Steam Deck får dubblerat primärminne av händig moddare

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck får dubblerat primärminne av händig moddare

Dubblerat primärminne på Valves Steam Deck är ingenting som finns tillgängligt att köpa, men med en lödkolv och en gnutta tålamod är det möjligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite sugen på nya hall-effect stickor, mest bara för att, men är väldigt nöjd med allt på den

Men skulle gärna ha en usb-port till

Permalänk
Medlem

Imponerande att det går över huvud taget, även om det var litet mer komplicerat än att byta so-dimm.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Något säger mig att detta säkert är nästintill omöjligt att göra med lödkolv dock, gissar på att man snarare använt sig av en varmluft station.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite sugen på nya hall-effect stickor, mest bara för att, men är väldigt nöjd med allt på den

Men skulle gärna ha en usb-port till

gulikit säljer numera lödfria satser https://www.gulikit.com/productinfo/1026071.html

Permalänk
Medlem

" Vad vill du se för uppgraderingar på nästa Steam Deck? "

Oled skärm självklart, starkare batteri, mer minne, kraftigare processor och om möjligt lägre vikt.
Om skärmen skulle klara av HDR vore underbart. 120fps?
Formfaktorn är perfekt som den är. HD rumble kanske, men om det tillför vikt och lägre batteri så kan det skippas.

Permalänk
Medlem

OLED och 120Hz tack

Jaa.. innan ngn klagar, jag vet! - De flesta spel kommer ej upp i 120FPS, men shysst för äldre titlar, emulatorer och black-frame-insertion osv.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Avstängd

Inbyggd utfällbar Wico Redball i naturlig storlek.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av norrby89:

Något säger mig att detta säkert är nästintill omöjligt att göra med lödkolv dock, gissar på att man snarare använt sig av en varmluft station.

Ja, med absolut största sannolikhet. Är väl BGA-lödning som gäller.

Permalänk
Medlem

Något jag aldrig skulle göra själv med min Steam Deck, men riktigt häftigt att han lyckades

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

CRT skärm vore fett.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

OLED och 120Hz tack

Jaa.. innan ngn klagar, jag vet! - De flesta spel kommer ej upp i 120FPS, men shysst för äldre titlar, emulatorer och black-frame-insertion osv.

En skärm med 120Hz är behagligare än en skärm med 60Hz oavsett vilken fps spelen körs i.
Det glöms ofta bort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hackigt men najs.

Nu vet jag att jag hakat upp mig på saker men:

Skrivet av Nyhet:

För att genomföra modifieringen fick han först ta bort de gamla minnesmodulera och sedan byta ut dom mot nya med högre kapacitet. Modulerna i sig är inte fastlimmade vilket gjorde modifieringen relativt enkel enligt balika011, utöver att fysiskt löda fast modulerna krävdes ett modifierat BIOS för att få systemet att fungera korrekt.

Hela grejen här är väl att det INTE används några moduler (typ SODIMM eller liknande) i Steamdeck, utan att DRAM-kretsarna sitter lödda direkt på moderkortet?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte detaljstuderat men är det kretsar med ytm. pinnar på sidorna så är det inte sådär jättesvårt med släplödning om man har en produktionsbakgrund för att tillverka kretskort. Det som är jobbiga är att få bort den gamla kretsen utan att riva med sig några paddar från kretskortet - speciellt de som inte har någon ledare ansluten vill gärna följa med kretsen man lyfter.

problemet är att med varmluft så är det alltid någon del som inte vill släppa riktigt när man försöker lyfta kretsen (för at olika ben dra olika mycket värme) och då är det väldigt lätt att riva med sig en pad - dessutom får man inte värma för länge då padden kan lossna av den orsaken... det är inte särskilt många sekunder man har på sig att värma och få loss kretsen och misslyckas man så får man avbryta och låta det svalna en tid innan ny försök.

Är det riktigt kinkigt och ömtåligt kretskort och kretsen billig (relativt) och offringsbar så klipper man benen först med specialslipade enkelfalsade mycket finspetsiga tänger (dom är nålvassa och är något man får ofta slipa till själv då sådant går i regel inte att köpa) och vända så att klipp-chocken går in i kretsen och inte mot lödningen så mycket det går, sedan rensar man paddarna från klippen med lödpenna, torkar av med lödfläta och eventuellt förtennar om igen.

De nya kretsarna löds dit med släplödning med bred mejelformad spets med en smula urgröpning för att hålla lite mer tenn och mycket sirapsliknande fluss som appliceras rikligt runt om alla benen på kretsen efter att de fästs i hörnen med kort lödning (kommer ändå att lödas om senare i släplödning, men man vill inte att kretsen skall flytta sig under lödningen) - en sida tar bara enstaka sekunder att löda även med +50 ben och det är samverkan med flussets ytspänning som gör att det fyller på lagom med tenn på varje pad med ben från lödspetsen när den släpas förbi och ser till att det inte blir bryggande lödloppor mellan benen.

Försök inte ens utan extra fluss - det går inte och det blir lödloppor och allt möjligt gröt om man skall klara sig på (tunna) lödtennets egna flussmedel.

Och om man aldrig gjort det innan - öva på skrotkort - det går inte att göra perfekt jobb på första försöket hur mycket man än önskar och tror om sig själv - skall det bli bra varje gång så skall man helst ha > 1000 sådana (om)lödningar bakom sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Nu har jag inte detaljstuderat men är det kretsar med ytm. pinnar på sidorna så är det inte sådär jättesvårt med släplödning om man har en produktionsbakgrund för att tillverka kretskort. Det som är jobbiga är att få bort den gamla kretsen utan att riva med sig några paddar från kretskortet - speciellt de som inte har någon ledare ansluten vill gärna följa med kretsen man lyfter.

problemet är att med varmluft så är det alltid någon del som inte vill släppa riktigt när man försöker lyfta kretsen (för at olika ben dra olika mycket värme) och då är det väldigt lätt att riva med sig en pad - dessutom får man inte värma för länge då padden kan lossna av den orsaken... det är inte särskilt många sekunder man har på sig att värma och få loss kretsen och misslyckas man så får man avbryta och låta det svalna en tid innan ny försök.

Är det riktigt kinkigt och ömtåligt kretskort och kretsen billig (relativt) och offringsbar så klipper man benen först med specialslipade enkelfalsade mycket finspetsiga tänger (dom är nålvassa och är något man får ofta slipa till själv då sådant går i regel inte att köpa) och vända så att klipp-chocken går in i kretsen och inte mot lödningen så mycket det går, sedan rensar man paddarna från klippen med lödpenna, torkar av med lödfläta och eventuellt förtennar om igen.

De nya kretsarna löds dit med släplödning med bred mejelformad spets med en smula urgröpning för att hålla lite mer tenn och mycket sirapsliknande fluss som appliceras rikligt runt om alla benen på kretsen efter att de fästs i hörnen med kort lödning (kommer ändå att lödas om senare i släplödning, men man vill inte att kretsen skall flytta sig under lödningen) - en sida tar bara enstaka sekunder att löda även med +50 ben och det är samverkan med flussets ytspänning som gör att det fyller på lagom med tenn på varje pad med ben från lödspetsen när den släpas förbi och ser till att det inte blir bryggande lödloppor mellan benen.

Försök inte ens utan extra fluss - det går inte och det blir lödloppor och allt möjligt gröt om man skall klara sig på (tunna) lödtennets egna flussmedel.

Och om man aldrig gjort det innan - öva på skrotkort - det går inte att göra perfekt jobb på första försöket hur mycket man än önskar och tror om sig själv - skall det bli bra varje gång så skall man helst ha > 1000 sådana (om)lödningar bakom sig...

Detta är svårare än så, dessa minnes-ICs kommer likt de flesta moderna sådana i BGA-paket utan pinnar, istället har de egna pads på backsidan som matchar kretskortets. Utan hotplate, varmluft eller motsvarande är de alltså praktiskt omöjliga att löda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

CRT skärm vore fett.

Vem vill ha nu ha en 120Hz OLED med hög latens och halvdålig rörelseklarthet, när man kan ha en CRT.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Hackigt men najs.

Nu vet jag att jag hakat upp mig på saker men:

Hela grejen här är väl att det INTE används några moduler (typ SODIMM eller liknande) i Steamdeck, utan att DRAM-kretsarna sitter lödda direkt på moderkortet?

Man kan väl säga som så att modul kan användas för att beskriva en enhet.
En modul i en serverhall kan vara ett serverrack. Det serverracket kan bestå av flera moduler i form av servrar. Servrarna har flera moduler -exempelvis nätaggregat och ramminnen. Minnena har flera moduler i form av minneskapslar. Minneskapslarna har flera moduler som består av kontrollerkretsar och minnesceller.

Så det är väl inte så fel att säga att det är flera moduler som bytts ut här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man kan väl säga som så att modul kan användas för att beskriva en enhet.
En modul i en serverhall kan vara ett serverrack. Det serverracket kan bestå av flera moduler i form av servrar. Servrarna har flera moduler -exempelvis nätaggregat och ramminnen. Minnena har flera moduler i form av minneskapslar. Minneskapslarna har flera moduler som består av kontrollerkretsar och minnesceller.

Så det är väl inte så fel att säga att det är flera moduler som bytts ut här.

Om man ignorerar etablerat språkbruk där minnesmodul har en mer specifik betydelse...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Om man ignorerar etablerat språkbruk där minnesmodul har en mer specifik betydelse...

Fair point. För minnesmodul iaf. Det är tämligen väletablerat.

Mitt språksinne gav inga varningar här men jag får hålla med dig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

16 gig räcker väl rätt bra för vad decken klarar att driva i övrigt. Vad den behöver är ett mycket större batteri …

Permalänk
Medlem

Coolt, men är det ens till någon praktisk nytta?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av KorvMos:

Coolt, men är det ens till någon praktisk nytta?

Tror inte det, mer ”för att jag kan” -grej

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •