Baldurs gate 3 eller Starfield

Permalänk
Medlem

Baldurs gate 3 eller Starfield

Vilket spel tycker ni jag ska köpa ni som har spelat båda.
Själv är jag ett stort fan av både sci-fi och fantasy.
Har spelat the Outer worlds och Skyrim.
Är lite less på att bara göra quests.
Gillar när det är humor i spelet.
Därför lutar jag mot Baldur's gate.
Men kan tänka mig Starfield om det är roligt också.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Varför inte göra som mig? Jag tänkte skaffa Baldurs Gate 3 inom kort och när jag spelat färdigt det kommer jag att skaffa Starfield. Baldurs Gate 3 har ju redan kommit med lite patchar och vid det laget jag har spelat klart det lär Starfield ha fått några också.

Permalänk
Medlem

Tror det skulle bli för tungt att köra Starfield i 1440p på ett 3060ti (enl signatur). Så hellre Balders port därför

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Tror det skulle bli för tungt att köra Starfield i 1440p på ett 3060ti (enl signatur). Så hellre Balders port därför

Åh jaha bra observerat, tänkte inte på det. Ja det lutade mot Baldur's dörr eller entré innan också.
Tack!

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Varför inte göra som mig? Jag tänkte skaffa Baldurs Gate 3 inom kort och när jag spelat färdigt det kommer jag att skaffa Starfield. Baldurs Gate 3 har ju redan kommit med lite patchar och vid det laget jag har spelat klart det lär Starfield ha fått några också.

Samma här, sprider ut det lite så man något att se fram emot.
Bonus blir ju att man slipper dom värsta av Bethesdas trademarkade buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Vilket spel tycker ni jag ska köpa ni som har spelat båda.
Själv är jag ett stort fan av både sci-fi och fantasy.
Har spelat the Outer worlds och Skyrim.
Är lite less på att bara göra quests.
Gillar när det är humor i spelet.
Därför lutar jag mot Baldur's gate.
Men kan tänka mig Starfield om det är roligt också.

Jag kommer skaffa båda, eller rättare sagt, köpa Starfield när jag är klar med BG3

Jag gillar uttalandet från Bethesda om Starfield:
"buggarna är en del av spelupplevelsen"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Även om Baldur's gate 3 är riktigt bra så kommer nog att vara mycket bättre om 6-12 månader. Så det är inte fel att avvakta lite om det finns annat som du vill spela.

Permalänk
Moderator
Moderator

Båda spelen lär ju få några expansioner, så måste man inte nödvändigtvis plöja igenom spel direkt efter släpp för att ha något att prata om på kafferasten kan man gott avvakta för att få en mer komplett och ofta billigare upplevelse senare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Båda spelen lär ju få några expansioner, så måste man inte nödvändigtvis plöja igenom spel direkt efter släpp för att ha något att prata om på kafferasten kan man gott avvakta för att få en mer komplett och ofta billigare upplevelse senare.

Larian gick väl ut med att de inte hade några planer på expansioner eller så men det kanske ändras när det blev så otroligt populärt.

Men svaret är ju tveklöst BG3 hur som helst. Det är ett av de bästa rollspel som någonsin gjorts.

Permalänk
Medlem

Varför måste man välja. Kör bägge som mig.

Rent praktiskt skulle jag satsa på Baldurs Gate 3 först och sen Starfield då det är mer stabilt.
Starfield behöver lite omsorg innan det rullar på med tanke på att vissa grundläggande saker som FOV mm. fattas i dagsläget.

Ingen brådska , bägge spelen innehåller hundratals speltimmar att njuta av.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Baldurs Gate är solklart det bästa spelet av dom två, vilket du vill spela först är upp till dig.

Skrivet av twit:

Båda spelen lär ju få några expansioner, så måste man inte nödvändigtvis plöja igenom spel direkt efter släpp för att ha något att prata om på kafferasten kan man gott avvakta för att få en mer komplett och ofta billigare upplevelse senare.

Divinity spelen fick inga expansioner och Larian har sagt att det inte är något dom har planerat. Det är mer troligt att vi får vänta på Baldurs gate 4 istället.

Permalänk
Medlem

Av dom två har jag bara spelat Starfield men kan säga att det är rätt humorlöst och huvudstoryn är trams. Det finns dock några sidouppdrag som är rätt kul.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Tror det skulle bli för tungt att köra Starfield i 1440p på ett 3060ti (enl signatur). Så hellre Balders port därför

Mja, jag kör Starfield och 3440X1440 med 3060Ti. Har nu inte ultra-inställningarna förstås, men det mesta på High åtminstone. Flyter på bra utan att det ser anskrämligt ut. FPS ligger förvisso på runt 50, men det är inget som stör tycker jag.

angav fel upplösning
Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Mja, jag kör Starfield och 3440X1440 med 3060Ti. Har nu inte ultra-inställningarna förstås, men det mesta på High åtminstone. Flyter på bra utan att det ser anskrämligt ut. FPS ligger förvisso på runt 50, men det är inget som stör tycker jag.

Nä, man må ha åsikter om att spelet inte är färdigt vad det gäller innehåll, men motorn funkar bra. Aldrig några direkta störande dippar, trots att jag inte hostat upp en månadslön på hårdvara enligt Todd Howards rekommendation.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

BG3 utan tvekan, jag förväntade mig att Starfield skulle antingen vara Fallout eller Skyrim i rymden. Helst båda! Men kände snabbt att det inte att det var något av dem, iaf inte på de bra sätten. På de sätt de var lika var bara det som jag tyckte var dåligt med Skyrim och Fallout (companions, fiende A.I etc.).

Baldursgate 3 är ett av det bästa om inte det bästa spel jag spelat, och gör verkligen de tidigare spelen stolta.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Vilket spel tycker ni jag ska köpa ni som har spelat båda.
Själv är jag ett stort fan av både sci-fi och fantasy.
Har spelat the Outer worlds och Skyrim.
Är lite less på att bara göra quests.
Gillar när det är humor i spelet.
Därför lutar jag mot Baldur's gate.
Men kan tänka mig Starfield om det är roligt också.

Det är ju två rejält olika tolkningar av rollspelsgenren du väljer mellan, är du är bekant med *båda* (sub)genrerna sedan tidigare? Med det avser jag alltså ett Skyrim-artat action RPG jämfört ett mer oldschool CRPG, vilket förmodligen är en mer avgörande skillnad mellan de två alternativen än sci-fi vs fantasy sett till något slags grundläggande acceptans hos spelaren.

Det är väl den huvudsakliga osäkerheten jag känner utifrån hur frågan är ställd; Starfield framstår som det mer säkra kortet med tanke på andra spelen du nämner (tydligt samma genre), men personligen skulle jag rekommendera Baldur's Gate 3 eftersom jag upplever det som en totalt sett starkare titel (men då gillar jag också CRPG-genren skarpt).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Baldur's Gate 3 är fantastiskt på alla sätt. Starfield är rätt mediokert. Som att välja mellan en kvarterskrog och McDonalds.

Permalänk
Medlem

BG3 9/10 och Starfield 6/10

5 = OK
6 = Bra
7 = Mycket bra

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken