Windows-uppdatering leder till blåskärm på MSI-moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Asus och Gigabyte har samma problem som MSI, så vilka företag ska man köpa från som inte ständigt fular sig?

Här har vi ett exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=wZ-QVOKGVyM

Det utvecklas längre ner i tråden. Kortfattat kan man väl säga att de flesta företag idag har problem, så det man får titta på är hur de hanterar det. Skyller de på kunden ända in i kaklet som gigabyte? Eller gör de som Asus en total och villkorslös pudel efter påtryckningar från mäktiga auktoriteter i branschen som Gamers Nexus.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det utvecklas längre ner i tråden. Kortfattat kan man väl säga att de flesta företag idag har problem, så det man får titta på är hur de hanterar det. Skyller de på kunden ända in i kaklet som gigabyte? Eller gör de som Asus en total och villkorslös pudel efter påtryckningar från mäktiga auktoriteter i branschen som Gamers Nexus.

Det stavas "damage control" och hade aldrig hänt om de inte blev uthängda av exakt alla stora YouTube-kanaler som också avslutade sina samarbeten med dem. Det är helt enkelt mer ekonomiskt att låtsas bry sig om sina kunder helt plötsligt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det stavas "damage control" och hade aldrig hänt om de inte blev uthängda av exakt alla stora YouTube-kanaler som också avslutade sina samarbeten med dem. Det är helt enkelt mer ekonomiskt att låtsas bry sig om sina kunder helt plötsligt.

Ja självklart. Inget företag behandlar väl sina kunder väl för att de vill vara helylle liksom

Det intressanta är ju att det finns skillnader i hur företag hanterar kriser. Att det är lönsammare att ta hand om sina kunder gäller ju alla företag. Men Gigabyte valde istället att skylla på kunden och har vad jag vet inte ändrat sig vad gäller nätaggregaten.

Perfekt är ju om ett företag aldrig begår misstag, men det finns ju inte.

Näst bäst är ju då att företag kör en "Mea Culpa" och undersöker och åtgärdar felen när de upptäcks,

Sämre är om de först skylle på kunden, men sedan rättar sig när det blir skandal och drev mot dem.

Sömst är de som skiter blankt i kunder, techmedia, drev etc etc och hävdar in i det sista att de minsann inte gjort något fel.

Huruvida man sen väljer att handla av företag X eller Y är ju upp till en själv, men man får ha i åtanke att det finns en skillnad i hantering och jag tycker inte man kan säga att ett företag som gör fel men sedan rättar till det är lika illa som ett företag som gör fel och vägrar åtgärda det utan skyller på kunden in i det sista.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja självklart. Inget företag behandlar väl sina kunder väl för att de vill vara helylle liksom

Det intressanta är ju att det finns skillnader i hur företag hanterar kriser. Att det är lönsammare att ta hand om sina kunder gäller ju alla företag. Men Gigabyte valde istället att skylla på kunden och har vad jag vet inte ändrat sig vad gäller nätaggregaten.

Perfekt är ju om ett företag aldrig begår misstag, men det finns ju inte.

Näst bäst är ju då att företag kör en "Mea Culpa" och undersöker och åtgärdar felen när de upptäcks,

Sämre är om de först skylle på kunden, men sedan rättar sig när det blir skandal och drev mot dem.

Sömst är de som skiter blankt i kunder, techmedia, drev etc etc och hävdar in i det sista att de minsann inte gjort något fel.

Huruvida man sen väljer att handla av företag X eller Y är ju upp till en själv, men man får ha i åtanke att det finns en skillnad i hantering och jag tycker inte man kan säga att ett företag som gör fel men sedan rättar till det är lika illa som ett företag som gör fel och vägrar åtgärda det utan skyller på kunden in i det sista.

Det är bara några månader sedan Asus blev uthängda och om de har sagt att de ska ändra på något är det alldeles för tidigt att säga om det verkligen kommer bli någon förbättring i praktiken. Man ska inte anta att de gör som de har sagt utan det är upp till bevis. Känns lite fånigt att du säger att MSI är suboptimalt när det i själva verket är en hel bransch som inte håller måttet. Vi behöver en stor förändring på hela marknaden. Jag hoppas att allihop väljer rätt väg.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det är bara några månader sedan Asus blev uthängda och om de har sagt att de ska ändra på något är det alldeles för tidigt att säga om det verkligen kommer bli någon förbättring i praktiken. Man ska inte anta att de gör som de har sagt utan det är upp till bevis. Känns lite fånigt att du säger att MSI är suboptimalt när det i själva verket är en hel bransch som inte håller måttet. Vi behöver en stor förändring på hela marknaden. Jag hoppas att allihop väljer rätt väg.

Båda sakerna du tar upp har jag kommenterat längre upp i tråden. Dels att det är för tidigt att säga bu eller bä om ASUS, och dels att det är en skillnad i att ha fel på produkterna man säljer, och hur man hanterar det, samt å andra sidan att på något sätt blanda sig i hur ens produkter täcks i media.

Självklart är det OK med sponsrat innehåll, men då ska det framgå jävligt tydligt att det är sponsrat.

Att med påtryckningar av olika slag försöka påverka innehåll som konsumenterna tror är neutralt är särdeles slemmigt. Och där är MSI i en klass för sig jämfört med ASUS och Gigabyte. Så jag vidhåller att det är skillnad på fel och Fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som jag skrev i ett annat inlägg så är det självklart så att folk har åsikter och upplevelser som skiljer sig från hur den stora massan minns det.

För mig var 98 helt ok, och 98SE, som fortfarande är 98, var också bra. Som jag också skrev i ett annat inlägg så kan man såklart få dogmen att fallera om man tar med halvversioner, sådant som i allt väsentligt var service pack och så vidare.

Sedan ska man nog vara försiktig när man jämför ett fenomen där folk på ett skojfriskt sätt förpackar fenomenet att många har liknande åsikter, notera, åsikter. Ingen säger att det är fakta man inte diskutera.

Det Trump-supportrar och andrs farliga människor gör är att de dels kallar sina åsikter för fakta, och dels hävdar att de som inte delar den uppfattningen "är en del av konspirationen" sådant kan vara riktigt farligt. Men att tycka si eller så om en viss version av Windows är fullständigt harmlöst.

98SE är inte fortfarande 98, då det inte bara var en SP. Ja, därför jag skrev extrem-exempel, inte att det var likvärdigt. Bara för att belysa min poäng. Problemet är att folk använder det som äkta fakta, flera i denna tråd skrivet det uppenbart som att det inte är ett skämt, även i alla nyheter om Windows 11 kommer samma beteende. Det är ett oerhört irriterande beteende, speciellt på ett teknik-forum. Att folk tycker olika om vad dom gillar etc, det är harmlöst och ska finnas. Det är när man ratar något bara för att man älskar den gamla versionen och inte ens vill ge nya en chans, på ett teknikforum, är för mig helt bakvänt. Varför är man här om man är förändringsfientlig?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

98SE är inte fortfarande 98, då det inte bara var en SP. Ja, därför jag skrev extrem-exempel, inte att det var likvärdigt. Bara för att belysa min poäng. Problemet är att folk använder det som äkta fakta, flera i denna tråd skrivet det uppenbart som att det inte är ett skämt, även i alla nyheter om Windows 11 kommer samma beteende. Det är ett oerhört irriterande beteende, speciellt på ett teknik-forum. Att folk tycker olika om vad dom gillar etc, det är harmlöst och ska finnas. Det är när man ratar något bara för att man älskar den gamla versionen och inte ens vill ge nya en chans, på ett teknikforum, är för mig helt bakvänt. Varför är man här om man är förändringsfientlig?

Tassa nu inte in på området som försöker göra åsikter till fakta. 98SE var en uppdaterad version av Windows 98, men fortfarande 98. Ska du komma och säga att Windows 8.1 inte var Windows 8 också eller?

Från Wikipedia:

"Windows 98 Second Edition (often shortened to Windows 98 SE and sometimes to Win98 SE or 98 SE)[71] is an updated version of Windows 98 released on May 5, 1999"

Och hör sen.

Folk som har ett IQ över 70 borde ha förmågan att begripa att om någon säger att något är bra eller dåligt så kan det endast röra sig om åsikter och inte någonsin fakta... Hur kan det vara svårt?

"Det är 20,2 grader Celsius i rummet" är fakta. Det kan verifieras med en termometer. Det finns inget utrymme för diskussion.

"Det är kallt i rummet" är en åsikt. Det är upp till var och en att hålla med eller inte hålla med, och om man börjar bråka om huruvida det är varmt eller kallt så... Ja då har man det inte lätt i livet.

Där har du skillnaden.

Jag tycker dock inte att man är teknikfientlig bara för att man inte sväljer Microsofts narrativ okritiskt. Tänk om alla hade uppgraderat till Windows 8 och ingen hade klagat över Metro... Då hade Metro varit kvar som UI, något som de flesta hade tyckt varit dåligt. Och det Microsoft ser som nytt och coolt (Metro) är ju också bara deras åsikt, och det är upp till folket att bestämma om de håller med eller ej.

Vi konsumenter har makt i att påverka saker genom att belöna företag när de gör bra saker, och låta bli när de gör dåliga.

Jag liksom de flesta andra som har IT-jobb har "nöjet" att varje dag använda Windows 11, så det är first hand upplevelser. Sen är det ju så att Windows 11 har krav på TPM. Något som kan upplevas som obehagligt, då man ge stor makt till Microsoft att bestämma över ens dator. Så jag tycker i det fallet man har rätt att döma ut 11:an utan att ha testat det.

Vad gäller Windows 8 så är det nog rätt blandat. Mitt företag, men 25 000 anställda globalt, rullade aldrig ut det utan det var Windows 7 som gällde tills 10:an kom. Så där har jag inte lika mycket erfarenheter men att startmenyn ska täcka hela skärmen är enligt mig usel UX-design.

Men som sagt... Åsikter är åsikter och fakta är fakta.

Det verkar bara vara så att väldigt många delar min åsikt. Jag har som sagt inte gjort bilderna tidigare i tråden, och jag tycker inte det är något fel i att bilda gemenskaper med folk som har samma åsikt, sålänge man är med på att det är en åsikt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rätt åt de som har MSI-moderkort. Det är ett... eh.. "suboptimalt" företag kan man säga.

https://www.youtube.com/watch?v=O6BXwCJtaZE

Det börjar dock bli svårt att få tag i märken som inte är "shady"
Överlag känns det ju som alla märken har några riktiga skit moderkort varje generation som knappt fungerar och tveksam marknadsföring. Men sen går de på stora minor titt som tätt också.
Bara ur minnet:
Gigabyte bakdörr i moderkort. Sen att de sålde bomber ger ju inte direkt förtroende.
Asus har ju sin auto bloatware på moderkortet, o var ju inte så heta med o spränga 7800X3deller vad det var.
Asrock säljer väl lite saker som knappt fungerar försöker hota recensenter.

Så när man ska köpa moderkort känns det som man får välja mellan pest eller kolera lite.
Det finns ofta bra versioner att köpa, men man kommer ju inte ifrån att företagen ofta är tveksamma hela högen.

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI moderkort och fått blåskärm efter senaste uppdateringen.
Jag har dock win10 och AMD processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tassa nu inte in på området som försöker göra åsikter till fakta. 98SE var en uppdaterad version av Windows 98, men fortfarande 98. Ska du komma och säga att Windows 8.1 inte var Windows 8 också eller?

Från Wikipedia:

"Windows 98 Second Edition (often shortened to Windows 98 SE and sometimes to Win98 SE or 98 SE)[71] is an updated version of Windows 98 released on May 5, 1999"

Och hör sen.

Folk som har ett IQ över 70 borde ha förmågan att begripa att om någon säger att något är bra eller dåligt så kan det endast röra sig om åsikter och inte någonsin fakta... Hur kan det vara svårt?

"Det är 20,2 grader Celsius i rummet" är fakta. Det kan verifieras med en termometer. Det finns inget utrymme för diskussion.

"Det är kallt i rummet" är en åsikt. Det är upp till var och en att hålla med eller inte hålla med, och om man börjar bråka om huruvida det är varmt eller kallt så... Ja då har man det inte lätt i livet.

Där har du skillnaden.

Jag tycker dock inte att man är teknikfientlig bara för att man inte sväljer Microsofts narrativ okritiskt. Tänk om alla hade uppgraderat till Windows 8 och ingen hade klagat över Metro... Då hade Metro varit kvar som UI, något som de flesta hade tyckt varit dåligt. Och det Microsoft ser som nytt och coolt (Metro) är ju också bara deras åsikt, och det är upp till folket att bestämma om de håller med eller ej.

Vi konsumenter har makt i att påverka saker genom att belöna företag när de gör bra saker, och låta bli när de gör dåliga.

Jag liksom de flesta andra som har IT-jobb har "nöjet" att varje dag använda Windows 11, så det är first hand upplevelser. Sen är det ju så att Windows 11 har krav på TPM. Något som kan upplevas som obehagligt, då man ge stor makt till Microsoft att bestämma över ens dator. Så jag tycker i det fallet man har rätt att döma ut 11:an utan att ha testat det.

Vad gäller Windows 8 så är det nog rätt blandat. Mitt företag, men 25 000 anställda globalt, rullade aldrig ut det utan det var Windows 7 som gällde tills 10:an kom. Så där har jag inte lika mycket erfarenheter men att startmenyn ska täcka hela skärmen är enligt mig usel UX-design.

Men som sagt... Åsikter är åsikter och fakta är fakta.

Det verkar bara vara så att väldigt många delar min åsikt. Jag har som sagt inte gjort bilderna tidigare i tråden, och jag tycker inte det är något fel i att bilda gemenskaper med folk som har samma åsikt, sålänge man är med på att det är en åsikt.

SE var en ny version av 98, det är inte samma gamla 98 men bara uppdateringar, enormt mycket gjordes om, bland annat support för USB-diskar, som inte fanns i 98:an. Det jag syftar på. I sak är ju isf Me en uppdaterad version av 98 SE med den logiken du skriver med. Originalet är 95 och slutversionen blev Me om vi nu ska gå ner den nivån. Dessutom är Wikipedia baserat på folks input. Jag kan ju gå in och skriva något annat och sen citera det som fakta liksom ...

Att allt är perfekt i nya versioner säger jag inte. För det är det inte. Men att rata något för att det är något man inte gillar så säger man att "allt är skit, jag håller mig till Windows x" och så kan det bara vara att startmeny-knappen är centrerad (och går att flytta på) som är det som dom inte gillar, då är allt skit helt plötligt ... Det är bara knasigt på ett teknik-forum. Och den memen hjälper till att dessa människor fortfarande ratar saker pga känslor och inte logiska anledningar. Att folk säger sin åsikt är inte fel, precis tvärtom. Men att rata något för man inte gillar en eller ett par saker, är felaktigt, speciellt på ett teknikforum (som sagt, vad gör man ens här om man inte gillar teknik som i sak är förändringsbenäget?). Och hör sen.

Att hela Startmenyn var fullskärm var inte snyggt, eller användarvänligt, om vi ska prata såna detaljer. Det dock lärde mig var att söka efter saker och ting, vilket jag även då började göra på Windows 7 till och med. Innan så klickade jag mig fram till saker och ting. 8 och 8.1 samt den grymma sökfunktionen i Windows 10 fick mig att helt sluta använda startmenyn och bara söka efter allt istället.

I jobbet passerade vi inte heller 8 eller 8.1 utan gick från Windows 7 till 10:an. Däremot har jag använt både 8 och 8.1 hemma och var nöjd, hade inte större problem annat än att jag slutade använda startmenyn och började söka istället.
Jag sitter idag på Windows 10 på jobbet, och längtar tills vi kan köra in Windows 11. Men andra projekt går före just nu så 11:an får vänta, vilket jag tycker är synd, av personliga skäl. För mitt jobb fungerar Windows 10 bra, men EOL är inte superlångt bort, så ur den synvinkel bör man börja titta på Windows 11 senast i början av nästa år beroende på hur stort företag man sitter på. Oavsett vad man personligen tycker om Windows 11.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

SE var en ny version av 98, det är inte samma gamla 98 men bara uppdateringar, enormt mycket gjordes om, bland annat support för USB-diskar, som inte fanns i 98:an. Det jag syftar på. I sak är ju isf Me en uppdaterad version av 98 SE med den logiken du skriver med. Originalet är 95 och slutversionen blev Me om vi nu ska gå ner den nivån. Dessutom är Wikipedia baserat på folks input. Jag kan ju gå in och skriva något annat och sen citera det som fakta liksom ...

Att allt är perfekt i nya versioner säger jag inte. För det är det inte. Men att rata något för att det är något man inte gillar så säger man att "allt är skit, jag håller mig till Windows x" och så kan det bara vara att startmeny-knappen är centrerad (och går att flytta på) som är det som dom inte gillar, då är allt skit helt plötligt ... Det är bara knasigt på ett teknik-forum. Och den memen hjälper till att dessa människor fortfarande ratar saker pga känslor och inte logiska anledningar. Att folk säger sin åsikt är inte fel, precis tvärtom. Men att rata något för man inte gillar en eller ett par saker, är felaktigt, speciellt på ett teknikforum (som sagt, vad gör man ens här om man inte gillar teknik som i sak är förändringsbenäget?). Och hör sen.

Att hela Startmenyn var fullskärm var inte snyggt, eller användarvänligt, om vi ska prata såna detaljer. Det dock lärde mig var att söka efter saker och ting, vilket jag även då började göra på Windows 7 till och med. Innan så klickade jag mig fram till saker och ting. 8 och 8.1 samt den grymma sökfunktionen i Windows 10 fick mig att helt sluta använda startmenyn och bara söka efter allt istället.

I jobbet passerade vi inte heller 8 eller 8.1 utan gick från Windows 7 till 10:an. Däremot har jag använt både 8 och 8.1 hemma och var nöjd, hade inte större problem annat än att jag slutade använda startmenyn och började söka istället.
Jag sitter idag på Windows 10 på jobbet, och längtar tills vi kan köra in Windows 11. Men andra projekt går före just nu så 11:an får vänta, vilket jag tycker är synd, av personliga skäl. För mitt jobb fungerar Windows 10 bra, men EOL är inte superlångt bort, så ur den synvinkel bör man börja titta på Windows 11 senast i början av nästa år beroende på hur stort företag man sitter på. Oavsett vad man personligen tycker om Windows 11.

Jag förstår inte riktigt poängen i att skohorna in saker som gör att dogmen inte stämmer. Visst är det så att ett namn bara ör ett namn, och ett versionsnummer är bara ett versionsnummer, och visst är indelningen i viss mån godtycklig, men ändå inte då det finns klara och tydliga regler för vad som räknas enligt oss som tror på den.

Men Microsoft får skylla sig själva. Hade de bara kallat Windows 98SE för Windows 99 så hade allt fallerat.

Fast om det nu är två olika versioner så känns det ändå konstigt då UX har ytterst små skillnader om ens några.

Sen tycker jag även du har fel i att man inte får rata ditten och datten på grund av småsaker. Vem avgör vad som är en småsak och inte? Just det. Var och en, eftersom det är en åsikt.

Och förändring ska ju drivas av ett behov, inte av ett företags agenda. Just med Windows 8 var det så tydligt att de ville försöka öka kundbasen kring Windows Phone. Och när man så gravt ignorerar användarvänlighet till förmån för reklam så är man inte "teknikfientlig".

Och som jag har sagt innan... Jag vore glad om det visade sig någon gång att "varannan bra, varannan dålig" inte stämmer.

Men det de som kritiserar dogmen verkar ju förutsätta att vi ser det som en självuppfyllande profetia, men så är det ju inte utan det är klart att vi tar saker för vad de är och bedömer själva. Men jag ska väl erkänna att jag dömde ut Windows 11 tidigt på grund av TPM, krav på UEFI och secure boot och annat som innebär att Microsoft har mer än bara toppen på snoppen i kundernas rumpor.

Sen har de nu äntligen återinfört Never Combine igen. Det är såklart bra, men att en sådan viktig funktion bara kan försvinna och att det släpps igenom, och sedan tar det bokstavligen år för dem att fixa... Det är inte OK.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Även Windows 10 kan också då klassa som betatestning. Det är rätt många patchar genom åren som skapat problem ... Även för Windows 7 osv.

Det mest tragiska med såna där memes är att dom är direkt felaktiga. Windows 98 exempelvis var katastrof när det kom. Den var så illa att Microsoft släppte Windows 98 SE för att fixa alla fel! Bara där tappar hela varannan-bra farten. Dessutom var XP inte så bra som folk minns det förrän SP3. Med Windows 7 blev det ordning på det mesta först vid SP1. Varannan Windows är bra? Kom igen nu, var bättre, detta är ett teknikforum, man förväntar sig mer från folk här och inte Flashback-fasoner.

Bara för att det är en vedertagen Internet-grej betyder inte att det är sant och att man ska fortsätta sprida lögner. Ta Trumps supportrar som ett skräckexempel.

Allt har en gnutta sanning och alla har inte fel i sina upplevelser.

Sen att lyssna på någon som liknar mig och andra med liknande upplevelser vid en trump supporter sätter ribban hos den personen rätt omgående.

Vad vi upplevt och märkt är inte samma som du och det gör oss definitivt inte till politiska supportrar. Undrar vem som hör hemma på flashback egentligen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår inte riktigt poängen i att skohorna in saker som gör att dogmen inte stämmer. Visst är det så att ett namn bara ör ett namn, och ett versionsnummer är bara ett versionsnummer, och visst är indelningen i viss mån godtycklig, men ändå inte då det finns klara och tydliga regler för vad som räknas enligt oss som tror på den.

Men Microsoft får skylla sig själva. Hade de bara kallat Windows 98SE för Windows 99 så hade allt fallerat.

Fast om det nu är två olika versioner så känns det ändå konstigt då UX har ytterst små skillnader om ens några.

Sen tycker jag även du har fel i att man inte får rata ditten och datten på grund av småsaker. Vem avgör vad som är en småsak och inte? Just det. Var och en, eftersom det är en åsikt.

Och förändring ska ju drivas av ett behov, inte av ett företags agenda. Just med Windows 8 var det så tydligt att de ville försöka öka kundbasen kring Windows Phone. Och när man så gravt ignorerar användarvänlighet till förmån för reklam så är man inte "teknikfientlig".

Och som jag har sagt innan... Jag vore glad om det visade sig någon gång att "varannan bra, varannan dålig" inte stämmer.

Men det de som kritiserar dogmen verkar ju förutsätta att vi ser det som en självuppfyllande profetia, men så är det ju inte utan det är klart att vi tar saker för vad de är och bedömer själva. Men jag ska väl erkänna att jag dömde ut Windows 11 tidigt på grund av TPM, krav på UEFI och secure boot och annat som innebär att Microsoft har mer än bara toppen på snoppen i kundernas rumpor.

Sen har de nu äntligen återinfört Never Combine igen. Det är såklart bra, men att en sådan viktig funktion bara kan försvinna och att det släpps igenom, och sedan tar det bokstavligen år för dem att fixa... Det är inte OK.

Jag säger inte att man inte får rata ditta och dattan baserat på en eller få saker. Det är när man säger att allt är skit, för att en sak eller fåtal saker är skit, som jag är emot och tycker är fel, speciellt på ett teknik-forum.

Jag skohornar inte in saker. Grejen är att Windows 7 blev inte så bra som "Internet upplever" förrän SP1. Samma sak med XP, det var först vid SP3 som XP blev det vi alla älskade. När XP kom så flög folk upp från stolen, speciellt hur det såg ut. Folk ratade det glada gröna blåa-temat. Därför som varannan bra, varannan dålig, inte stämmer. Sen kan man försköna historien och tro att alla älskade XP och 7:an när dom kom, men sanningen är att så var det inte.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Allt har en gnutta sanning och alla har inte fel i sina upplevelser.

Sen att lyssna på någon som liknar mig och andra med liknande upplevelser vid en trump supporter sätter ribban hos den personen rätt omgående.

Vad vi upplevt och märkt är inte samma som du och det gör oss definitivt inte till politiska supportrar. Undrar vem som hör hemma på flashback egentligen?

Jag säger inte att folk har fel i sina upplevelser, det är hur folk anser att "allt är skit" för ett fåtal saker eller att man inte gillar en funktion etc.

Som sagt, jag skrev extremexempel. Jag liknande inte 1:1 folk som dömer till orkanhöjder baserat på några få saker med Trumps supportrar.

Att döma ut och säga att ALLT i ett OS är skit för att det finns förhöjda hårdvarukrav (som höjer säkerheten vilket är mer än någonsin viktigare idag) eller att Startmenyn är flyttad till mitten (som går att placera tillbaka till vänster), är helt galet. Man behöver inte hålla med. Jag är bara trött på att folk beter sig så förändringsfientliga i ett teknikforum där teknik per defintion är i konstant förändring.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag säger inte att man inte får rata ditta och dattan baserat på en eller få saker. Det är när man säger att allt är skit, för att en sak eller fåtal saker är skit, som jag är emot och tycker är fel, speciellt på ett teknik-forum.

Jag skohornar inte in saker. Grejen är att Windows 7 blev inte så bra som "Internet upplever" förrän SP1. Samma sak med XP, det var först vid SP3 som XP blev det vi alla älskade. När XP kom så flög folk upp från stolen, speciellt hur det såg ut. Folk ratade det glada gröna blåa-temat. Därför som varannan bra, varannan dålig, inte stämmer. Sen kan man försköna historien och tro att alla älskade XP och 7:an när dom kom, men sanningen är att så var det inte.

Jag säger inte att folk har fel i sina upplevelser, det är hur folk anser att "allt är skit" för ett fåtal saker eller att man inte gillar en funktion etc.

Som sagt, jag skrev extremexempel. Jag liknande inte 1:1 folk som dömer till orkanhöjder baserat på några få saker med Trumps supportrar.

Att döma ut och säga att ALLT i ett OS är skit för att det finns förhöjda hårdvarukrav (som höjer säkerheten vilket är mer än någonsin viktigare idag) eller att Startmenyn är flyttad till mitten (som går att placera tillbaka till vänster), är helt galet. Man behöver inte hålla med. Jag är bara trött på att folk beter sig så förändringsfientliga i ett teknikforum där teknik per defintion är i konstant förändring.

Inte ett dugg förändrings fientlig men när förändringen är skit, tex blåskärmar pga msi mobo så är det en dålig förändring. Allt i 11an är inte skit men när det blåskärmar mitt mobo så är det faktiskt för mig skit.
Jag har inte 11an för det verkar föra med sig mer problem än bra saker och för mig och uppenbarligen ganska många andra fungerar "varannan" tekniken rätt bra.

All förändring är inte bra förändring.

Kan citera en gamma chef: Jag säger inte att de nya förändringarna kommer bli bättre men annorlunda.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag säger inte att man inte får rata ditta och dattan baserat på en eller få saker. Det är när man säger att allt är skit, för att en sak eller fåtal saker är skit, som jag är emot och tycker är fel, speciellt på ett teknik-forum.

Jag skohornar inte in saker. Grejen är att Windows 7 blev inte så bra som "Internet upplever" förrän SP1. Samma sak med XP, det var först vid SP3 som XP blev det vi alla älskade. När XP kom så flög folk upp från stolen, speciellt hur det såg ut. Folk ratade det glada gröna blåa-temat. Därför som varannan bra, varannan dålig, inte stämmer. Sen kan man försköna historien och tro att alla älskade XP och 7:an när dom kom, men sanningen är att så var det inte.

Jag säger inte att folk har fel i sina upplevelser, det är hur folk anser att "allt är skit" för ett fåtal saker eller att man inte gillar en funktion etc.

Som sagt... Det här med versioner och namn är ju från början påhitt och saknar i sig praktisk betydelse, så då får man gå på något som de flesta kan gå med på. Och i det här fallet så är det rätt självklart att ett operativ som heter 98 i grunden är samma som ett som heter 98SE, samma med 8.1 och så vidare. Microsoft själva hoppdate ju t. ex över 9:an, oklart varför. Men det är som det är.

Och det är klart att folk går på allmänt tillgänglig och vedertagen information. Wikipedia är idag ansett som en stabil och seriös organisation. En så viktig sak som en sida om ett visst operativsystem undersöks givetvis noga av communityt. Tänk vad mycket "Linux Rulezzzz"-klotter det hade varit på alla sidor om Windows annars. Så detta med att det inte betyder något att en viss sak står på Wikipedia kan du försöka med någon annanstans.

Man får tänka på att "public perception" är väldigt viktigt för om ett operativsystem ska få fäste eller ej. Det är rätt självklart att ingen vettig människa säger att allt ät bra eller skit med ett visst operativsystem. Det handlar ju svarare om ifall det man tycker är dåligt är såpass dåligt att man inte vill använda det. Och det där är universellt och har inget att göra med om man är teknikintresserad eller inte. Varför skulle teknikintresserade människor ha en högre tolerans för det som upplevs som dåligt?

Det är klart att man tycker det är kul när det händer nya saker, men mindre kul när de nya sakerna visar ha fler nackdelar än fördelar (baserat då på ens egna tycke och smak såklart).

Vi har absolut ingen skyldighet att köpa ett företags narrativ eller agenda bara för att vi är teknikintresserade.

Jag ser gärna att "varannan bra, varannan dålig" upphävs. Men då är det inte jag och andra som ska skärpa oss utan det är Microsoft.

Visst är det så att det inte går göra en omelett utan att knäcka ägg. Det är jag med på. Men det är fullt möjligt att göra en omelett utan att få med äggskal i smeten. Och det är något man som kund ska kunna förvänta sig, och är det ändå skal i omeletten sedan så är det fullt rimligt att klaga. Är du med på vad jag menar?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan så har jag inte haft en enda blåskärm sen jag flyttade till W11 nästan 2 år sen. Fick blåskärm ett par gånger varje 3e månad på W10

Permalänk
Avstängd

Ok, noterar att windows 1,2 och 3 är borta och att listan börjar på halvversioner som du själv skrev inte var ok.

Exakt vad var det som var bra med windows 3.1? Jämfört med det mesta annat för sin tid så var det rejält uselt.

Windows 95 var första windows som kunde hantera 32bit kod. Vilket då är dåligt?

Windows 98 (innan 98se) sög rent allmänt ganska hårt.

Windows me fungerade dåligt på all min hårdvara, men fungerade ganska bra för andra. På det stora hela ganska kass.

Windows xp blev dugligt först vid sp3, innan dess fungerade det uselt i nätverk. Undrar varför inte xp sågades efter första intrycket såsom Vista skulle komma att göras? Visst ja, då hade det inte passat in i denna sagan.

Windows Vista var ju bra om man hade hårdvara för det. Sen gick det prestige i att fortsätta tycka att det var dåligt tills Microsoft döpte om det och bigbadabang så kunde folk tycka att det var bra.

Windows 7 på det stora hela ganska bra fram tills hackarfolket insåg att det var nästan helt oskyddat.

Windows 8/server 2008 hade ett uselt användargränssnitt, men själva operativsystemet var en enorm förbättring jämfört med windows 7 som på denna tiden var en riktig malwaremagnet. Nästan omöjligt att skydda windows 7 på denna tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Tagga ner lite det handlar bara om att snyggt paketera en åsikt som väldigt väldigt många har. Men det är klart att det inte är en objektiv sanning eftersom det handlar om subjektiva åsikter.

Det du beskriver är "att ljuga" alternativt att överdriva något enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Å andra sidan så har jag inte haft en enda blåskärm sen jag flyttade till W11 nästan 2 år sen. Fick blåskärm ett par gånger varje 3e månad på W10

Då överklockar du för dåligt. Dags att pressa komponenterna tills det blåskärmar och du får korrupta systemfiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Ok, noterar att windows 1,2 och 3 är borta och att listan börjar på halvversioner som du själv skrev inte var ok.

Exakt vad var det som var bra med windows 3.1? Jämfört med det mesta annat för sin tid så var det rejält uselt.

Windows 95 var första windows som kunde hantera 32bit kod. Vilket då är dåligt?

Windows 98 (innan 98se) sög rent allmänt ganska hårt.

Windows me fungerade dåligt på all min hårdvara, men fungerade ganska bra för andra. På det stora hela ganska kass.

Windows xp blev dugligt först vid sp3, innan dess fungerade det uselt i nätverk. Undrar varför inte xp sågades efter första intrycket såsom Vista skulle komma att göras? Visst ja, då hade det inte passat in i denna sagan.

Windows Vista var ju bra om man hade hårdvara för det. Sen gick det prestige i att fortsätta tycka att det var dåligt tills Microsoft döpte om det och bigbadabang så kunde folk tycka att det var bra.

Windows 7 på det stora hela ganska bra fram tills hackarfolket insåg att det var nästan helt oskyddat.

Windows 8/server 2008 hade ett uselt användargränssnitt, men själva operativsystemet var en enorm förbättring jämfört med windows 7 som på denna tiden var en riktig malwaremagnet. Nästan omöjligt att skydda windows 7 på denna tiden.

OK. Tack för att du delar med dig av dina personliga åsikter och upplevelser. Jag kan konstatera att vi upplevde flertalet Windowsversioner ganska olika. Är det något mer du vill att jag ska göra med den informationen?

Det är som sagt inte jag som hittat på det här med att varannan är bra och varannan är dålig, så det är inte jag som sk stå till svars för varför man valt de versioner man valt. Detta har jag visat ganska tydligt genom att länka in bilder som jag själv inte har gjort.

Och återigen så handlar ju detta om folks subjektiva åsikter, inte om objektiva fakta.

Att Windows 95 sög var väl för att folk älskade gränssnittet i 3.1. Vet flera som körde med program manager även på Windows 95.

Att ME sög var väl för att Microsoft gjort en halvmesyr av 9x och NT och kastat hårdvarutillverkare och utvecklare under bussen, samt skitit totalt i bakåtkompatibilitet

Att Vista sög var väl för att Microsoft själva insisterade på att det gick köra på hårdvara som inte klarade av det.

Att Windows 8 sög var väl för att Microsoft pushade ut Metro som ingen bett om och ingen utom möjligen de 4 personer som fortfarande hade Windows Phone begrep hur man använde.

Att Windows 11 suger är väl för att Microsoft ställer krav på UEFI, Secure Boot, TPM, orimligt moderna processorer, samt har missat en hel del funktionalitet i gränssnittet,

*Suger som i att folk har den åsikten, inte att det är fastställd fakta man inte kan diskutera.

Ser du ett mönster här? Microsoft har sig själva att skylla att de versioner som uppfattas som dåliga upfattas som just dåliga. De rusar in med huvudet före och förankrar inte förändringarna hos folk, och är skitdåliga på att förklara varför förändringar som vid första ögonkastet kan verka idiotiska faktiskt är bra.

Och varför man börjar just på 3.1 vet jag inte. Jag är väl knappast någon "Genomsnittsanvändare" eller så men just 3.1 var den absolut första versionen av Windows jag kom i kontakt med och är förmodligen inte ensam om det. Jag visste varken vad specifikt en PC var eller ännu mindre vad Micrososoft eller Windows var innan dess. Så då är det ju "första upplevelsen" och är det man jämför mot, och oavsett bra eller anus så kan väl ingen påstå att Windows 95 hade ett väldigt annorlunda gränssnit jämfört med 3.1?

Skrivet av BMac:

Det du beskriver är "att ljuga" alternativt att överdriva något enormt.

Nej. Det jag beskriver är åsikter. Man kan inte ljuga om man uttrycker en åsikt.

Om jag säger att jag tycker att det är kallt, eller att jag tycker att en viss Windowsversion är bra eller dålig så ljuger inte jag.

Men om jag däremot säger att det är 5 grader Celsius i rummet, när en korrekt kalibrerad termometer visar att det är 22C, då ljuger jag.

Du har alltså ljugit om att det jag beskriver är att ljuga. Åtminstonne om det är medvetet. Kan ju vara så också att du tror att man ljuger när man har en åsikt som du inte håller med om. Det kan jag inte svara på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lustigt hur det blivit "bara en åsikt" när det ständigt uttrycks som en sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lustigt hur det blivit "bara en åsikt" när det ständigt uttrycks som en sanning.

Jag kan inte svara för vad andra har sagt. Jag vet att jag själv inte uttryckt att det skulle vara en objektiv sanning. Utan som sagt mer ett roligt sätt, en meme, att paketera en åsikt som väldigt många råkar instämma i.

Vilken skada åsamkar det någon utom möjligen Microsoft eller dess aktieägare att jag bidrar till att sprida min egen negativa åsikt om en Windowsversion?

Om Microsoft vill att varje version ska uppfattas som bra av alla få sår de låta bli att släppa versioner som framkallar negativa upplevelser och känslor för folk, helt enkelt. Jag har absolut ingen skyldighet att vara evangelist/nyttig idiot åt Microsoft. utan deras egen framgång är deras eget ansvar. Jag tänker inte hjälpa till när jag inte tycker att de förtjänar det.

Så ut med pinnen ur arslet och gör en egen "Alla Windowsversioner är helt OK" meme istället

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Lego Master

Well shit.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kan inte svara för vad andra har sagt. Jag vet att jag själv inte uttryckt att det skulle vara en objektiv sanning. Utan som sagt mer ett roligt sätt, en meme, att paketera en åsikt som väldigt många råkar instämma i.

Vilken skada åsamkar det någon utom möjligen Microsoft eller dess aktieägare att jag bidrar till att sprida min egen negativa åsikt om en Windowsversion?

Om Microsoft vill att varje version ska uppfattas som bra av alla få sår de låta bli att släppa versioner som framkallar negativa upplevelser och känslor för folk, helt enkelt. Jag har absolut ingen skyldighet att vara evangelist/nyttig idiot åt Microsoft. utan deras egen framgång är deras eget ansvar. Jag tänker inte hjälpa till när jag inte tycker att de förtjänar det.

Så ut med pinnen ur arslet och gör en egen "Alla Windowsversioner är helt OK" meme istället

Så det här är inte uttryckt som en sanning?

Citat:

Varana bra, varannan dålig är ju Microsofts melodi för hemanvändaroperativ

Skadan är att Sweclockers kommentarsfält fortsatt kommer hålla en låg nivå. Microsoft lär klara sig.

Du menar alltså att Microsoft ska börja hantera folk och deras jävla känslor, istället för att folk slutar upprepa korkade saker som papegojor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rätt åt de som har MSI-moderkort. Det är ett... eh.. "suboptimalt" företag kan man säga.

https://www.youtube.com/watch?v=O6BXwCJtaZE

Lite väl hårt kan man tycka.

De absolut flesta har ingen aning om vad som sitter i deras dator mer än kanske processortyp, grafikkortsmodell och vilken windowsversion som är installerad.

Tänk en tekniskt okunnig person som köper en färdigbyggd dator åt någon, ska denna person eller den som tog emot dateon "skylla sig själv" för att det på grund av andra aktörer inte fungerar?

Vi som har koll på komponentninvå är en minoritet i sammanhanget. Även där så har långt ifrån alla koll på alla skandaler ett visst företag ställer till med och bör inte behöva "skylla sig själva".

Sen finns det självklart tillfällen där konsumenten får skylla sig själv, men inte den här gången.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så det här är inte uttryckt som en sanning?

Nej. Som du märker så har det blivit diskussion om åsikten på samma sätt som min åsikt att MSI är ett jävla skitföretag. Bara för att miljontals människor håller med om ens subjektiva åsikt så blir det ju inte objektiv fakta för det. Att genomsnittspersonen idag är såpass blåst att de tror att deras åsikter är fakta kastar inte skugga på mig. Jag vet skillnaden, och det tror jag ju du också gör.

Citat:

Skadan är att Sweclockers kommentarsfält fortsatt kommer hålla en låg nivå. Microsoft lär klara sig.

Du menar alltså att Microsoft ska börja hantera folk och deras jävla känslor, istället för att folk slutar upprepa korkade saker som papegojor?

Hur var det nu med detta med åsikter och fakta?

Om folks känslor gör att ev viss version an Windows säljer dåligt så ja. Tro fan att de som företag ska göra sitt bästa för att allt de säljer ska sälja så bra som möjligt. Men igen, det är deras ansvar, inte mitt.

Jag vet inte säkert, men jag tror att en och annan på Microsoft känner till fenomenet, eller vad man ska kalla det, och det vore ju i så fall lämpligt att förpassa fenomenet till historieböckerna genom att Göra Windows 11 lätt att tycka om, eller hur?

Men det har de ju inte gjort, utan istället har de krav på hårdvaran som för de flesta inte bidrar med något positivt. Möjligen då att UEFI i sig är ett krab. Det blir ju lite snabbare boot, lite snabbare återställning ffrån sleep och så. Men i övrigt. Secure boot? TPM? Förklara meningen för Melvin 78, eller Gunhild 23 för den delen.

I övrigt så är det ju bara lite andra former och så på gränssnittet, samt att självklarheter som Never Combine tog en jävla tid innan de satte tillbaka. Varför de tog bort det till att börja med är obegripligt.

Jag kör det som sagt på jobbet för att jag måste, så till skillnad från Windows Vista och Windows 8 så delar inte mitt företag uppfattning att det är dåligt. Så någonting har väl Microsoft gjort rätt då. Och jag tycker väl själv att det är det "bästa dåliga" operativet de släppt, även om det känns rätt onödigt för förutom krav på secure boot UEFI och TPM så känns det mer som en uppdatering till Windows 10, typ 22H1, 22H2 och de där du vet, fast med fler buggar. Att man släpper igenom en bugg som sänker prestanda på SSD:er år 2023 är ju extremt pinsamt.

Så ja... Man behöver inte leta länge för att hitta dealbreakers. Det är väl det det handlar om. Lite skoskav och barnsjukdomar får man väl stå ut med men det är rätt allvarliga grejer som gjort att de olika versionerna fått det rykte de fått.

Själv tycker jag ju att Nivån blir högre om olika åsikter får komma till tals. Micrposoft, Apple och Xbox har säkerligen egna sk evangelister de betalar för att prata gott om produkter med dåligt rykte. De behöver inte vår hjälp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Lite väl hårt kan man tycka.

De absolut flesta har ingen aning om vad som sitter i deras dator mer än kanske processortyp, grafikkortsmodell och vilken windowsversion som är installerad.

Tänk en tekniskt okunnig person som köper en färdigbyggd dator åt någon, ska denna person eller den som tog emot dateon "skylla sig själv" för att det på grund av andra aktörer inte fungerar?

Vi som har koll på komponentninvå är en minoritet i sammanhanget. Även där så har långt ifrån alla koll på alla skandaler ett visst företag ställer till med och bör inte behöva "skylla sig själva".

Sen finns det självklart tillfällen där konsumenten får skylla sig själv, men inte den här gången.

Sedan när är det att färdigbyggda datorer har MSI-moderkort? Acer, HP, Alienware/Dell och "gänget" har väl i 9 fall av 10 egenbyggda proprietära lösningar både för moderkort och PSU och fan och hans moster.

Men visst. De som av någon anledning har ett MSI-moderkort och inte känner till historien om deras köpta omdömen etc ska såklart inte ha ovett för det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sedan när är det att färdigbyggda datorer har MSI-moderkort? Acer, HP, Alienware/Dell och "gänget" har väl i 9 fall av 10 egenbyggda proprietära lösningar både för moderkort och PSU och fan och hans moster.

Men visst. De som av någon anledning har ett MSI-moderkort och inte känner till historien om deras köpta omdömen etc ska såklart inte ha ovett för det.

Färdigbyggda märkesdatorer är en annan sak.

Du glömmer alla färdigbyggda system från t.ex Inet, Komplett och Webhallen med flera, även begagnat. Som sagt, de flesta vet inte, har inte kunskapen eller bryr sig helt enkelt inte om vad som sitter i datorn.

Kan hålla med om att man får skylla sig själv om man gång på gång har problem med något från en tillverkare och ändå väljer densamma gång på gång dock.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Färdigbyggda märkesdatorer är en annan sak.

Du glömmer alla färdigbyggda system från t.ex Inet, Komplett och Webhallen med flera, även begagnat. Som sagt, de flesta vet inte, har inte kunskapen eller bryr sig helt enkelt inte om vad som sitter i datorn.

Kan hålla med om att man får skylla sig själv om man gång på gång har problem med något från en tillverkare och ändå väljer densamma gång på gång dock.

Nu var det ju inte kvaliteten på produkterna utan deras beteende som jag menade.

Men ja jo... SI's är ju en grej och det de flesta ser är väl "En färdigbyggd gejmingdata" och reflekterar inte över vad som sitter i. Så det är väl också en kategori jag får undanta då

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inte ett dugg förändrings fientlig men när förändringen är skit, tex blåskärmar pga msi mobo så är det en dålig förändring. Allt i 11an är inte skit men när det blåskärmar mitt mobo så är det faktiskt för mig skit.
Jag har inte 11an för det verkar föra med sig mer problem än bra saker och för mig och uppenbarligen ganska många andra fungerar "varannan" tekniken rätt bra.

All förändring är inte bra förändring.

Kan citera en gamma chef: Jag säger inte att de nya förändringarna kommer bli bättre men annorlunda.

Det förstår jag, men i just blåskärms-felet så är det en patch och inte 11:an i sig. Hur många patchar har inte Windows 10 haft som varit rätt jobbiga? Med den logiken så borde du ju då gå tilllbaka till Windows 7 Som också haft patchar som varit jobbiga osv.

Varannan fungerar för dom som inte förstår det felaktiga i att kalla det varannan.

Nej, all förändring är inte bra förändring, men alla förändringar leder alltid till något bättre. Din gamla chef känns som en person som faktiskt tycker det var bättre förr

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB