Permalänk

Skärm förblir svart vid koppling av PC

Hej alla vänner

Jag har skickat över en Gaming-PC (en inet taurus med bl.a. 1660Ti GeForce GPU) till en vän.
När han försöker koppla på en skärm så förblir skärmen svart. Då jag gjorde en återställning av Win10 Home så stannade jag installationen i slutet där man väljer Mail kopplat till användarprofilen. Kan detta ha gjort att skärmen är svart?

Kompisen har provat Ctrl alt del men det hjälper icke. Datorns dioder lyser och skiftar färg som det skall göra. Kompisens skärm är på 60hz och min var på 144hz. Kan det vara ett problem ?!
Någon som har tips hur detta kan lösas? Kompisen har kopplat in med hdmi.ström pc samt ström skärm. Kollat att kontakterna sitter korrekt.
Mycket tacksam för tips..

Permalänk
Medlem

Och HDMI-sladden sitter verkligen i grafikkortet och inte i moderkortet?

Permalänk
Medlem

Om den flyttats eller fraktats så hade jag gissat på att någon sladd eller liknande kommit lös inuti. Särskilt om grafikkortet satt i utan extra stöd.

Kolla alla sladdar och montera om gpu är nog ett bra första steg

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Och HDMI-sladden sitter verkligen i grafikkortet och inte i moderkortet?

Tack för svar. Kompisen påstår att han testat bägge ingångarna.

Permalänk
Skrivet av Oppna:

Om den flyttats eller fraktats så hade jag gissat på att någon sladd eller liknande kommit lös inuti. Särskilt om grafikkortet satt i utan extra stöd.

Kolla alla sladdar och montera om gpu är nog ett bra första steg

Tack för inputen. Du kan ha rätt men det som talar emot är ju att datorn inte startar i felsäkert läge eller bios. Skärmen är ju svart .

Permalänk
Medlem

Har kompisen testat ha skärmen inkopplad när datorn startas? Så den inte anslutits efteråt. Är skärmen svart och lampan lyser som att den är av, eller reagerar den när man sätter på datorn?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Har kompisen testat ha skärmen inkopplad när datorn startas? Så den inte anslutits efteråt. Är skärmen svart och lampan lyser som att den är av, eller reagerar den när man sätter på datorn?

Bra fråga vet inte. Men jag tror att han testat bägge alternativen men skall givet dubbelkolla detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inventor2008:

Tack för inputen. Du kan ha rätt men det som talar emot är ju att datorn inte startar i felsäkert läge eller bios. Skärmen är ju svart .

Nja, om han är inkopplad i gpu så så kan det bli så att han får igång datorn men skärmen är svart.

Om t ex en kabel till cpu är lös så kan fläktar och dioder gå igång men ingen post.

Vad är det för delar i datorn? Jag gissar på ingen post alternativt dålig skärm/kabel

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Problemet löst. Kabeln inkopplad till moderkortet och inte GPU.. funkar nu. Åkte och hjälpte honom ... han kände sig lite skamsen då han "testat allt"