Varför är Zowies skärmar alltid dyrast? Enbart märket?

Permalänk
Medlem

Varför är Zowies skärmar alltid dyrast? Enbart märket?

Hej!

Gjorde nyligen en tråd där jag behöver en ny skärm då min troligtvis är trasig,

och jag vet att jag köpte min ca 2019 för ungefär 5500 kr, vilket är extremt mycket för en 240 hz skärm,

Efter jag kollat på inet och hittat t.ex denna: https://www.inet.se/produkt/2222809/asus-24-tuf-gaming-vg249qm1a-ips-270-hz

så är frågan, varför är alltid Zowies skärmar dyrare? är dom bättre på något sätt? Dom är ju alltid ledande i t.ex stora CSGO turneringar men finns det någon förklaring?

Mvh

Permalänk

För att esport proffs använder dem. Det är bra CS/valorant skärmar, bästa kanske t.om.
Annars är dom absolut inget speciellt

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

För att esport proffs använder dem. Det är bra CS/valorant skärmar, bästa kanske t.om.
Annars är dom absolut inget speciellt

Varför är dom bäst i CS då?

jag spelar själv enbart CS och har haft en zowie innan, därför jag undrar om det är värt att köpa en ny skärm för 5k eller ge sig ann ett nytt märke

Permalänk
Skrivet av tWistish:

Varför är dom bäst i CS då?

jag spelar själv enbart CS och har haft en zowie innan, därför jag undrar om det är värt att köpa en ny skärm för 5k eller ge sig ann ett nytt märke

För att dom tydligen har bästa GtG respons tiden eller något, har inte grävt i ämnet eftersom jag har 0 intresse av en zowie skärm/CS/Valorant

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

För att dom tydligen har bästa GtG respons tiden eller något, har inte grävt i ämnet eftersom jag har 0 intresse av en zowie skärm/CS/Valorant

Alright! tack för svar

Permalänk
Skrivet av CaptainRedbeard:

För att dom tydligen har bästa GtG respons tiden eller något, har inte grävt i ämnet eftersom jag har 0 intresse av en zowie skärm/CS/Valorant

skulle snarare säga att det är märkesskatt...

den är högst troligt exakt samma panel som flera andra modeller med samma specar och inget mer speciellt än en saltad spec och en logga på skalet.

gtg är inte ett speciellt realistisk mätning och och reflekterar inte normal användning då kommer responstiden ändå segla iväg uppåt 5-8ms oavsett skärm och ms på lådan.

skulle personligen inte betala 5000:- för en 24" med en sketen TN panel när jag kan få en fullt duglig IPS för halva priset och som i verkligheten inte kommer uppdatera slöare än någon annan skärmpanel.

delar du 1000ms (1s) på 240hz så kan panelen ändå inte uppdatera fortare än 4.16ms med en insignal på 240hz.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle snarare säga att det är märkesskatt...

den är högst troligt exakt samma panel som flera andra modeller med samma specar och inget mer speciellt än en saltad spec och en logga på skalet.

gtg är inte ett speciellt realistisk mätning och och reflekterar inte normal användning då kommer responstiden ändå segla iväg uppåt 5-8ms oavsett skärm och ms på lådan.

skulle personligen inte betala 5000:- för en 24" med en sketen TN panel när jag kan få en fullt duglig IPS för halva priset och som i verkligheten inte kommer uppdatera slöare än någon annan skärmpanel.

delar du 1000ms (1s) på 240hz så kan panelen ändå inte uppdatera fortare än 4.16ms med en insignal på 240hz.

Tacksam för svar!

Vilken av dessa skulle du välja?

https://www.inet.se/produkt/2221794/samsung-25-odyssey-g4-ips...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

Om jag inte har helt obegränsad budget

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av tWistish:

har ingen erfarenhet av nyare varesig acer eller samsung skärmar.

senaste jag använde någon av märkena var nog närmre 7-8 år sedan minst.

men samsung funkade iaf då bra för mig i typ 5-6 år,
acern hade jag problem med men kan lika gärna varit ett måndagsex som dog efter 3 år men sålänge den levde funkade den bra.

så kan inte säga så mycket om någon av dem.

varför inte den från ditt första inlägg?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Rörelseskärpa är den främsta anledningen. Dessa skärmar är till för vissa typer av tävlingsinriktade spel.
Zowies rörelseoskärpa-funktion (även känt som ULMB, black frame insertion (bfi), strobing, lightboost) som de kallar DyAc är bland de bättre på marknaden.

Men huruvida man upplever någon skillnad med DyAc påslaget eller 240 hz eller 360 hz i verkligheten medans man spelar varierar självklart från person till person. Vad man spelar och hur man spelar påverkar också om det gör någon märkbar skillnad. En del upplever att rörelseoskärpa-funktioner som DyAc skapar obehagligt flimmer i bilden så det är inte för alla.

Använder man inte skärmen endast för att spela CS GO eller liknande spel så kanske andra faktorer som storlek, upplösning, bildkvalité, betraktningsvinklar eller ergonomi spelar in i valet av en icke-Zowie-skärm utan DyAc. Deras skärmar riktade till e-sport är inte tillverkade med surfande, kontorsarbete, arbete med bild eller video, allmänt spelande, eller film-tittande som primärt användningsområde.

10:36

Kolla på DyAc längst till höger.

6:41

Kolla på DyAc i mitten.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Rörelseskärpa är den främsta anledningen. Dessa skärmar är till för vissa typer av tävlingsinriktade spel.
Zowies rörelseoskärpa-funktion (även känt som ULMB, black frame insertion (bfi), strobing, lightboost) som de kallar DyAc är bland de bättre på marknaden.

Men huruvida man upplever någon skillnad med DyAc påslaget eller 240 hz eller 360 hz i verkligheten medans man spelar varierar självklart från person till person. Vad man spelar och hur man spelar påverkar också om det gör någon märkbar skillnad. En del upplever att rörelseoskärpa-funktioner som DyAc skapar obehagligt flimmer i bilden så det är inte för alla.

Använder man inte skärmen endast för att spela CS GO eller liknande spel så kanske andra faktorer som storlek, upplösning, bildkvalité, betraktningsvinklar eller ergonomi spelar in i valet av en icke-Zowie-skärm utan DyAc. Deras skärmar riktade till e-sport är inte tillverkade med surfande, kontorsarbete, arbete med bild eller video, allmänt spelande, eller film-tittande som primärt användningsområde.

https://youtu.be/k8B4zxsMucs?t=638

10:36

Kolla på DyAc längst till höger.
https://i.imgur.com/FXBLpcs.jpg

https://youtu.be/_jGtEqkenBg?t=401

6:41

Kolla på DyAc i mitten.
https://i.imgur.com/EF2t9Y0.jpg

Tack för utförligt inlägg!!

Jag spelar själv CS på hög nivå men ser faktiskt bara fördelar med min nya skärm ( Samsung G4 240 hz ) jämfört med Zowies 240 hz ( jag hade dock den första 240hz som släpptes , men den hade dyac )

Så är supernöjd och glad att jag inte "betalade för märket"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tWistish:

Tack för utförligt inlägg!!

Jag spelar själv CS på hög nivå men ser faktiskt bara fördelar med min nya skärm ( Samsung G4 240 hz ) jämfört med Zowies 240 hz ( jag hade dock den första 240hz som släpptes , men den hade dyac )

Så är supernöjd och glad att jag inte "betalade för märket"

Fortfarande nöjd? Jäkla bra pris på den nu... tycker att min 27 tums är lite för stor ibland i snabba shooters, så funderar på en 24-25 tums att ha till tex cs...