Tips på extern DAC (externt ljudkort)

Permalänk
Medlem

Tips på extern DAC (externt ljudkort)

Hej!

I mitt senaste datorbygge struntade jag i ljudkort och har kört det som sitter i moderkortet (Realtek S1220A tror jag). Till detta använder jag dels ett Sennheiser PC-360 headset samt zon2 på min receiver som består av ett par gamla SONAB-trotjänare från många år tillbaka.

Ljudchippet på moderkortet påstås vara bättre än de brukade vara förr i världen, men jag har ändå upplevt att det saknas djup i ljudet. Dels i högtalarna, men framför allt i mitt headset. Skillnaden mellan den gamla riggen och den nya var brutal med samma headset minns jag (Creative Soundblaster Z-nånting i gamla som inte hängde med över).

Den stora anledningen till att jag funderar på en extern DAC istället är dock att jag brottats med rejält bakgrundsbrus i högtalarna så fort grafikkortet börjar köra lite hårdare. Dock har jag tydligen inga som helst problem med mic-ljudet, det är tydligen riktigt bra enligt alla jag regelbundet pratar med.

Det jag tror jag letar efter är alltså en kvalitativ extern lösning, gärna med vettiga drivrutiner (man har ju upplevt en och annan mardröm med Creative genom åren), som har stöd för växling mellan headset och högtalare. Några förslag?

Tittade t ex på: https://nordic.creative.com/p/sound-blaster/sound-blaster-x4 (kan man lita på Creatives drivare numera?)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med mitt Steinberg UR22 MK2.

Volymreglage för hörlurar, mic och monitorer.
Har man en mic utan XLR så skaffar man bara en 48V adapter från tex antlion.
Stabila drivrutiner för PC.

Definitivt mindre brus med detta än med mitt interna ljudkort, dock kan jag fortfarande höra mitt grafikkort tjuta ibland, främst vid mycket höga fps.

Permalänk
Medlem

Topping EX5 är väldigt prisvärd Edit: NVM du vill ha mic-ingång med.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Mycket intressant! Den verkar dock sakna möjligheten att växla mellan utgångarna? Det verkar som den matar ut genom RCA även vid headset-användning.

Skrivet av Bosendorfer:

Mycket nöjd med mitt Steinberg UR22 MK2.

Volymreglage för hörlurar, mic och monitorer.
Har man en mic utan XLR så skaffar man bara en 48V adapter från tex antlion.
Stabila drivrutiner för PC.

Definitivt mindre brus med detta än med mitt interna ljudkort, dock kan jag fortfarande höra mitt grafikkort tjuta ibland, främst vid mycket höga fps.

Precis det du beskriver i sista stycket är det som händer mig! Tack för tips, den där ska jag definitivt läsa på om.

Skrivet av FlyingFinn:

Topping EX5 är väldigt prisvärd Edit: NVM du vill ha mic-ingång med.

Hmm, jag kanske ska bredda mitt sökande lite mer. Skulle ju faktiskt eventuellt kunna köra vidare med mic:en genom interna chippet. Recensionerna ser fina ut, och det här är en aktör jag aldrig stött på tidigare. Tack för tips!

Är det någon som har någon erfarenhet av Creatives varianter? T ex X3 eller X4?