Tips på en hemmabioreceiver

Permalänk
Medlem

Tips på en hemmabioreceiver

Jag letar en ny hemmabioreceiver då jag ska för första gången sätta upp ett 5.1 ljudsystem för film och musik. Man känner sig lite vilsen då det finns så många apparater som påstås klara jobbet galant, men vilken ska man välja då?

Jag har hittat följande som inryms i budgeten på upp till 10k:
Denon AVR-X1700H
Denon AVR-X2800H
Sony TA-AN1000
Yamaha RX-V6A
Marantz Cinema 70s
Onkyo TX-NR696

andra förslag?

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra att få lite mer info kring vad du har tänkt använda detta till
Övertygad om att alla de produkter du listat funkar kanon men det kan såklart
vara skillnader gällande stöd för ljudformat, streamingtjänster och liknande.

Vilken blir din primära källa för media; Appar Netflix/HBO/m.m från TV o.s.v ?
Har du en blu-rayspelare eller nåt liknande kanske? Vinylspelare? (krävs riaa-steg isf?)
Kommer du "bara" behöva 5.1 eller finns önskemål om uppdatering till ATMOS
för framtiden? Detta ställer i sådant fall också krav på övrig hårdvara i systemet.

Du fattar, hjälp oss att hjälpa dig

Permalänk
Medlem

När det kommer till detta är jag helt klart ett Yamaha fanboi då jag gillar ljudet de presterar och överlag väldigt bra grejer. Men tror samtliga du har på listan klarar jobbet galant så det handlar egentligen mer om vilket märke du föredrar och har bra erfarenheter av

Och V6:an är en 7.2 så det är ganska lätt att utöka med Atmos om man så skulle önska och har kraft nog att driva även tungdriva högtalare. Funktionsmässigt har den i stort sett allt man kan önska.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Även Marantz Cinema S70 är en 7.2. Har själv en Marantz NR 1711 (7.2) å kör min 4K Apple TV (eARC) direkt genom Marantz:n (eARC).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litecore:

Skulle vara bra att få lite mer info kring vad du har tänkt använda detta till
Övertygad om att alla de produkter du listat funkar kanon men det kan såklart
vara skillnader gällande stöd för ljudformat, streamingtjänster och liknande.

Vilken blir din primära källa för media; Appar Netflix/HBO/m.m från TV o.s.v ?
Har du en blu-rayspelare eller nåt liknande kanske? Vinylspelare? (krävs riaa-steg isf?)
Kommer du "bara" behöva 5.1 eller finns önskemål om uppdatering till ATMOS
för framtiden? Detta ställer i sådant fall också krav på övrig hårdvara i systemet.

Du fattar, hjälp oss att hjälpa dig

Jag ska koppla den enbart till en Samsung TV, jag har inga andra prylar förutom att jag kanske köper en playstation någon gång i framtiden om det nu har något betydelse. Då det är begränsat med utrymme räcker det med 5.1 men jag vet inte om atmos, jag har aldrig haft en ljudanläggning (bara en soundbar som jag sålt) så det är något som kanske kommer med tiden. Jag vill ha något som är stabilt med komponenter av kvalitet.

Skrivet av Necrophor:

När det kommer till detta är jag helt klart ett Yamaha fanboi då jag gillar ljudet de presterar och överlag väldigt bra grejer. Men tror samtliga du har på listan klarar jobbet galant så det handlar egentligen mer om vilket märke du föredrar och har bra erfarenheter av

Och V6:an är en 7.2 så det är ganska lätt att utöka med Atmos om man så skulle önska och har kraft nog att driva även tungdriva högtalare. Funktionsmässigt har den i stort sett allt man kan önska.

Jag funderar på att ha ett par golvare av instegsmodellen och det har jag hört att det inte ska vara problem att driva med en billigare förstärkare. Men jag skulle vilja ta del av andras erfarenheter så det blir ett köp som man är nöjd med ett bra tag och inte behöva fundera på en annan modell. Jag har själv inga tidigare erfarenheter av dessa märken.

Permalänk
Medlem

Förresten, jag ser det finns massor av begagnat ute till salu men allt jag hittar är gamla receivers som är 5+ år gamla. Är det något att rekommendera att köpa begagnat som framförallt är så gammalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Förresten, jag ser det finns massor av begagnat ute till salu men allt jag hittar är gamla receivers som är 5+ år gamla. Är det något att rekommendera att köpa begagnat som framförallt är så gammalt?

Jag hade köpt nytt, du vet inte hur länge en beg receiver håller. Min Yamaha RX - V.485 la av efter 3 år å kunde inte driva tungdriva högtalare..Kanske den beg receivcern inte har eARC å kanske inte har stöd för Dolby Vision/Atmos/DTS:X, om du tänker att köra detta i framtiden.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Förresten, jag ser det finns massor av begagnat ute till salu men allt jag hittar är gamla receivers som är 5+ år gamla. Är det något att rekommendera att köpa begagnat som framförallt är så gammalt?

Denon 1700 har alla moderna finesser och brukar gå att få "billigt" så väl min rekommendation om du inte tänkt bygga ut senare som du säger.

Elektronik hade jag köpt nytt, som tidigare sa så vet man aldrig hållbarheten förutom att de designas för att gå sönder fortare och fortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Jag ska koppla den enbart till en Samsung TV, jag har inga andra prylar förutom att jag kanske köper en playstation någon gång i framtiden om det nu har något betydelse. Då det är begränsat med utrymme räcker det med 5.1 men jag vet inte om atmos, jag har aldrig haft en ljudanläggning (bara en soundbar som jag sålt) så det är något som kanske kommer med tiden. Jag vill ha något som är stabilt med komponenter av kvalitet.

Jag funderar på att ha ett par golvare av instegsmodellen och det har jag hört att det inte ska vara problem att driva med en billigare förstärkare. Men jag skulle vilja ta del av andras erfarenheter så det blir ett köp som man är nöjd med ett bra tag och inte behöva fundera på en annan modell. Jag har själv inga tidigare erfarenheter av dessa märken.

Mina Atmos högtalare (sk "takstudsare:') har jag ovanpå (kan även väggmonteras) på mina fronthögtalare. Dessa är dock i samma serie å anpassade till fronthögtalarna.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.