Permalänk
Medlem

Flödesdiagram c# hjälp

Hej, jag håller på med mitt slutprojekt för c# där vi ska simulera en buss och registrera passagerare med ålder, kön och hur de reagerar vid en petning av dem. Det jag dock ska göra först är planering för projektet där vi ska göra flödesschema. Jag undrar ifall någon skulle kunna titta på mitt flödesschema och se ifall det ser okej ut, jag försöker få A i denna kurs. Det är på komvux btw och jag jobbar heltid så jag pluggar helt självständigt och har aldrig hållit på med programmering innan.

Här är kraven upp till C, för A ska jag även göra ett annat diagram men just nu fokuserar jag på detta diagram.
Följande är kraven vad avser diagram:
Betyget E
Gör ett aktivitetsdiagram över koden som används för att skriva ut alla tal
Betyget C
Gör ett aktivitetsdiagram över koden som används för att skriva ut alla tal och för att sortera
vektorn

Edit: Ser nu att jag missat i botten att skriva att programmet avslutas

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar det rätt så har du inte ens gjort vad som krävs för E. Du har gjort ett flödes schema för hela programmet men det du egentligen ska göra ett flödesschema för hur du skriver ut alla tal, och för C även koden som ska sortera din lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Om jag tolkar det rätt så har du inte ens gjort vad som krävs för E. Du har gjort ett flödes schema för hela programmet men det du egentligen ska göra ett flödesschema för hur du skriver ut alla tal, och för C även koden som ska sortera din lista.

Jo, det har du nog rätt i, då blev det här väldigt svårt, förstår inte riktigt hur jag ska skriva ett sådant diagram..

Permalänk
Medlem
Skrivet av patwa:

Jo, det har du nog rätt i, då blev det här väldigt svårt, förstår inte riktigt hur jag ska skriva ett sådant diagram..

Tänk på hur du sparar datan, räcker det med en basic typ eller behöver du fler av samma typ av data är det en 2D array, en struct, behövs funktioner (toString kanske?). Ger det en ledtråd för flödet när du skriver ut datan?

Fundera på hur funktionen skulle kunna se ut, t.ex. kanske bör den ju innehålla någon typ av loop, vad bestämmer ifall loopen fortsätter eller inte, vad händer i loopen, händer det något före eller efter loopen? Även om du t.ex. använder foreach så är det ju något som bestämmer ifall loopen körs igen eller inte.

Svårt att skriva utan att lösa problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Tänk på hur du sparar datan, räcker det med en basic typ eller behöver du fler av samma typ av data är det en 2D array, en struct, behövs funktioner (toString kanske?). Ger det en ledtråd för flödet när du skriver ut datan?

Fundera på hur funktionen skulle kunna se ut, t.ex. kanske bör den ju innehålla någon typ av loop, vad bestämmer ifall loopen fortsätter eller inte, vad händer i loopen, händer det något före eller efter loopen? Även om du t.ex. använder foreach så är det ju något som bestämmer ifall loopen körs igen eller inte.

Svårt att skriva utan att lösa problemet

Vi ska simulera en buss, sedan ska det finnas en meny for olika funktioner som att lägga till passagerare (i klass) och sedan spara namn, ålder och hållplats där i objekten. Här tror jag läraren menar att jag ska göra ett diagram för hur det ser ut när vi väljer att skriva och sortera ut objekten utifrån ålder, alltså när vi väljer den funktionen från huvudmenyn. Jag har gjort ett nytt flödesdiagram som jag tror ser bättre ut men jag vet inte hur jag ska dela det här,försökt redigera men kan inte lägga in nya bilder.

Denna kurs är på gymnasienivå i årskurs 1 så den ska nog inte vara alltför komplicerad, men det är en ganska stor uppgift det här med flera funktioner. Jag ska testa att lägga upp det på imgur eller något.

Tycker detta är jättesvårt faktiskt haha känner mig så korkad vet ej riktigt ifall detta är något för mig.. alltså med programmering

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Tänk på hur du sparar datan, räcker det med en basic typ eller behöver du fler av samma typ av data är det en 2D array, en struct, behövs funktioner (toString kanske?). Ger det en ledtråd för flödet när du skriver ut datan?

Fundera på hur funktionen skulle kunna se ut, t.ex. kanske bör den ju innehålla någon typ av loop, vad bestämmer ifall loopen fortsätter eller inte, vad händer i loopen, händer det något före eller efter loopen? Även om du t.ex. använder foreach så är det ju något som bestämmer ifall loopen körs igen eller inte.

Svårt att skriva utan att lösa problemet

https://ibb.co/6WLMFwd

här är det nya diagrammet jag gjorde

Tänkte på det du skrev med loopen, antar att det ska vara en for each loop för varje objekt som är sparat i klass passagerare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patwa:

https://ibb.co/6WLMFwd

här är det nya diagrammet jag gjorde

Tänkte på det du skrev med loopen, antar att det ska vara en for each loop för varje objekt som är sparat i klass passagerare?

Nu kan jag vara ute och cyckla men jag tolkar E kriterierna som att de är ute efter något liknande fast för att skriva ut passagerarnas info:

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Nu kan jag vara ute och cyckla men jag tolkar E kriterierna som att de är ute efter något liknande fast för att skriva ut passagerarnas info:
https://i.stack.imgur.com/ZTRtY.png

Hmm jag ser hur du menar men när jag söker på flowcharts så är de mer simpla, alltså mindre kod-iga ifall du förstår hur jag menar? Men det kan nog stämma hur du menar, men är ändå inte helt säker. Pluggar på distants också så kan inte heller fråga läraren förutom på mail men han svarar väldigt segt och jag har frågat han så mycket redan haha

Permalänk
Skrivet av patwa:

Pluggar på distants också så kan inte heller fråga läraren förutom på mail men han svarar väldigt segt och jag har frågat han så mycket redan haha

Det är därför man har en lärare, för att svara på frågor. Bara synd att han lite seg på att svara, men han har antagligen avsatt särskild tid under dagarna när han svarar på mail. Men be om ett exempel flowchart så du vet vad som förväntas av det. Annars är det lätt hänt att det blir fel.

Permalänk

jag gjorde ett flödesschema för ett roulettespel på nån sommarkurs i c++ på skövde högskola, såhär blev det
https://cdn.discordapp.com/attachments/991392589909590118/101...
läraren godkände

fyrkanter för det programmet gör som användare inte ser. romberna där användaren skriver inputs

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

Det är därför man har en lärare, för att svara på frågor. Bara synd att han lite seg på att svara, men han har antagligen avsatt särskild tid under dagarna när han svarar på mail. Men be om ett exempel flowchart så du vet vad som förväntas av det. Annars är det lätt hänt att det blir fel.

Skrivet av HickeHiskelig:

jag gjorde ett flödesschema för nån sommrakus i c++ i skövde, såhär blev det
https://cdn.discordapp.com/attachments/991392589909590118/101...
läraren godkände

fyrkanter för det programmet gör som användare inte ser. romberna där användaren skriver inputs

Jo Robert så är det ju men känner mig väldigt jobbig som håller skriver och frågar så mycket

Det du skickade hicke ser väl ut ungefär som det jag gjorde?

Permalänk
Skrivet av patwa:

Jo Robert så är det ju men känner mig väldigt jobbig som håller skriver och frågar så mycket

Det du skickade hicke ser väl ut ungefär som det jag gjorde?

ja, det är ok antar jag, men det där med sortera vektorn har jag ingen aning om vad som menas

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

ja, det är ok antar jag, men det där med sortera vektorn har jag ingen aning om vad som menas

Nej jag förstår inte heller det är ganska vagt många gånger i instruktionerna. Men jag antar att han kanske menar att lägga om värdena i vektorn efter storleksordning. Alternativt att värdena ska skrivas ut i storleksordning

Permalänk
Skrivet av patwa:

Nej jag förstår inte heller det är ganska vagt många gånger i instruktionerna. Men jag antar att han kanske menar att lägga om värdena i vektorn efter storleksordning. Alternativt att värdena ska skrivas ut i storleksordning

jaja, lägg ingen mer vikt i det nu, det är bara komvux

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

jaja, lägg ingen mer vikt i det nu, det är bara komvux

Nä det är YH jag tänker på mer, för ska söka dit så fort jag är klar men tänkte att de kanske godkänner ansökan beroende på betyget man har i programmering. Eller vet inte riktigt hur antagning funkar på YH

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

jaja, lägg ingen mer vikt i det nu, det är bara komvux

hej igen, skulle du kanske vilja titta lite snabbt på en psuedokod jag gjorde och se ifall det ser rätt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patwa:

hej igen, skulle du kanske vilja titta lite snabbt på en psuedokod jag gjorde och se ifall det ser rätt ut?

Hur såg din pseudo ut?