Ökning av spammail de senaste 24 timmarna

Permalänk
Medlem

Ökning av spammail de senaste 24 timmarna

Hej alla.
Jag ville bara kolla ifall det är något särskilt som pågår. Under de senaste 24 timmarna har jag mottagit över 120 spammail, vilket är betydligt mer än vanligt för mig. Jag undrar ifall någon annan här också har upplevt en liknande ökning av spam nyligen?

Om ja, har någon någon aning om varför detta kan ha hänt? Finns det kanske någon ny kampanj eller ett dataintrång som vi bör vara medvetna om? Koran bränningen kanske ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Moderator
Moderator

Du har väl lämnat ifrån dig din adress på något ställe som nyligen sålt den vidare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lady:

Hej alla.
Jag ville bara kolla ifall det är något särskilt som pågår. Under de senaste 24 timmarna har jag mottagit över 120 spammail, vilket är betydligt mer än vanligt för mig. Jag undrar ifall någon annan här också har upplevt en liknande ökning av spam nyligen?

Om ja, har någon någon aning om varför detta kan ha hänt? Finns det kanske någon ny kampanj eller ett dataintrång som vi bör vara medvetna om? Koran bränningen kanske ?

Det händer mig också ibland att det kommer en våg med mer spam än vanligt. Det brukar avta inom kort så länge man undviker att öppna/klicka på något.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det går definitivt i vågor. Jag har fått massvis med spam senaste 2 dygnen som även gått igenom spamfiltret.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vilken mailleverantör använder du?
Kanske pågår det något hos dom som påverkar spam, driftstörning av spamfiltret eller liknande.

Hos mig funkar det fint som vanligt, både via MS 365 och Binero - Innan och efter brännandet av hitte-på-skrifter.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Kolla varje mail innan du raderar, kan vara en så kallad "email bomb", ett sätt att få dig att missa ett viktigt mail, typ att någon hackat ditt konto någonstans och köpt något och så vill de dölja e-mailkvitto eller liknande via 100-tals spammail.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Samma här märkt en ökning som f*n senaste 48 timmarna.... Hade för en tid sedan lika dant men sen dog det av nu får jag spam mail konstant igen...

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

Inte märkt av det alls. Kör med Gmail och de har ju en bra spamkorg så kanske hamnat där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Inte märkt någon ökning i mängden, men det kommer i vågor. Just nu verkar det uppenbarligen vara populärt att skicka mig phising-mail från DHL/Deutche Post där de vill att jag ska betala några euro i "tullkostnader".

Permalänk
Medlem

Jahapp, då var det inte bara jag då som märkt av detta.
Brukar få min dagliga dos av mail från Olga eller Svetlana i Ryssland som söker nya spännande partners, Bit$oin releterat skit med vinster på flera 1000€...reda att signeras med bankid osv.
Mcaffee är också en favorit som kommer i vågor, tillsammans med Norton. Kan ha vara helt tyst i flera dagar och det som kommer in hamnar där det ska, dvs i spamkorgen. Ibland, som nu senaste dygnet, har det dock ökat markant.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Får oxå en jävla massa spam. Tur att gmail har jävligt bra spamfilter. Får nog mindre än 0,1% av spamen i min inbox o resten sorteras rätt till spam.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Rekordmedlem

Har snarare märk en minskning den senaste månaden, har knappt någon spam alls just nu, det enda (1) mail som sorterats till skräpkorgen senaste veckan är inte ens riktig spam utan ett erbjudande från Alina och och de har jag handlat av och tillåtit att maila sånt.
Detta är via Micriosofts mailsystem. Spamarna verkar ha tagit semester de också så jag har inte fått några fantastiska erbjudanden från okända skräpbutiker och bedragare, har däremot sett ett par av de vanliga bedrägeriföretagen i Youtubereklam och anmäler alltid så att de tvingas byta namn för YT verkar ju inte göra nått själva tex att förhandsgranska eller på annat sätt vilja hantera reklamen så den blir seriös för de är bara ute efter pengarna de också och skiter i det mesta innehåll om det går att tjäna pengar på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Även jag har fått en tillfällig ökning av spam i lådan närmsta tiden, men verkar som det börjar mattas av nu.
(gmail verkar lärt sig att det är spam)

Det jag fått i första hand är mejl med rubrik "xxxxxxx invited you to view a collection: +$xx.xxx"
... och utöver det lite olika phishing/niagrabrev där mitt konto eller faktura på flera tusen dollar håller på att förfalla...

Allt verkar skickats från gmail-adresser, så kanske är därför google varit långsammare med att filtrera dem?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lady:

Om ja, har någon någon aning om varför detta kan ha hänt?

Finns din email med här?
https://haveibeenpwned.com/

Själv märker jag också av lite mer aktivitet än tidigare. Har haft samma e-post sedan 1996

Permalänk
Medlem

Det är definitivt en ökning.
Har Sista timmen fått säkert 2-3st var 10:e minut, dom kommer i omgångar med 2-3st samtidigt.
Får stänga av mina notiser för mailen ett tag för detta är ohållbart, speciellt också när Outlook inte är snart nog att kunna skicka dom till skräpkorgen direkt.
Outhärdligt är bara förnamnet.
Länken som @walkir gav nämnde inget speciellt heller utan Good news — no pwnage found!
Inte varit ute på några skumma sidor eller liknande, så detta är verkligen udda. Haft att det kommit mycket förut, men inte i den här omfattningen.
Sånt här som gör att man funderar på att byta till en annan e-post domän som har bättre koll och säkerhet än vad jag antar gratis Outlook har. Dock används mailen på alltför många sidor och det skulle ta en halv dag att sitta och ändra uppgifter på exakt typ allt.

Måste också säga att Gmail typ aldrig släpper igenom nån skräppost. Visserligen använder jag den kanske säkert mindre än 10% jämfört med Outlook så kan ju ha och göra med det också.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kanske var bara en intensiv våg vi såg? Gick så långt igår kväll med notiser i telefonen att jag ställde om Outlook's notiser enbart tillåtna som schemalagda. Plingade till konstant...
Kan nog inte begära alltför mycket av en gratis mailklient så klart, men verkligen alla och knappt nåt gick direkt till inkorgen istället för skräppost som den borde och har gjort tidigare. Dagens ilandsproblem, men helvete vad irriterande det kan vara 🤨

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du har väl lämnat ifrån dig din adress på något ställe som nyligen sålt den vidare.

Inte säkert att det är så, någon från hens kontakter kanske har haft intrång i sin kontaktlista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Finns din email med här?
https://haveibeenpwned.com/

https://i.imgur.com/p0LXdu0.png

Själv märker jag också av lite mer aktivitet än tidigare. Har haft samma e-post sedan 1996

Lol, är du inte pwned så blir du det på denna sida.

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera nu med att det ser ut att ha kommit igång igen. Kom inget under natten vilket var förvånande, nog inte lika intensivt som igår. Men kommer små omgångar med 1-2st titt som tätt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Lol, är du inte pwned så blir du det på denna sida.

Jaså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kan uppdatera nu med att det ser ut att ha kommit igång igen. Kom inget under natten vilket var förvånande, nog inte lika intensivt som igår. Men kommer små omgångar med 1-2st titt som tätt.

Hos mig har det kommer 2 mail till spamkorgen sedan den 5:e juli. Inte märkt av något men jag kör Gmail. Vad för mailbolag kör du med?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har enbart fått utpressning mail, förut fick jag ett i månaden men nu 2 det lär väl fortsätta, går ju till skräppost så stör inte så mycket.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hos mig har det kommer 2 mail till spamkorgen sedan den 5:e juli. Inte märkt av något men jag kör Gmail. Vad för mailbolag kör du med?

Har dessvärre enbart vanlig Outlook/Hotmail
Vet inte riktigt hur man skulle gå tillväga och byta då mailen används till princip allt.
Inte kan man väl migrera en mail från Outlook någon annanstans?
Ser nu att det går. Tips,på,en bra klient?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har dessvärre enbart vanlig Outlook/Hotmail
Vet inte riktigt hur man skulle gå tillväga och byta då mailen används till princip allt.
Inte kan man väl migrera en mail från Outlook någon annanstans?

Jag gjorde ett ryck för typ 8 år sedan att byta från Hotmail till att använda min Gmail konto som huvudmailadress. Det är lite jobbigt men går ju att byta mailadress på de flesta ställen. Har dock kvar min Hotmail adress pga att jag har 40GB lagringsutrymme hos MS utan kostnad. Hur menar du med migrera en mail?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag gjorde ett ryck för typ 8 år sedan att byta från Hotmail till att använda min Gmail konto som huvudmailadress. Det är lite jobbigt men går ju att byta mailadress på de flesta ställen. Har dock kvar min Hotmail adress pga att jag har 40GB lagringsutrymme hos MS utan kostnad. Hur menar du med migrera en mail?

Också märkt att Gmail verkar släppa igenom färre, eller knappt några mail alls.
Menade om jag kunde flytta min Outlook till en annan leverantör, problemet jag har är ju att den är helt jävla värdelös på att blocka och filtrera skräppost. Markerar vartenda mail som spam/nätfiske, blockerar avsändare...ändå kan samma typ av mail slinka igenom.

Går det inte att få till en bättre lösning på Outlook's hantering av detta? Betala för nån premium funktion med fler funktioner eller vad?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Har dessvärre enbart vanlig Outlook/Hotmail
Vet inte riktigt hur man skulle gå tillväga och byta då mailen används till princip allt.
Inte kan man väl migrera en mail från Outlook någon annanstans?
Ser nu att det går. Tips,på,en bra klient?

Klienten påverkar inte vilka mail du får till inkorgen om du inte gör nått lokalt filter och det är rätt bökigt att uppdatera sådana så att de fungerar bättre än mailtjämnsdsternas.
Men Thunderbird är annars en bra och gratis klient,
https://www.thunderbird.net/sv-SE/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan ju bifoga dagens och lite av gårdagens skit som slinker igenom.

SAMTLIGA är markerade som jag sa som nätfiske och skräppost av mig, och den blockerade. Sen dyker skiten ändå upp på nytt...
Är inte inne på några skumrask sidor, så detta är synnerligen irriterande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klienten påverkar inte vilka mail du får till inkorgen om du inte gör nått lokalt filter och det är rätt bökigt att uppdatera sådana så att de fungerar bättre än mailtjämnsdsternas.
Men Thunderbird är annars en bra och gratis klient,
https://www.thunderbird.net/sv-SE/

Sett att Thunderbird rekommenderas, synd bara att dom inte har en app till iOS. Ser att är på väg i en artikel från förra året....Är ju mobilen man sitter med mest och där man läser alla mail.
Får ta och kolla upp det.
Det går inte att få Outlook att bli bättre på detta? Tänker om det är några funktioner som man kan få tillgång till om man är prenumerant eller liknande, eller är det bara så att det är rent skräp då det är gratis och man får det man inte betalar för?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Sett att Thunderbird rekommenderas.
Får ta och kolla upp det.
Det går inte att få Outlook att bli bättre på detta? Tänker om det är några funktioner som man kan få tillgång till om man är prenumerant eller liknande, eller är det bara så att det är rent skräp då det är gratis och man får det man inte betalar för?

Menar du programmet Outlook eller mailtjänsten Outlook?

Klientpogram hanterar bara det som kommer till din mailtjänst och byter man program gör det ingen skillnad för mailen utan bara interfacet som hanterar dem och ev andra saker som att Thunderbird är fritt och inte en del av MS officepaketet och endera kostar en mindre förmögenhet eller visar reklam, det lägger dock inte in några reklammail av sig självt.
Ska ett byta av klientprogram påverka mängden skräppost måste du själv lägga till lokala filter för annars är det ju ända bara mailtjänstens filter som är aktiva och det är i praktiken ganska mycket jobb att själv filtrera bättre än mailtjänsterna.

Själv har jag inte fått mer spammail än normalt utan snarare färre de sista veckorna och det gäller både för Gmail och Hotmail/Outlook för jag har flera mailadresser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kan ju bifoga dagens och lite av gårdagens skit som slinker igenom.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>SAMTLIGA är markerade som jag sa som nätfiske och skräppost av mig, och den blockerade. Sen dyker skiten ändå upp på nytt...
Är inte inne på några skumrask sidor, så detta är synnerligen irriterande.

Kollade till min Hotmail adress, dessa är de meddelandena under prioriterad sedan 02/06/2023

3st under Övrigt

Däremot 135 i skräppost de senaste 10 dagarna. Detta på min Hotmail adress.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig