Zoom under kritik för AI-träning med användares data

Permalänk
Melding Plague

Zoom under kritik för AI-träning med användares data

Videomötestjänsten Zoom har haft möjlighet att använda användardata för AI-träning, men har nu ändrat användarvillkor efter påtryckningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt nån videomötestjänst privat faktiskt. Är det kanske ovanligt? Eller tja, ett par gånger har det hänt att brorsan eller morsan aktiverat videoläge i ett Messenger-samtal för att brorsbarn/barnbarn ville hälsa med bild. Räknas det?

På jobbet är det Skype. En kurs krävde Zoom en gång, så det är enda gången jag använt Zoom. Jag lyssnade bara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Det är viktigt för oss på Zoom att ge våra kunder kraftfulla och säkra kommunikationslösningar.

Deras ord väger väl inte jättetungt här.

Zoom har en rätt dyster historik att fiffla på det här området.

De ljög om att ha end2end-kryptering för inte så länge sedan också. Ja - de delade också med sig av den datan som de lovade att de inte hade tillgång till - till flera andra företag.

https://arstechnica.com/tech-policy/2021/08/zoom-to-pay-85m-f...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig ge ut mina personuppgifter eller nåt sånt till en AI, kommer aldrig hända...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruskan:

Jag kommer aldrig ge ut mina personuppgifter eller nåt sånt till en AI, kommer aldrig hända...

Du har säkert redan gjort detta, barra du inte vet om detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Du har säkert redan gjort detta, barra du inte vet om detta...

Antagligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är viktigt för oss på Zoom att ge våra kunder kraftfulla och säkra kommunikationslösningar.

Deras ord väger väl inte jättetungt här.

Zoom har en rätt dyster historik att fiffla på det här området.

De ljög om att ha end2end-kryptering för inte så länge sedan också. Ja - de delade också med sig av den datan som de lovade att de inte hade tillgång till - till flera andra företag.

https://arstechnica.com/tech-policy/2021/08/zoom-to-pay-85m-f...

Det är på grund av detta som vi inte använder zoom på jobbet. Ingen trovärdig tjänst.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag har varit antigoogle (som företag) så länge jag kan minnas men på jobbet så använder vi typ ALLA google tjänster. Jobb-datorerna kommer förpreppade med hela Google-tjofräset och det är 1 av anledningarna till jag inte har en jobbdator. All utrustning förutom 1 av raidarna är min privata samma lika på mjukvaru-fronten. Adobe, Google och ett par andra är tvärnit på mina egna maskiner. Zoom har jag använt 2 gånger totalt och en va för en tramsig digital escaperoom under covid med avdelningen "team buildning" (ingen av oss är i sverige så vi fick känna av allt betydligt mer än va ni i Sverige fick) och en webinar. Så där bryr jag mig inte så mycket.

Att zoom använder datan för att träna en model har jag inte direkt nått att säga om, förutsatt att datan används för att göra tjänsten BÄTTRE för användaren, inte skapa nått som kommer göra att dom tjänar mer pengar på existerande användare (som just tränade modellen) men samtidigt rätt fullt att de gömmer infon i eula:n... Googlefasoner...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Betalar du inte är du själv produkten

Permalänk

Finns det inte alternativa mjukvaror för videokommunikation där du själv får agera som server som andra ansluter till eller att du har en dedikerad server lokalt och på så vis kommer undan från detta "spioneri"?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Finns det inte alternativa mjukvaror för videokommunikation där du själv får agera som server som andra ansluter till eller att du har en dedikerad server lokalt och på så vis kommer undan från detta "spioneri"?

Mvh,
WKL.

Jitsi kanske inte uppfyller allt det där men det känns på flera sätt som ett bättre alternativ ån Zoom - https://jitsi.org/.

Permalänk
Medlem

Jag har nästan endast använt mig av Jitsi Meet, främst med personer inom kommunen. Tyvärr var jag tvingad till ett videomöte i Microsoft Teams en gång. Huamejen vilket marddröm det var! O.o Så många krav! De krävde att jag skulle logga in på mitt Outlook-konto (som jag använder som ett dummykonto, men planerar att ta bort det), länka mitt mobilnummer och annat skit. Eftersom mötet var med personer som totalvägrade Jitsi Meet inom kommunen, så hade jag inget annat val Ryser bara jag tänker på det.

Skrivet av medbor:

Betalar du inte är du själv produkten

Inte alltid. Om du använder någon tjänst som har sin källkod öppen för alla (till exempel Jitsi Meet), så kan de inte ljuga för deras användare. Dock måste källkoden vara samma som på tjänsten, vilket inte alla tjänster med öppen källkod gör (pekar på dig, Signal -.-).

Det du skrev gäller därmed i stort sett endast de tjänster som inte har sin källkoden öppen för alla (Fecesbook, Instagram, Zoom, Windows, med flera). Men fastän Windows kostar multum (jo, faktiskt, om man jämför med Linux som kostar 0 kr), så är du produkten. Sjukligt mycket telemetri sen Windows XP SP3!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Jag har nästan endast använt mig av Jitsi Meet, främst med personer inom kommunen. Tyvärr var jag tvingad till ett videomöte i Microsoft Teams. Huamejen vilket marddröm det var! O.o Så många krav! De krävde att jag skulle logga in på mitt Outlook-konto (som jag använder som ett dummykonto, men planerar att ta bort det), länka mitt mobilnummer och annat skit. Eftersom mötet var med personer som totalvägrade Jitsi Meet inom kommunen, så hade jag inget annat val Ryser bara jag tänker på det.

Inte alltid. Om du använder någon tjänst som har sin källkod öppen för alla (till exempel Jitsi Meet), så kan de inte ljuga för deras användare. Dock måste källkoden vara samma som på tjänsten, vilket inte alla tjänster med öppen källkod gör (pekar på dig, Signal -.-).

Det du skrev gäller därmed i stort sett endast de tjänster som inte har sin källkoden öppen för alla (Fecesbook, Instagram, Zoom, Windows, med flera). Men fastän Windows kostar multum (jo, faktiskt, om man jämför med Linux som kostar 0 kr), så är du produkten. Sjukligt mycket telemetri sen Windows XP SP3!

Finns det inte Web API:er för webbkamera och dylikt? Borde väl gå att få ihop en tillräcklig "OK" videomötes-app utan massa icke-webbutvecklingskod? Att kunna dela skrivbord med ljud vet jag inte hur det ser ut på Web API-sidan om det går att implementera. Säkert finns det också prestandabrister genom att snickra ihop en fullständig webbutvecklingsbaserad videomötes-app.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Finns det inte Web API:er för webbkamera och dylikt? Borde väl gå att få ihop en tillräcklig "OK" videomötes-app utan massa icke-webbutvecklingskod? Att kunna dela skrivbord med ljud vet jag inte hur det ser ut på Web API-sidan om det går att implementera. Säkert finns det också prestandabrister genom att snickra ihop en fullständig webbutvecklingsbaserad videomötes-app.

Mvh,
WKL.

WebRTC klarar ljud, video och skärmdelning. Har för mig att Revolt använder sig av WebRTC. Det finns såklart andra tjänster som är specifikt för något ändamål, till exempel screensy för skärmdelning utan ljud, och (som ett till exempel) ownCast för streaming likt Twitch. Men när det kommer till konferenssamtal så är Jitsi och BigBlueButton jättarna inom öppen källkod.

Jag har små planer för och skapa min egna lilla mini-Discord med hjälp av WebRTC. Projektet ligger endast på planeringsbordet och sannorlikheten med att jag ens skapar den, är rätt låg. Måste läsa på mer om WebRTC först innan jag bestämmer mig för nått.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Har aldrig tror något annat, är helt säker på att alla tjänster använder ens data för att "förbättra tjänsten" dvs träna upp någon AI på ens data. Att MS skulle hålla sig borta ifrån att träna nästa Chat GPT med Teams data ser jag som totalt osannolikt. och inte finns det någon tillsyns myndighet som kan kolla upp att alla användar avtal faktisk efterlevs.