder. Ja, även om det är tight i plånboken.
Försöker jag se till att stötta dom som behöver, tex cancerfonden mm. Ja, även om det är tight i plånboken.
För där gör pengarna skillnad.

Märker Microsoft av detta i sin kassa? knappast då licensen är betald.
Microsoft hade satt stopp för detta för längesen om det var så att detta inte gav någon intäkt.
Microsoft ser mycket väl till vilket land licensen är tilltänkt och vilken OEM tillverkare som skulle ha den, sen ser dom vart denna faktiskt aktiveras och vad det är för hårdvara som är låst på licensen.

EDIT: OEM är det som det samtalas om då det är dem enda licenserna som inte bör vara något fuffens med då det är företagslicens..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Intressant inställning som jag ser svårigheter att vara konsekvent i. Hur kollar du upp att oxfilen inte kommer från en knarkarbralla innan du äter på en restaurang?

Om restaurangens oxfilé är 90% billigare än konkurrenternas och servitören kommer ut med en joint i mungipan så lär jag inte äta där, nej.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Om restaurangens oxfilé är 90% billigare än konkurrenternas och servitören kommer ut med en joint i mungipan så lär jag inte äta där, nej.

Skulle du handla från ett företag där anställda går mot rött eller kör för fort?

Förövrigt köpte jag min Pro Retail licens år 2013 för 269:- online.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vore kul att höra vilka av er moraltanter som tidigare i livet tankat ner operativsystem och som nu sitter på ett forum och gnäller över att någon köpt en licens.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Skulle du handla från ett företag där anställda går mot rött eller kör för fort?

Usch, nej verkligen inte, låter som riktigt obehagligt och degenererat pack. Ordning och reda samt kyrkan minst en gång i veckan, något annat borde man bunta ihop och slå ihjäl bara.
/s

Det jag svarade på var ju huruvida det är möjligt att vara konsekvent :).
Om det är helt uppenbart att något är skumt så håller jag mig helst borta.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Vore kul att höra vilka av er moraltanter som tidigare i livet tankat ner operativsystem och som nu sitter på ett forum och gnäller över att någon köpt en licens.

Eller bara laddat ner en film eller spel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrnez:

Vore kul att höra vilka av er moraltanter som tidigare i livet tankat ner operativsystem och som nu sitter på ett forum och gnäller över att någon köpt en licens.

Det är väl inga moralproblem med att ladda ner, idag gör man det härifrån https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

MS har länge erbjudit möjligheten att ladda hem mjukvara, åtminstone sedan win 7 tiden har man kunna ladda hem win och en hel del annat från dem och jag har inga skuldkänslor för att jag använt deras nerladdningssiter utan de känns ganska pålitliga så jag har både i nutid och tidigare tankat hem win och även köpt licenser, de var ju billiga när de försökte pracka på alla win 8 och MS själva sålde det väl för under 200 kr via sin win 8 site om jag inte kommer ihåg detaljerna fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

de var ju billiga när de försökte pracka på alla win 8 och MS själva sålde det väl för under 200 kr via sin win 8 site om jag inte kommer ihåg detaljerna fel.

Det var där & då jag köpte min Pro Retail licens för 269:-, dem satte lixom ribban för vad en licens skall kosta i mina ögon.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Har köpt åtaliga licenser från livekort och diverse nyckelmarknadsplatser när jag byggt datorer åt andra men till mig själv kör jag på min nyckel jag köpt direkt via Microsoft Store. Ville liksom sponsra dem direkt någon gång för deras fantastiska produkt
Flyttat med den licensen på mina 3 senaste byggen

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl inga moralproblem med att ladda ner, idag gör man det härifrån https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

MS har länge erbjudit möjligheten att ladda hem mjukvara, åtminstone sedan win 7 tiden har man kunna ladda hem win och en hel del annat från dem och jag har inga skuldkänslor för att jag använt deras nerladdningssiter utan de känns ganska pålitliga så jag har både i nutid och tidigare tankat hem win och även köpt licenser, de var ju billiga när de försökte pracka på alla win 8 och MS själva sålde det väl för under 200 kr via sin win 8 site om jag inte kommer ihåg detaljerna fel.

Nu vet jag att du förstod att jag syftade på t.ex. torrents eller scenereleaser. MS Download Center är ju deras egna, så det vore konstigt om jag menade det..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrnez:

Nu vet jag att du förstod att jag syftade på t.ex. torrents eller scenereleaser. MS Download Center är ju deras egna, så det vore konstigt om jag menade det..

Du tänkte så ...
Jag tycker det är väldigt dumt och totalt onödigt att ladda hem win via nån torrent när MS har filerna lättillgängliga via en helt legal tjänst.
Det går även att installera och köra win oaktiverat utan särskilda problem idag, man får bara ett vattenmärke och lite begränsade inställningar och inte de tidsbegränsningar de tidigare hade så MS är inte lika aktiva att vilja stänga av oaktiverade win som de tidigare var.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Billigaste stället jag hittat i alla fall. Blir ca 16 kr för en licens med rabattkoden AKS50.

https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Har du handlat därifrån och får man fråga vilken återförsäljare isf?