Permalänk
Medlem

Tips och råd för RJ45-kontakter

Jag försöker montera RJ45-kontakter på ethernetsladd för typ andra gånger i livet och holy hell vad pilligt det är.

Vad är era bästa tips och trix för att få rätt sladdar att hamna på rätt ställe i kontakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag försöker montera RJ45-kontakter på ethernetsladd för typ andra gånger i livet och holy hell vad pilligt det är.

Vad är era bästa tips och trix för att få rätt sladdar att hamna på rätt ställe i kontakten?

Vilka rj45 köper du? Sådana man pressar själv? Eller snabbkoppling?

Om det är presskoppling så lägger du paren i rätt ordning med lätt ihop flätad i nedre delen så alla kommer ut i rätt ordning, sedan trär du på toppen.

Om det är snabb så virar du upp paren lite i nedre delen och drar över metal/plast triangeln som skiljer tamparna åt.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vilka rj45 köper du? Sådana man pressar själv? Eller snabbkoppling?

Om det är presskoppling så lägger du paren i rätt ordning med lätt ihop flätad i nedre delen så alla kommer ut i rätt ordning, sedan trär du på toppen.

Om det är snabb så virar du upp paren lite i nedre delen och drar över metal/plast triangeln som skiljer tamparna åt.

Biltemas Ja, det är ju att lägga dem i ordning som är problemet. De svarar inte hellre på hot om att ligga still.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Biltemas Ja, det är ju att lägga dem i ordning som är problemet. De svarar inte hellre på hot om att ligga still.

Typ dessa?
https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/natverk...

De är väldigt irriterande men man tvinnar dem lite i botten för att få stadga och sen i rätt ordning och sedan gråter man lite men efter 10 försök så går det 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera denna variant. Med en plasthylsa som man förpopulerar och sedan trycker in den i kontakten och pressar. Finns på Ali bland annat men detta var första Google träffen.

https://www.av-connection.com/?PGr=3471

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Kan rekommendera denna variant. Med en plasthylsa som man förpopulerar och sedan trycker in den i kontakten och pressar. Finns på Ali bland annat men detta var första Google träffen.

https://www.av-connection.com/?PGr=3471

Gud vad trevliga! Blir en beställning.

Är det (i praktiken) skillnad på kontakter för cat5 och cat6? Internet verkar inte vara överrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Gud vad trevliga! Blir en beställning.

Är det (i praktiken) skillnad på kontakter för cat5 och cat6? Internet verkar inte vara överrens.

Bägge standarderna använder rj45 8p8c kontakten, dock för att kabeln ska klara CAT6/250MHz så krävs det betydligt högre krav, och för att enklare nå detta så finns det kontaktdon där ledarna inte ligger i en rak linje för att motverka crosstalk, dock finns det inget som säger att du inte kan tillverka en kabel som klarar det med ett vanligt kontaktdon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag försöker montera RJ45-kontakter på ethernetsladd för typ andra gånger i livet och holy hell vad pilligt det är.

Vad är era bästa tips och trix för att få rätt sladdar att hamna på rätt ställe i kontakten?

Skrivet av izzie:

Biltemas Ja, det är ju att lägga dem i ordning som är problemet. De svarar inte hellre på hot om att ligga still.

Övning ger färdighet Det är pilligt men efter ett tag får man in snitsen.

Tvinna upp paren och dela in tåtarna i antingen ”vänster” eller ”höger” om mitten. Böj dem åt respektive håll så att de tillslut är böjda nära 90 grader ut ur kabelns isolering.

Använd nu din dominanta hand för att kila fast respektive tåt i ordning mellan din icke-dominanta hands tumme och pekfinger, som du nyper mot varandra.

När alla tåtar är i rätt ordning mäter du upp nödvändig längd genom att hålla RJ45-kontakten bredvid tårarna och höfta. Klipp hellre för lite än för mycket (det är lättare att trimma av än att lägga till).

Fortfarande med tåtarna nypta mellan tumme och pekfinger för du in dem i kontakten och trycker till, så att de går hela vägen i botten. Ockulärbesiktiga och håll lite tryck medan du klämmer dem med verktyget, lätt att det börjar glappa.

Vet inte om det hjälper, men det är så jag gör i alla fall 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Som de säger i steg 2.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabe...

Jag skalar ytterisolieringen ca 10 cm så det blir lättare att lägga dem i ordning.
Pressa ledarna mellan tumme och pekfinger i passande längd, klipp sen (rakt) alla på en gång.
Håll kvar greppet och tryck in dem i kontakten, se till så alla når hela vägen fram.
In i presstången (jag har en med returspärr) och tryck till.
Verifiera så alla når hela vägen fram. Om inte gör om, gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Kan rekommendera denna variant. Med en plasthylsa som man förpopulerar och sedan trycker in den i kontakten och pressar. Finns på Ali bland annat men detta var första Google träffen.

https://www.av-connection.com/?PGr=3471

Jepp, de där är smidiga. Ännu smidigare blir det om man kör kontakter med passthrough också. Mindre bökande med de individuella ledarna, och det blir helt oviktigt hur mycket man avisolerar så länge man inte tar för lite. Finns bl a på Kjell.

Ska man köra sådana vill man utöver kontakteringstång också ha en avbitare i flushutförande.

Men ja, annars är det som konstaterat bara en övningsfråga att få till det med konventionella RJ45-pluggar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av izzie:

Gud vad trevliga! Blir en beställning.

Är det (i praktiken) skillnad på kontakter för cat5 och cat6? Internet verkar inte vara överrens.

NEJ

Permalänk
Avstängd

Den där extra plastbiten etnica33 rekommenderar tycker jag bara krånglar till något som med övning egentligen är ganska enkelt.

Skala hölje, sortera, klipp rakt, tryck in och pressa.
Svär lite om du råkar ha dragavlastare som inte är av modellen "klicka på" eftersom du glömde trä på dessa först.

Tur att man gjort några tusen nu när synen börjar svikta med åldern

Permalänk
Medlem

Ska dra två CAT6A nätverkskablar delvis utomhus för att mata PoE enheter men drar mig lite för att pilla med RJ45.. Funkar det med passthrough-kontakterna i utemiljö och är det något crimp-kit som rekommenderas?

Permalänk

Läs på om du skall dra nätverks kabel utomhus, finns lite rekommendationer om jordning etc när man väljer att köra kabeln utomhus. Antar att du ska mata videokameror. billigast är att köpa färdiga längder om du drar dig för att göra egna kablar. isolerade rj45 uttag för utomhusbruk

Skrivet av dev2null:

Ska dra två CAT6A nätverkskablar delvis utomhus för att mata PoE enheter men drar mig lite för att pilla med RJ45.. Funkar det med passthrough-kontakterna i utemiljö och är det något crimp-kit som rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Tack - färdiga kablar är nog enklast, dock hade jag svårt att hitta vita sådan för utomhusbruk.

Slutade med att jag tog hjälp av en elektriker som ändå skulle fixa lite annat hemma. Nackdelen med färdiga kablar är såklart också att man behöver borra lite större hål i väggen för att få igenom kontakten men annars är det nog vettigt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dev2null:

Tack - färdiga kablar är nog enklast, dock hade jag svårt att hitta vita sådan för utomhusbruk.

Slutade med att jag tog hjälp av en elektriker som ändå skulle fixa lite annat hemma. Nackdelen med färdiga kablar är såklart också att man behöver borra lite större hål i väggen för att få igenom kontakten men annars är det nog vettigt alternativ.

Man kan ju åtminstone halvera jobbet då man kan trä ena ändan som man klippt ock låta andra änden vara hel 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25