Tips och råd sökes för IT-baserad projektledning

Permalänk
Medlem

Tips och råd sökes för IT-baserad projektledning

Halloj!

Denna tråd innehåller separata delar med relaterade men olika frågeställningar. Det är en lång inledning som förhoppningsvis ger information till svar.

Detta gäller ett företag i TIC-branschen.

Jag jobbar som "third line" administrativ support till mitt företags kundtjänst, säljavdelning och operativa enheter. Min företagskoncern har under flera år jobbat med att sjösätta ett nytt system baserat på Microsoft Dynamics 365, som ska samla alla företagsfunktioner i ett. Det har dragit ut väldigt mycket på tiden på grund av att branschens leverans av tjänster styrs hårt av både nationsbaserade som EU-baserade regelverk, vilket medför att kravställningen kan se väldigt annorlunda ut beroende på land. Utöver det har också projektet i stort använt en mellanhand i form av konsultbolag som haft ansvaret att driva det vidare och samordna all information mellan beställare (de olika ländernas filialer) samt leverantör (utvecklarna och produktägarna). Tanken har alltid varit att ländernas filialer inte skulle behöva dedikera en massa resurser till projektet, då de redan är uppbundna med annat. En riktig soppa alltså.

Nu har man konsoliderat projektet och gjort sig av med mellanhanden, som inte alls levererade bra tjänster, krav eller resultat. De olika länderna ska istället hantera kravsättning samt projektledning själva direkt till utvecklare och scrum masters.

Jag har sen 2021 deltagit i projektet, och delvis varit en av anledningarna till varför konsultbolaget kastats ut. Min inledande roll var att delta i möten för informationssamling så att just våra behov kunde kartläggas och tydliggöras för utvecklarna. Det har inte varit några problem i form av dedikerad tid eller arbetsbörda, några timmar per vecka. Vad jag fått höra har även min input varit uppskattad från alla håll. Summerat har jag tydligen varit "Lite hård ibland, men aldrig till person och alltid för att komma framåt i diskussioner."

Nu när projektet lagts över på verksamheten har jag blivit ombedd att ta en mer central roll. Man inte varit tydlig med hur mycket tid som behöver dedikeras till detta, eller om det innebär något mandat tillika ansvar. Jag har dock själv listat ut efter lite snack med min enda motpart, som jobbar med detta heltid, att jag är produktägare för två moduler av cirka tio och bär ansvaret för Sveriges kravställning av funktioner samt icke-funktioner till dessa. Tillsammans är vi två den personal i Sverige med mest översyn och deltagande utöver projektledaren som är anställd för detta. Vi har även spenderat fyra hela arbetsdagar senaste veckan med tester, och kommer fortsätta med det nästa vecka.

Min ordinarie chef har flaggat för att jag fortfarande har en heltidstjänst som behöver skötas, och att vi behöver ha tydligare information från projektet gällande hur mycket tid de kräver. Så min plan kommande vecka är att haffa tag i Sveriges projektledare och få svar på vilka förväntningar som finns. Hittills har det kommit väldigt mycket snack om deadlines och ökad tid på projektet, men inte mycket mer än så.

Några snabba innan frågeställningarna:

  • Jag är inte IT-utvecklare och har ingen djuplodande kunskap, men har en god grundläggande förståelse för strukturer,

  • Jag har en grundläggande kompetens för kravställning, acceptanskriterier och den delen av utvecklingsprocessen. Detta genom kurser,

  • Kravsättning ska genomföras av mig och sker i Azure DevOps. I slutändan kommer den backloggen bestå av hundratals ärenden,

  • Jag anser mig vara produktägare över två omfattande moduler/applikationer i Microsoft Dynamics,

  • Det utgår ingen extra ersättning,

  • Under senaste veckans tester dedikerades alltså fyra hela arbetsdagar. Min uppskattning är att det kommer behövas tio arbetstimmar per vecka under åtminstone Q3/Q4,

Projektet är kul och stimulerande, men jag var också på knä mentalt i slutet av veckan.

TL;DR: Har blivit ombedd att axla en central roll inom ett enormt koncernbrett projekt, med produktägande av två moduler i Microsoft Dynamics 365. Det innebär informationssamlande från verksamheten, kravställande av funktioner/icke-funktioner samt ansvar att allt loggas korrekt i Azure DevOps. Det innebär även deltagande på utvecklingsmöten, daily/weekly stand-ups och dylikt. Jag är nu en del av projektledningsteamet.

Det utgår ingen ersättning.

Frågeställningen:

Är något otydligt eller saknas information?

Min ordinarie chef anser det rimligt att kräva ersättning i form av tillägg för att fortsätta. Det ingår ansvar, mandat och kräver arbetstid utöver heltidstjänsten. Håller du med, och har du i så fall någon åsikt om vilken nivå det ska ligga på?

Har du några tips eller råd gällande just kravställning, informationssamlande och dokumentering så att det enkelt snappas upp på utvecklarsidan?

Tack för din tid!