Mobilförsäljningen dyker i Europa – största tappet sedan år 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av guest6936:

Jag har en hemlighet jag sällan delar med andra.

1. Köp en Oneplus 6T/8T, det är två monster för sin generation som än idag står sig väldigt bra. Nackdelen är att de halkar efter gällande hyperfartladd och kamera.
2. Roota telefonen och installera LineageOS
3. Du har nu en telefon med senaste uppdateringar och som uppdateras löpande. Eftersom telefonen nu dessutom är rootad kan du installera mycket roliga appar.

Billigare än så blir det inte. Det är två väldigt kompetenta telefoner. Jag har haft min 6T sedan 2019, rootad med AdBlocker, Youtube ReVANCED och hela köret. Jag kommer inte att uppgradera, då köper jag hellre en refurbished 8T och gör om hela processen ovan.

Så är det. Men är ju tyvärr en del pill med det. Updates breakar saker hela tiden osv. Har man ett heltidsjobb,barn och ett i övrigt hektiskt liv så har man inte alltid tid att pilla med det har jag märkt.

Permalänk
Medlem

Bra att Sweclockers presenterar positiva nyheter. Uppenbarligen håller mobilerna längre än för 10+ år sedan, och när man inte måste uppgradera så avvaktar många.

Pluspoäng till Apple, även om deras uppdateringar inte alltid ger lika mycket om man sitter med en gammal mobil.
På sätt och vis är Apple bättre på att uppdatera IOS än MacOS, som länge haft kortare livslängd än Windows vilket även påverkat Mac-datorers livslängd negativt (om man inte kör annat än MacOS). Kanske kan sägas ha ändrats med Win 11 och Apple Silicon, etc, vi får se hur det går. Jag sitter just nu på moderkort+cpu+ram äldre än 10 år, slösurfar i raketfart fortfarande.

Skulle vara intressant att få information från operatörerna (som jag gissar har bäst koll) hur länge en telefon "lever" och används aktivt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag har råd att köpa en ny mobil vartannat år för 18000 kontant men jag tycker inte att det är värt det utan jag kör med billiga mobiler för under 3000kr och jag byter dem när de pajar eller blir sega.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generationfloppy:

Generellt så är det alltid flertalet med iPhones på jobbet som verkar behöva laddas konstant och det finns exakt 1 laddare som dom delar på medan vi har fler usb c sladdar som sticker ut i princip ut varenda låda och dator, så alla på jobbet med iPhones lägger bli glada över kontakt bytet 😂

Jag laddar ofta med Qi-laddare själv som använder en gammal Micro USB-sladd.

Händer ofta att någon på jobbet laddar sina lurar, Fold4 och annat hos mig Lightning-kablar finns i överflöd hos de flesta, men jag gillar trådlöst.

Permalänk

Vid det här laget tycker jag att företag som gör mobiler borde sluta med att lansera nya mobiler varenda år och istället gå över till att göra det vartannat, eller ärligt talat vart tredje år. Det Händer så lite med nya mobiler gällande både hård- och mjukvara (möjliga undantaget vikbara mobiler) att det känns som att det skulle göra mobiler mer intressanta igen, kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ilskan när man inser att det krävs två laddare för att ladda airpods o iphonen!

Tre laddare... om man vill ladda sin klocka samtidigt... kanske fyra om man också vill ladda sin iPad på samma gång.

Tror jag har totalt 15 laddare liggande här hemma... dock används som absolut mest sex av dem samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Skulle även tro att skillnader mellan modellerna också är mindre, inte alls wow-känsla som på den gamla goda tiden.

Japp. Sitter kvar på min 12 Pro. Ny iPhone tänker jag först skaffa när vi får vikbara sådana. USB-C känns inte tillräckligt. Blir nog dock ett batteribyte genom officiella kanaler på grund av batterihälsa på 86%.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av urban22:

Jag håller helt med om reparationsaspekten, men livslängd är väl ändå något Iphones hyllats för? 6-7 år med OS-uppdateringar och uppåt 10 år med säkerhetsuppdateringar.

+1

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Förlåt, men vem tycker att de har en intressant telefon som de köpt senaste åren?

Alla enheter är skittråkiga och det enda man verkar göra är att kasta på fler linser som ett tecken på innovation.

Jag brukade älska mobiltelefoner och bytte fram och tillbaka med privatpersoner för att testa nya grejer, funktioner eller annorlunda implementeringar (och importera Windows Phones från Tyskland) men nu är det absolut ointressant att ens titta på telefoner. Det är samma skit i olika priser utan något som utmärker...

Edit*
Ja, Fold/Flip är absolut en riktning men samtidigt gör priset det ointressant ..

Så länge man inte byter för ofta kan man nog fortfarande få den känslan.

Jag gick från en Samsung galaxy3 till en One+ 3 och därifrån vidare till en Xiaomi 10t pro och den sistnämnda var faktiskt lite av en wow känsla för 3 år sen.

Om det finns en telefon som skulle ge en wow känsla idag? Ingen aning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Tre laddare... om man vill ladda sin klocka samtidigt... kanske fyra om man också vill ladda sin iPad på samma gång.

Tror jag har totalt 15 laddare liggande här hemma... dock används som absolut mest sex av dem samtidigt.

Räcker med en multi laddare 3-in-1 och kabel till ipaden

https://www.apple.com/shop/product/HPTA2ZM/A/mophie-3-in-1-tr...

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Finns absolut ingen nyare mobil som e intressant, lik värdig prestanda och samma tråkiga utseende som förra modellen. Inte konstigt att det går sämre med försäljningen. Sen så kostar mobiler för mycket för vad man får för pengarna.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

I år är det första gången på väldigt många år som jag inte kommer att byta till den nya iPhone modellen. Känns inte alls som att det är värt det i år.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26227.5000|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

I år är det första gången på väldigt många år som jag inte kommer att byta till den nya iPhone modellen. Känns inte alls som att det är värt det i år.

Så du tycker det har varit värt att byta upp sig till nya iPhone med varje ny modell?

Visa signatur

-dool